Ernst Udet, Praha - Kbely 04/1919?

Moderátor: Hans S.

stronger.p
četař
četař
Příspěvky: 73
Registrován: 10/6/2020, 14:46

Re: Ernst Udet, Praha - Kbely 04/1919?

Příspěvek od stronger.p »

Napadlo mě jedno možné vodítko, na vrtulníku v sekci italští letci je takové neviditelné souvětí:
5.7.1919 Tenente Haas podletěl asi s letounem Ansaldo S.V.A. 10 železniční most ale hned poté zakopl o kameru na lodičce a zřítil se. Kameraman James B. MacCreary, ředitel kinematografického oddělení American YMCA zahynul. Pilot poručík Haas lehce zraněn.
http://www.vrtulnik.cz/ww2/italove.htm

phpBB [video]


Takže když Udet "vozil amerického důstojníka při těle, mohl to natáčet americký kameraman a teoreticky to mohl být zrovna ten MacCreary. Jeví se to možné, protože kdo by v té době u nás mohl mít opravdu dobrou kameru, když ne ředitel kinematografického oddělení American YMCA. Ale je to jen možný směr.
Já si spíš myslím, že pokud je to u nás, tak by to mohlo být spíš v Chebu, z Německa blíž než do Prahy..
Pokud video popisoval nějaký např. Američan, tak pro něho v naší maličké zemi Kbely nebo Cheb měřeno velikostí NY, jedno jest :)
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14555
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Ernst Udet, Praha - Kbely 04/1919?

Příspěvek od Zemakt »

Napadlo mě jedno možné vodítko, na vrtulníku v sekci italští letci je takové neviditelné souvětí:
5.7.1919 Tenente Haas podletěl asi s letounem Ansaldo S.V.A. 10 železniční most ale hned poté zakopl o kameru na lodičce a zřítil se. Kameraman James B. MacCreary, ředitel kinematografického oddělení American YMCA zahynul. Pilot poručík Haas lehce zraněn.

Takže když Udet "vozil amerického důstojníka při těle, mohl to natáčet americký kameraman a teoreticky to mohl být zrovna ten MacCreary. Jeví se to možné, protože kdo by v té době u nás mohl mít opravdu dobrou kameru, když ne ředitel kinematografického oddělení American YMCA. Ale je to jen možný směr.
Já si spíš myslím, že pokud je to u nás, tak by to mohlo být spíš v Chebu, z Německa blíž než do Prahy..
Pokud video popisoval nějaký např. Američan, tak pro něho v naší maličké zemi Kbely nebo Cheb měřeno velikostí NY, jedno jest :)
Dobré. Bohužel, MacCrearymu bylo třiadvacet let když zemřel a i figurou měl do onoho tlouštíka daleko. Mimochodem díky za to zajímavé video (vložil jsem ti ho přímo do příspěvku). Onehdy jak jsme se bavili o tom uniformovaném pražském galimatiáši z té doby, tak to video je v tomto ohledu ukázkové.

Zde James. B. MacCreary
James B. MacCreary.jpg
James B. MacCreary.jpg (10.3 KiB) Zobrazeno 110 x
Cheb? Jakožto rodilý Chebák, skoro třicet let žijící pár metrů od Špalíčku bych byl za to samozřejmě rád. Ale. V té době představoval Cheb s téměř 100% složením obyvatelstva z Rakouských Němců cokoliv jiného, než místo kde by si dohodoví důstojníci podávali ruce a účastnili se leteckých exhibic. Svým způsobem se stále jednalo o nepřátelské území. A zejména, když se člověk podívá na fotku chebského letiště z jara 1918, tak to prostě moc nesedí. Dvakrát škoda :???:
Letiště Cheb jaro 1918.jpg
Ještě jsem asi nezmínil, kde přesně jsem k tomu přišel. To že by se mělo jednat o Kbely je uvedeno v popisku pod předmětnými záznamem
World War I German flying ace, Ernst Udet, takes passengers for rides in a modified Fokker D.VII two-seater aircraft,with German markings, during a postwar aviation event at Kbely Airfield, near Prague, Czechoslovakia.

Německý letecký eso z první světové války Ernst Udet vozí pasažéry ve dvoumístném letadle Fokker D.VII s německými znaky během poválečné letecké show na letišti v Kbelych nedaleko Prahy v Československu.
Zde stojí za povšimnutí, že není časově zařazeno.¨

A pak zde vč. přesnější datace
114-1.jpg
fokv35-1.jpg
The Fokker 10415/18 was derived from the Fokker D.VII with a 185 hp BMW IIIa. Here it is being flown by Ernst Udet at Prague's Kbely airfield in April 1919. This photo also shows the fuel line between the undercarriage tank and the fuselage. This aircraft may be one of the many conversions to D.VIIs to two-seaters, many undocumented. The undercarriage fuel tank clearly indicates it is not a two-seat conversion of a standard D.VII. Even with the enlarged centre-section cut-out, the passenger had a difficult time entering the forward cockpit.

Fokker 10415/18 byl odvozen od typu Fokker D.VII s motorem BMW IIIa o výkonu 185 hp. Zde ho pilotuje Ernst Udet na pražském letišti Kbely v dubnu 1919. Na fotografii je také vidět palivové potrubí mezi nádrží pod podvozkem a trupem. Tento letoun může být jedním z mnoha přestaveb modelu D.VII na dvoumístné letouny, z nichž mnohé nejsou zdokumentovány. Palivová nádrž pod podvozkem jasně naznačuje, že se nejedná o přestavbu stand.ardního modelu D.VII na dvoumístný letoun. I přes zvětšený výřez ve střední části měl cestující potíže s nastupováním do přední kabiny
https://flyingmachines.ru/Site2/Crafts/Craft25778.htm
Tohle bude originální zdroj: J.Herris, J.Leckscheid - Fokker Aircraft of WWI. Vol.5: 1918 Designs Part 1: Prototypes & D.VI /Centennial Perspective/ (55)


Zkusil jsem se ještě poptat ve dvou tématicky zaměřených skupinách na FB a také nic. V hlavě jsem to už asi uzavřel, nicméně jako zajímavost to nějakým způsobem zmíním ve třetím díle o Tonyho šmelu, ať to nezapadne (když už jsem díky tomuto o něm začal psát).
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
stronger.p
četař
četař
Příspěvky: 73
Registrován: 10/6/2020, 14:46

Re: Ernst Udet, Praha - Kbely 04/1919?

Příspěvek od stronger.p »

Jsem měl na mysli, že MacCreary to video natáčel, že on byl tím kameramanem a současně byl tím ředitelem.. Alespoň tak jsem to z textu na vrtulníku pochopil.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14555
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Ernst Udet, Praha - Kbely 04/1919?

Příspěvek od Zemakt »

Aha, jo. Klidně mohl. Zkoušel jsem gůglit i tuto kombinaci MacCreary a Udet, nic no.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“