CRUISER TANK Mk.VII (A 24) CAVALIER

Aby bylo možno při výrazném nárůstu hmotnosti udržet vysoké jízdní výkony, byl potřeba podstatně výkonnější motor. Jím byl firmou Rols-Royce na bázi leteckého Merlinu vyvíjený motor Meteor. Bohužel jeho vývoj nebyl včas dokončen. Proto bylo přijato přechodné řešení a u firmy Nuffield Mechanisations and Aero Ltd. byl vyroben tank, který měl korbu i věž již v provedení pro Cromwella, ale pohon a s tím související prvky (např. zadní část trupu) byly převzaty z Crusadera. Označen byl Cruiser Tank Mk.VII (A24) Cromwell Mk.I, ale to bylo záhy změněno na Cavalier a jméno Cromwell bylo rezervováno až pro tanky s Meteorem.
První tento tank byl hotov v lednu 1942. Jak obvykle byl objednán dříve, než byl vyzkoušen a jako tomu většinou bylo, úspěch byl malý. Motor Liberty o výkonu 306 kW nebyl schopen stroj o hmotnosti téměř 27 tun zvládat, docházelo k častým poruchám a výkony byly nedostatečné.
Posádku tvořilo pět mužů, řidič a radista / kulometčík v přídi korby a velitel, střelec a nabíječ ve věži. Výzbroj tvořil kanon 6 pdr OQF (nepodařilo se mi bohužel zjistit, zda verse Mk.III nebo Mk.V), pro který bylo vezeno 64 kusů munice, a dva kulomety Besa ráže 7,92 mm, jeden spřežený s kanonem a druhý v přídi korby (ten však často nebyl montován a jeho lafeta byla zakryta pancéřovou deskou), pro ty bylo vezeno 4950 nábojů.
Pancéřování bylo v porovnání s Crusaderem zesíleno, ale zároveň bylo jistým krokem vzad co se balistického řešení týče. Čelo korby bylo silné 57 mm, boky 43 mm v bojové části a 39 mm v motorové části, čelo nástavby mělo 64 mm, boky stejně jako korba. Čelo i boky věže byly silné 64 mm.
Vyrobeno bylo 500 tanků Cavalier, které sloužili ve své "kanonové" versi pouze pro výcvik. Existovaly však dvě speciální varianty, které se dočkaly bojového nasazení.
Cavalier OP
V polovině roku 1943 došlo k přestavbě cca poloviny Cavalierů na dělostřelecká pozorovatelská vozidla. Ty byly používány dělostřeleckými jednotkami v bojích v západní Evropě. Byly vybaveny rozšířeným rádiovybavením a dalším speciálním vybavením, na místo kanonu měly pouze atrapu.
Cavalier ARV
Vyprošťovací bezvěžová verse, nasazená v bojích v západní Evropě.
CRUISER TANK Mk.VIII (A 27 L) CENTAUR
Jelikož vývoj motoru Meteor stále nebyl dokončen, přišla další improvizovaná varianta. Původně se počítalo s označením Cromwell Mk.II, ale to bylo nakonec rezervováno pouze pro tanky s Meteorem. Opět byl použit motor Liberty (proto to L v označení), tentokrát však v korbě prakticky totožné s připravovaným Cromwellem, aby bylo možno později provést modernizaci na standart Cromwellu, k čemuž také docházelo.
Firmě Leyland se podařilo množstvím úprav, například použitím převodovka Merrit-Brown z tanku Churchill, poměrně dost zvýšit výkony a především spolehlivost v porovnání s Cavalierem. První tank Centaur byl hotov červnu 1942 a sériové se objevily v listopadu. Celkem vzniklo cca 950 Centaurů všech versí.
Centaur Mk.I
Verse vyzbrojená kanonem 6 pdr OQF Mk.V (ráže 57 mm). S ním byl spřežen kulomet Besa, druhý byl montován v korbě, avšak zdaleka ne u všech strojů, podobně jako u Cavaliera. Vyrobeno necelých 700 strojů. Používán pouze pro výcvik.
Centaur Mk.II
Experimentální verse s širšími pásy.
Centaur Mk.III
Verse vyzbrojená kanonem 75 mm OQF Mk.V. Část těchto tanků byla později přestavěno na speciální vozidla, část (200 ?) byla modernizována na standart Cromwell montáží motoru Meteor, poté nesly označení Cromwell Mk.X, které bylo později změněno na Cromwell Mk.III.
