Japonská letadlová loď Taihó

Japonské lodě, ponorky

Moderátor: jarl

Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10907
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Lord »

Ona to byla podle mě pitomost, ale chtěli mít asi nižší těžiště. Komíny sice nezpůsobovaly obvykle zadýmení letové paluby, ale smrad pro obsluhu protiletadlových zbraní hrozil. Vše mělo své výhody a nevýhody. Včetně lepšího přehledu.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Raiden
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1077
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Raiden »

Myslím že primárním cílem bylo vyhnout se tomu dýmu nad letovou palubou, ale to s tím těžištěm také dává smysl.
雷電
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10907
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Lord »

Jako z pohledu pilotů by bylo samozřejmě ideální, nemít žádný ostrov, a žádný dým. Mít ostrov a do něj vyvést zplodiny z kotlů znamenalo také určité konstrukční problémy. Například kouř z komínu u AKAGI byl docela problém, později to trošku přepracovali, raritou byl ostrůvek vlevo, a vpravo kouřovody. Ale pokud už vypracovali novou třídu letadlovek, tak to mohli řešit jinak.

Námořníci naopak ostrov vítali, protože jím poskytoval přehled pro řízení letového provozu. U některých expertů zase existovaly obavy z turbulencí, proto se snažili ostrůvek minimalizovat. Přidání kouřovodů do ostrova by ho tak zvětšilo, ale u silnějších letadel se zjistilo, že turbulence nejsou takový problém.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Raiden
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1077
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Raiden »

S těmi turbulencemi měli velké problémy Američané v případě Lexingtonu a Saratogy právě díky těch jejich slavným masivním komínům.
雷電
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10907
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Lord »

U nich byl můstek, mezera, a za ním relativně podélně široký komín, to asi nebylo ideální řešení.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Raiden
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1077
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Raiden »

Jj, nebylo. Jednak to zabíralo spoustu místa (+ tam ještě byly ty 203 mm dělové věže) a asi i ten unikátní tvar toho komínu k těm turbulencím dost přispěl.
雷電
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10907
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Lord »

Nebyla to moc povedená konstrukce, ale zase lepší než japonské přestavby, i když taky byly původně navrženy jako bitevní křižník, tak asi proto to tak dopadlo :???: To už pak je obtížně nějak měnit rozvržení lodě, strojovny, kotle, aby to více vyhovělo těm věcem jako je můstek a komín. Za další s tím nebyly zkušenosti, které přišly až s praxí.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Raiden
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1077
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Raiden »

Já bych řekl že ze všech těch přestaveb po WWI byly Lexington a Saratoga jednoznačně těmi nejzdařilejšími, i když úplný ideál to samozřejmě nebyl.
雷電
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10907
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Lord »

Souhlas, ale ta geneze je zajímavá. Myslím, že pozorný čtenář ocení myšlenky a zkušenosti s vývojem letadlovek, díky :)
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Raiden
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1077
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Raiden »

Jj, zajímavé to rozhodně je. Jinak Saratoga bez nějakých zásadnějších úprav (myšleno v rozsahu modernizace Akagi a Kagy) úspěšně sloužila celá třicátá léta a následně celou válku.
雷電
Uživatelský avatar
Raiden
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1077
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Raiden »

Lord píše: 26/4/2025, 19:36 Nebyla to moc povedená konstrukce, ale zase lepší než japonské přestavby, i když taky byly původně navrženy jako bitevní křižník, tak asi proto to tak dopadlo :???: To už pak je obtížně nějak měnit rozvržení lodě, strojovny, kotle, aby to více vyhovělo těm věcem jako je můstek a komín. Za další s tím nebyly zkušenosti, které přišly až s praxí.
K té přestavbě amerických bitevních křižníků na letadlové lodě je ještě něco zde:
https://warshipprojects.com/2017/03/20/ ... -i-part-3/
雷電
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10907
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Lord »

Výborný detailní článek od vývoje až po bojovou službu!

Vypíchnu z toho jen to, co má souvislost s předchozí diskusí, plus co mě zaujalo po technické stránce.

Gigantický komín byl nejpozoruhodnějším vizuálním prvkem těchto dvou lodí, téměř symbolický.

Kvůli váze ostrova, obrovskému trychtýři komínu a čtyřem dělovým věžím a díky velmi jemným liniím trupu na zádi se letadlové lodě v normálním stavu podstatně klonily na pravobok a záď. Aby se tomu zabránilo, byly palivové nádrže na pravoboku málokdy plněny, což poněkud snižovalo dosah.

Dále tam rozebírá i účinnost protitorpédové ochrany, která fungovala relativně dobře.
Došlo sice z velkému zdeformování, ale explozi v podstatě zachytila, pokud by ovšem Japonci znovu zaútočili, mohlo to bejt finále lodě SARATOGA.
Otřesy TURBO-elektropohonu ho poškodily, a to je zase, že stroje obvykle stavěli na litinové základny, místo na pružné.

Také se ukázalo, že manévrovatelnost letadlovky s jediným kormidlem, pokud jde o obraty, je mizerná.
Měla nejhorší poloměr otáčení v celém americkém námořnictvu.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Raiden
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1077
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Japonská letadlová loď Taihó

Příspěvek od Raiden »

Lord píše: 28/4/2025, 08:54 Také se ukázalo, že manévrovatelnost letadlovky s jediným kormidlem, pokud jde o obraty, je mizerná.
Měla nejhorší poloměr otáčení v celém americkém námořnictvu.
Jj, a pokud si vzpomínám, tak i samotná práce kormidelního stroje Lexingtonu a Saratogy byla pomalá - přehození kormidla z jedné krajní polohy do druhé trvalo až nemožně dlouho.
雷電
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“