Lockheed Martin F-35 Lightning II
Začátkem července by měl letoun F-35 dostat bojové jméno, které bude užívat ve službách ozbrojených sil USA. Přidělí mu ho náčelník VS USA po konzultaci s velením námořní pěchoty a námořnictva.
Vybírat se bude z těchto jmen: Black Mamba, Cyclone, Lightning II, Piasa, Reaper a Spitfire II.
Předpokládá se, že F-35 bude nejmasověji rozšířeným letounem v ozbrojených silách USA.
Letectvo, námořnictvo a námořní pěchota dohromady mají v plánu postupně nakoupit 2445 letounů za celkovou částku 256Mld US.
Vybírat se bude z těchto jmen: Black Mamba, Cyclone, Lightning II, Piasa, Reaper a Spitfire II.
Předpokládá se, že F-35 bude nejmasověji rozšířeným letounem v ozbrojených silách USA.
Letectvo, námořnictvo a námořní pěchota dohromady mají v plánu postupně nakoupit 2445 letounů za celkovou částku 256Mld US.




Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
- John Clark
- četař
- Příspěvky: 60
- Registrován: 1/6/2006, 17:49
Taky je tu ještě jeden fígl u F-35,který není až tak známý. Kromě nižší ceně a vůbec ekonomické výhodnosti a prodejnosti měl vlastně JSF upevnit pozice F-22. Jak? Protože jako odpověd na Raptora Rusvoé projektovali letouny Mig-1.44 a Su-47(známý jako S-37 Berkut), které se mu mohli stát zdatnými konkurenty,ale jednak se už Rusové dostávali do finanční tísně, kterou nakonec JSF dokončilo. Protože začalo hrozit reálné nebezpečí, že prostě všichni nakoupí relativně levné JSF a nejmodernější avionikou a na Ruské stroje se zapomene a nepudou na odbyt a oba výše zmíněné projekty se prostě nezaplatí a ruský lketecký průmysl přijde na buben. Tak museli Rusové přijít se slabším Pak-FA(ale levnějším), navíc se zpožděním, aby se lépe prodával. Takže tím se stal F-22A zdaleka nejlepším letounem na světě.
John Clark: F-22 a "JSF" vycházejí ze zcela jiného zadání a nikterak si nekonkurují. Zatímco F-22 je letoun vybudování vzdušné převahy, čili poktačovatel F-15, tak F-35 je náhrada a pokračovatel F-16, F-18, A-6?, AV-8, čili zcela jiného.
Co se Sovětského svazu, potažmo Ruska týče tak tam Tebou jmenované letouny vycházely ze soutěže MFI a byl jak píšeš protivahou F-15 a náhradou Su-27, zatímco to co je F-35 odpovídá soutěži LFI, později snížený a ten nahrazoval Mig-29, Su-17, Mig-27. popisoval sem to v topic F-22.
Nikterak vývoj nesouvisí s exportem, to není zásadní ani v souvislosti se spojenci. Mimochodem jak se ukazuje F-35 bude všechno jiné, jen ne levný, bohužel to může celý projekt ohrozit.
Co se Sovětského svazu, potažmo Ruska týče tak tam Tebou jmenované letouny vycházely ze soutěže MFI a byl jak píšeš protivahou F-15 a náhradou Su-27, zatímco to co je F-35 odpovídá soutěži LFI, později snížený a ten nahrazoval Mig-29, Su-17, Mig-27. popisoval sem to v topic F-22.
Nikterak vývoj nesouvisí s exportem, to není zásadní ani v souvislosti se spojenci. Mimochodem jak se ukazuje F-35 bude všechno jiné, jen ne levný, bohužel to může celý projekt ohrozit.