Centaur Mk.IV
Stroj palebné podpory vyzbrojený houfnicí OQF Mk.1 ráže 3,7 palce (94 mm), pro kterou bylo vezeno 51 kusů munice. Kulomet v korbě byl demontován. Toto provedení mělo upravený motor Liberty Mk.V, který disponoval možností krátkodobého zvýšení výkonu. Vyrobeno 80 (podle některých zdrojů až 114) kusů. Mimo školní role byly také bojově nasazeny a to v Normandii, kde byly použity u Royal Marines Armored Support Group.
SPECIÁLNÍ VARIANTY
Centaur AA Mk.I
Protiletadlová verse, vybavená věží z tanku Crusader AA Mk.II, ale vyzbrojený kanony Polsten ráže 20 mm namísto Oerlikonů stejné ráže.
Centaur AA Mk.II
Vybavený věží z Crusaderu AA Mk.III, výzbroj jako Centaur AA Mk.I.
Centaur OP
Stroj vybavený obdobně jako Cavalier OP.
Centaur ARV
Vyprošťovací bezvěžová varianta.
Centaur Dozer
Buldozerová varianta.
Centaur Kangaroo
Bezvěžová varianta, sloužící jako obrněný transportér, převážející 10-12 vojáků.
CRUISER TANK Mk.VIII (A 27 M) CROMWELL
Konečné provedení poháněné motorem Meteor (proto to M v označení). První prototyp tohoto tanku byl hotov 20. ledna 1942, tedy prakticky ve stejné době, jako Cavalier! Avšak pro potíže s vývojem Meteoru a také pro požadavek ministerstva války na důkladné zkoušky (konečně!) začala sériová výroba až v lednu 1943. Motor Meteor o výkonu až 442 kW radikálně zvýšil výkony tanku, maximální rychlost na silnici byla až 64 km/h! Výrazně se také zlepšila spolehlivost.
Cromwell Mk.I
Původní značení znělo Cromwell Mk.III v souvislosti s původním značením tanků Cavalier (Cromwell Mk.I) a Centaur (Cromwell Mk.II). Série 30 strojů z nepancéřované oceli byla určena pro důkladné zkoušky. Výzbroj tvořil kanon 6 pdr OQF Mk.V, pro nějž bylo vezeno 75 kusů munice, a dva kulomety Besa s celkem 4950 náboji. Občas byl použit také protiletadlový kulomet Bren ráže 0.303 palce (7,69 mm) mm, případně dvojice kulometů Vickers K stejné ráže. Pro zadýmování a boj s pěchotou sloužil vrhač granátů ráže 50,5 mm typu Mk.IA*, umístěný ve věži.
Korba strojů označených Mk.IA byla řešena obdobně jako u tanku Cavalier, tj. ve stylu Centaura. Bývá označována jako typ C. Tanky se standartní korbou, označovanou jako typ D, byly značena Mk.IB. Konstrukce byla z velké části nýtováná.
Cromwell Mk.II
Změnou u této verse byla montáž pásů širokých 15,5 palce (394 mm) místo původních o šířce 14 palců (355 mm). Z korby byl odstraněn kulomet. Postaveno bylo pouze 16 kusů.
Cromwell Mk.III
Původní Centaury Mk.III, modernizované zástavbou motoru Meteor na Cromwelly. Modernizováno bylo snad až 200 strojů. Původně značené jako Cromwell Mk.X (viz. níže), později změněno na Mk.III. Užívány převážně pro výcvik.
Cromwell Mk.IV
První velkosériové provedení, vyrobeno bylo 1935 strojů. Korba typ D. Hlavní změnou byla výzbroj, kdy místo kanonu 6 pdr OQF Mk.V byl použit kanon 75 mm OQF Mk.V. Bylo pro něj vezeno 64 kusů munice.
Vznik této zbraně nebyl jednoduchý. Již v roce 1941 se začalo spekulovat o záměně 6 pdr kanonu jiným, účinnějším. V roce 1942 byl v Woolwich Royal Arsenal vyvíjen nový 8 pdr kanon ráže 57 či 60 mm (není to jisté). Počítalo se s krátkohlavňovou a dlouhohlavňovou versí...jenže ta ani nebyla dovedena do stádia prototypu, neboť žádný tehdejší britský tank neměl dostatečně prostornou věž pro její montáž. Krátkohlavňová verse se kvalitou nijak zvlášť nelišila od zavedeného 6 pdr kanonu, takže její zavedení bylo zbytečné.
Další zbraň byla vyvíjena Vickersem. Jednalo se o 12 pdr kanon ráže 70 mm. Opět se kvalita nijak výrazně nelišila od 6 pdr kanonu, takže ze zavedení sešlo.
