VII. Díl. Norsko, Dánsko 1940. Č 1.

Moderátoři: michan, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6842
Registrován: 28/10/2005, 13:43

VII. Díl. Norsko, Dánsko 1940. Č 1.

Příspěvek od michan »

VII.díl. Norsko. Dánsko 1940. Č 1.

Mapa války proti Dánsku a Norsku od 9. dubna 1940 do 8 června 1940.

Obrázek



Ještě než začneme samotný popis spojenecké operace Wilfred – zaminování „Úžin“ a německé operace Weserübung (cvičení na řece Weser) – vylodění v Norsku a Dánsku, řekněme si něco o tzv. „Tajné frontě“, tedy o pronikání informací do německých a spojeneckých štábů.
Tak například, na německé straně lidé maršála Göringa – tato jeho soukromá zpravodajská služba (mimo oficiální Abwehr) odposlouchávala všechny telefony diplomatů a to i v neutrálních státech. Od roku 1935 jim k tomu sloužil i magnetofon, malý nahrávací přístroj z laboratoří AEG a IG – Farben. Tak se také stalo, že nahrávka hlasu velvyslance a byl jím francouzský velvyslanec, který opakoval poznámku francouzského premiéra, prozradí Němcům britský plán Wilfred – položení min v norských vodách, což přispělo k tomu, že Hitler dal souhlas s operací Weserübung. Na tajné frontě se udály i další skutečnosti. Skvělá německá odposlechová služba – Forschungamt (byla skvělá po celou 2. světovou válku), která uměla částečně dešifrovat britské radiové signály je počátkem března 1940 vyvedena z míry změnou britské radiové šifry. Na věc musí jinak. Dne 22. března 1940 zachytí německá odposlechová služba zprávu, kdy švýcarský velvyslanec ve Stockholmu odesílá své vládě informaci, že německá i spojenecká invaze do Norska je na spadnutí. I to sloužilo k mozaice při vyhodnocování zpravodajců.
Na druhé straně, odposlechová služba Spojenců je v březnu a dubnu 1940 méně výkonná. Dokonce někteří britští historici říkají, že oproti německé odposlechové službě přímo selže.
To všechno však neznamená, že by spojenecká rozvědka zprávy neměla. Zprávy měla od utečenců z Německa a některých dalších kanálů. Bohužel, tehdy byly mnohé zpravodajské zprávy protichůdné, nebo byly znehodnoceny poznámkou – ještě nutno prověřit – nebo zpráva nebyla ověřena – nebo může být i jiné vysvětlení.
Přes toto vše, když 3. dubna 1940 vyplouvají německé zásobovací lodě (měly to být „Trojské koně“ v norských přístavech – jak později uvidíme, nestalo se tak, většina jich byla potopena na moři), s vojáky, děly a municí – lidé z britského pověstného Bletchley Parku – odpovědní za „Provozní analýzu“, tj. vyhodnocování objemu depeší, nikoli jejich obsahu, varují středisko operačního zpravodajství v Admiralitě, že objem německých námořních signálů západně od Dánska a u výjezdu z Baltského moře nebývale vzrostl.
To německé invazní loďstvo jasně mířilo k Norsku (potvrzuje to Kahn – Seizing the Eningma) a právě v této době bylo nejvíce zranitelné.
Všichni v Admiralitě i v okolí toto varování ignorují a britské námořnictvo bude, jak uvidíme, pokračovat v operaci Wilfred, tedy v kladení min v norských vodách podle plánu.
Tehdy se i 1. lord Admirality Winston Churchill se svým štábem domníval, že německé válečné lodě, které mířily k severu, chtějí proniknout do Atlantiku. Válečné lodě Královského námořnictva jsou tak vyslány příliš daleko na sever, takže německé invazi nemohou zabránit (bude vycházet plán a potřeba dle německého admirála Raedera).
Že bylo Královské námořnictvo ( Royal Navy) totálně přelstěno, tak takové první náznaky jsou až když polská ponorka Orzel (Orel) potopí německou transportní loď Rio de Janeiro (jeden z Trojských koní), ze které do chladných norských vod musí skákat němečtí vojáci, jejich koně a začnou tam padat děla a bedny s municí.
O ostatních zpravodajských událostech si řekneme při samotných námořních, leteckých a pozemních bitvách.

Také bychom si měli něco říci o působení německé propagandy. Historik Len Deighton ve své knize – Krev, slzy a pošetilost v nejtemnější hodině 2. světové války – nám o tom podává svědectví, když říká, že v pátek 5. dubna 1940 pozval německý velvyslanec vybrané hosty (vyslance mnoha zemí) včetně členů norské vlády na filmovou projekci.
To byl ještě v Norsku mír.
Tento film – Křest ohněm – je surový a hrůzný dokument o válce, kterou Luftwaffe přinesla do Polska. Samotný scénář a letecké záběry jsou dílem bývalého leteckého esa ( Hans Bertram) a jeho letecká kamera klouže po roztřískaných budovách a dýmajících troskách Varšavy. Filmový komentář pak říká – „ A pamatujte, takhle to dopadne, když zaútočí německá Luftwaffe. Samotné finále tohoto filmu je tvořeno písní „Bomben auf England“, prokládanou fanfárami a vířením bubnů a končí vášnivým veršem: „Bomby! Bomby! Bomby na Anglii!“ Kdyby to snad někdo nepochopil, tak závěrečný titulek říká, že za tento výsledek mohou Poláci poděkovat svým britským a francouzským přátelům.“
Byla to pravá diplomacie v nacistickém stylu, drsná a válečnická.
Když se v sále rozsvítila světla, nikdo netleskal, nikdo nemluvil. Diváci byli otřeseni.

Nejen pro tuto válku o Norsko, ale i pro pozdější válku proti Francii, bych rád uvedl stavy britské pozemní armády, to proto, abychom měli představu, jak velkou armádu Velká Británie měla.
Velká Británie v roce 1939, na jeho konci, má jen 1 mobilní divizi, která je pak přejmenována na tankovou. Má v srpnu 1939 celkem 9 pěších divizí své regulérní armády. K tomu má ještě 16 teritoriálních divizí, 8 pěchotních, 2 jezdecké a 9 obrněných brigád ve svých koloniích. Nutno zde však říci, že motorizace britských vojsk byla v té době, při tak malém množství jednotek, na velmi vysokém stupni.
Později si ještě v bitvě o Francii blíže uvedeme další skutečnosti. Zde bych chtěl jenom říci, že ve Francii je od roku 1939 britský expediční sbor, který má v dubnu 1940 10 divizí a nemá tam žádnou tankovou divizi (ta je ve Velké Británii a také tam v začátku bitvy o Francii čeká na nalodění). Pro svou potřebu využívá britský expediční sbor ve Francii pouze 7 mechanizovaných jezdeckých pluků a 1 tankovou brigádu. Celkem má expediční sbor 310 tanků, z toho pouze 23 nového typu „Matilda“
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1240
, dalších 174 lehkých tanků a 156 „Cruiserů“ (křižníkový tank).
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1162
Uvádím to zde proto, abychom měli představu, jak byla velmoc, jako je Velká Británie připravena na 2. světovou válku. Snad si opravdu myslela, že všichni nepřátelé vyplují na moře.

