Mezikontinentální balistická ŘS RT-23 / SS-24 Scalpel

Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Taky si myslím, že ta rychlost nemohla být nějak závratná. Ono to na svoji váhu bylo dost podmotorované. 1500 koníků je sice obrovská hodnota, ale ne na 360 tun.
Jenom mně tak napadlo.
Pokud by Rusové byli nuceni provést odvetný jaderný úder pomocí techto potvor, jak dlouho mohlo trvat než to dostanou z úkrytu do palebného postavení a připraví k odpalu. Předpokládám, že to nemělo trvale brázdit širé ruské stepi, spotřeba by to zřejmě dost diskvalifikovala (ani v zemi neomezených možností neměli benzinku u každého pařezu).
Takže to spíš mělo trčet v nějakém zamaskovaném krytu a vyjíždět jenom při nácviku, nebo při poplachu. A pro odpal by to vzhledem k velikosti a hlavně váze asi potřebovalo nějakou zpevněnou plochu
A tak si říkám, neskončila by mezitím válka než by to Voloďa s Váňou a Serjožou odpálili?

A polňačka?? V Rusku jsem byl a nějak jsem si nevšiml, že by tam měli dvou a víceproudé polní cesty.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Vlakové soupravy byly v době kdy byly na základně v takových dlouhých hangárech, depech, mělo to otvíratelnou střechu nad vozy s raketou a start mohl být téměř okamžitě proveden od tama. Podobně Topoly, také OZ těchto raket a RSD-10 a dnes Topol M jsou v "garážích" které mají otvíratelnou střechu a start může být proveden odtud. V případě pobytu doma byly OZ připojeny na vnější zdroj energie s dálkovou přípravou na start.
V případě normálního provozu je jich většina na základnách, jen menší část courá po okolí. Pionýr a Topol startovaly z palpostů, kde byly známy souřadnice a pokud bylo v této pozici, start mohl být velmi rychlý. Start z pozice "po cestě" byl omezen zjištěním vlastní polohy, což trvalo dlouho a v praxi to asi nebylo uvažováno. Topol M má již podobnou gyroskopickou plošinu jako raketa, takže svou polohu zná v kterémkoli místě.
V případě vyostřené situace se rozprchnou všechny a postupně střídají palposty tak, aby se nezdržely na jednom místě kde by je protivník stihl zmapovat.
Rozkaz na start byl předáván podobně jako do sil přes VS pomocí radiokomunikace. V případě zničení prostředků spojení byly v záloze prostředky podobně jako ve Spojených státech rakety Minuteman ERCS. V Sojuzu to byly rakety systému Perimetr (15A11) postavených na základě rakety MR UR-100 od Utkina. Podobně pro Topoly byly podobné střely na základě VS Barier a později Granit. Odpálení rakety dostalo na balistickou dráhu vlastně něco jak komunikační "družici" a kodovaný signál předal kody k odpalu. Podobné rakety ale zakazuje START I, jak se to dotklo Topolů nevín, jestli nějak.

Pro potřeby systémů Pionýr a Topol byly postaveny tisíce km silnic, vedoucích "od nikuda, do nikuda" a po nich se měly komplexy courat a courají.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

K vozidlám MAZ - Trosky MAZ-7904 sú v nejakom hangáre v okolí Bajkonuru, "niekde na nete" som videl fotky, je (bolo) to monštrum.
Mrežové konštrukcie na vozidlách sú hmotové ekvivalenty rakiet v kontajneroch.
Poľňačka - takéto hebedo si dokáže urobiť vlastnú poľňačku najneskôr pri treťom prejazde :roll:
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

hebedo... slovenština je krásná řeč, kdybych nebyl Čech, chtěl bych být Slovák, no uznejte češi, máme také niečo ako "čučorietka" "lopta" lebo ťava"?
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Interiér vozňa z "Bojového železničného raketového komplexu" - 15P961 Molodec. - http://photofile.name/users/dimkinn/3349862/all/

to Pátrač: svojho času si chcel nejaké info o týchto "špeciálnych vlakoch" . V redboy-ovej téme je o nich celkom dosť.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Však jsem také velmi spokojený - ono je tady toho ke čtení poměrně dost a já to prostě zatím nestihl. Takže vše chce svůj čas. Já jsem tady s vámi 3 měsíce a 4 dny.

