Jas-39 je stíhačka švédské Firmy Saab která zásobuje Švédské letectvo už řadu let letouny vysoké kvality a tak ani Gripen není vyjímkou.
Jako první napíšu základní podrobnosti o letadleJ:Konstrukce letadla je velmi odolná a kvalitní, třetina trupu je tvořena slitinami.Letoun samotný je velmi obratný vzhledem ke své velikosti,váze a taky tvaru svých křídel. Křídla gripenu jsou do tvaru Delty což znamená že letoun už dále nepotřebuje žádné stabilizační křidélka jako letadla s klasickými křídly pže velká plocha křídel skvěle pokryje práh působnosti zadních stabilizačních křidélek. Avšak přesto má Gripen přední stabilizační plošky typu Canard které jsou umístěny za začátkem křídel, přímo nad nasáváním motoru. Tyto plošky slouží k několika funkcím a to:
1) zlepšují manévrovací schopnosti v pomalém letu
2) usměrňují proud vzduchu
3) při přistávání působí jako brzdy
Jen tak okrajem letouny s delta křídlem nemusí mít stabilizační plošky!!Tyto plošky jsou jako dodatečný systém který určují konstruktéři.
A teď k pohonné jednotce: Letoun pohání jeden turbodmychadlový motor Volvo Flygmotor RM12 (odvozenina od motoru F404-GE-400 - - tento motor používá i F/A-18 Hornet),motor má i přídavné spalování a dokáže letounu udat maximální rychlost 2 216 Km/h ve výšce 10 975m.
Několik rozměrových údajů:
- Rozpětí: 8m
- Délka: 14,10m
- Výška: 4,17m
- Plocha křídel: 24,80m2
To co je na tomto letounu velmi ceněno je jeho schopnost vzletu a přistání z předsunutých polních a nezpevněných letišť a to hlavně díky jeho zpevněnému podvozku který se už u letounů švédské výroby stal jakousi samozřejmostí.švédské letectvo je známe svými cvičeními předsunutých letišť tvořených loukami a vzletovými dráhami z dálnic.
Jes-39 Gripen je svými schopnostmi letoun typu High-tech (víceúčelový) což znamená že může být použit k většině forem leteckého boje ať už k vybojování vzdušné nadvlády, přímé podpoře boje, bombardovacím misím nebo k částečnému proti radarovému boji (Wild weasels – není to však letoun upravený přímo k této funkci!!)Gripen byl také zkoušen jako letoun pro rádiové rušení.
Letoun je svým průřezem jeden z nejmenších stíhaček na světě a proto je obtížnější ho sestřelit. Svou velikostí je zhruba o třetinu menší než americká F-16 FF (takže si představte jeho obratnost v porovnání velikostí a obratnost F- 16J)
Výzbroj:Jak už sem psal tak Gripen může být použit snad ke všem způsobům leteckého boje a tak je k tomu i možnost úprav křídelních podvěsů k umístění výzbroje různých typů.
- základem je 27mm kanon Mauser Bk27 který je umístěn pod středem trupu
- dále jsou zde základními zbraněmi na koncích křídel umístěných lištách rakety vzduch-vzduch typu AIM-9 Sidewinder,či její švédská alternativa-raketa Saab Rb 74—prostě rakety pro boj na krátké vzdálenosti (do 8 km) s naváděním na tepelný zdroj stíhaného letadla.
- Dále pak rakety pro boj na větší vzdálenosti jako jsou AIM-54 Phoenix, AIM-7 Sparow či moderní AIM-120 AMRAAM
- Pro boj Vzduch-země můžew být Gripen vyzbrojen jak raketami např. AIM-64 Maverick,AIM-88 HARM aj.Nebo různými bombami ať už „železnými-hloupými“J nebo řízenými TV,kabelem Fly-by-wire,nebo laserem. Dálšími zbrojními variantami pro bombardování jsou různé kontejnery,kazetové pumičky ad.
Gripen má dolet přes 800 km bez palivových nádrží a dostup přes 14 000 m.
Jas-39 může být svými kvalitami plně srovnáván s těmi nejmodernějšími letadly všech států a je pravda že některé by i převyšoval. Na plno ho lze srovnat s nejnovějšími stroji jako třeba F/A 18 Hornet,F-14 verze D!,britské Harriery, Panavia Tornado a další.
Jaký je váš názor na koupi těchgto stíhaček byla to správná volba nebo měla naše vláda raději přijmout nabídku americké armády na koupi opotřebených letadel F-16 a F-18??
Podle mě udělali správně,pže starší letouny F-16 atd. by potřebovali víc spravit vzhledem k tomu že by byly z jednotek sloužících v pouštních oblastech a celkově by asi nedosahovali kvalit Gripenů.
Za pravopisné chyby a překlepy se předem omlouvám.

kabina gripenu:)změna oproti Migu:)

gripen v přílivovém letu

Už brzy to tak bude možno vidět i u nás:)