Pro náš další historický popis je pak důležitá ještě jedna informace. Tou informací je, že v průběhu měsíce března 1940 přesouvá britská Admiralita své – Domácí loďstvo (Home Fleet) – zpět na základnu Scapa Flow, když ta byla vyklizena po útoku německé ponorky U 47 kapitána Priena (14. října 1939). Anglické námořnictvo zároveň instaluje široce rozloženou síť minových polí, kterými uzavře výjezd ze Severního moře do Atlantiku na zeměpisné šířce Shetlandských ostrovů. Admiralita si nyní myslí, že nově vybudovanou ochranou Scapa Flow, a širokou sítí minových polí provedla všechna nezbytná opatření proti německé flotě a k ochraně britských zásobovacích cest v Atlantiku.
To, že v březnu 1940 potopí německé ponorky v Atlantiku a v Severním moři 23 obchodních lodí o celkovém výtlaku 66 246 BRT a německé miny způsobí zkázu 14 lodí o výtlaku 35 501 BRT o tom moc nesvědčí, když Němci ztratí jen 2 ponorky.

Ale vraťme se zpět k Norsku a řekněme si jak vyplouvaly v rámci operace Weserübung první lodě Kriegsmarine.
Ve středu dne 3. dubna 1940 vyplouvají první nákladní parníky – tzv. „Vývozní oddíl“. Tyto nákladní parníky mají ve svých útrobách těžké zbraně, děla, protiletadlová děla, munici i proviant. Mají za úkol dosáhnout včas dohodnutého operačního místa, kterým je již v Moskvě dohodnutý, sovětský přístav Murmansk ( vysvětlíme si později). Dne 3. dubna 1940 také vyplouvá z Hamburku německý parník Bärenfels (7 600 tun) a Alster (8 500 tun) s municí a Rauenfels (8 500 tun) se 150 mm kanóny, protiletadlovými kanóny ráže 88 mm a těžkými pěchotními zbraněmi. Ve stejnou hodinu opustil wilhelmshavenský přístav tanker Kattegat (6 000 tun). Ani jedna z těchto zásobovacích lodí, maskovaných jako normální parníky, však nedosáhne svého cíle jak si později řekneme. Všechny jsou na cestě potopeny letouny RAF, britskými ponorkami, nebo v lepším případě zajaty britskými námořními silami.
Pro první obojživelnou operaci 2. světové války má Kriegsmarine k dispozici: 2 bitevní lodě, 1 obrněnou loď, 2 těžké křižníky, 4 lehké křižníky, 14 torpédoborců, 7 torpédových člunů, 30 ponorek a další minolovky a pomocná plavidla, jakož i nákladní lodě a tankery.

Toho samého dne, tedy 3. dubna 1940, informuje britská tajná služba své ministerstvo války i zahraničí, že se v německých přístavech, které leží nejblíže Norsku, shromažďuje velký počet lodí s vojáky na palubě. Zrovna probíhá zasedání válečného kabinetu, na kterém vystoupí ministr války se sdělením , že se právě dozvěděl o silné koncentraci vojsk v oblasti Rostocku a že vše nasvědčuje „bezprostřednímu začátku invaze do Skandinávie“. Bohužel, ta zpráva je interpretována tak, jakoby se německé jednotky nacházely ve stavu bojové pohotovosti, aby mohly reagovat na spojenecké přepadení Norska. A tady právě padlo to rozhodnutí, po této zprávě, že se odkládá spojenecká invaze na 8. dubna 1940.

Ve čtvrtek 4. dubna 1940 hlásí německý vyslanec v Helsinkách, že se z věrohodných zdrojů dozvěděl o bezprostředně chystané spojenecké akci chystané proti Narviku a Bergenu.

Tento den proběhne další důležitá zpravodajská informace. To totiž německý plukovník Oster, vedoucí zahraničního oddělení vojenské rozvědky Abwehr, informuje nizozemského vojenského atašé v Berlíně majora Sasse o operaci „Waserübung“ a také o plánu Fall Gelb. Major Sass ihned informaci předá švédským kolegům a dánskému vyslanci Zahlemu. Ti ji odešlou ještě tento den, tedy 4. dubna 1940, po zvláštním kurýru svým vládám. Když je dostanou odpovědná místa v Paříži a Londýně, jsou toho názoru, že se jedná o zpravodajskou hru, kterou se německé vrchní velení snaží vyprovokovat protivníka.

Němci neváhají – Němci jednají! V tomto duchu bude i celé norské tažení.

Den 6. dubna 1940 hraje Němcům do karet, narůstá oblačnost doprovázená přeháňkami a zhoršuje se viditelnost. K německé invazi do Norska vyčleněné jednotky se 6. dubna 1940 naloďují v přístavech ve Wilhelmshavenu, Wesermünde, Kielu, Cuxhavenu, Travermünde a ve Svinoústí. A několik hodin poté zahajuje viceadmirál Lütjens se svým mohutným námořním seskupením plavbu, jejímž cílem je Norsko. Viceadmirálovi Lütjensovi podléhají i bitevní lodě Scharnhorst (kapitán Hofmann) a Gneisenau (kapitán Netzbandt).
Ten den 6. dubna 1940 odpoledne přijíždí na nádraží v Brémách vlak s osvědčeným a zkušeným (z polského tažení) 139. plukem horských myslivců (plukovník Windisch), který je doprovázený štábem 3. horské divize generálmajora Dietla. Začíná se ihned naloďovat v přístavu Wesermünde. Tito rakouští horští myslivci mají za úkol, podle operačního plánu Weserübung Nord dobýt město Narvik. Kromě horských myslivců se musí na německé torpédoborce vejít i jejich výzbroj a výstroj. Těžké zbraně, protiletadlové kanóny, větší část munice a proviantu je však v té době již 3 dny na lodích oné „Vývozní skupiny“. Na každý torpédoborec je naloděno 200 až 250 rakouských horských myslivců, kteří jsou rozděleni tak, aby tvořily ucelené a bojeschopné jednotky.
Tento den opouští ve 22 hodin večer tajnou německou základnu Sever tanker Jan Wellem. Je plně naložen pohonnými hmotami a velkým množstvím dalšího vojenského materiálu, aby mohl včas zásobit invazní jednotky v norském Narviku a zároveň doplnil palivové nádrže německých torpédoborců před jejich návratem do domovských přístavů. O 3 hodiny později, tedy v 1 hodinu dne 7. dubna 1940 vyplouvá z ústí Wesery do Severního moře první skupina lodí, jejímž úkolem je obsazení Narviku. Torpédoborce plují po proudu se zacloněnými světly až na širé moře. Teprve na širém moři je rakouským horským myslivcům oznámeno, že jedou dobýt Narvik. Tady je nutno říci, že většina horských myslivců je na moři poprvé.
Naposledy upravil(a) michan dne 5/5/2009, 07:45, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6842
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

VII.díl. Norsko. Dánsko 1940. Č 2.

