Část 1.
Mapa situace k 21. červnu 1941.

Tuto nejrozsáhlejší operaci celého východního tažení, odehrálo se zde 3/5 bitev roku 1941 – 42, začneme cíli, které skupina armád Střed měla.
Pod velením polního maršála von Bocka nastupovaly 22. června 1941 do útoku ve skupině armád Střed dvě armády, dvě tankové skupiny a jedna letecká armáda. 2.tankové skupině velel generálplukovník Guderian a 3. tankové skupině generálplukovník Hoth. 2. letecké armádě velel polní maršál Kesselring, který měl k dispozici velké množství „Stuk“. Skupina armád Střed měla bojový prostor široký více než 400 km. a sahala od Rominterských vřesovišť až na jih za Brest – Litevský. Tato skupina armád byla ze tří nastupujících také nejsilnější. Cílem skupiny armád Střed je zničit silné sovětské jednotky, které stojí s mnoha obrněnými a motorizovanými brigádami v trojúhelníku Brest – Vilnius – Smolensk. Až bude odvážným výpadem tanků dobyt Smolensk, má se rozhodnout, zda útočící vojska stočí směr útoku na sever nebo zda budou postupovat přímo na Moskvu.
V úvodu k těmto tématům jsme předeslaly, že průzkum nastávajícího bojiště nebyl jednoduchý. Výškové letouny však dobře zmapovaly nástupní prostory až do velké hloubky SSSR. Problémem i zde u skupiny armád Střed byl načasování leteckých útoků a také rozdíl časových pásem, jakož i důležitost cílů.
Na nejvzdálenější letiště v SSSR bombardovací letouny Německa odstartovaly ve velké výšce dávno před dobou stanovenou útokem, ta byla 3,15 hod 22. června 1941. S nimi letěli Rowehlovi hloubkoví průzkumníci, kteří měli na palubě muže z protišpionážního pluku „Brandenburg“. Tito průzkumníci seskočili padáky v blízkosti železničních uzlů a silničních křižovatek a prováděli sabotáže v hlubokém týlu SSSR.
Letadla SSSR stála na letištích křídlo na křídle, je to úplně stejné u obou velmocí SSSR i USA na začátku konfliktu ( Pearl Harbour USA ), jen zde ( SSSR ) to znamenalo mnohem větší ztráty. Němci je ničili po řadách. Jen na jednom jediném letišti se pokoušel jeden stíhací svazek odstartovat právě v době, kdy se objevily německé bombardéry. Ale Rusové se o sekundy opozdili. Bomby a granáty palubních kanonů explodovaly uprostřed startujícího svazku. Rusové tak přišli kromě letadel i o piloty. Sovětské stíhací obrana byla až do hloubky 300 km. naprosto vyřazena. Bez tohoto úderu by rudé letectvo bylo určitě nebezpečným protivníkem. Kdo o tom pochybuje ať se podívá na ztráty Luftwaffe v prvních čtyřech týdnech války. V době od 22. června do 19. července 1941 ztratila navzdory počátečním ničivým úderům Luftwaffe 1 284 strojů sestřelením nebo poškozením. Válka na východě nebyla „procházka růžovým parkem“.
22. června 1941 provedly všechny tři letecké armády na východní frontě 2 272 akcí s 1 766 bombardovacími a 506 stíhacími letouny. O sedm dní později tedy 29. června už klesla nasazení schopná síla na 960 letadel. Teprve po 3. červenci 1941 zase přesáhl počet 1 000 letounů, z toho lze pochopit, jak velký význam mělo přepadení sovětských letišť a to zejména vybojování letecké převahy. Potom si mohu dovolit i s menším množstvím letadel vše jako s větším množstvím, proti skoro žádnému nepříteli, než obě strany přisunou letadla. Pozemní vojska německé armády to potřebovala pro svůj Blitzkrieg nejvíc.