- John Clark
- četař
- Příspěvky: 60
- Registrován: 1/6/2006, 17:49
Já jsem ale nenapsal, že by si Raptor a JSF konkurovali a jejich specifikace jsou velmi dobře známé. Já jen napsal a za tím si stojím, že upevnil pozici F-22 tím, že Rusové museli zabalit letouny projektu MFI a vyvinout právě lehči Pak-FA.
Jinak vývoj JSF je od začátku dělán jako náhrada zaletounyk které jsi napsal, ale taky by měl být významným vývozním artiklem. Ale souhlasím, že opravdu se jeho cena neustále zvyšuje a celý projekt už začíná být ohrožen.
Jinak vývoj JSF je od začátku dělán jako náhrada zaletounyk které jsi napsal, ale taky by měl být významným vývozním artiklem. Ale souhlasím, že opravdu se jeho cena neustále zvyšuje a celý projekt už začíná být ohrožen.
Rozsáhlá fotogalerie letounu F-35 Lightning II, včetně křtění nového letounu a několik schémat:
Ukázka:
http://images.teamjsf.com/main.php?g2_v ... itemId=428
Celá galerie:
http://images.teamjsf.com/main.php
Ukázka:
http://images.teamjsf.com/main.php?g2_v ... itemId=428
Celá galerie:
http://images.teamjsf.com/main.php




Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
V USA proběhli testy nové pohoné jednotky pro letoun F-35 Lightning-II, informuje o tom dnes Spacewar.
Motor Pratt and Whitney F-135, vyvinutý speciálně pro F-35 má maximální tah 40.000liber(přez 18t) což z něj dělá nejsilnější motor na světě,který kdy byl umístěn na stíhačce.
F-135 je postaven na bázi motoru F-119, zpracovaného pro dvoumotorový F-22. F-135 má stejně jako jeho "předloha" měnitelný vektor tahu. Letounu F-35 tak pomůže k vysoké manévrovost a zkrácenému nebo kolmému startu a přistání.
F-35 by měl v budoucnu nahradit takové typy letounů, jako je F-16,F/A-18, A-10,či Harrier.
Motor Pratt and Whitney F-135, vyvinutý speciálně pro F-35 má maximální tah 40.000liber(přez 18t) což z něj dělá nejsilnější motor na světě,který kdy byl umístěn na stíhačce.
F-135 je postaven na bázi motoru F-119, zpracovaného pro dvoumotorový F-22. F-135 má stejně jako jeho "předloha" měnitelný vektor tahu. Letounu F-35 tak pomůže k vysoké manévrovost a zkrácenému nebo kolmému startu a přistání.
F-35 by měl v budoucnu nahradit takové typy letounů, jako je F-16,F/A-18, A-10,či Harrier.




Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Letová ukázka F-35 Lightning II včetně visení a kolmého přistání.
http://www.youtube.com/v/Dz5I8o9k6Xg
http://www.youtube.com/v/Dz5I8o9k6Xg




Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Tá o cca 15% vyššia cena Gripenu sa mi nejako nezdá. V prípade F-35ky bola v článku uvedená jednotková cena za "komplet" stroj, so všetkým čo k nemu patrí, cca 108mil. USD. V roku 2004, keď sa podpisovala zmluva o 10 ročnom prenájme za Gripeny pre ČR, išlo o čiastku cca 19,5mld kč, čo pri vtedajšom kurze mohlo byť tak cca 60 mil USD / kus + hŕŕŕba offsetov. Že by tá cena za 4 roky išla tak prudko hore ?
Tak Norové by museli být blázni, aby si koupili na vzdušný boj Gripeny s maximálním stabilním AoA 26°. A rabo, v případě Norksa by se pravděpodobně nejednalo ani o verzi C/D, ale o ty vylepšené "SuperGripeny" nebo jak to SAAB pojmenoval - což samozřejmě bude stát podstatně více už jen kvůli implementaci nového AESA radaru (jehož vývoj se také musí z něčeho zaplatit).
EDIT: ano, trochu jsem zagooglil a...
"Oslo’s choice is a straight fight between the Gripen NG and the F-35" (aviationweek.com). Přičemž hlavní problém, který měli Norové s JSF byla ne-fixní cena - což ale jak se zdá vyřešili.
V tomto kontextu je zajímavý krátký dokument
http://www.defense-aerospace.com/dae/ar ... July06.pdf
který srovnává ceny stíhaček v rámci programů i jednotkové ceny a řadí je jednak do tabulek podle reálné ceny v USD, ale poté i v ceně přepočítané na HDP a na nákupní sílu (The Economist's BigMac index).
EDIT: ano, trochu jsem zagooglil a...
"Oslo’s choice is a straight fight between the Gripen NG and the F-35" (aviationweek.com). Přičemž hlavní problém, který měli Norové s JSF byla ne-fixní cena - což ale jak se zdá vyřešili.
V tomto kontextu je zajímavý krátký dokument
http://www.defense-aerospace.com/dae/ar ... July06.pdf
který srovnává ceny stíhaček v rámci programů i jednotkové ceny a řadí je jednak do tabulek podle reálné ceny v USD, ale poté i v ceně přepočítané na HDP a na nákupní sílu (The Economist's BigMac index).
To cover72
Klud Nori nie su blazni, kupili si F-35. Sami hovoria, ze tie Gripena viac menej vo vsetkom prekonavali, zvlast v sirokej aplikacii stealth technologii a zrejme zmizol aj hlavny svedsky triumf-udrzbove naklady, kedze tie ma mat F-35 vyrazne znizene. Co je vsak zarazajuce, F-35 su lacnejsie ako Gripeny- za 48 lietadiel museli zaplati 52 miliard korun, kym za JAS az 58 miliard korun.
Klud Nori nie su blazni, kupili si F-35. Sami hovoria, ze tie Gripena viac menej vo vsetkom prekonavali, zvlast v sirokej aplikacii stealth technologii a zrejme zmizol aj hlavny svedsky triumf-udrzbove naklady, kedze tie ma mat F-35 vyrazne znizene. Co je vsak zarazajuce, F-35 su lacnejsie ako Gripeny- za 48 lietadiel museli zaplati 52 miliard korun, kym za JAS az 58 miliard korun.
Vždyť to máš v tom článku napsaný, Norové se významně podíleli na vývoji (placení) F-35, proto je mají teď levnější než Gripeny, pro ostatní státy je rozdíl v ceně pořád dost velikej- ve prospěch Gripenu.Altaj píše:To cover72
Klud Nori nie su blazni, kupili si F-35. Sami hovoria, ze tie Gripena viac menej vo vsetkom prekonavali, zvlast v sirokej aplikacii stealth technologii a zrejme zmizol aj hlavny svedsky triumf-udrzbove naklady, kedze tie ma mat F-35 vyrazne znizene. Co je vsak zarazajuce, F-35 su lacnejsie ako Gripeny- za 48 lietadiel museli zaplati 52 miliard korun, kym za JAS az 58 miliard korun.
válka je vůl
Proste dostali zľavu na stroje, ale to neznamená že ich to bude stáť tú vyššie uvedenú sumu, lebo predtým investovali do ich vývoja.
Týmto zapojením do vývoja si zlavnili ich cenu, v tom sa to vrátilo. Teda kúpia lacnejšie F-35 , ale keď sa to preráta nebude to lacnejšie ako Gripen.
Ale aj tak neviem čo sa tu stále rieši. Keď sa dáni začali podielať na financovaní JSF, znamená to že si ho aj chcú kúpiť. ..A zrazu je niekto prekvapený, že nechcú Gripeny.. To je asi všetko
Týmto zapojením do vývoja si zlavnili ich cenu, v tom sa to vrátilo. Teda kúpia lacnejšie F-35 , ale keď sa to preráta nebude to lacnejšie ako Gripen.
Ale aj tak neviem čo sa tu stále rieši. Keď sa dáni začali podielať na financovaní JSF, znamená to že si ho aj chcú kúpiť. ..A zrazu je niekto prekvapený, že nechcú Gripeny.. To je asi všetko

The Spartans do not ask how many but where they are - Agis II of Sparta
It is the brave man's part to live with glory, or with glory die - Sophocles
It is the brave man's part to live with glory, or with glory die - Sophocles
-
- štábní rotmistr
- Příspěvky: 232
- Registrován: 21/10/2008, 12:17
- Bydliště: Praha