V neděli dne 7. dubna 1940 vyplouvají do akce i německé bitevní lodě Gneisenau a Scharnhost s úkolem chránit do Narviku plující invazní plavidla před případným útokem britských hladinových lodí. Totiž tato 1 100 mil dlouhá cesta není pro německé lodě vůbec bezpečná, neboť prochází vodami v nichž má Royal Navy velkou námořní převahu.
Kriegsmarine musí, na rozdíl od Luftwaffe a pozemního vojska, nasadit do operace Waserübung téměř všechny své lodě. Z toho jasně plyne, že zde Němci musí počítat s momentem překvapení, neboť plán admirála Raedera, schválený s konečnou platností Hitlerem dne 1. dubna 1940, odporuje všem zásadám vojenské a zde námořní strategie. Jen pro zajímavost – vrchní velitel německé námořní skupiny Východ admirál Carls počítal s jednou polovinou ztrát všech nasazených lodí.

Když už jsme nakousli Luftwaffe, řekněme si, že norského a dánského tažení se účastní celkem 878 letounů z toho 95 stíhacích a těžkých stíhacích letounů (těžké stíhací jsou Bf 110), 240 bombardérů a střemhlavých bombardérů ( Ju 88, Do 217, He 111, Ju 87) a u ostatních letounů je velice silně zastoupeno Ju – 52/3m. ta letadla viz. na Palbě zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2236
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2218
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2239
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2204
a střemhlavý bombardér Ju 87
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1348
dopravu výsadkářů a vojenského materiálu, i PHM, většinou obstarávala Ju – 52/3m
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1172


Jen pro porovnání, norské letectvo mělo necelých 80 frontových letadel a proto po počátečním leteckém úderu je většina německých letadel Luftwaffe později nasazována pouze k taktické podpoře pozemního vojska a válečného námořnictva.

Ráno dne 7. dubna 1940 pořídí průzkumná letadla RAF (Royal Air Force) letecké snímky Kielského přístavu. Na snímcích je patrné neobyčejně velké seskupení válečných a nákladních lodí. V poledne je také britská admiralita vyrozuměna zpravodajskou vysílačkou, že se množí zprávy o jistých německých záměrech. Nejhorší však je, že tyto radiové depeše jsou zpochybněny následujícím úředním komentářem, cituji:
„Všechny tyto zprávy mají pochybnou hodnotu a pravděpodobně představují další tah na šachovnici války nervů.“

Ale již o několik hodin později pak hlásí průzkumný letoun RAF, že v ústí Skagerraku zpozoroval německou eskadru, která pluje severním směrem – důležité – zapamatujme si to.
Tak teprve na základě tohoto hlášení opouští dne 7. dubna 1940 ve 20 hodin 15 minut Home Fleet – Domácí loďstvo – pod velením admirála Forbese svou základnu ve Scapa Flow.
Na širé moře tak vyplouvá s britskými bitevními loděmi „Valiant“ a „Rodney“, bitevním křižníkem „Repulse“ a se 2 dalšími křižníky i 10 torpédoborců. Potom ve 22 hodin vyplouvají pod velením viceadmirála Edward-Collinse z přístavu Rosyth britské křižníky „Galatea“ a „Arethusa“ se 4 dalšími torpédoborci. Eskadra křižníků viceadmirála Cunninghama, která právě naloďovala britské pěší jednotky k chystanému obsazení strategicky důležitých norských přístavů, teď dostane rozkaz od Admirality: „Okamžitě vojáky vysadit na břeh a na širém moři se připojit k Home Fleet. Z Rosythu vyplouvá také „První eskadra křižníků – Devonshire, Berwick, York a Glasgow“. Severně odtud se prodírají rozbouřeným mořem a sněhovými bouřemi 4 torpédoborce k ústí Vestfjordu, aby zde nakladly miny, jim k podpoře slouží bitevní křižník Renown a 8 torpédoborců. O něco jižněji směřuje do oblasti Stadlandetu minonoska Teviot Bank a 4 torpédoborce.
Ještě když opouští tyto britské lodě Rosyth a Scapa Flow, jsou její posádky přesvědčeny o tom (bohužel nejen posádky, ale i admirálové), že jedou pronásledovat německou eskadru, která se právě pokouší proniknout do Atlantiku.
Tak se britská plavidla celou noc ze 7. na 8. dubna 1940 probíjí rozbouřeným mořem k severu, aby se pak stočila k jihu. Proto se stane, že celá Royal Navy propásne rozhodující okamžik, v němž mohla zvrátit výsledek celé akce.
Je to totiž tento rozkaz britské Admirality, který znemožní odrazit německou invazi ještě předtím než Němci začnou obsazovat norské přístavy.

Řekli jsme si, že ránem dne 7. dubna 1940 a následujícího dne 8. dubna 1940 vyplulo celé akceschopné německé hladinové loďstvo – neřekli, že to bylo v 6ti skupinách (I. až VI. SKUPINA). Celkově je doba vyplutí pro německé loďstvo z domovských přístavů vypočítána tak, aby všechny SKUPINY dosáhly určených míst útoku současně. Transportní lodě, které vezou vojáky, vozidla, koně, zásoby a munici vypluly dříve, aby rovněž dopluly na určené místo ve stejný den jako ony SKUPINY.
Další nevinně se tvářící transportní lodě se připojily k normální obchodní plavbě (Německo – SSSR) do Murmaňska již dříve, ale měly zůstat v Narviku, Trondheimu a Stavangeru a čekat.

Nyní si řekněme jak byly organizovány jednotlivé německé SKUPINY:

SKUPINA I. – Pro Narvik – 10 torpédoborců, pod velením komodora Bonteho, veze 2 000 rakouských horských myslivců 139. horského pluku, 3. horské divize. Podporují je bitevní křižníky Scharnhorst a Gneisenau, které po eskortování torpédoborců k Vestfjordu, Narviku mají podniknout diverzní plavbu do Arktidy.