Každopádně ty vlaky mě pořád zajímají a jsem vděčný za každou informaci co se zde objeví.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 18384
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
cayman
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 276
Registrován: 2/6/2005, 22:56
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od cayman »

redboy píše:hebedo... slovenština je krásná řeč, kdybych nebyl Čech, chtěl bych být Slovák, no uznejte češi, máme také niečo ako "čučorietka" "lopta" lebo ťava"?
...zabudol si este "drevokocúr". A nezabudnem pohorsene pohlady ceskych kolegov ked sme chceli jest nieco "morčacie" (akoze "krůtí").

No ale popravde ti ja neviem, nemame vyrazy ako "jakbysmet", "cmunda", "šalina", vsetky tie slova s "ů", nemame háček ale iba "mäkčeň", ale zase mame "ô"...

...jo a ked chceme nieco "rozbiť", musime to hodit o zem aby sa to rozletelo aspon na sto casti, kdezto vam to stačí "pokaziť".
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Já jsem tady s vámi 3 měsíce a 4 dny.
Nie raz som bol prekvapený koľko je tu toho ešte na čítanie. Super. Tak to má byť.
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Příspěvek od Mantra »

Tomu říkám strategický "Skalpel".
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Od šéfredaktora časopisu Železniční magazín mi přišel mail:
Dobrý den, tak časopis s článkem už vyšel, viz
http://www.railvolution.net/zm/index.php
Ještě jednou díky a zdravím
Čo že to za článek? O RT-23 na kolejích. Tak pokud chcete mrknout a trochu se vzdělat i v železničním koníčku, mrkněte do trafiky.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Franz Trubka
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1815
Registrován: 14/10/2010, 04:16

Re: Ruská vojenská reforma

Příspěvek od Franz Trubka »

odděleno od tématu Ruská vojenská reforma Skelet

Nevim, jestli to je realita nebo nejaky zert. Pri rozloze RF mi to prijde jako docela dobre reseni, rakety se daji po kolejich presouvat na misto ohrozeni dost rychle.
A otazka pro znalce. Da se z druzice nebo jineho pruzkumneho prostredku zjistit atomova hlavice v takovemto vlaku?
http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa ... vagon.html
ObrázekObrázek

Pink Floyd-On The Turning Away
jmodrak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1376
Registrován: 20/1/2010, 20:53

Re: Ruská vojenská reforma

Příspěvek od jmodrak »

Pokiaľ nebude maskovaná tak áno. :D . Pokiaľ ju zamaskuješ tak v podstate nie. Výnimku tvoria Hollywoodske filmy, kde zistíš všetko aj napriek fyzikálnym zákonom. :)
Uživatelský avatar
josefg
poručík
poručík
Příspěvky: 713
Registrován: 16/5/2009, 16:04

Re: Ruská vojenská reforma

Příspěvek od josefg »

