Saab JAS-39 Gripen
Tak to pak ano pokud vzlétáš kolmo tak se dostane Harrier do oblaku bordelu,ale pokud startuje "normálně" a z nezpevněné plochy-trávy tak jde ten bordel za letadlo a problém je pryč - ale stejně to pro to letadlo samotné není dobré...
Ale jako idea VSTOL je pěkná jen se musí prostředky pro používání letadel s těmito schopnostmi hodně vylepšit jestli se to chce takto používat, a pokud by chtěli třeba zrovna v tom iráku podporovat boj kousek od místa akce tak by to museli sbírat kamínek po kamínku
Ale jako idea VSTOL je pěkná jen se musí prostředky pro používání letadel s těmito schopnostmi hodně vylepšit jestli se to chce takto používat, a pokud by chtěli třeba zrovna v tom iráku podporovat boj kousek od místa akce tak by to museli sbírat kamínek po kamínku

Protože je Olomoucká Vědecká knihovna dobře zásobená doplňuju několik informací ke Gripenu.
Samotná zkratka JAS nepochází jen od výrobce, ale od Švédské armády která své letouny těmito zkratkami označuje už pár typů zpátky - příkladem je třeba J-37 Viggen , J-35 Draken. Písmena ozančují určení letadla jak jde podle priority za sebou.
J-"Jakt" - stíhací
A-"Attack" - útočný
S- "Spanning" průzkumný
Základními zbraněmi určenými pro Gripen jsou střely krátkého dosahu AIM-9L Sidewinder - v současné době je vytvářena nová verze této zbraně, zdokonalená - IRIS-T = "Infra Red Imaging Sidewinder - Thrust Vector" což je Sidewinder s vektorováním tahu, infračerveným zobrazováním a má také větší dolet. Tyto zbraně jsou ve fázi vývoje. Zbraněmi pro vzdušný boj na dlouhou vzdálenost jsou AIM-120 AMRAAM které mají doplňeny nebo nahrazeny společnou střelou Saab/BAe Systems - Meteor.
AG zbraně jsou používány především AGM-65 Maverick, Rbs 15 (protilodní střely s dosahem kolem 200 km) a DWS 39 což je kontejner který lze naplnit všemi různými druhy submunice, tento kontejner nemá pohon, dokáže v řízeném letu doklouzat na značnou vzdálenost. Toto jsou nejvíce používané zbraně, dále jsou pak možny podvěsit klasické pumy jako Mk.82, zbrojní systémy jako je TAURUS KEPD 350, nebo 150. Toto jsou speciální průrazné zbraně.
Údržba Gripenu probíhá velice jednoduše, pomocí samostatné kontorlní jednotky palubní pc sám technikovi ukáže která součástka vykazuje nestabilní činnost a je ji třeba opravit. Stejně tak je konstruován i motor který je pro případ nasazení letadla z drah tvořených cestami, tzn. provizorními rozdělen konstrukčně na 5 částí které lze v případě poruchy jedné z ních jen vyměnit a jedeme dál. V letounu je také zabudováno mnoho přístupových míst nejen k motoru ale i jiným součástem tak aby se technici dostali k případným místům s problémy a nemuseli vytahovat celý motor, nebo jinou část letadla.
Vyrobeno bylo několik sérií, celé jejich označování je celkem podivné. JAS-39A je označení pro klasickou jednomístnou verzi, JAS-39B se označuje dvoumístná verze. Našemu byly dodány letouny které jsou souhrně označeny JAS-39C Gripen - je to třetí výrobní série.
Už tu byla zmínka i o Stealth systému na Gripenu, skutečnost je taková že tvůrci letounu mají za Stealth malý profil letounu a dobré rušení, žádný potah typu RAM na letounu není.
Samotná zkratka JAS nepochází jen od výrobce, ale od Švédské armády která své letouny těmito zkratkami označuje už pár typů zpátky - příkladem je třeba J-37 Viggen , J-35 Draken. Písmena ozančují určení letadla jak jde podle priority za sebou.
J-"Jakt" - stíhací
A-"Attack" - útočný
S- "Spanning" průzkumný
Základními zbraněmi určenými pro Gripen jsou střely krátkého dosahu AIM-9L Sidewinder - v současné době je vytvářena nová verze této zbraně, zdokonalená - IRIS-T = "Infra Red Imaging Sidewinder - Thrust Vector" což je Sidewinder s vektorováním tahu, infračerveným zobrazováním a má také větší dolet. Tyto zbraně jsou ve fázi vývoje. Zbraněmi pro vzdušný boj na dlouhou vzdálenost jsou AIM-120 AMRAAM které mají doplňeny nebo nahrazeny společnou střelou Saab/BAe Systems - Meteor.
AG zbraně jsou používány především AGM-65 Maverick, Rbs 15 (protilodní střely s dosahem kolem 200 km) a DWS 39 což je kontejner který lze naplnit všemi různými druhy submunice, tento kontejner nemá pohon, dokáže v řízeném letu doklouzat na značnou vzdálenost. Toto jsou nejvíce používané zbraně, dále jsou pak možny podvěsit klasické pumy jako Mk.82, zbrojní systémy jako je TAURUS KEPD 350, nebo 150. Toto jsou speciální průrazné zbraně.
Údržba Gripenu probíhá velice jednoduše, pomocí samostatné kontorlní jednotky palubní pc sám technikovi ukáže která součástka vykazuje nestabilní činnost a je ji třeba opravit. Stejně tak je konstruován i motor který je pro případ nasazení letadla z drah tvořených cestami, tzn. provizorními rozdělen konstrukčně na 5 částí které lze v případě poruchy jedné z ních jen vyměnit a jedeme dál. V letounu je také zabudováno mnoho přístupových míst nejen k motoru ale i jiným součástem tak aby se technici dostali k případným místům s problémy a nemuseli vytahovat celý motor, nebo jinou část letadla.
Vyrobeno bylo několik sérií, celé jejich označování je celkem podivné. JAS-39A je označení pro klasickou jednomístnou verzi, JAS-39B se označuje dvoumístná verze. Našemu byly dodány letouny které jsou souhrně označeny JAS-39C Gripen - je to třetí výrobní série.
Už tu byla zmínka i o Stealth systému na Gripenu, skutečnost je taková že tvůrci letounu mají za Stealth malý profil letounu a dobré rušení, žádný potah typu RAM na letounu není.