SKUPINA II. – Pro Trondheim – těžký křižník Hipper a 4 torpédoborce se 1 700 vojáky na palubě.
Tyto SKUPINA I. a SKUPINA II. vyplouvají společně pod velením viceadmirála Lutjense, jehož vlajka vlaje na bitevním křižníku Gneisenau.

SKUPINA III. – Pro Bergen – lehké křižníky Köln a Königsberg, školní křižník Bremse a několik menších lodí s 1 900 vojáky na palubě.

SKUPINA IV. – Pro Kristiansand a Arendal – lehký křižník Karlsruhe, 3 torpédovky, flotila rychlých torpédových člunů s doprovodní lodí Tsingtau.

SKUPINA V. – Pro Oslo – těžký křižník Blücher, kapesní bitevní loď Lützow, lehký křižník Emden a několik menších lodí s 2 000 vojáky na palubě.

SKUPINA VI. – Pro Egersund – 4 minolovky se 150 muži, kteří měli obsadit kabelovou stanici.

Mimo toho existovala ještě skupina VII., VIII. a IX., které byly určené pro vysazení vojsk v Dánsku a to v Kodani a v dalších 2 dalších přístavech viz. mapa.

Dále vyplulo dalších celkem 15 německých obchodních lodí, které dopravovaly 3 761 vojáků, 672 koní, 1 377 vozidel a 5 935 tun armádních zásob určených pro jednotlivé přístavy. Pro německou logistiku byla nejdůležitější otázka dopravit na místo určení palivo pro torpédoborce, z toho zejména pro ty v Narviku, neboť těchto 10 torpédoborců nemělo dostatečnou zásobu na zpáteční plavbu. Dvě cisternové lodě, kterými byl Kattegat a Skagerrak, vypluly z Wilhelmshavenu do Narviku a Trondheimu, zatímco další cisternová loď Jan Wellem se měla vydat do Narviku z Murmaňska.
Celý plán byl vypočítán na minuty a byl vzornou ukázkou teutonské důkladnosti a pečlivosti.

V tuto dobu ze 7. na 8. dubna 1940 se zdá, že osud chystá scénu pro čelní srážku, neboť námořní síly Kriegsmarine a Royal Navy míří do stejných oblastí, aniž pořádně vědí o pohybech toho druhého.
Avšak události, které si budeme popisovat dále ukáží, že tomu bude zcela jinak.

Informaci, kterou podal v poledne 7. dubna 1940 britský průzkumný letoun si Admiralita špatně vyložila a skupina britských těžkých bombardérů vzlétla k bombardování německé eskadry bez valného účinku.

Pohyby Royal Navy a německé Kriegsmarine od 7. dubna 1940 do 9. dubna 1940.

Obrázek


Pak přišlo matoucí hlášení Royal Navy, že byly spatřeny 3 německé torpédoborce plující k jihu – vyhodnoceno jako vracející se snad, z nějaké menší operace – to vede vrchního velitele Home Fleet k tomu, že nařídí pohotovost, přípravu ke zvednutí kotev během jedné hodiny a nechá vyložit invazní jednotky. Horší však je, že důležitá informace o tom, že německý svaz byl zastižen o 78 mil dál na sever od místa, kde byl zjištěn naposled, předají letci teprve za 4 hodiny, když se vrátí na základnu.
Tak se stane, že po obdržení této zprávy dne 7. dubna 1940 v 17 hodin 27 minut večer dá konečně admirál sir Charles Forbes rozkaz k vyplutí loďstva, které opouští přístav ve 20 hodin 15 minut a s vysokou rychlostí směřuje na severozápad. Zároveň také obdrží Druhá eskadra křižníků viceadmirála sira G. F. Edwarda-Collinse, skládající se z křižníků Galatea, Arethuza a 11 torpédoborců rozkaz vyplout z Roshytu s cílem dosáhnout dne 8. dubna 1940 v 17 hodin pozici 80 mil západně od Stavangeru a pak pročesávat vody směrem na sever.
Tak se lodě obou stran probíjejí stále sílící bouří a temnou nocí ze 7. na 8. dubna k různým cílům a my si je o půlnoci ze 7. na 8. dubna 1940 zastavíme a zaznamenáme jejich pozice a kursy, abychom pochopili co se později stane.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6842
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

VII.díl. Norsko. Dánsko 1940. Č 3.

Zaznamenané pohyby Royal Navy a Kriegsmarine na jednotlivých zeměpisných šířkách mezi dny 7.4. až 9.4.1940.