Franz Trubka píše:Nevim, jestli to je realita nebo nejaky zert. Pri rozloze RF mi to prijde jako docela dobre reseni, rakety se daji po kolejich presouvat na misto ohrozeni dost rychle.
A otazka pro znalce. Da se z druzice nebo jineho pruzkumneho prostredku zjistit atomova hlavice v takovemto vlaku?
http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa ... vagon.html
Sovětská armáda podobný systém používala, tak že nejdou do neznámého. Navíc takové zprávy vnáší neklid potenciálnímu protivníkovi, protože si bude klást neustále otázky - už to mají?
- kolik toho mají a kde to asi je, jak to najdu atd, Prostě pouhý, nevím jak to nazvat pracovně třeba "vyděračský :D " potenciál " je dost velký aby stálo za to o tom jen psát. Protože rozvědky půlky světa se budou snažit slídit po Rusku a hledat podezřelé vlaky, při tom nejen v sítích kontrarozvědky uvázne dost rybek, ale hodně se prozradí i jinak, třeba i o tom vesmírném průzkumu. Maskovat se dá nejen ukrytím skutečností, ale i výrobou maket. Dnes media řeší Iskandery v Kaliningradu, které můžou zasáhnout Polsko, jak asi budou reagovat na informaci, že na Ural přijel vlak který může za dvacet minut, kdyby do hodiny, zasáhnout Londýn nebo Madrid.? :(
U zbraní vyždy a u podobných typů zvlášť platí čínské " těžko se chytá černá kočka v tmavé místnosti, zvlášť když tam není. :) " Protože zainteresováné rozvědky natáhnou ruku a budou chtít víc peněz, aby mohly najít raketové vlaky na sibiři. A systém začne vyčerpávat sám sebe.
Obrázek

read between lines, read between lies
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Ruská vojenská reforma

Příspěvek od Alchymista »

o RT-23UTTCh Molodec / SS-24 / 15Ž61 tu máme pekný článok od redboya: http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=195&t=1893

Výhody "železničných" rakiet oproti raketám na automobilnom podvozku - vyššia rýchlosť presunu, spoľahlivejší podvozok, "nenápadnosť", "predpripravené" úkryty v podobe tunelov na trati, menšie namáhanie konštrukcie strely pri presunoch... Nezanedbateľná môže byť i lepšia ekonomika prevádzky.
Nevýhody - relatívne obmedzené trasy pohybu, pomerne obtiažne maskovanie, pri dostatočnej sieti prieskumných družíc možnosť sledovania pohybu súprav...

Možnosti úniku spod úderu však má železničná súprava relatívne dobré - za pol hodinu (doba výstrahy o štarte rakiet protivníka) sa dokáže presunúť až o 50km, kým kolesový podvozok len o cca 20km.

Dnešné možnosti stavby rakiet na železničnom podvozku sú však značne lepšie, ako v dobe vzniku RT-23 - kým súprava s RT-23 mala obvykle tri lokomotívy, spolu 15-17 vagónov, z toho 9 "palebných" vagónov a tri rakety, s raketou triedy Topol či Jars je možné do rovnakej súpravy naložiť až 9 rakiet, pretože palebné vagóny nemusia mať podporu ďalších dvoch, Topol i Jars vážia sotva polovicu toho, čo vážil Molodec.
-------------------------------------------------------------

Pokiaľ ide o možnosť sledovať jadrové hlavice technickými prostriedkami na obežnej dráhe - niečo málo sa o tom hovorilo začiatkom 90. rokov, ale potom to nejak utíchlo do stratena. Zrejme sa to "neosvedčilo" (pokiaľ to vôbec niekedy fungovalo), alebo sa podarilo rýchlo nájsť spôsoby, ako to obmedziť či celkom znefunkčniť.
IMHO, keby to fungovalo aspoň "dosť dobre", významne by klesol význam rakiet na kolesovom podvozku - a tiež balistických rakiet na ponorkách. Takže ak by niekto chcel sledovať vlaky s balistickými raketami, šiel by skôr cestou agentúrneho sledovania a prípadne rozmiestnenia nejakých technických prostriedkov v blízkosti železničných tratí (takto by to šlo) - lenže to si žiada ľudí, ktorí to urobia priamo na mieste. A tých, v prípade odhalenia, čaká akurát tak guľka alebo povraz...
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Re: Ruská vojenská reforma

Příspěvek od rabo »