Pouze zasáhnout nestačí.....
Na Maďarské základně Kečkemet přistálo 6 letounů JAS-39 Gripen.Jedná se o modifikaci JAS-39C - vylepšenou verzi původní varianty JAS-39.
Ve výzbroji Maďarského vojenského letectva se již nachází 5 JAS-39 určených k výcviku pilotů. Celkově mají Maďaři v plánu zařadit do výzbroje 24 strojů JAS-39 - vše do konce roku 2007.
Ve výzbroji Maďarského vojenského letectva se již nachází 5 JAS-39 určených k výcviku pilotů. Celkově mají Maďaři v plánu zařadit do výzbroje 24 strojů JAS-39 - vše do konce roku 2007.




Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Překvapuje mě to. Ze všech materiálů které jsem o Falklandech měl k dispozici vyplynulo, že Britové nepřišli o jediný Harrier. Víte o tom někdo víc?ve falklandech kdy byl údajně jeden Harrier sestřelen FMA Pucará
A mám ještě jeden dotaz. Byl už JAS-39 Gripen někdy někde bojově nasazen?

Spálené knihy osvítily svět.
to redboy: To je mi známo. Myslel jsem spíše na to, jestli si BAE SYSTEMS nenašla nějakou "skulinku" jak tento stroj otestovat někde v lokálním konfliktu. Já tyto informace nemám a proto jsem ten dotaz hodil zde na fórum. Jestli mi něco neuniklo. Asi je zbytečné rozepisovat se proč a připomínat historické paralely. Je to jediná věc, která mě u Gripenu...... jak to říct? snad - znejisťuje. Že neprošel tím, co lze nazvat "válečnou evolucí". Ano. jistě lze argumentovet současnými možnostmi počítačových simulací, ale ty opravdové přednosti a slabiny se (myslím) projeví vždy až při ostrém nasazení.