Obrázek



Jaké tedy byly pozice a kursy Kriegsmarine a Royal Navy o půlnoci ze 7. na 8. dubna 1940?
Lodě Kriegsmarine, jejich SKUPINA I. a II. plují velkou rychlostí na sever a dosahují šířky Stadtlandetu. SKUPINA III. se chystá vyplout z Wilhelmshavenu do Bergenu. SKUPINA IV. a VI. provádí poslední přípravy v Cuxhavenu, SKUPINA V. v Kielu. Tyto SKUPINY mají vyplout ke svým cílům před svítáním dne 8. dubna 1940. Na moři jsou již všechny transportní lodě, ale jejich časový plán naruší zpoždění, které pak spolu s pozdějšími časovými ztrátami naruší německý plán včasného posílení úderných skupin.
Úplně nešťastný je osud 7 lodí, oněch „Trojských koní“. Některé z nich se totiž značně opozdily, když připluly k vjezdu do „Úžin“, neboť norská lodivodní stanice neměla dostatek lodivodů. Znamená to, že žádná z těchto transportních lodí nedopluje ke svému cíli dříve, než úderné skupiny v prvním vylodění vlastně způsobí poplach a tím zalarmují Nory. Znamená to, že kromě jedné z těchto sedmi lodí, a to té nejmenší v Trondheimu, jsou buď ostatní lodě zajaty, nebo potopeny britskými, či norskými loděmi, nebo přístavním dělostřelectvem, jak uvidíme později.
Ale ještě horší je pro německé vylodění to, že 2 ze 3 cisternových lodí se nepodaří doplout. Do místa určení dopluje jen cisternová loď Jan Wellem z Murmaňska. Takže to jsme si řekli o německé Kriegsmarine.
Nyní tedy Royal Navy.
Tak tady Home Fleet (Domácí loďstvo) pluje východně od Shetlandských ostrovů směrem na severovýchod. Chce zaujmout takové postavení, aby mohlo zabránit proniknutí německých hladinových lodí do Atlantiku.
Admirál Forbes má kromě své vlajkové lodi Rodney k dispozici také bitevní loď „Valiant“, bitevní křižník „Repulse“, dále křižníky „Sheffield“ a „Penelope“ a také 10 torpédoborců. Britská „Druhá eskadra křižníků“ a 11 torpédoborců plují ke své pozici před Satavangerem, odkud mají hlídkovat směrem na sever.
Dále 4 křižníky „První eskadry křižníků“ pod velením viceadmirála Johna Cunninghama o půlnoci kotví v Rosythu a očekává rozkaz vyplout do Stavangeru a Bergenu.
Dvě lodi „Osmnácté eskadry křižníků“ viceadmirála Laytona a jsou to „Manchester“ a „Southampton“, nadále doprovází u Shetland konvoj do Norska, ten se však při prvním poplachu vrátí zpět.
Hodně daleko na severu u ústí Vestfjordu křižuje admirál Whitworth na vlajkové lodi Renown se svým svazem, kde se 4 minonosné torpédoborce „Dvacáté flotily“ pod kapitánem Bickfordem od něj oddělí, aby za úsvitu příštího rána provedli svůj úkol, kterým bylo zaminování dle operace Wilfred. V tuto chvíli pak pluje osamocen v bouřlivém a pochmurném počasí právě z tohoto Whitworthova svazu torpédoborec Glowworm, který se opozdil, protože byl jeho jeden muž smeten vlnou přes palubu a torpédoborec se musel vrátit, aby ho našel.
Tady se začíná naplňovat osud britského torpédoborce Glowwormu.
Nyní tedy o půlnoci pluje západně od Trodheimu a pokouší se plnou rychlostí dohnat svůj svaz. Aniž o tom velitel Glowwhormu korvetní kapitán Roope ví, střetne se kurs jeho torpédoborce s německým svazem, který směřuje do Trodheimu (SKUPINA II.).
Ráno 8. dubna 1940 je pro loďstvo obou stran válečného konfliktu kalné. Je mlha a na moři je bouře, při které je viditelnost jen několik mil.
Posádka britského torpédoborce Glowwormu je právě odvolána z obvyklého poplachu při svítání, aby se nasnídala. Musí snídat jak to jde, neboť celá jídelna se v bouři pohybuje ze strany na stranu.
Náhle v jídelně zazní výkřik!
To se totiž v mlze, na závětrné straně Glowwormu, objeví nejasný obraz nějakého torpédoborce. Každý z posádky zná siluety německých torpédoborců, jako i všech hladinových plavidel, byla to alfa a omega jejich výcviku.

Posádka Glowwormu okamžitě zahajuje palbu – tato palba jsou první výstřely norského tažení. První výstřely britského plánu Wilfred a německého plánu Weserübung, těchto v pojetí a cílech naprosto rozdílných operací.

Německý torpédoborec ihned obrátí a doprovázen 2 salvami z děl ráže 120 mm Glowwormu zmizí v mlze. Ale v zápětí se objeví druhý německý torpédoborec a Glowworm musí přenést palbu na tento nový cíl. Hrozné kymácení lodi (v bouři), jakož i moře valící se přes palubu torpédoborce, tyto spršky vody dopadají na dálkoměry a dalekohledy torpédoborce a ztěžují palbu. Přesto je palba torpédoborců obou stran poměrně přesná a obě lodě musí manévrovat, aby unikly zásahům. Horší to má tento druhý německý torpédoborec, kterým byl „Bernd von Arnim“, jehož výzbroj byla silnější, než britského Glowwormu, a proto měl horší plavební vlastnosti. Německý torpédoborec Bernd von Arnim s sebou zmítal tak divoce, že se div nepřevrátil a jeho nástavby byly poškozeny. Okamžitě začal rádiem volat o pomoc a během chvilky se na scéně objevuje německý těžký křižník „Admirál Hipper“, aby zasáhl.

Obrázek


„Admirál Hipper“ se vynoří náhle z mlhy v malé vzdálenosti od Glowwormu a jeho děla ráže 203 mm okamžitě střílí. Velmi brzy „Admirál Hipper“ zasahuje Glowworm svými 203 mm děly a tyto náboje mají zhoubné následky na palubu Glowwormu.
Britský torpédoborec Glowworm se obrací na útěk, neboť korvetní kapitán Roope dobře ví, že jeho povinností a nejdůležitějším úkolem je poslat hlášení o nepříteli, kterého hledá celá Royal Navy i s Admiralitou, stejně jako Royal Air Force a všechny tajné složky Velké Británie.
Než nadřízená velitelství přijmou první zprávy o tomto objevu, je torpédoborec Glowworm těžce poškozen. Je jasné, že z této šlamastiky neunikne.
Korvetní kapitán Roope udělá rozhodnutí.
Protože nemá na vybranou, zamíří se svým Glowwormem přímo k německému těžkému křižníku Admirál Hipper. Přestože je stále zasypáván jeho granáty ráže 203 mm, které jej mění na vrak, pluje stále blíž. Potom se Glowworm otočí, aby mohl použít své torpédomety, ze kterých vypustí salvu torpéd. Je to beznadějný útok, neboť německý křižník „Admirál Hipper“ se stačí otočit přídí rovnoběžně s dráhou torpéd, takže ta projedou neškodně kolem jeho boků. Zároveň se však z komínů torpédoborce Glowworm valí černý olejový kouř, který vytváří clonu, za níž se na okamžik skryje torpédoborec před krupobitím granátů.
Německý těžký křižník „Admirál Hipper“ vpluje do této kouřové clony, ale když se z ní vynoří, čeká jej překvapení.
Korvetní kapitán Roope totiž viděl, že jeho torpédoborec je ztracen a tak podnikl poslední zoufalý pokus, kterým chtěl poškodit co nejvíce protivníka, a to tak, že do něj najede z boku.
V této těžké situaci, ve vichřici a na rozbouřeném moři, reaguje těžký křižník „Admirál Hipper“ na otáčení kormidla jen velice pomalu a tak nemůže uniknout poslednímu prudkému nájezdu britského torpédoborce Glowworm. Příď britského torpédoborce vrazí do boku křižníku těsně za jeho pravoboční kotvou a drtí vše co má před sebou. Takto klouže po trupu „Admirála Hippera“, čímž vyrve 40 metrů pancéřové obšívky křižníku a vyvrátí torpédomety na pravoboku z podstavců.
Byla to poslední zbraň, kterou nebojácný britský torpédoborec Glowworm pod velením korvetního kapitána Roopeho použil.

Rekonstrukce útoku britského torpédoborce Glowworm na německý těžký křižník Admirál Hipper, dle Ivan Berryman.