Možno Rusko prekvapí a naozaj začne vyrábať str. rakety pre železnice, ale má to význam ? Je ďaleko lepšie maskovať kolesové pomocou napr. nafukovačiek ako železničné. Základným obmedzením tých rakiet / železničných / je cesta ich pohybu a tou je všeobecne známa sieť koľajníc. To mohlo fungovať v 80. rokoch, ale dnes ? Možno sú rýchlejšie na presun, ale majú známe možnosti presunu.
jmodrak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1376
Registrován: 20/1/2010, 20:53

Re: Ruská vojenská reforma

Příspěvek od jmodrak »

rabo píše:Možno Rusko prekvapí a naozaj začne vyrábať str. rakety pre železnice, ale má to význam ? Je ďaleko lepšie maskovať kolesové pomocou napr. nafukovačiek ako železničné. Základným obmedzením tých rakiet / železničných / je cesta ich pohybu a tou je všeobecne známa sieť koľajníc. To mohlo fungovať v 80. rokoch, ale dnes ? Možno sú rýchlejšie na presun, ale majú známe možnosti presunu.
Má to veľký význam už len preto, že zamerať vlak a zamerať autokolónu je obrovský rozdiel. Musíš najprv zistiť kde je, potom zistiť smer pohybu a modliť sa, aby mašinfíra náhodou nehodil spiatočku keď po ňom vypáliš. Autokolónu neobrátiš. To, že vieš predpokladanú trasu je pekné ale pri cc. 100 000 km tratí ( 85 000 verejných, zbytok pre nákladnú dopravu, obchvaty atď) bez vedomosti v ktorom sektore sa vôbec nachádza, ak sa nachádza by som to robiť nechcel. To môžeš kľudne bombardovať celú železničnú sieť, ale naraz. Tak isto doba pohotovosti. U aut nejakú dobu potrvá, kým sa rozvinú, vlak môže páliť aj z chodu, pokiaľ napr. zistí že je zameraný.
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Ruská vojenská reforma

Příspěvek od Hektor »

Tak aby som prispel. Pre tie povodne raketove vlaky sa upravovali zeleznicne trate aby ho uniesli. Takze ten manevrovaci priestor je obmedzenejsi. No a bavime sa o nosici atomovej zbrane co teda ja povazujem za vec na jedno pouzitie. Co tam po tom ci je v sile, na aute ci v ponorke do pol hodiny bude cela pologula preorana.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Ruská vojenská reforma

Příspěvek od Alchymista »

Práve že...
Po podpise "New START" sú počty hlavíc a nosičov značne obmedzované a na "preoranie" sa pomali nedostáva prostriedkov - protivník sa musí trafiť presne a to je jeho problém... Predpokladajme, že jedna hlavica má polomer účinnosti proti železničnej súprave ~15 km. To znamená, že na dostatočne spoľahlivé zničenie jednej palebnej súpravy, schopnej presunúť sa od okamihu odpalu rakety o 50km treba najmenej 4 nukleárne hlavice. Lenže - na jednej strane, súprava má tri alebo povedzme až devať rakiet, ale na druhej strane, môže sa dočasne rozdeliť až na tri samostané súpravy, každú s jednou alebo až tromi raketami, pričom každá sa môže vydať vlastnou trasou - a spotreba hlavíc na ich vyradenie hneď rýchlo rastie, treba pokryť všetky potenciálne trasy a možné úkryty (tunely, rokliny, zárezy trate atď.) a to v oboch smeroch... Čo pri obmedzenom počte hlavíc znamená, že sa začne nedostávať hlavíc na iné strategické ciele a protivník je stále schopný účinnej strategickej odvety.

Pre pôvodné raketové vlaky sa upravovali trate, pretože RT-23 mala pri odpálení hmotnosť >104 ton a osemsoý vygón s raketou ~150 ton, ale raketa Topol má necelých 48 a Jars ~49 ton, teda menej než polovicu a vagón s raketou by mal zhruba toľko, čo plošinový vagón s dvomi tankami. A na to sú ruské trate zväčša pripravené aj bez ďalšieho zosilnenia, takže by mohli využiť celú železničnú sieť.
Myslím si, že pokiaľ by rusi skutočne šli cestou vývoja železničného systému, nebudú vyvýjať novú raketu a použijú nejak upravený Topol alebo Jars, bolo by to do istej miery kontraproduktívne, a prinajmenšom zbytočné.