Spálené knihy osvítily svět.
presun z témy 17.11.1989
Ukážkou toho, že sa to dalo je Poľsko, ktoré napriek transformačnému procesu nezrušilo zbrojnú výrobu, ale naopak, stáva sa z neho celkom zaujímavý výrobca a exportér zbraní, napr. novovyrobených modernizovaných T-72 / pre Malajziu PT-91M /
Určite. V 90. rokoch bol v Rusku obrovský chaos vo výrobe zbraní. Veľká časť subdodávateľov ostala za hranicami v novovzniknutých republikách a koordinácia a spolupráca nefungovala . Rusko malo samo problémy sa presadiť na svetových trhoch v konkurencii zabehnutých západných firiem, ktoré boli nie lenže schopné dodávať na čas, ale dávať aj rôzne formy podpory.Myslíš že by nás na ty trhy CCCP/RF pustil?
Ukážkou toho, že sa to dalo je Poľsko, ktoré napriek transformačnému procesu nezrušilo zbrojnú výrobu, ale naopak, stáva sa z neho celkom zaujímavý výrobca a exportér zbraní, napr. novovyrobených modernizovaných T-72 / pre Malajziu PT-91M /
Modernizovať sa dá všetko, je to len otázka peňazí. Čo sa týka nákladov na prevádzku, nie je tajomstvom, že min. obrany je miesto kde sa "topia" peniaze. Pokým sa niečo, napr. náhradný diel, dostane od výrobcu do dielne tak sa jeho cena výraze zdvihne. Deje sa to aj u domácich dodávateľov, ale ešte výraznejšie to je u záhraničných a nejvýraznejšie to bolo práve u tých ruských. Napriek tomu, že v našej armáde bolo x zariadení, ktorá potrebovali náhradné dieli z Ruska, tak ich výrobca tu nemal žiadne svoje priame zastúpenie, ale išlo to cez x sprostredkovateľských firiem. To bol presne problém dodavateľsko-odberateľského chaosu 90. rokov.Otázkou je, jak moc by Migy šly zmodernizovat, avionika- dobře, ale tím to hasne a náklady na provoz nižší nebudou. Další věc jsou náhradní díly, zajímavý historky o tomhle má třeba Václav Vašek (i ve svý knížce), jak se jim Migy 29 doslova sypaly pod rukama.
Mám priami výhľad na miesto dislokácie slovenských Mig-29 - Letecká základňa Sliač / to, že niektorí piloti z nej sú mojimi susedmi je druhoradé / . Tieto lietadlá lietajú a vrámci deblokácie ruského dlhu boli modernizované na verziu Mig-29AS. S ich vyradením sa zatiaľ neráta, nakoľko ani v strednodobmom pláne nemá MO SR plán na kúpu nových strojov a pre potreby PVO SR sú postačujúce.Na Slovensku s nima asi taky nebudou úplně v pohodě, protože pokud si pamatuju, není to tak dlouho, kdy k jedný letecký přehlídce zprovozuschopnili pouze DVA kusy a jeden z nich se musel navíc z letu vrátit pro technický potíže.
Ide o úplne nové stroje verzie F-16C/D boloc 50/52. Lietadlá tejto verzie nie sú ani vo výzbroji USAF / mám pocit, že posledná je F-16 C/D block 40/42 /. S pôvodnou F-16A majú spoločný len názov.Nový ne, jsou to verze C/D ze sekáče
Co jsem našel na stránkách jejich ministerstva mají pouze letouny F-16C/D Block 52+ v počtu 48 kusů http://www.wp.mil.pl/pl/strona/170 , resp. http://www.mon.gov.pl/pl/strona/222/PG_154_196