Obrázek


Potom britský torpédoborec Glowworms otočil a zastavil se.
Hořícím vrakem britského torpédoborce Glowworm zmítá rozbouřené moře.
Zmlknou děla německého těžkého křižníku „Admirál Hipper“, aby tak zanechala dalšího ničení a zároveň vzdala hold posledním chvílím statečného soupeře ( a šetřila munici). Krátce po 9 hodině ranní dne 8. dubna 1940 se britský torpédoborec Glowworm převrátil a potopil.
Němci z moře vylovili 38 britských námořníků.
V první chvíli byl mezi zachráněnými i korvetní kapitán Roope, který se dostal až k boku „Admirála Hippera“. Když byl však vytahován na palubu a ocitl se již málem nahoře, pustil se náhle lana, padl vyčerpán zpět do vln a utonul.
Když se dostaly podrobnosti o statečném boji Glowwormu na Admiralitu, když se objasnila role korvetního kapitána Roope, byl korvetní kapitán Roope posmrtně vyznamenán Viktoriiným křížem (celkem byly za norské tažení, neslavné tažení, uděleny 3 Viktoriiny kříže).

Nutno říci, že německý těžký křižník „Admirál Hipper“ nebyl natolik poškozen, aby musel být poslán na opravy do doků a tím byl vyřazen z boje. Naopak, „Admirál Hipper“ se v poledne téhož dne, tedy 8. dubna 1940, spolu s torpédoborci určenými pro Trondheim oddělí od SKUPINY I., která pokračuje v plavbě k severu do Narviku, a pluje za svým cílem.
Hlášení Glowwhormu zachytí jak vrchní velitel Home Fleet, tak i admirál Whitworth. Admirál Forbes vyšle okamžitě Repulse, Penelope a 4 torpédoborce, aby se pokusily získat dotyk s nepřítelem, zatímco Whitworth se pouští s Renownem k jihu, aby nepříteli přeťal cestu.
Tady je však jasné, že při takovémto počasí, bouře a mlhy, je naděje, že některá ze skupin britských lodí nalezne nepřítele, spíše mizivá.
A tak když Admiralita podnikne neobvyklý krok, a to, že bez vědomí nejvyššího velitele Home Fleet nařídí na místě 4 minonosným torpédoborcům a 4 torpédoborcům, které je doprovázely, aby se připojily ke svazu Whitwortha, zamíří admirál Whitworth k severu, aby jim umožnil setkat se s jeho eskadrou před Vestfjordem. Bylo to dobré rozhodnutí, neboť po chvíli jej potvrdí i samotná Admiralita.
Je to vlastně doba, kdy Admiralita, zatím alespoň částečně uvěří množícím se důkazům z několika posledních dní, oč vlastně Němcům jde. Admiralita má teprve první signály, že vlastně německá expedice směřuje k Narviku a že může jít o vylodění.
O této době, 8. dubna 1940 po poledni, pak admirál Forbes prohlásí, že byl v té době jen v duchu přesvědčen, že začal německý útok na Norsko.
Že to bylo, ale jenom v duchu, o to svědčí ten fakt, že místo, aby zamířil ke vjezdu do klíčového přístavu v Trondheimu, kam by se svou Home Fleet mohl doplout včas, aby zastihl „Admirála Hippera“ a jeho torpédoborce, tak místo toho pokračoval v kursu na severovýchod. Tedy daleko na široké moře, kde v té době bylo naprosto nepravděpodobné, že by se zde setkal s nějakými německými invazními silami. Také „Druhá eskadra křižníků“ měla být poslána blíže k pobřeží, kde by byla určitě zastihla německou SKUPINU III., která plula do stejně důležitého norského přístavu – do Bergenu.
Ale tady je úplně s podivem, že i když Admiralita krátce po poledni dne 8. dubna 1940 získává jasné důkazy o tom, že došlo k invazi Němců do Norska, předá je Admiralita britskému veliteli Home Fleet až ve 22 hodin 55 minut.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6842
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

VII.díl. Norsko. Dánsko 1940. Č 4.

V poledne 8. dubna 1940 zpozoruje na periskopu polská ponorka Orzel (Orel), ano je to ten Orel, který byl po dobrodružném útěku z Talinu podřízen velení Royal Navy, před Lillesandem v průlivu Skagerrak nákladní loď plující na sever.
O útěku ponorky Orzel (Orel) a připojení se k Royal Navy viz. článek Č. 1, zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3001
Když se Orzel (Orel) přibližuje k nákladní lodi, přečte si její jméno „Rio de Janeiro“, ale také nedbale přetřené jméno domovského přístavu – Hamburg.

Ponorka Orzel ( Orel).

