Když je to jen do rybízu, je to ještě dobrý:


Moderátor: jarl
Když je to jen do rybízu, je to ještě dobrý:
Drache?
Burger a www.XX.co.uk stačíPřívoz nás vysadil v Lynessu, který byl od roku 1917 hlavní základnou Královského námořnictva pro kotviště Scapa Flow, domovem Velké flotily za první světové války a Domácí flotily za druhé světové války. Základna, která byla uvedena do služby jako HMS Prosperine, se stala důvěrně známou pro mnoho tisíc důstojníků a mužů - pro mnohé z nich pravděpodobně až příliš důvěrně. Přestože den začal slunečně, studený vítr - a v polovině odpoledne i bičující déšť - nám umožnil alespoň malinko nahlédnout do toho, jaké musely být mnohé zimní dny pro lidi na základně a na palubách lodí zakotvených ve Flow. Samotná Lyness je dnes malým místem, ale některé pozůstatky její námořní minulosti přežívají (velká část základny byla po jejím uzavření v roce 1957 rychle zbourána). Jedna ze šestnácti ropných nádrží, které kdysi dominovaly pobřeží, stále existuje a nyní se v ní nachází návštěvnické centrum Scapa Flow. To je v zimě nevyhnutelně zavřené, ale naštěstí je venku vystaveno několik velkých a zajímavých exponátů. Patří mezi ně děla zachráněná z německých křižníků Bremse a Karlsruhe, jednotky High Seas Fleet, která se 21. června 1919 potopila ve Flow, a lodní šroub a hřídel z HMS Hampshire, která se potopila u Marwick Head 5. června 1916 (viz včerejší příspěvek). Krajině v Lynessu dominuje obrovská betonová budova velitelství postavená v roce 1943; ta stojí na kopci známém jako Wee Fea, což je úžasná vyhlídka, ze které je možné vidět většinu toku. Budova je poněkud strašidelné místo, které by na britské pevnině bylo nepochybně zbouráno nebo uzavřeno a polepeno cedulemi "Keep Out" nebo varováními o bezpečnosti a ochraně zdraví; takhle je možné procházet jejími rozlehlými místnostmi a dívat se ven okny a představovat si pohled na Hood, Nelson nebo Ark Royal ve vodách pod sebou.
JJ, Bremse.
Jen ať exhibuje, přece bys nechtěl další minolovku přestavěnou na trauler.