Během 48 hodin utrpělo letectvo SSSR katastrofální ztráty a velitel letectva Západního vojenského okruhu generál Kopec spáchal sebevraždu. Přesto se však nejednalo, jak by se mohlo zdát, o úplné vítězství. Rudé letectvo bylo na začátku války čtyřikrát silnější než luftwaffe a zlikvidovat je byl obrovský úkol. Přestože letiště v západní části Sovětského svazu byla zničena, mnoho dalších letadel bylo k dispozici hlouběji v týlu a některá byla opravdu dobrá. Dne 22. června 1941 byli Rusové nečekaně donuceni zahájit obrannou válku na vlastním území a rychle o sobě daly vědět všechny nedostatky jak organizační, tak technické. Polní maršál Luftwaffe Albert Kesselring později řekl, že pro jeho lidi bylo zneškodňování sovětských letadel „dětskou hrou“.
Složení německých sil zůstalo sovětské obraně zjevně skryto, odpovídá tomu rozložení sil vojsk SSSR. Těžiště sovětské obrany totiž leželo na jihu tedy proti Rundstedtově skupině armád ( Skupina armád Jih ). Proti Skupině armád Jih, Stalin zkoncentroval 64 divizí a 14 tankových brigád, zatímco na středním úseku fronty proti Skupině armád Střed , jen 44 divizí a 15 tankových brigád a na severním úseku fronty proti Skupině armád Sever 30 divizí a 8 tankových brigád.
Sovětské vrchní velení tedy zjevně očekávalo hlavní úder na jihu. Věděli, že Hitler má největší zájem na průmyslové a surovinové základně SSSR, ale netušili, že to bude jeho druhý hlavní záměr. Strategické nahromadění sil na jihu znamenalo, že si museli Němci dát pozor na možnou vzniklou útočnou operaci proti Rumunsku. To byl zdroj německé nafty. Německo k tomu mělo již jen velké množství ve své zemi vyráběného syntetického benzínu.
Směr Moskva I. Č.2
Část 2.
Nevím jestli jsem stejně do této doby popsal všechny nejdůležitější součásti tohoto konfliktu, ale pokusím se pokračovat dál.
Jedna z historických kapitol této války hovoří touto srozumitelnou řečí, 15 km. před řekou Bug u vesnice Wolka Dobrynska stojící na kótě 158, vyrostlo pozorovací stanoviště pro velitele 2. tankové skupiny, Skupiny armád Střed generála Guderiana, a tak tomu bylo i po celém úseku Skupiny armád Střed.Všechny tanky generála Guderiana byly pomalovány písmenem „G“. I v ostatních skupinách armád Sever, Střed a Jih se osvědčilo, že tanky byly označovány písmeny. Tento nápad převzal i generál Kleist Skupina armád Jih a nechal pomalovat vozidla tankové skupiny „K“. Tanky které na celé frontě Skupiny armád Střed projížděly, měly označení „G“ což znamenalo od války ve Francii, ke které tankové skupině patří ( je vidět, že lidé si svých hodností váží, zvláště někteří, a bodejť by ne , o tankové Skupině „ H „ Hoth jsem se zatím nedozvěděl ).