Ano, o tom využití dluhu jsem četl, dobrý nápad, ale také jsem četl, že i samo Rusko má problém ty náhradní díly shánět, co je na tom pravdy, to opravdu netuším.Mám priami výhľad na miesto dislokácie slovenských Mig-29 - Letecká základňa Sliač / to, že niektorí piloti z nej sú mojimi susedmi je druhoradé / . Tieto lietadlá lietajú a vrámci deblokácie ruského dlhu boli modernizované na verziu Mig-29AS. S ich vyradením sa zatiaľ neráta, nakoľko ani v strednodobmom pláne nemá MO SR plán na kúpu nových strojov a pre potreby PVO SR sú postačujúce.
ad životnost) na jednom slovenském serveru (letectvo.sk? už nevím) bylo, že mají životnost do 2015
mea culpa, omlouvám se za mystifikaci, ano, jde o nové stroje, původní nabídka Polsku byla na "ojetý" kusy, ale to nepřijali a šli do funglovek, což mi totálně unikloIde o úplne nové stroje verzie F-16C/D boloc 50/52. Lietadlá tejto verzie nie sú ani vo výzbroji USAF / mám pocit, že posledná je F-16 C/D block 40/42 /. S pôvodnou F-16A majú spoločný len názov.

válka je vůl
citace z této stránky:
http://www.army.cz/avis/vojenske_rozhledy/2002_3/56.htm
"Pokud si ale uvědomíme, že náklady spojené s výcvikem jednoho pilota do dosažení úrovně plné vycvičenosti v době 3 až 4 let se pohybují kolem 100 až 150 milionů a náklady na jeho schopnosti v průběhu kariéry kolem 25 milionů za rok, potom již o zlomcích procent nemůže být asi ani řeč. Pro porovnání: Náklady na provoz mechanizovaného praporu, který čítá, resp. bude po profesionalizaci čítat, řádově 700 vojáků profesionálů, kalkulujeme v řádu 25 milionů korun za rok."
Děs mně jímá.
Přímé náklady na letovou hodinu vrtulníku Sokol činí 31297Kč.
Letectvo je opravdu drahý špás.
http://www.army.cz/avis/vojenske_rozhledy/2002_3/56.htm
"Pokud si ale uvědomíme, že náklady spojené s výcvikem jednoho pilota do dosažení úrovně plné vycvičenosti v době 3 až 4 let se pohybují kolem 100 až 150 milionů a náklady na jeho schopnosti v průběhu kariéry kolem 25 milionů za rok, potom již o zlomcích procent nemůže být asi ani řeč. Pro porovnání: Náklady na provoz mechanizovaného praporu, který čítá, resp. bude po profesionalizaci čítat, řádově 700 vojáků profesionálů, kalkulujeme v řádu 25 milionů korun za rok."
Děs mně jímá.
Přímé náklady na letovou hodinu vrtulníku Sokol činí 31297Kč.
Letectvo je opravdu drahý špás.

"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
No je to možná mimo vlákno ale dám sem jeden příklad. V roce 1988 jsem se účastnil na letišti v Bechyni velkého leteckého cvičení. Bylo zde slétnuto:
- jeden letecký stíhací pluk naší armádyna MiG 21
- dvě letky stíhacích bombardérů naší armády na SU 22 a 25 poku si to dobře pamatuji
- jeden letecký stíhací pluk Národní lidové armády NDR na MiG 21 bis
- jedna letka bitevních vrtulníků MI 24V
- jedna letka MIG-23 od SA
- dvě letky MiG 21 od Polské lidové armády.
Celkově šlo o 12 vrtulníků a 134 nebo 138 letadel. Létalo se na 2 3 směny a trvalo to 12 dní. Cvičily se takové vychytávky jako hromadný letadlový vzlet 40 a nakonec i 112 letadel, ostraha hranic, letecká střelba na Malackách a já ani nevím co všechno.
Když to skončilo a my paliváři jsme udělali zůčtování paliva tak jsme zjistili, že toto cvičení si vyžádalo spotřebu 3 220 000 litrů leteckého paliva petroleje leteckého PL-6.A to bylo jenom palivo. Kde jsou rezursy motorů a draků, piloti, letištní příprava a spousta a spousta dalších věcí.
Armáda je drahý špás a letecký provoz je asi nejdraží všude.
- jeden letecký stíhací pluk naší armádyna MiG 21
- dvě letky stíhacích bombardérů naší armády na SU 22 a 25 poku si to dobře pamatuji
- jeden letecký stíhací pluk Národní lidové armády NDR na MiG 21 bis
- jedna letka bitevních vrtulníků MI 24V
- jedna letka MIG-23 od SA
- dvě letky MiG 21 od Polské lidové armády.
Celkově šlo o 12 vrtulníků a 134 nebo 138 letadel. Létalo se na 2 3 směny a trvalo to 12 dní. Cvičily se takové vychytávky jako hromadný letadlový vzlet 40 a nakonec i 112 letadel, ostraha hranic, letecká střelba na Malackách a já ani nevím co všechno.
Když to skončilo a my paliváři jsme udělali zůčtování paliva tak jsme zjistili, že toto cvičení si vyžádalo spotřebu 3 220 000 litrů leteckého paliva petroleje leteckého PL-6.A to bylo jenom palivo. Kde jsou rezursy motorů a draků, piloti, letištní příprava a spousta a spousta dalších věcí.
Armáda je drahý špás a letecký provoz je asi nejdraží všude.


Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Ano, je to příšerné. To byl také jeden z důvodů (spolu s malým tahem - F404/RM-12 se svými 80kN tahu jsou na jednomotorový stroj o hmotnostní kategorii Gripenu zoufale málo - srovnat se 126kN tahu u F-16), proč jsem proti tomu stroji měl od samého počátku silnou averzi.
[ http://www.scramble.nl/wiki/index.php?t ... S39_Gripen ]
udává max. AoA > 28° ale pravděpodobně se jedná o dynamickou hodnotu (podobně jako když Sučko dělá Kobru - při té také dosahuje AoA nad 180° přestože má max. stabilní AoA udávané okolo 38°).
26° bylo v článku na AFA.org, který už zmizel. Tak jsem zase zagooglil a použitím ANDů a ORů vypadlo tohle:
[ http://www.canit.se:8000/~griffon/aviat ... ipcras.htm ]
Ještě významější je ale tento citát z rozhovoru se švédským pilotem Gripenu:
[ http://www.airpower.at/news01/nfg0202_n ... sson-e.htm ]
___________________________
Suma sumárum - limitní stabilní (dlouhodobě udržitelné) AoA Gripenu je opravdu 26° a před úpravou SW ještě méně. Na dobu vzniku je to dost šunt...
A k té F-16 - co jsem se ptal pilota verze CJ ze Spangdahlem-u, tak 28 je dost teoretický limit - pokud se dosáhne, tak se už mašina začíná klepat a piloti se z toho snaží dostat. Stabilní prý bývá okolo 20 až 26, podle toho, co nese v podvěsech a kolik má paliva.
[ http://www.scramble.nl/wiki/index.php?t ... S39_Gripen ]
udává max. AoA > 28° ale pravděpodobně se jedná o dynamickou hodnotu (podobně jako když Sučko dělá Kobru - při té také dosahuje AoA nad 180° přestože má max. stabilní AoA udávané okolo 38°).
26° bylo v článku na AFA.org, který už zmizel. Tak jsem zase zagooglil a použitím ANDů a ORů vypadlo tohle:
(překlad pro ne-angličtináře: maximální úhel náběhu je 26 stupňů; při 35 se automaticky vysune zadní aerodynamická brzda a canardy se automaticky nastaví do maximální polohy pro klesání/vyrovnání)that maximum angle of attack was 26 deg, and at 35 deg the rear airbrakes come out and the canard gives a full pitch down command automatically
[ http://www.canit.se:8000/~griffon/aviat ... ipcras.htm ]
Ještě významější je ale tento citát z rozhovoru se švédským pilotem Gripenu:
(s novou verzí řídícího software už zde nejsou žádná omezení letové obálky. Teď opravdu létáme až 9g a 26° AoA se všemi piloty a letadly)With the new software-edition there are no limitations to the envelope any longer. 9G's and 26°AOA, we actually fly the full envelope with all the pilots and airplane
[ http://www.airpower.at/news01/nfg0202_n ... sson-e.htm ]
___________________________
Suma sumárum - limitní stabilní (dlouhodobě udržitelné) AoA Gripenu je opravdu 26° a před úpravou SW ještě méně. Na dobu vzniku je to dost šunt...
A k té F-16 - co jsem se ptal pilota verze CJ ze Spangdahlem-u, tak 28 je dost teoretický limit - pokud se dosáhne, tak se už mašina začíná klepat a piloti se z toho snaží dostat. Stabilní prý bývá okolo 20 až 26, podle toho, co nese v podvěsech a kolik má paliva.