17. července 1943 bylo rozhodnuto o vyzbrojení Cromwella kanonem ráže 75 mm. Jednalo se o tzv. dvouúčelový kanon, schopný zároveň sloužit pro boj s obrněnými cíly i pro palebnou podporu. U Vickersů nejdříve počítali s jednoduchou úpravou 6 pdr kanonu, ale to bylo rychle opuštěno. Dále byl vyvíjen kanon ráže 75 mm s hlavní dlouhou 50 ráží a jeho kratší verse s hlavní o délce 36,5 ráží. Munice byla totožná s municí amerických kanonů ráže 75 mm. Bohužel věž Cromwellu nebyla schopna posloužit pro zástavbu dlouhohlavňové verse, její průměr byl příliš malý. Možno bylo použít pouze krátkohlavňovou versi, jež byla zavedena do výzbroje jako 75 mm OQF Mk.V.
Cromwell Mk.IVw
Verse totožná s Mk.IV, ale se svařovanou korbou typu F. Na rozdíl od všech předešlých tanků byl konečně vstup řidiče do korby řešen tak, že ji mohl opustit při jakémkoli natočení věže. U předešlých strojů s korbami typu C a D totiž při pootočení věže došlo k jeho zablokování.
Cromwell Mk.V
Prakticky identický s Mk.IV / IVw, ale na korbě bylo ještě ve větší míře použito svařování. Další změnou byla spodní část korby, kde byl použit pancíř o síle 14 mm. Vyrobeno jich bylo jen menší množství, snad 170.
Cromwell Mk.VI
Tanky Mk.IV přezbrojené na houfnici OQF Mk.I. Vezeno 64 kusů munice. Vzniklo jich přibližně 200, některé zdroje uvádějí až 395.
Cromwell Mk.VII
Verse vyráběná od září 1944. Provedena byla řada úprav podle zkušeností z praktického bojového nasazení. Použita byla nová pojezdová kola typ Avon a jejich zavěšení bylo upraveno pro hmotnost až 30 000 kg. Vyrobeno cca 1500 kusů.
U Rolls-Royce bylo zkoušeno zesílení pancíře pomocí přídavných plátů (Aplique). Zkoušeno bylo na jednom Cromwellu Mk.II. Čelní pancíř korby byl zesílen z 64 mm na 101 mm, čelo věže ze 76 mm také na 101 mm. Hmotnost tanku výrazněji nestoupla, výkony nebyly negativně ovlivněny, takže bylo zesíleno také pancéřování boků korby, a to z 32 mm na 35 mm, a boků věže z 63 mm na 75 mm. Hmotnost stoupla na 29 000 kg.
Mk.VII byly vyráběny s korbou typu E (menší množství ještě s korbou typu F) se zesíleným pancířem. Také pancíř věže byl zesílen. Upravena byla převodovka, maximální rychlost byla omezena, vzhledem k montáži širších pásů (viz. Mk.II) na 51 km/h.
Cromwell Mk.VIII
Odpovídal versi Mk.VII, ale vyzbrojen byl houfnicí OQF Mk.I ráže 95 mm. Podle některých zdrojů nevyráběn.
Cromwell Mk.X
Původní označení pro Centaury Mk.III, modernizované zástavbou motoru Meteor na standart Cromwell. Později změněno Cromwell Mk.III (viz. výše).
U firmy Vauxhall vznikl experimentální prototyp Cromwellu, vybavený věží z tanku Churchill Mk.IV.
SPECIÁLNÍ VARIANTY
Cromwell ARV
Několik desítek starších versí Cromwella bylo upraveno na vyprošťovací tanky. Namontován byl jeřáb o nosnosti 3000 kg
Cromwell Command
Velitelská verse Cromwella. Přidány byly další radiostanice, stojan na mapy a další pomůcky. Existovalo provedení se zachovanou kanonovou výzbrojí a provedení s atrapou kanonu.
Cromwell OP
Obdoba Cavaliera OP a Centaura OP.
Cromwell CIRD
Několik Cromwellů vybavených odminovači Canadians Indestructible Roller device.
Cromwell Prong
Tanky vybavené Cullin Hedgerow Cutting Device, což bylo zařízení, vyvinuté americkým seržantem Cullinem pro překonávání živých plotů (Bocages) v Normandii
TECHNICKÉ ÚDAJE (Cavalier / Centaur / Cromwell Mk.IV / Cromwell Mk.VII)
ROZMĚRY
Délka: 6,35 m
Šířka: 2,9 m
Výška: 2,4 m
HMOTNOST
Bojová: 26950 kg / 28740 kg / 28000 kg / 29155 kg
VÝKONY
Max. rychlost na silnici: 39 km/h / 43 km/h / 55 km/h / 51 km/h
Max. rychlost v terénu: 23 km/h / 26 km/h / 29 km/h / 29 km/h
Dojezd na silnici: 265 km / 265 km / 280 km / 280 km