Ve 3,11 hod. 22. června 1941 zvoní na Guderianově pozorovacím stanovišti telefon, Kodenský most je náš a takto před a po těchto minutách přichází informace o převzetí všech mostů na řece Bug na velitelské stanoviště. Toto je velice zajímavá informace, Skupině armád Střed se povedlo převzít kontrolu nad všemi mosty skupiny armád. Bohužel se zde vyskytl historicky jeden problém, který není hodnocen kladně. U jednoho mostu na základě smlouvy Německo – SSSR 1939 si Němci přivolali hlídku SSSR, že potřebují vysvětlit některé skutečnosti a bezohledně je zavraždili ( účel světí prostředky – tolik historické prameny ). U všech mostů přes řeku Bug se povedlo za menších a větších bojů průzkumným jednotkám do 3,12 hod. 22. června 1941 převzít kontrolu. U Pratulinu na řece Bug žádný most však nebyl, Němci zde připravili něco úplně nového, do té doby v armádách světa nepoužívaného. Když v roce 1940 přesněji v červenci připravovali operaci „Seelöwe“, útok do Anglie vybrali z osmi osvědčených tankových pluků celkem 4 prapory. Byly to tanky PzKpf III a IV. Tyto tanky připravily tehdy pro brodění. Vojenské zadání vyžadovalo schopnost manévrování v hloubce 8 – 10 metrů. To vyžadovalo vydržet tlak 0,8 – 1,0 atp. To docílili speciálním lepidlem, podařilo se i vyřešit utěsnění věže a vrchní části korby. V otáčecím věnci ležela prodloužená duše od jízdního kola, kterou nafoukl nabíječ. Ústí hlavně dostalo gumový kryt, který se dal z věže odstranit během sekundy. Zvláštní problém představovalo zajištění čerstvého vzduchu pro motory a osádku. Zde se uplatnil princip pozdějšího šnorchelu u ponorek. Řešením byla 15 metrů dlouhá speciální hadice s plovákem a nasávací zařízení, na kterou se současně dala připevnit i anténa. Orientaci tanku pod vodou umožňoval gyrokompas s ukazatelem směru ( řidič a velitel pod vodou neviděli ). Na konci července 1940 tyto prapory cvičily za nejpřísnějšího utajení u Hörnumu na Syltu. Starý rujanský přívoz dopravil tanky daleko na moře. Tam je spustily pomocí odklápěcí rampy na dno, a pak manévrovaly zpět k pobřeží. Nerovnosti mořského dna těmto obludám nevadily. Výsledky experimentu byly skvělé. Ale potom byla operace „Seelöwe“ uprostřed října 1940 definitivně odtroubena. Tím skončil i sen o „ponorkových tancích“. Ze tří zvláštních praporů byl vytvořen obyčejný 18. tankový pluk. Jeden prapor připojili k 6. tankovému pluku 3. tankové divize. V průběhu plánování operace Barbarossa, tedy při probírání přechodu přes řeku Bug, narazili plánovači na území bez mostů severně od Brestu. Vzpomněli si na tyto teď již obojživelné tanky. Začalo se pátrat. Následoval potom rozkaz, aby byly tyto tanky znovu vyzkoušeny. Poblíž Prahy byly postaveny bazény a tyto tanky byly znovu vyzkoušeny, tentokrát nikoliv pro moře, ale pro hloubky řeky Bug, tedy 3,5 – 4 metry hloubky. Výfuk dostal zpětné ventily a gumové hadice byly nahrazeny ocelovými. Tanky byly pro tuto operaci Barbarossa k 22. červnu 1941 připraveny, a zde teprve prodělaly zkoušku ohněm. Jen v tomto prostoru, pro vytvoření předmostí, zahájilo ve 3,15 hod. 50 dělostřeleckých baterií palbu, aby zabezpečilo těmto 80 obojživelným tankům volnou cestu. Grandiózní divadlo v tomto úseku bylo zbytečné, neboť zde Rusové stáhli svoji obranu hluboko do vnitrozemí. Jen pár obrněných automobilů SSSR provedlo náznak, že nastupuje, když však vidělo toto divadlo okamžitě ustoupilo do vnitrozemí. 80 tanků překročilo jízdou pod vodou řeku Bug, 80 tanků odstřelilo z hlavně kryty a pokračovalo v útoku.
Po celé délce skupiny armád Střed ve 3,15 hod. 22. června byly všechny mosty zabezpečeny pro průjezd vojsk. Severně od Brestu, u Drogicynu , kde v bojovém prostoru 292. pěší divize ležel u řeky Bug 178. ženijní prapor, byl rychle postaven pontonový most pro těžkou techniku. V některých místech jednotky Skupiny armád Střed překonaly řeku na gumových člunech v době dělostřelecké přípravy. Letecké útoky a dělostřelecká příprava byla na celém úseku všech skupin armád spuštěna ve 3 hodiny 15 minut 22. června 1941.
Barbarossa Jun22-Jul11 41
brest rus41.