Útoky Royal Navy a Kriegsmarine mezi 7.,8. a 9. dubnem 1940.

Byl to právě statečný ranní odpor Norů dne 9. dubna 1940 u Oscarsborgu, který znamenal pro Oslo potřebný oddechový čas. Když se pak stalo, že nad Oslo přilétávají první německé dopravní letouny, je norská protiletadlová obrana připravena a její děla zahajují palbu. Informace získané norskou vládou jasně říkají, že obrana hlavního města je beznadějná
a tak již 9. dubna 1940 v 7 hodin 30 minut vyjíždí z nádraží směrem k severu na Hamar zvláštní vlak. V tomto zvláštním vlaku je celá královská rodina a většina členů norského parlamentu.
Zrádce Vidkun Quisling tak může vytvořit novou norskou vládu, která kolaboruje s Němci. Quislingova vláda však zůstane bez podpory lidu i parlamentu, neboť nemá žádné zdání legálnosti a skutečná vláda Norska zůstává na území státu zachována.
Okolo poledne pak okupují německé výsadkové a úderné jednotky město Oslo, které bylo již předtím prohlášeno za nebráněné – otevřené město.
Tady na chvilku odbočme a řekněme si něco o německém výsadkovém vojsku v operaci Waserübung.
Adolf Hitler nechal vytvořit také nový druh vojska, kterým bylo parašutistické a letecké výsadkové vojsko, které ještě pro jeho novost a také tím tajnost, ale také pro nedostatek vhodných cílů nepoužil v polském tažení.
Adolf Hitler tvrdil, že akce tohoto nového vojska musí být provedena se vší silou a smělostí a na rozhodujícím místě bitvy, či války…
Toto nové vojsko nechal připravovat, ale již pro operaci Fall Gelb, kde si pak řekneme jeho nezastupitelnost. Německá 7. letecká a 22. vzdušně výsadková divize se tedy připravují na Fall Gelb – útok na Západ. Když se pak Adolf Hitler 3. března 1940 rozhodne provést před úderem Fall Gelb operaci v Norsku, tedy Waserübung, není generálmajor Student, velitel parašutistických vojsk ( 7. parašutistické divize) nadšen, že chce použít i jeho jednotku. Adolf Hitler na svém rozhodnutí trvá a tak je generálmajor Student nucen vyčlenit pro Waserübung I. prapor 1. parašutistického pluku pod velením majora Ericha Walthera. Plán operace Waserübung, použití parašutistů v Norsku předpokládá tyto akce:
1) Polovina praporu (1. a 2. rota) pod velením jeho velitele, kterým byl major Walter, obsadí a zajistí letiště Oslo-Fornebu pro následující přistání.
2) 3. rota pod velením nadporučíka von Brandise zabere letiště Stavanger-Sola.
3) 4. rota pod velením kapitána Gerickeho obsadí nejdůležitější mosty a letiště v Dánsku.
Začíná ostré nasazení parašutistického vojska v 2. světové válce.
Jsme tedy u úkolu 1. a 2. roty parašutistického vojska pod velením majora Walthera. Jeho 1. a 2. rota přiletí nad letiště Oslo-Fornebu v Ju 52/3m a má hned na začátku smůlu.
Mapa, která ukazuje umístění letiště Oslo – Fornebu.

