Mapa Vestfjordu, neoznačený ostrov je Baröy, při vjezdu do Ofotfjordu a na konci fjordu je Narvik.

Dne 10. dubna 1940 je strategické myšlení Spojenců ještě stále zamlžováno dalšími protichůdnými informacemi.
Zde u Narviku, přesněji řečeno ještě v Severním a Norském moři, je admirál Whitworth podrážděn tím, že kontrola jemu svěřených lodí je stále obcházena Admiralitou, když ta hovoří s jedním z jeho kapitánů křižníků (je jím myšlen kapitán Yates na křižníku „Penelope“).
Admirál Whitworth se naštve a Admiralitě posílá radiogram, ve kterém říká, že jeho svazu křižníků, jako celku, jsou dány 3 rozdílné úkoly a zda si to Admiralita uvědomuje, že tyto úkoly nejsou vzájemně zcela v souladu:
1) Úkolové uskupení křižníků má Němcům zabránit v úniku z Narviku.
2) Úkolové uskupení křižníků nesmí dovolit čerstvým německým silám doplout do Narviku.
3) Úkolové uskupení křižníků má zaútočit na německé síly v Narviku.
Později admirál Whitworth řekne pro historiky, cituji:
„Podle mého názoru vyžadovala situace vyjasnění.“
Admirál sir William Whitworth

pak v dané situaci Admiralitě oznamuje, že rozkazy křižníku „Penelope“ od Admirality jsou v rozporu s původně přijatým oficiálním stanoviskem, se kterým on souhlasil, že prvotním cílem je zabránit, aby se do Narviku dostaly německé posily po moři. Dále oznamuje, že jakékoliv nové ztráty lodí jeho svazu, které pravděpodobně v důsledku útoku na Narvik nastanou, mohou úplně ohrozit tento prvořadý cíl.
Ale odpověď britské Admirality je, že na svém plánu trvá a že schvaluje návrh kapitána Yatese na jeho útok na Narvik za svítání dne 12. dubna 1940.
V době kdy probíhá tato výměna korespondence mezi Admiralitou a admirálem Whitworthem, Němci v Narviku nezahálí.
My víme, že odpoledne obdržel námořní kapitán Bey z Německa rozkaz, že má vyplout na moře se všemi loďmi schopnými plavby ještě tuto noc, tedy noc z 10. dubna na 11. duben 1940.
Večer 10. dubna jsou k plavbě připraveny jen 2 německé torpédoborce a to „Erich Giese“ a „Wolfgang Zenker“. Námořní kapitán Bey tedy vyplouvá s nimi již brzy po setmění a aniž by zahlédl nepřítele propluje Ofotfjordem a Úžinami až dospěje k ostrovu Tranöy, odkud se Vestfjord otevírá do širokého ústí a dál do Severního moře. Skončila sněžná bouře a přestože převládá stále trochu tma, otevře se směrem k severu výhled, neboť je jasná polární noc.
Právě ve světle této polární noci, směrem na sever, spatří hlídky a přivolaný námořní kapitán Bey britský křižník „Penelope“ a 2 hlídkující torpédoborce. Němci Brity vidí, Britové však Němce ne. To však ani jedna strana netuší.
Při pozdější historické rekonstrukci bylo jasné, že kdyby se 2 německé torpédoborce námořního kapitána Bey držely těsně u jižního břehu, kde obrysy jejich lodí splývaly s temným pozadím pevniny, mohl Bey skoro na 100% proklouznout aniž by byl Brity odhalen.
Britové totiž zde na těchto třech lodích radar neměli, německé torpédoborce by nespatřili. Německé torpédoborce tak mohly vyvinout plnou rychlost a maximálně tedy riskovaly krátkodobý boj v noci.
Ale.
Právě v tuto dobu selže Beyova odvaha - vše je připisováno hrůze, kterou všichni němečtí námořníci včetně Beye prožili toto ráno dne 10. dubna 1940, kdy byli Brity napadeni.
Námořní kapitán Bey velí a oba torpédoborce se vrátí do Narviku!!!
Když se blíží poledne dne 11. dubna 1940 jsou další německé torpédoborce v Narviku schopné plavby. Strach a nerozhodnost kapitána Beye však pokračuje, když hlásí do Německa, že podniknout výpad a odjezd do Německa v noci 11. dubna 1940 je nemožné.
U námořního kapitána Beye to svědčí i o nedostatku podnikavosti, což jak někteří historici říkají je překvapivé u člověka, jako je kapitán Bey, který svůj dosavadní dospělý život strávil výlučně na torpédoborcích. Ví jak rychlé a pohyblivé lodě to jsou, a že úspěch těchto lodí je závislý především na odvaze a rychlosti.
Na váhavost Beye má draze doplatit celé nacistické loďstvo.
A opět si odskočme k Britům, abychom si řekli, že v jejich plánech zase dochází k dalším časovým odkladům.
Co se stalo?
Totiž u ostrova Baröy

