1914 – 1918
WW1
1. díl

První světová válka změnila mapu světa a především pak Evropy. Německo bylo poraženo a leželo v troskách zmítaných sociálními nepokoji. Rakousko – Uhersko se rozpadlo a na jeho území vzniká řada nástupnických států. Osmanská říše (Turecko) se taktéž rozpadla a přišla o většinu svého území. Rusko po dvou revolucích upadlo do chaosu občanské války. Ale i země Dohody utrpěly značné ztráty a byly oslabeny. Francie a Itálie stály na pokraji finančního krachu, Velká Británie byla rovněž hospodářsky značně vyčerpaná a z velkého věřitele se stala velkým dlužníkem (především vůči Spojeným státům americkým). Na válce pak pro změnu dokázalo vydělat Japonsko, které se posílilo svůj politický i ekonomický vliv. Hlavním vítězem celého konfliktu pak byly Spojené státy americké, které do války aktivně vstoupily až v její závěrečné fázi v roce 1917. Staly se nejsilnější velmocí a po mnoha letech izolacionismu se otevřely světu i politicky.
Samozřejmě výsledek války se promítl i do poměru námořních sil jednotlivých velmocí. Německo, které před válkou bylo druhou největší námořní velmocí světa, po válce v důsledku mírových smluv o pozici námořní velmoci přišlo úplně. Německo akt ztráty své pýchy, námořnictva, odmítlo přijmout a tak internované loďstvo na britské základně Scapa Flow potopilo vlastní posádkou v roce 1919. Rakousko-Uhersko zaniklo sice jako stát, ale jeho loďstvo tu stále existovalo. Jeho dědicem se stal nově vzniklý stát Srbů, Chorvatů a Slovinců (Jugoslávie), ale vítězné mocnosti tento akt předání flotily odmítly akceptovat. Proto bylo rakousko-uherské loďstvo rozebráno vítěznými mocnostmi. Rusko bylo po válce oslabeno především ztrátou své Černomořské flotily, které se z části zmocnilo Německo a z části bylo potopeno vlastní posádkou. Po těchto ztrátách se tedy na druhé místo námořních velmocí vyšvihly Spojené státy americké, které ještě navíc usilovaly o paritu s britským královským námořnictvem. Rozdíl tu panoval především v hospodářských možnostech obou velmocí, kdy Velká Británie byla postavena před otázku, jestli by další kolo zbrojení se svým poválečným hospodářstvím dokázala vyhrát. Na třetí místo námořních velmocí se dostalo Japonsko, které bylo dostatečně daleko z dosahu velkých bitev a velkých ztrát z bojů v Evropě a tím pádem dokázalo nerušeně stavět nové a nové lodě. Ovšem Velká Británie a USA se s možností, že by se jim Japonsko mohlo vyrovnat, odmítly smířit.
Velká válka byla, co se ztrát týče, do té doby nejkrvavějším válečným konfliktem v dlouhých lidských dějinách. Na frontách zemřelo na následky utrpěných zranění na 10 milionů vojáků. Taktéž civilní ztráty dosáhly statisíců a následkem podvýživy a nemocí zemřely další statisíce a další velké lidské ztráty přinesla arménská genocida. Navíc miliony lidí těsně po válce podlehly epidemii zhoubné španělské chřipky, která zasáhla skoro celý svět.
Co se ztrát na mořích týče, tak pro období Velké války nemáme k dispozici přesná data. Nicméně dá se odhadovat, že celkový počet padlých námořníků na válečných plavidlech se blížil 100.000 a přibližně dalších 50.000 cestujících, civilistů a vojáků zemřelo na obchodních lodích potopených hladinovými korzáry a ponorkami. Počet potopených válečných a civilních plavidel na všech mořích přesáhl 10.000 lodí.
Ztráty válečných plavidel ve WW1
Co se válečných lodí týče, tak od léta 1914 do podzimu 1918 kleslo ke dnu na všech mořích světa v důsledku válečných akcí, ale i nehod, 7 moderních bitevních lodí, 4 bitevní křižníky, 22 řadových bitevních lodí, 1 pobřežní bitevní loď, 27 obrněných a 36 chráněných a lehkých křižníků, 168 torpédoborců, 73 torpédovek a 291 ponorek. Největší ztráty utrpěly nejsilnější námořní velmoci, které zároveň měly největší počet plavidel. Velká Británie přišla v důsledků válečných aktivit a nehod o 113 hladinových plavidel srovnatelných a větších než torpédovka a o 53 ponorek. Německo pak přišlo o 132 plavidel srovnatelných a větších než torpédovka a o 192 ponorek. Naopak nejmenší ztráty, tedy pokud nepočítáme Japonsko a USA, jejichž účast v bojích na moři byla omezená, utrpělo „staré dobré“ Rakousko-Uherské mocnářství. Císařské a královské rakousko-uherské námořnictvo zničilo více nepřátelských plavidel, než samo ztratilo. Jmenovitě se jim podařilo zničit bitevní loď Leonardo da Vinci, řadovou bitevní loď Benedetto Brin (obě sabotáží), obrněné křižníky Léon Gambetta a Gisuseppe Garibaldi (oba potopeny ponorkami), šest torpédoborců (britský Phoenix, francouzské Fourche a Renauldin a italské Borea, Turbine a Impetuoso), dále jednu torpédovku (italskou 36 PN) a 11 ponorek (britské B 10 a H 3, francouzské Circé, Monge, Foucault a Bernouilli a italské Jalea, Nereida, Giacinto Pullio, Balilla a W 4).