Zde ještě norská protiletadlová obrana Oslo – Fornebu

Když se transportní letouny přibližují k místu seskoku a klesají na seskokovou výšku, vidí velitel II. skupiny 1. bombardovací eskadry zvláštního určení podplukovník Drewes, že mlha je natolik hustá, že není vůbec vidět země. Nechá proto letadla, která již byla připravena k výsadku vyletět zpátky nahoru a kroužit. Mlha nad poli kolem Osla však neustále houstne, takže se tato skupina musí vrátit s nepořízenou. Přistane nakonec v Aalborgu v severním Jutsku, když toto letiště v Dánsku dobyla a obsadila již 4. rota pod velením kapitána Gericka, při svém dalším postupu Dánskem (o úloze kapitána Gericka a 4. roty si řekneme zvlášť).
Odpoledne přijde zpráva o potopení těžkého křižníku Blücher a zbytky jeho posádky jsou převezeny na německé velvyslanectví. Tato ztráta těžkého křižníku vrhá temný stín na celkový triumf nacistické válečné bezohlednosti.
Ale Oslo nebylo jediným místem, i když nejdůležitějším, kde dojde k časovému skluzu při německém vylodění.
Německá SKUPINA IV. pro Kristiansand a Arendal, která je vedena lehkým křižníkem Karlsruhe se přiblíží k pobřeží a zde narazí na hustou mlhu.
SKUPINA IV. a další popisované SKUPINY viz. čl. Č 2.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3062
Tápe v temnotě a se zapnutými naslouchacími přístroji se přiblíží dne 9. dubna 1940 ve 3 hodiny 45 minut na několik mil před vjezd do fjordu u Kristiansandu.
Až teprve v 6 hodin ráno, když se viditelnost trochu zlepší se lodě SKUPINY IV. mohou odvážit připlout ke skalnatému ústí fjordu.
Když se však německé lodě vynoří z mlhy mezi majáky Oksö a Grönningen, zahajují norská děla z pevnosti Odderöy, která ovládají přístup k městu, tak silnou a přesnou palbu, že se námořní kapitán Rieve, velitel SKUPINY IV., který byl na lehkém křižníku Karlsruhe, rychle otočí a ustupuje dále na moře. Svůj svaz musí zahalit kouřovou clonou. Pak povolá na pomoc Luftwaffe, aby bombardovala norské baterie a v 7 hodin ráno podniká druhý pokus, aby si vynutil vjezd. Ale znovu promluví norské baterie a znovu jsou lodě SKUPINY IV. donuceny k ústupu zpět na moře.
Nyní se kapitán Rieve rozhodne, že pošle vojáky na břeh na torpédovkách, krytých dalekonosnou palbou křižníku. Při tomto pokusu padne znovu hustá mlha.
Vyloďovací skupiny jsou oslepeny, bez vzájemného spojení, ve zmatku a za houkání sirén. Lodě se znovu obrátí zpět a znovu čekají, až se mlha rozptýlí. Zatím je časový plán Waserübung zpožděn o 2 hodiny.
Nakonec ztratí kapitán Rieve trpělivost a vydá se se svým svazem opět směrem k pobřeží, přičemž zvolí kurs, o kterém se domnívá, že vede k ústí fjordu. Zastaví jej výkřik hlídky na přídi lehkého křižníku Karlsruhe a jen rychlý povel na zpětný chod strojů zachraňuje lehký křižník jen o vlásek. Jinak by ztroskotal na skalnatém pobřeží.
Slunce zde pronikne mlhou až v 11 hodin dopoledne. Teprve tehdy německá eskadra, tentokrát s torpédovkami v čele znovu zamíří do fjordu.
K norskému veliteli pevnosti však mezitím dorazila zpráva ( samozřejmě falešná) – „Britské a francouzské torpédoborce vám připlouvají na pomoc.“
„Nestřílejte!“
Němci své řemeslo znají – zpráva je v norském kódu a tak norský velitel nemá žádný důvod pochybovat o její pravosti.
Na norské straně kdosi hlásí, že vidí francouzskou vlajku. Vznikají pochybnosti.
A v takto nastalém zmatku vpluje lehký křižník Karlsruhe rychle do přístavu, kde je již v bezpečí před norskými bateriemi Odderöy. Pak se vyhrnou na břeh v Kristiansandu německé úderné oddíly, jimž nikdo neklade odpor.
Dne 9. dubna 1940 je v 17 hodin je město Kristiansand obsazen, včetně jeho obranných postavení.
Odtud na sever – ve Stavangeru – spatří norský torpédoborec „Sleipner“, krátce poté co zachytil poplašný signál z „Polu III.“, obchodní loď vplouvající do přístavu. Velitel norského torpédoborce „Sleipner“ vyzve tuto obchodní loď k zastavení. Zdá se mu totiž podivné - proč by loď, která tvrdí, že pluje do Murmaňska, měla vplouvat do Stavangeru?
Velitel norského torpédoborce „Sleipner“ na sebe vezme zodpovědnost a obchodní loď „Roda“ potopí.
Norský torpédoborec Sleipner.

