AVISA (Avíza) - pomocné lodě
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
AVISA (Avíza) - pomocné lodě
AVISA (Avíza)
Pod názvem Avisa (z francouzského patache d´avis, advice boat) byla do devadesátých let 19.století označovaná malá pomocná válečná plavidla malých rozměrů. Jejich prioritním úkolem bylo předávání zpráv v rámci námořních válečných složek (flotil, eskader…atd.), doručování důležitých depeší, doručování diplomatické pošty a provádění výzvědné služby. Občas byla tato plavidla využívaná i jako torpédoborce nebo dělové čluny (například ve Francii pod názvem avisotorpilleur, aviso colonial, aviso de Ie – IIIe classe).
Rozpoznávací znaky pro tato plavidla, byl jejich malý výtlak, velká rychlost, velmi dobré manévrovací schopnosti a vyšší boky, které plavidlo dokázaly zajistit dobré nautické schopnosti. Často u těchto plavidel zůstala zachována i jejich takeláž. Standardní posádka byla tvořena 80 až 120 muži.. Jako válečné plavidlo měla Avisa i určitou výzbroj, i když převážně lehkou tvořenou děly ráže 37mm až 140mm.
Avisa se nejvíce rozšířila v 80-tých a 90-tých letech 19.století a do svých flotil je zařazovaly všechny námořní velmoci včetně právě se prudce rozvíjejícího císařského Německa. To v roce 1895 spustilo na vodu poslední ze svých avis a to loď Hela. Avisa byla mnohdy používaná i v bitvách, i když s různým výsledkem. Jedním příkladem za všechny byla námořní bitva ze Španělsko-Americké války, u Cavite 1.května 1898. Zde mělo španělské loďstvo k dispozici ve své eskadře hned tři avisa. Ovšem jejich zbraně nic nezmohli proti americkým pancéřovaným lodím. Všechna avisa v této bitvě šla ke dnu. Kariéra tohoto typu plavidel neměla dlouhého trvání. Brzy jejich úkoly převzaly menší chráněné a lehké křižníky a torpédoborce.
Alacrity (1885)
Velká Británie
Nejvíce těchto plavidel postavila tradiční námořní velmoc, Velká Británie, jejíž avisa dokonce měla standardně i nejsilnější výzbroj. Typickým avisem bylo Britské plavidlo Alacrity spuštěné na vodu roku 1885. Jeho výtlak činil 1.727 t. Výzbroj byla tvořena 10 děly ráže 57mm. Sestreskou lodí byla HMS Surprise.
TTD – HMS Alacrity
--------------------------------------------------------------------
* Délka: 76,2 m
* Šířka: 9,9 m
* Ponor: 4,3 m
* Výtlak (standardní): 1.727 t
* Výzbroj: 10 x 57 mm
* Výkon pohonné jednotky: 2.333 kW (3.173 k)
* Rychlost: 17,9 uzlů (32,2 km/h)
* Posádka: 114 mužů
Kersaint (1897)
Francie
Ve Francii byl typickým představitelem avis, plavidlo Kersaint, který byl spuštěn na vodu roku 1897. Jednalo se plavidlo o velmi malém výtlaku, pouhých 1.297 t a rychlostí 19 uzlů. Co se výzbroje týče, tak pro boj proti těžším plavidlům měl jedno dělo ráže 139mm a dalších 5 děl ráže 100mm a 7 rychlopalných děl ráže 37mm.
TTD – Kersaint
--------------------------------------------------------------------
* Délka: 68,7 m
* Šířka: 10,5 m
* Ponor: 4,6 m
* Výtlak (standardní): 1.297 t
* Výzbroj: 1 x 139 mm, 5 x 100, 7 x 37 mm
* Výkon pohonné jednotky: 1.470 kW (2.000 k)
* Rychlost: 19 uzlů (35,2 km/h)
* Posádka: 146 mužů
Zdroje:
Válečné lodě (2) – Hynek, Klučina – 1986