Obrázek


Polská ponorka Orzel (Orel) se vynoří a nařídí nákladní lodi, aby zastavila. Nejprve se tato německá nákladní loď pokouší uniknout, ale Orzel ji brzy dohoní. Rio de Janeiro tak musí konečně zastavit, pak spustí na vodu člun, který se jen váhavě vydává směrem k polské ponorce. Když ale polský radista z ponorky Orzel zachytí radiové volání Rio de Janeira o pomoc, a zároveň se od pobřeží Norska začínají blížit 2 norské hlídkové čluny, dá kapitán Gridzinski, velitel Orzela, povel – ve 12 hodin 5 minut – Vypusťte torpéda!
Rio de Janeiro, tato loď o výtlaku 5 261 BRT je zasažena až druhým torpédem.
Je to poprvé v 2. světové válce, kdy nějaké polské plavidlo zasáhne nepřátelskou loď torpédem.
Pak ponorka se Orzel ponoří a odplouvá.
Norské hlídkové čluny zachrání z potápějícího se Rio de Janeira celkem 120 německých vojáků, kteří pak vypoví, že jsou na cestě do Bergenu, a teď pozor – prý na základě „žádosti vlády v Oslo o pomoc“.
Ale ani tento jednoznačný důkaz o invazních záměrech Němců nikým v Norsku nejprve nepohne. Tehdy dokonce velitel policie v Lillesandu sděluje norskému námořnímu štábu, že na potopené lodi se nacházeli němečtí pěšáci a dělostřelci i s kanóny a koňmi, ale ani tato zpráva nevzbudí žádný zájem a norský námořní štáb odkáže velitele policie, aby to nahlásil na generální štáb. Ale ani na norském generálním štábu tuto zprávu nebere nikdo vážně…
Velitel policie dokonce dostane odpověď - od admirála - když upozorní, že zachránění muži měli vojenské uniformy – „Ty dnes nosí v Německu všichni“ – a pak pan admirál zavěsí telefon…
Nakonec se neodbytný policejní šéf Lillesandu dovolá na norské ministerstvo vnitra, ale tam je vydán rozkaz jen k odzbrojení německých vojáků. Až když dorazí zpráva k předsedovi vlády, teprve tehdy nařídí norská vláda klást odpor všem lodím, které připlouvají do Norska. Ale o mobilizaci norská vláda zatím vůbec ani neuvažuje.
Všechny tyto důkazy, jasné důkazy, se také do odpoledne dostanou k britské Admiralitě. Ale britská Admiralita se příliš soustřeďuje na možnost, že nepřátelská eskadra se pokouší o průlom do Atlantiku a tak i význam zprávy o Rio de Janeiro podcení.
Když pak ve 2 hodiny odpoledne dostane admirál Forbes (velitel Home Fleet) hlášení z hlídkového létajícího člunu ještě nic o Riu de Janeiru neví.
Hlídkový létající člun zpozoroval – než jej zahnala a poškodila protiletadlová palba Němců z lodí – ve vzdálenosti asi 180 mil od vlajkové lodě německý svaz, o němž se domníval, že se skládá z bitevního křižníku, 2 křižníků a 2 torpédoborců, a který plul západním směrem.
Byla to smůla pro admirála Forbese, neboť tato nepřátelská eskadra, kterou byl ve skutečnosti „Admirál Hipper“ a jeho 4 torpédoborce, byla britským létajícím hlídkovým člunem spatřena právě v tom okamžiku – kdy plula směrem na širé moře ( tedy směrem na západ) – a to kvůli tomu, aby správně načasovala svůj příjezd do Trondheimu – SKUPINA II. …
Vzhledem k tomu, že admirál Forbes nemá žádné zaručené informace o tom, že německým cílem je napadení Norska, zamíří tak zcela přirozeně k severozápadu, tedy kursem, který by jej k německému svazu přivedl. V tuto chvíli také admirál Forbes očekává další zprávy, a to od druhého létajícího člunu, který byl katapultován z bitevní lodi „Rodney“ – tuto zprávu admirál Forbes nikdy nedostane.
Tady se právě u Royal Navy ukáže co to je, když nemá pro své operace v tomto prostoru žádnou letadlovou loď, a to nejen nyní 8. dubna a 9. dubna 1940, ale kdykoliv později v průběhu války. Totiž z toho nepatrného počtu letadlových lodí, s kterými Royal Navy vstupuje do 2. světové války, je zrovna letadlová loď „Courageous“ potopen, zatímco „Ark Royal“ a „Glorius“ provádí nezbytný výcvik ve Středozemním moři. A tak jediná letadlová loď v domácích vodách, kterou je „Furious“, kotví v ústí řeky Clyde a není ještě zcela bojeschopná.
Ještě si řekněme, že i vrchní velitel Home Fleet, admirál Forbes také neuměl, v této době, ještě moc trvat na svém stanovisku. Rozkázal totiž osobně onomu pilotu druhého létajícího hlídkového člunu, který startoval z Rodney a pro špatné počasí nemohl přistát na moři a tím se vrátit na loď - aby svůj průzkum přerušil tehdy až bude mít jen tolik benzínu, aby mohl přistát v norských vodách. Prý i když upadne do norského zajetí, bude nepochybně již příští den osvobozen, neboť Velká Británie se v Norsku vylodí. Tolik rozkaz. Je pak s podivem, že vzhledem k tomuto rozkazu pak Home Fleet kapitána Forbese zamíří na severozápad, aby dostihla nepřátelskou eskadru, o níž na základě hlášení předpokládá, že pluje na západ. Tedy jakoby Forbes s žádným vyloděním nepočítal.
Jak tak admirál Forbes bloudí po moři, přicházejí na jeho vlajkovou loď další zprávy. Odpoledne Admiralita informuje vrchního velitele, že od plánu R 4 (R 4 – vylodění britských vojáků v Narviku a dalších 3 norských přístavech) bylo neodkladně upuštěno, a že „První eskadra křižníků“ dostala příkaz vylodit své vojáky na britskou pevninu a co nejdříve za ním vyplout na moře. „První eskadra křižníků“ pak vypluje z Rosythu dne 8. dubna 1940 ve 14 hodin a míří na sever.
Na „Auroře“ spustí admirál sir Edward Evans svou vlajku a jeho křižník i s torpédoborci odpluje z Clyde na sever do Scapa Flow. Minonoska Teviot Bank je odvolána a její doprovod, kterým jsou 4 torpédoborce jsou dány k dispozici vrchnímu veliteli Home Fleet admirálu Forbesovi, stejně jako je mu přidána i „Osmnáctá eskadra křižníků“.
Zmatky, zmatky, ale to nic není, zmatky se začnou ještě více vršit.
Když Admiralita odvolá plán R 4, je to pro admirála Forbese velké překvapení, protože podle všech zpráv vlastně nastává skutečně to, proč byl plán R 4 zpracováván.
Kdyby se totiž vydaly Cunninghamovy křižníky k provedení plánu R 4, tedy vylodění v Narviku a 3 dalších přístavech, dorazily by do Stavangeru před Němci a mohly tak obsadit zdejší letiště.
Neboť jak dále uvidíme, bylo to právě letiště ve Stavangeru (samozřejmě i letiště v Dánsku a u Oslo), které se stane tím životně nejdůležitějším letištěm, ze kterého Německo vyhraje svou válku o Norsko.
K admirálu Forbesovi dorazí v 15 hodin důležité sdělení z Admirality, je od britského námořního atašé v Kodani, podle něhož německé lodě „Gneisenau“, nebo „Blücher“ se 2 křižníky a 3 torpédoborci propluly Beltem na sever do Kattegatu. Již v 18 hodin je tento svaz hlášen před Skagenem a hlásí jej britské ponorky „Stunfish“ a „Triton“, když na něho ponorka „Triton“ neúspěšně zaútočila. Je to německá SKUPINA V., která je určena pro hlavní město Norska Oslo. Je tak jasné, že naděje německého admirála Raedera, na utajení Waserübungu a tak důležité - překvapení – je otřeseno.
Admirál Forbes znovu probere všechna hlášení a stále mu uniká to, co si nejvíc přál, tj. čelní střetnutí s německou Kriegsmarine.
Na severu se mu nachází přinejmenším 1 velká nepřátelská loď a snad 1 bitevní křižník. Cíl těchto lodí Forbesovi není znám, ale v úvahu přichází Narvik. Admirál Forbes tedy posílá „Repulse“, „Penelope“ a jejich ochrany torpédoborců k podpoře svazu admirála Whitwortha.
V Kattegatu, nebo v průlivu Skagerraku, je zpozorován silný německý svaz, který se skládá z bitevního křižníku a možná i 2 kapesních bitevních lodí. Jestliže tedy tento německý svaz popluje na sever, může narazit na slabý britský svaz admirála Edwarda-Collinse, což jsou 2 lehké křižníky a torpédoborce a není s nimi žádná britská těžká loď. Z těchto důvodů se právě admirál Forbes vydává s celým zbytkem Home Fleet ve 20 hodin k jihu. Protože admirál Forbes nemá úplnou jistotu, že jde o německou invazi do Norska, zůstávají jeho lodě stále ve vzdálenosti 80 mil od norského pobřeží.
Bylo to velmi špatné rozhodnutí – nejen cesta na jih – ale i těch 80 mil od norského pobřeží.
A pak, po obratu Home Fleet k jihu, zasahuje do řízení admirála Forbese britská Admiralita.
V 18 hodin 42 minut britská Admiralita oznamuje, že bude sledovat tyto 2 cíle – chce zabránit německému loďstvu, o kterém se ví, že je na severu , v jeho návratu a zároveň se chce vypořádat s německými silami, které podle hlášení propluly Velkým Beltem ve 14 hodin, pokud směřují do Stavangeru, nebo Bergenu.
Určitě to byly důležité cíle, i když ty na jihu ve skutečnosti pluly do Bergenu a Stavangeru, ale horší bylo, že ještě jiné cíle stále unikaly odhalení.
A tak se stane, že britská Admiralita vydá dispozice, které byly nešťastné. Každému ze 4 samostatných britských svazů, které v tu dobu byly na moři, přidělí pro tuto noc určitou oblast hlídkování, ale 3 z těchto samostatných svazů jsou vzdáleny více jak 80 mil od norského pobřeží.
Cuninghamova „První eskadra křižníků“ ke které se připojil francouzský křižník „Emile Bertin“, což byla vlajková loď francouzského admirála Derriena – má hlídkovat směrem k severu, daleko ve středu Norského moře.
„Druhá a Osmnáctá eskadra křižníků“ má vyčkávat ve stejné oblasti.
Jen hlavní část loďstva Home Fleet admirála Forbese má dovoleno operovat na východ od 2° 35‘ východní délky. Ale Forbes s očekáváním Admirality, že patrně dojde k čelnímu střetnutí s Kriegsmarine na širém moři, pluje v noci k jihu a je vždy nejméně 60 mil od norského pobřeží.
Admirál Forbes však v noci přece jen vyhodnocuje situace správněji než Admiralita a nařizuje „První a Druhé eskadře křižníků“, aby byly dne 9. dubna 1940 v 5 hodin ráno v postavení, které by jim umožnilo zahájit pátrání k severu od rovnoběžky procházející mezi Stavangerem a Bergenem tak, aby nejvýchodnější dvojice lodí byla na dohled od pevniny ( a ne oněch 60 až 80 mil).
Ale tady zasáhne Admiralita a tento rozkaz admirála Forbese zruší.
Admiralita přitom má takové námitky, že takováto hlídková linie vystavuje roztroušený a slabší svaz nebezpečí, že padne do pasti mezi 2 nepřátelské svazy v době, kdy bude britské bitevní loďstvo při své hlídkové činnosti vzdáleno od norského pobřeží 135 mil. Nařizuje proto, aby se všechny křižníky setkaly za svítání asi tak 100 mil od pobřeží a pak teprve, aby zamířily na schůzku s hlavním loďstvem.
Jak však uvidíme, ani tyto zmatené a protichůdné rozkazy, které eskadry křižníků dostanou, nemohou již na celkové situaci nic změnit. Tady je celé pojetí špatné po zrušení R 4.
A tak, jak se blíží ráno dne 9. dubna 1940 směřují německé úderné svazy přesně na čas, dle operace Waserübung - ke svým cílům.
Mírumilovné Norsko, které žije v přátelských vztazích se všemi státy světa, se má probudit výstřely děl z pobřežních baterií a z hlídkových lodí, jež, přestože budou zaskočeny a nebudou včas varovány, zahájí palbu na nájezdníka. Zahájí palbu, aby po krátkém a statečném odporu podlehly přesile.


