TVP – Tank všeobecného použití
kopapaka: Myslím, že něco podobného se u tak zajímavého článku dá čekat, stačí se mrknout po PALBĚ...
Právě je zajímavé, že o stroji, který se objevil snad pouze jako dřevěný model a projekt, se toho namluví tolik. Když si veznu, že stroje vyrobené i v sériích tady téměř nikdo nečte...
Právě je zajímavé, že o stroji, který se objevil snad pouze jako dřevěný model a projekt, se toho namluví tolik. Když si veznu, že stroje vyrobené i v sériích tady téměř nikdo nečte...
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Dovolím si niekoľko otázok smerujúcich k voľbe T-34/85 a nie TVP
- z ktorého roku pochádzajú výkresy v článku?
- kedy mal byť TVP vývojovo dokončený a pripravený k sériovej výrobe?
- v akom časovom horizonte sa predpokladalo dokončenie prezbrojenia na TVP?
- aké boli predpokladané vývojové náklady a kusová cena v porovnaní s licenčným T-34/85?
- z ktorého roku pochádzajú výkresy v článku?
- kedy mal byť TVP vývojovo dokončený a pripravený k sériovej výrobe?
- v akom časovom horizonte sa predpokladalo dokončenie prezbrojenia na TVP?
- aké boli predpokladané vývojové náklady a kusová cena v porovnaní s licenčným T-34/85?
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
- ohledně kresby by to možná chtělo kontaktovat pana Pejčocha, tento pochází z jeho knihy (s jeho svolením). Zachovaných materiálů je díky utajování minimum.
- na údaj o možném zavedení do výzbroje jsem nenarazil, projekt byl zaražen v roce 1949, podle mě do roku 1955 by se to určitě stihlo. Byla tu navíc možnost dalšího vývoje, nešlo o "koncovou" konstrukci jako u T-34/85. V poválečné éře šlo u tanků stále ještě o klasickou strojařinu, určitě by se vývoj neprotahoval třeba kvůli elektronice, jako je to u dnešní techniky
- na údaj o možném zavedení do výzbroje jsem nenarazil, projekt byl zaražen v roce 1949, podle mě do roku 1955 by se to určitě stihlo. Byla tu navíc možnost dalšího vývoje, nešlo o "koncovou" konstrukci jako u T-34/85. V poválečné éře šlo u tanků stále ještě o klasickou strojařinu, určitě by se vývoj neprotahoval třeba kvůli elektronice, jako je to u dnešní techniky




"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Souhlasím. Každý nově vyvýjený zbraňový systém má rozhodně větší potenciál než koncová konstrukce jakkoliv kvalitní a vyzkoušená a to dokonce i v boji.


Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
- JiriTintera
- Příspěvky: 7
- Registrován: 4/10/2008, 14:20
Archivy
Vážení kolegové,
podle mých informací byla známa čtyři možná úložiště archiválií popisujících TVP:
1/
Vojenský ústřední archiv na Invalidovně
- fond poválečného II. odboru MNO
- fond MNO ATS (Automobilová a traktorová správa)
- fond MNO TS (Technická správa)
- fond MNO VTMV (Velitelství tankového a mechanisovaného vojska)
- fond Vojenského technického ústavu 1945-1953, poškozen povodní, tč. nedostupný
2/
Podnikový archiv zaniklého VHJ ČKD Praha
- zbytky fondů jsou uloženy v SObA Praha, tč. nedostupné
- pan Pejčoch měl na studium těchto fondů údajně udělenu ředitelskou výjimku
3/
Archiv Škoda Plzeň
- fondy jsou přístupny po předchozí dohodě
4/
Nositeľ komplexov súborov plánov nepoužívanej techniky VÚ ?
- krycí číslo vojenského útvaru si již nepamatuji
- archiv sídlil na území tankovky v Martine
- archiv údajně obhospodařoval všechny technické dokumenty ukořistěné i převzaté z čs. továren
- co se stalo s archivem po roce 1993 mi není nic známo
Poznámka na závěr
Po zkušenostech z předchozích let, jsem k výkresovým rekonstrukcím pana Pejčocha krajně nedůvěřivý a raději vyhledávám originály nákresů a technických popisů.
podle mých informací byla známa čtyři možná úložiště archiválií popisujících TVP:
1/
Vojenský ústřední archiv na Invalidovně
- fond poválečného II. odboru MNO
- fond MNO ATS (Automobilová a traktorová správa)
- fond MNO TS (Technická správa)
- fond MNO VTMV (Velitelství tankového a mechanisovaného vojska)
- fond Vojenského technického ústavu 1945-1953, poškozen povodní, tč. nedostupný
2/
Podnikový archiv zaniklého VHJ ČKD Praha
- zbytky fondů jsou uloženy v SObA Praha, tč. nedostupné
- pan Pejčoch měl na studium těchto fondů údajně udělenu ředitelskou výjimku
3/
Archiv Škoda Plzeň
- fondy jsou přístupny po předchozí dohodě
4/
Nositeľ komplexov súborov plánov nepoužívanej techniky VÚ ?
- krycí číslo vojenského útvaru si již nepamatuji
- archiv sídlil na území tankovky v Martine
- archiv údajně obhospodařoval všechny technické dokumenty ukořistěné i převzaté z čs. továren
- co se stalo s archivem po roce 1993 mi není nic známo
Poznámka na závěr
Po zkušenostech z předchozích let, jsem k výkresovým rekonstrukcím pana Pejčocha krajně nedůvěřivý a raději vyhledávám originály nákresů a technických popisů.
- JiriTintera
- Příspěvky: 7
- Registrován: 4/10/2008, 14:20
Vážení,
na začátku této rozpravy se kolega "sa58" odvolal na studii Ivo Pejčocha: Tanky Praga ..., cituji: "Pohon měl zajišťovat nový škodovácký dieselový šestnáctiválec do H o objemu 42.500 ccm, jeho označení bylo 16AH145. Výkon motoru byl 750 HP, upravená verze AHK měla výkon dokonce 1000 HP při 2.250 ot/min. Při testech měl být prozatím nevyzkoušený motor nahrazen motorem V-2 z tanku T-34/85."
K této záležitosti bych vám rád sdělil, že mám vážné pochybnosti, že se jednalo o pohonnou jednotku ze Škodovky, protože vedoucím konstruktérem šestnácti válcového motoru byl Ing. Zdeněk Pilát CSc, který v čtyřicátých a padesátých letech minulého století byl kmenovým zaměstnancem ČKD Sokolovo.
Pokud si pamatuji tak mi při jedné návštěvě sdělil, že po odmrštění armádou se ČKD pokoušelo nabídnout tento motor civilním sektoru v různých úpravách pro lokomotivy, lodě, stacionární energocentrály, atp., ale bez úspěchu.
Pan Pilát též mluvil o ověřeném výkonu tisíc koní. Tvrdil, že motorárna ČKD si tento výkon ověřila během zátěžových zkoušek experimentální jednoválcové varianty. Měl jsem tu možnost si tento jednoválcový motor prohlédnout v sedmdesátých letech minulého století v jedné garáži v Praze Na Klíčově.
Jak skončil "garážovaný jednoválec" mi však není známo. Jedno však vím, že začátkem osmdesátých let, tehdejší vedoucí zvláštního oddělení VHJ ČKD, promovaný historik Jaroslav Setikovský, neprojevil ochotu cokoliv převzít.
na začátku této rozpravy se kolega "sa58" odvolal na studii Ivo Pejčocha: Tanky Praga ..., cituji: "Pohon měl zajišťovat nový škodovácký dieselový šestnáctiválec do H o objemu 42.500 ccm, jeho označení bylo 16AH145. Výkon motoru byl 750 HP, upravená verze AHK měla výkon dokonce 1000 HP při 2.250 ot/min. Při testech měl být prozatím nevyzkoušený motor nahrazen motorem V-2 z tanku T-34/85."
K této záležitosti bych vám rád sdělil, že mám vážné pochybnosti, že se jednalo o pohonnou jednotku ze Škodovky, protože vedoucím konstruktérem šestnácti válcového motoru byl Ing. Zdeněk Pilát CSc, který v čtyřicátých a padesátých letech minulého století byl kmenovým zaměstnancem ČKD Sokolovo.
Pokud si pamatuji tak mi při jedné návštěvě sdělil, že po odmrštění armádou se ČKD pokoušelo nabídnout tento motor civilním sektoru v různých úpravách pro lokomotivy, lodě, stacionární energocentrály, atp., ale bez úspěchu.
Pan Pilát též mluvil o ověřeném výkonu tisíc koní. Tvrdil, že motorárna ČKD si tento výkon ověřila během zátěžových zkoušek experimentální jednoválcové varianty. Měl jsem tu možnost si tento jednoválcový motor prohlédnout v sedmdesátých letech minulého století v jedné garáži v Praze Na Klíčově.
Jak skončil "garážovaný jednoválec" mi však není známo. Jedno však vím, že začátkem osmdesátých let, tehdejší vedoucí zvláštního oddělení VHJ ČKD, promovaný historik Jaroslav Setikovský, neprojevil ochotu cokoliv převzít.
Re: TVP – Tank všeobecného použití
tak mě napadlo jestli z toho tankového motoru ,nebyl odvozen tento motor pro motorové lokomotivy ČKD ? http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/82643