Obchodní loď „Roda“ byla německá loď. Byl to jeden ze sedmi „Trojských koní“. Ve svých nákladových prostorech veze pro invazní armádu protiletadlová a pěchotní děla pro výsadkáře, kteří mají zanedlouho seskočit na důležitém – řekněme nejdůležitějším „Stavangerském letišti“.
Ale i přes tento dílčí neúspěch Němci rychle ovládnou toto nejlepší letiště v Norsku – Stavangerské letiště.
Nad západonorským letištěm Stavanger–Sola přistávají němečtí parašutisté 3. roty (I. prapor, 1. parašutistický pluk, 7. letecká divize) pod velením nadporučíka von Brandis.
Důležité letiště Stavanger – Sola.

Tady se nadporučíkovi von Brandisovi podaří shromáždit všechny své muže, když byli jen sporadicky ze země ostřelováni. Parašutisté 3. roty pak postupují k norským opěrným bodům a k letištním protiletadlovým dělům a tady norská palba sílí.
Pro tento boj jsou však němečtí parašutisté cvičeni a tak rozhodnými údery, útoky z boku a cílenou palbou, vyřazují jedno norské hnízdo odporu po druhém. Po chvíli palba ustane a o něco málo později už přistávají první německé letouny s výsadkovými jednotkami na palubě. Pak také konečně přistávají těžké i lehké stíhačky Luftwaffe, které pak odsud vedou boj s anglickou flotou. Zde u Stavanger–Sola odvedou němečtí výsadkáři svou nezastupitelnou práci.
Z tohoto Stavangerského letiště již velice rychle začínají operovat střemhlavé bombardéry německé Luftwaffe proti britskému loďstvu a zatlačují ho k severu.
Tady odtud, ze Stavangerského letiště, pak začne Luftwaffe podporovat roztříštěné německé síly, které by se bez podpory tohoto letectva velmi brzy staly obětí převahy Spojenců a norských sil (pochopitelně později Luftwaffe získá další letiště).
Tak jako mlha v Kristiansandu zkomplikuje vylodění, tak naopak v Bergenu přikryje německou SKUPINU III.
Tady byla rychlost svazu německé SKUPINY III. omezena na 18 uzlů, neboť zde byla přítomná školní dělová loď „Bremse“ a doprovodné lodě „Karl Peters“. Eskadra SKUPINY III. zde u Bergenu musí obeplout jihozápadní výběžek Norska ještě za denního světla. Pokud by nebyla mlha, byl by objeven svaz SKUPINY III. již 8. dubna 1940 v 17 hodin a to pouhých 60 mil od britského Edward-Collinsova svazu (2 křižníky a 11 torpédoborců), který se právě blížil ke svému výchozímu postavení pro průzkumnou plavbu směrem na sever.
Velitel německé SKUPINY III. kontraadmirál Schmundt by tak byl donucen k boji za velmi nevýhodných podmínek. Měl zde lodě, které by ho zdržovaly, měl zde i lodě, které byly přecpány vojáky a výzbrojí. Aby mohl bojovat, musel by obětovat své pomalejší lodě a se zbylými zamířit rychle k Bergenu, a nebo se obrátit nazpět a vzdát se vůbec splnění svého úkolu.
Takhle se však stalo něco jiného.
Mlha se sice rozptýlila, ale okamžitě jí nahradila tma.
A tak SKUPINA III. může vplout nezpozorována do Korsfjordu na přístupech v Bergenu dne 9. dubna 1940 ve 2 hodiny ráno.
Norové na německou SKUPINU III. zamíří světlomety a norský hlídkový člun je vyzve, aby prokázali svou totožnost.