Pod názvem Avisa (z francouzského patache d´avis, advice boat) byla do devadesátých let 19.století označovaná malá pomocná válečná plavidla malých rozměrů. Jejich prioritním úkolem bylo předávání zpráv v rámci námořních válečných složek (flotil, eskader…atd.), doručování důležitých depeší, doručování diplomatické pošty a provádění výzvědné služby. Občas byla tato plavidla využívaná i jako torpédoborce nebo dělové čluny (například ve Francii pod názvem avisotorpilleur, aviso colonial, aviso de Ie – IIIe classe).
Rozpoznávací znaky pro tato plavidla, byl jejich malý výtlak, velká rychlost, velmi dobré manévrovací schopnosti a vyšší boky, které plavidlo dokázaly zajistit dobré nautické schopnosti. Často u těchto plavidel zůstala zachována i jejich takeláž. Standardní posádka byla tvořena 80 až 120 muži.. Jako válečné plavidlo měla Avisa i určitou výzbroj, i když převážně lehkou tvořenou děly ráže 37mm až 140mm.
Avisa se nejvíce rozšířila v 80-tých a 90-tých letech 19.století a do svých flotil je zařazovaly všechny námořní velmoci včetně právě se prudce rozvíjejícího císařského Německa. To v roce 1895 spustilo na vodu poslední ze svých avis a to loď Hela. Avisa byla mnohdy používaná i v bitvách, i když s různým výsledkem. Jedním příkladem za všechny byla námořní bitva ze Španělsko-Americké války, u Cavite 1.května 1898. Zde mělo španělské loďstvo k dispozici ve své eskadře hned tři avisa. Ovšem jejich zbraně nic nezmohli proti americkým pancéřovaným lodím. Všechna avisa v této bitvě šla ke dnu. Kariéra tohoto typu plavidel neměla dlouhého trvání. Brzy jejich úkoly převzaly menší chráněné a lehké křižníky a torpédoborce.
Alacrity (1885)
Velká Británie
Nejvíce těchto plavidel postavila tradiční námořní velmoc, Velká Británie, jejíž avisa dokonce měla standardně i nejsilnější výzbroj. Typickým avisem bylo Britské plavidlo Alacrity spuštěné na vodu roku 1885. Jeho výtlak činil 1.727 t. Výzbroj byla tvořena 10 děly ráže 57mm. Sestreskou lodí byla HMS Surprise.
TTD – HMS Alacrity
--------------------------------------------------------------------
* Délka: 76,2 m
* Šířka: 9,9 m
* Ponor: 4,3 m
* Výtlak (standardní): 1.727 t
* Výzbroj: 10 x 57 mm
* Výkon pohonné jednotky: 2.333 kW (3.173 k)
* Rychlost: 17,9 uzlů (32,2 km/h)
* Posádka: 114 mužů
Kersaint (1897)
Francie
Ve Francii byl typickým představitelem avis, plavidlo Kersaint, který byl spuštěn na vodu roku 1897. Jednalo se plavidlo o velmi malém výtlaku, pouhých 1.297 t a rychlostí 19 uzlů. Co se výzbroje týče, tak pro boj proti těžším plavidlům měl jedno dělo ráže 139mm a dalších 5 děl ráže 100mm a 7 rychlopalných děl ráže 37mm.
TTD – Kersaint
--------------------------------------------------------------------
* Délka: 68,7 m
* Šířka: 10,5 m
* Ponor: 4,6 m
* Výtlak (standardní): 1.297 t
* Výzbroj: 1 x 139 mm, 5 x 100, 7 x 37 mm
* Výkon pohonné jednotky: 1.470 kW (2.000 k)
* Rychlost: 19 uzlů (35,2 km/h)
* Posádka: 146 mužů
Zdroje:
Válečné lodě (2) – Hynek, Klučina – 1986
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 4/5/2009, 21:59, celkem upraveno 1 x.