- El Diablo
- Kapitán
- Příspěvky: 1920
- Registrován: 21/11/2008, 14:11
- Bydliště: Xeenemünde
- Kontaktovat uživatele:
Re: TVP – Tank všeobecného použití
Jak to myslíš?
A to je jen šestiválec...Zdvihový obsah motoru: 163,2 l
Váha suchého motoru: 13 470 kg
Rozměry motoru: 5,13 m x 1,85 m x 2,85 m

"Co cítíte, když střílíte teroristy?"
"Zpětný ráz."
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.
Re: TVP – Tank všeobecného použití
tak mě to napadlo , že při konstrukci toho drážního motoru mohli vyjít z konstrukce toho tankového motoru

- JiriTintera
- Příspěvky: 7
- Registrován: 4/10/2008, 14:20
Re: TVP – Tank všeobecného použití
Vážený pane kolego,
v zaniklém podnikovém archivu VHJ ČKD Praha, sp. jsem nenašel zmínku o použití výše popsaného uspořádání motoru v civilním sektoru. Pokud si pamatuji tak zkušební jednoválec byl dlouhá léta umístěn v garáži Ing. Piláta. Socialistická firma ČKD nejevila zájem o jeho převzetí, proto zůstal v garáži až do vynálezcovy smrti. Co se s ním stalo pak mi není známo.
v zaniklém podnikovém archivu VHJ ČKD Praha, sp. jsem nenašel zmínku o použití výše popsaného uspořádání motoru v civilním sektoru. Pokud si pamatuji tak zkušební jednoválec byl dlouhá léta umístěn v garáži Ing. Piláta. Socialistická firma ČKD nejevila zájem o jeho převzetí, proto zůstal v garáži až do vynálezcovy smrti. Co se s ním stalo pak mi není známo.
Re: TVP – Tank všeobecného použití
Pánové, u motorových lokomotiv ČKD založených na řadovém šestiválci/osmiválci vrtání 310mm, se všude píše a opisuje, že byl s menšími úpravami převzat lodní osmiválcový motor.
Třeba v tomto článku o první traťové motorové lokomotivě ČKD
http://www.parostroj.net/vozidla/T436/T436.htm
se píše, že to byl vyvíjený lodní motor pro lodě jugoslávského námořnictva. Jinde se lze dočíst, že to byl předválečný motor. Nic z toho neumím ověřit, publikace o lokomotivách to od sebe akorát opisují.
Nicméně mi nedává smysl, proč by tento motor měl vycházet z nějakého víceřadého šestnástiválce úplně jiného vrtání.
Třeba v tomto článku o první traťové motorové lokomotivě ČKD
http://www.parostroj.net/vozidla/T436/T436.htm
se píše, že to byl vyvíjený lodní motor pro lodě jugoslávského námořnictva. Jinde se lze dočíst, že to byl předválečný motor. Nic z toho neumím ověřit, publikace o lokomotivách to od sebe akorát opisují.
Nicméně mi nedává smysl, proč by tento motor měl vycházet z nějakého víceřadého šestnástiválce úplně jiného vrtání.

Re: TVP – Tank všeobecného použití
sa 58 obrázek tanku v článku je lehký tank T -17 a ne tank TVP
Re: TVP – Tank všeobecného použití
To se mně nezdá. Dubánek má u této kresby popisku TVP.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...