Mimochodom, čo by ste si mysleli o nápade doplniť vlak napríklad systémom S-300/400/500 - zabralo by to zhruba 3-4 vagóny a systém by obsahoval dva rádiolokátory a nejakých 8-12 (2x4-6) rakiet na sebaobranu proti hlaviciam. Dosť by to zvýšilo jeho šancu na prežitie prvého úderu.

Hektor - Jeden ruský konštruktér strategických zbraní povedal zhruba toto (voľne"): "Strategická raketa plní svoju hlavnú úlohu tým, že zostáva spoľahlivo ukrytá v raketovom sile. V momente, keď je odpálená, už svoju hlavnú úlohu nesplnila - pretože to znamená, že protivník neuveril v jej dostatočne strašnú účinnosť."

Jmodrak - doba prechodu z pochodovej do palebnej pozície bol u vlakov a automobilov zhruba rovnaká - pod päť minút. Vagón musia stabilizovať/podoprieť podobne ako automobil.

Rabo - maskovanie je možno trochu problém, ale nie príliš veľký - u RT-23 Molodec bol veľký problém pri sledovaní práve v tom, že jeho vagóny sa "zhora" a ani "zboku" príliš nelíšili od normálnych sovietskych chladiarenských vagónov. Kým kolesovvý podvozok s balistickou raketou je vzhľadovo (i rozmerovo) unikátny, železničný podvozok s raketou je vagón ako "každý druhý či tretí", a s trochou snahy a materiálu sa dá "chladiarenský vagón" s raketou rýchlo preškoliť, aby aspoň zhora alebo z diaľky vyzeral ako vagón s uhlím alebo rýchliková súprava - na to stačí kýbel farby a nejaké atrapy okien s LED podsvietením, navešané na boky vagónov. A urobiť zámenu súprav pri prejazde nejakým železničným uzlom je vcelku hračka, pokiaľ nemáš stanicu pod trvalým dohľadom družice (a to určite nemáš) - na to stačí slepé okno sledovanie v trvaní ani nie päť minúta, a vlak s raketami si vymení miesto s presne rovnako vyzerajúcou súpravou, ktorá bude mať najbližšiu hodinu, či päť, absolutnú prednosť v jazde...
Naposledy upravil(a) Alchymista dne 21/12/2013, 10:11, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
jmodrak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1376
Registrován: 20/1/2010, 20:53

Re: Ruská vojenská reforma

Příspěvek od jmodrak »

Alchymista píše:
Mimochodom, čo by ste si mysleli o nápade doplniť vlak napríklad systémom S-300/400/500 - zabralo by to zhruba 3-4 vagóny a systém by obsahoval dva rádiolokátory a nejakých 8-12 (2x4-6) rakiet na sebaobranu proti hlaviciam. Dosť by to zvýšilo jeho šancu na prežitie prvého úderu.



Jmodrak - doba prechodu z pochodovej do palebnej pozície bol u vlakov a automobilov zhruba rovnaká - pod päť minút. Vagón musia stabilizovať/podoprieť podobne ako automobil.
Asi nebol, lebo demaskujúce príznaky takej súpravy by úplne anulovali hlavnú výhodu týchto vagónov- "nerozlíšiteľnosť".

Čo sa týka stabilizácie, nemusia nič podopierať, keďže žel. podvozok je sám o sebe stabilizovaný, nehrozí "preklopenie" na jednu stranu atď. Žeby bola po takomto odpale asi zničená časť súpravy je jasné, ale úloha splnená.
Odpovědět

Zpět na „Katalog balistických raket“