Hladinová plavidla - Soupeření na moři
Hlavním úkolem všech námořních sil je zajistit bezpečnost vlastních plavebních tras, pobřeží a případně rušit trasy a komunikace nepřátelských sil. Taktéž provádění blokády bylo tradičně účinným prostředkem. V 19.století začali vojenští teoretici razit názor, že k získání námořní nadvlády je potřeba svést tzv. generální bitvu, tedy bitvu se všemi silami. Tento názor razil především americký admirál Alfred T. Mahanan. Průběh WW1 však jasně ukázal, že je těžké vůbec svést tuto rozhodující bitvu a navíc válečná plavidla v bitvách jako byl Skagerrak prokázala svou obrovskou odolnost vůči poškození.
Do velké války vstupovala Velká Británie jako námořní velmoc číslo jedna, která dokázala udržet svou nadvládu po celou dobu války a to i nad Severním mořem (místo společného zájmu s Německým císařským námořnictvem). Tohoto vítězství dokázala Velká Británie dosáhnout i bez svedení rozhodující bitvy se svým největším soupeřem Německem, i když se o to opakovaně pokoušela. Na tomto výsledku nedokázaly nic změnit ani korzárské akce německých hladinových plavidel v první fázi války, které operovaly ve vzdálených mořích a poměrně úspěšně narušovaly spojenecké námořní trasy.
Izolovaná německá Východoasijská eskadra pancéřových a lehkých křižníků viceadmirála Maxmiliána hraběte von Spee musela již od prvních válečných výstřelů řešit problém zásobování, ztrát domácích základen a námořní převahy svých soupeřů. I přes vítězství v bitvě u Coronelu musela tato Východoasijská eskadra neustále prchat přes silami Dohody a tak byl její osud již v den vypuknutí války de facto zpečetěn. Tak se i stalo počátkem prosince v bitvě u Falkland, kde německé lodě již nemohly vzdorovat soustředěným britským silám a až na jeden lehký křižník byla celá Východoasijská eskadra velkou britskou přesilou rozstřílená. Od tohoto momentu již nebyla žádná síla, která by britskou, spojeneckou nadvládu mohla zpochybnit. A tak jediným soupeřem zůstalo Širomořské loďstvo, která však bylo uzavřené na Baltu, a Rakousko-Uherská Kriegsmarine, uzavřená na Jadranu.
Skutečnost, že se na žádném z námořních bojišť nestrhla v celém průběhu války žádná rozhodují bitva o nadvládu na mořích, by se však neměla mylně vést k závěru, že se na mořských vlnách žádná válka nevedla. Tento boj tu byl, ale byl veden trochu jinými prostředky, než předpokládané střetnutí těžkých plavidel. Například obrovským způsobem narostla minová válka, která byla vedena především v Severním a Baltském moři. Zde byla vytvořena obrovská minová pole tvořená desítkami tisíc min. Jejich kladení a tralování vedlo k řadě šarvátek a střetnutí hladinových lodí, které se snažily akcím nepřítele bránit nebo naopak operace vlastních minonosek či minolovek chránit. Také poměrně často probíhalo ostřelování pozemních cílů a to jak v rámci vyloďovacích operací (viz. Gallipoli), tak především nepřátelského pobřeží. Německo vedlo několikrát ostřelování anglického pobřeží, které sice nemělo žádný strategický význam, ale psychologický účinek na britskou veřejnost byl obrovský. Snaha zabránit dalšímu ostřelování vedla k setkání těžkých plavidel obou soupeřů v bitvě u Doggerbanku. Dále proběhla celá řada šarvátek složena z lehkých sil u pobřeží Flander a v Doverské úžině, kde probíhala intenzivní malá válka.
Zdroje:
Velká válka na moři – 5. díl rok 1918 – Jaroslav Hrbek – 2002
Válečné lodě (3) – Hynek, Klučina, Škňouřil – 1988
Válečné lodě (2) – Hynek, Klučina – 1986
www.warshipsww2.eu
www.wikipedia.org