Použité podklady:

Duce – Anatomie jedné kariéry – Luboš Taraba.
Adolf Hitler a jeho cesta k moci – Rainer Zitelmann.
Nacismus – Alessandra Minerbiová – editor: Flavio Florani.
Pakty Stalina s Hitlerem – výběr z dokumentů 1939 a 40 – Naše vojsko.
Přísně tajné 3/99, 4/99, 3/05 a 3/08.
HPM ročník XIV. – Ivo Pejčoch – Těžký křižník Canarias.
Září 1938 – Role a postoje spojenců ČSR – Miloslav John.
Dějiny světa, svazek IX – L. I. Zubka, A. M. Zubinský a G. N. Sevosťjanov.
Krev, slzy a pošetilost v nejtemnější hodině 2. světové války – Len Deighton.
Blitzkrieg od Hitlerova nástupu po pád Dunkergue - Len Deighton.
Druhá světová válka – John Keegan.
Polské tažení Hitler a Stalin rozbíjejí Polskou republiku – Janusz Piekalkiewicz.
Námořní válka 1939 -1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Tanková válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Historie německé armády 1939 – 1945 – Philippe Masson.
Slovenská armáda 1939 – 1945 – Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal.
Hitlerovi válečníci – Guido Knopp.
Německé obrněné jednotky – Horst Scheibert.
Hitlerovy elitní jednotky – Lucas Cooper.
Němečtí parašutisté ve II. světové válce – Volkmar Kühn.
Operace Jubilee, Dieppe 1942 – Norman Franks.
Narvik – Donald Macintyre.
Ocelová lavina – Darius Jedrzejewski, Zbigniew Lalak.
Bitva o Británii – Leonard Mosley a redakční kolektiv Time-Life Books.
Černí andělé, Historie zbraní SS – Rupert Butler.
Historie válek – David Brownstone a Irene Franck.
Neznámé špionážní operace KGB – Mitrochinův archiv – Christopher Andrew, Vasilij Mitrochin.
Den D, 1944, Hlasy z Normandie – Robin Neillands, Roderick de Normann.
Druhá světová válka den za dnem – Donald Sommerville.
Svět ve válce 1939 – 1945 – Dr. Duncan Anderson, Dr. Stephen Badsey, David Chandler, Dr. Paddy Griffith, Sean McKnight, Gary Sheffield.
Další souvisejících historická literatura.
Mé dlouholeté poznámky a mapy.


Debata bude po skončení VII. díl.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Západní fronta 1939-1945“