Přidávám pár fotek francouzských avis.

Linois

Forbin

Limier

Volta

Kersaint

Caton

Mégère[/align]
Technické detaily (ve francouzštině) jsou zde.

Linois

Forbin

Limier

Volta

Kersaint

Caton

Mégère[/align]
Technické detaily (ve francouzštině) jsou zde.
Pánové,všechna čest, začíná to být zajímavé. Nezkusíte to rozšířit o další loďstva? Měla třeba rakousko - uherská marína plavidla tohoto typu? To by mě zajímalo a to tak že velmi. Pochlapte se ještě víc!


Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Na Rakousko-Uhersko jsem nenarazil. Zatím:)
Ale co třeba jedna německá rarita? Kolesové aviso, jedna ze starších lodí tohoto typu.

S.M.S. Loreley
Postaven 20.05.1859 v Danzigu.
Délka: 48,07m
Šířka: 6,6m
Ponor: 3,02m
Výtlak: 430t
Výzbroj: 2 12liberní děla
Rychlost: 9,1 uzlů
Vyřazen v roce 1870.
Zdroj: http://www.kaiserliche-marine.de/
Ale co třeba jedna německá rarita? Kolesové aviso, jedna ze starších lodí tohoto typu.

S.M.S. Loreley
Postaven 20.05.1859 v Danzigu.
Délka: 48,07m
Šířka: 6,6m
Ponor: 3,02m
Výtlak: 430t
Výzbroj: 2 12liberní děla
Rychlost: 9,1 uzlů
Vyřazen v roce 1870.
Zdroj: http://www.kaiserliche-marine.de/
Czarnian - to je nádhera. Já jsem věděl, že tady jsou kluci šikovní. Počkám si na ty rakousko - uherské a věřím že dlouho čekat nebudu. Co se člověk všechno nedoví.


Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Abych se přiznal, tak o Rakousko-Uherských Avisech jsem zatím nikde nic nenašel. Ale může to být způsobeno i tím, že za Aviso se dá považovat jakákoliv loď, která byla prostě pro tuto "kurýrní" službu vyčleněna. takto třeba zejména ve Francii působily Torpédové dělové čluny, někdy označována jako "torpédová avisa" nebo "torpédové křižníky". Pokud tedy budeme výchazet z této informace, tak Rakousko-Uhersko postavilo v druhé polovině 19.století několik plavidel jako torpédové dělové čluny "torpédové křižníky". Ovšem samo R-U námořnictvo tato plavidla označovalo jako "Torpedoschiffe".
Prvním z nich byla Zara a Spalato. Spuštěny na vodu roku 1879. Délka 55 m, výtlak 850 t, rychlost 14 uzlů, výzbroj 4x90mm, 4x47mm, 3x37mm, 4xT. Rychlost těchto plavidel byla ale pouhých 14 uzlů a tak se na roli Avisa příliš nehodila.
Dalším plavidel tohoto typu v R-U mocnářství byla Sebeniko (1882, 57 m, výtlak 900 t, výzbroj 4x90mm, 4x47mm, 3x37mm, 4xT. Ale i u ní byl handicap rychlost pouhých 14 uzlů.
Další lodí byla Lussin (1883, výtlak 1.011 t). Za lodě, které byla R-U Marina schopna použít v roli Avisa se tak dají považovat až sesteská plavidla Panther a Leopard z roku 1885 (výtlak 1.582 t, výzbroj 2x120mm, 9x47mm, 1x37mm, 6xT). Jejich rychlost 18,4 uzlů již byla o něčem jiném než u lodí předchozích.
Jako poslední byla loď Tiger (polosestra předchozích lodí Panther a Leopardu), která byla na vodu spuštěna roku 1887. Výtlak 1.684 t, výzbroj 4x120mm, 6x47mm, 4x37mm, 4xT, rychlost 18,7 uzlů).
Zdroje:
Válečné lodě (2) - Hynek, Klučina - 1986
Prvním z nich byla Zara a Spalato. Spuštěny na vodu roku 1879. Délka 55 m, výtlak 850 t, rychlost 14 uzlů, výzbroj 4x90mm, 4x47mm, 3x37mm, 4xT. Rychlost těchto plavidel byla ale pouhých 14 uzlů a tak se na roli Avisa příliš nehodila.
Dalším plavidel tohoto typu v R-U mocnářství byla Sebeniko (1882, 57 m, výtlak 900 t, výzbroj 4x90mm, 4x47mm, 3x37mm, 4xT. Ale i u ní byl handicap rychlost pouhých 14 uzlů.
Další lodí byla Lussin (1883, výtlak 1.011 t). Za lodě, které byla R-U Marina schopna použít v roli Avisa se tak dají považovat až sesteská plavidla Panther a Leopard z roku 1885 (výtlak 1.582 t, výzbroj 2x120mm, 9x47mm, 1x37mm, 6xT). Jejich rychlost 18,4 uzlů již byla o něčem jiném než u lodí předchozích.
Jako poslední byla loď Tiger (polosestra předchozích lodí Panther a Leopardu), která byla na vodu spuštěna roku 1887. Výtlak 1.684 t, výzbroj 4x120mm, 6x47mm, 4x37mm, 4xT, rychlost 18,7 uzlů).
Zdroje:
Válečné lodě (2) - Hynek, Klučina - 1986



Asi to tak bude. Rakousko - uherská marína prostě neměla tuto třídu specifikovanou, na tom není nic zvláštního. I tak jsem ale nadšen - jsou to zajímavé věci a hezké lodě.


Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
- Destroyman
- Kapitán
- Příspěvky: 1288
- Registrován: 25/6/2008, 08:35
- Kontaktovat uživatele:
Pátrači, když jsi takový ctitel námořních tradic našich pradědků, měl bych pro tebe jeden tip na výlet. V Lysicích u Blanska je malý zámek, brácha jednoho z majitelů (Ervín Dubský) nejen že vyprášil kožich Makarónům u Visu, ale dotáhl to na kontradmirála a právě v Lysicích žil na penzi. A zbylo tam toho po něm dost, odhaduju, že cca čtvrtina exponátů je tam po něm. A protože obeplul zeměkouli a všude nakupoval suvenýry, jsou tam i takový věci jako originál samurajský meče atp.
Akorát, když tam budeš, vyhni se místní hospodě. Ten jejich "portugalskej řízek" (asi obalená podrážka holin nebo něco podobnýho) mě tlačí v břiše ještě teď, když si na to vzpomenu.
Akorát, když tam budeš, vyhni se místní hospodě. Ten jejich "portugalskej řízek" (asi obalená podrážka holin nebo něco podobnýho) mě tlačí v břiše ještě teď, když si na to vzpomenu.

さようなら。
Zdvořile děkuji tza dobrý tip. Já normálně dobývám hradní trosky. Tak se na to pro jednou vykašlu a bude ze mě hodný turista.
POrtugalský řízek? neboj. Já jsem na smažák, protože je stejně nejlepší.
POrtugalský řízek? neboj. Já jsem na smažák, protože je stejně nejlepší.


Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
K výše uvedenému německému Avisu SMS Hela bych ještě rád uvedl jeho pořizovací náklady 2,7 Mio Marek. Což v porovnání s křižníky v té době v císařství stavěné (třída Nymphe a Gazelle) bylo výrazně levnější plavidlo. Chráněné křižníky třídy Nymphe a Gazelle měli pořizovací náklady kolem 4,5 - 4,9 Mio Marek. Asi to ale i svědčí o bojové hodnotě takových Avis.



-
- svobodník
- Příspěvky: 20
- Registrován: 20/9/2011, 16:14
Re: AVISA (Avíza) - pomocné lodě
Na Pantheru sloužil děda. Byl za války aktivován (Panther- děda byl normálně mobilizovanej) a sloužil jako školní lod pro důstojníky torpedoborců a ponorek. Asi i kvůli do určité míry kompletní výzbroji (děla, rychlopalná děla, torpedomety). Děda sloužil původně na SMS Triglav, ale když ten se potopil v bitvě u Drače, tak než dědu vytáhli, dostal šílenej zápal plic, tak mu dali "teplej flíček" na Pantheru... 

- jarl
- 3. Generálmajor
- Příspěvky: 4273
- Registrován: 19/2/2009, 15:45
- Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
Re: AVISA (Avíza) - pomocné lodě
A nemáš po dědovy nějaké fotografie a nebo rekvizity jako třeba součásti uniformy a nebo námořnickou knížku? Na Palbě máme o torpédových křižnících třídy Panther samostatné vlákno a tam by se ty obrázky hodily.


Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Re: AVISA (Avíza) - pomocné lodě
Nebo nemas po svem dedovi nejakou zpravu,popis, te bitvy u Drace?to by taky byl skvely material.