jižně, před Úžinami před vjezdem do Ofotfjordu, hlídkuje v noci z 10. dubna 1940 skupina britských torpédoborců, kterým velí nejstarší důstojník, fregatní kapitán McCoy na torpédoborci „Bedouinu“.
Aniž o tom tato hlídka Britů ví, pozoruje je v periskopu německá ponorka U 25 a již krátce po setmění vystřelí torpéda na nic netušící cíl.
Ponorka se rychle potopí a výbuchy, které následují vedou velitele ponorky k přesvědčení, že potopil 2 britské torpédoborce.
Jenomže Britové mají štěstí.
Totiž v této době, v dubnu 1940, trpí německá torpéda dvěma vážnými poruchami (už jsme o tom jednou mluvili a tady jsou ty poruchy německých torpéd, které budou odstraněny až v pozdním létě a na podzim 1940).
První porucha je, že vlivem rozdílu mezi zemským magnetickým polem v těchto severních šířkách a v německých vodách - magnetické roznětky v bojových hlavicích torpéd nefungují správně – dochází k chybě.
Druhou poruchou je to, že byl nespolehlivý samotný mechanismus udržování hloubky torpéd.
Již během „První námořní bitvy u Narviku“ dne 10. dubna 1940 ráno propluje několik německých torpéd neškodně pod britskými torpédoborci, zatímco další torpéda plují těsně pod hladinou, jsou vidět a britské lodě se jim mohou snadno vyhnout.
V této době dochází zde na severu velice často k těmto poruchám a německé ponorky jsou tady skoro neškodné.
Když se to všechno z hlášení dozvěděl velitel německého ponorkového loďstva admirál Döenitz rozhořčen vybouchne, cituji:
„Nevěřím, že by kdy ve válečných dějinách byli muži poslány proti nepříteli s tak neúčinnou zbraní.“
Účinek torpéd vyslaných německou ponorkou U 25 se však přece jenom nějak projeví.
Totiž ta německá torpéda proplují neškodně okolo torpédoborce „Bedouin“, ale fregatní kapitán McCoy se po výbuchu domnívá, že se jeho torpédoborce ocitly uprostřed minového pole, které je ovládáno elektricky z ostrova Baröy. On totiž celou dobu fregatní kapitán McCoy viděl v dalekohledu na ostrově Baröy neobvyklou aktivitu a nedovedl si ji vysvětlit.
A tak je to fregatní kapitán McCoy, který přispěje k další nesprávné informaci směrem nahoru - pozorujme to co se stane.
Fregatní kapitán McCoy po tomto výbuchu přemýšlí co se stalo a po takovém myšlení rozhodne, že nejrozumnější je vyvézt svůj hlídkující svaz torpédoborců z této oblasti a velí odjet směrem k severu a trochu dál ve Vestfjordu. To samozřejmě znamená, že uvolní cestu právě těm dvěma německým torpédoborcům námořního kapitána Beye, o kterých jsme si říkali. Je tím jasné, že kdyby námořní kapitán Bey a jeho 2 torpédoborce „Erich Giese“ a „Wolfgang Zenger“ chtěli, mohly nepozorovaně proplout Úžinami a upalovat do Německa.
Ale pojďme dál na ten informační šum!
Kapitán McCoy nejenže odjede dál do Vesfjordu a na sever, ale svá zjištění hned hlásí svému veliteli, kapitánu Yatesovi na „Penelope“ a ještě k tomu dodá, že pobřežní obrana Norů, nebo Němců je podle jeho mínění v plné pohotovosti, takže operace podobného druhu, jako byl útok „Druhé flotily“, cituji:
„Již nemůže být úspěšně provedena.“
Jeho velitel námořní kapitán Yates tuto chybnou interpretaci McCoye přijme, neprověří, a za tepla jí naservíruje Admiralitě, když k tomu dodá, že souhlasí s McCoyovými závěry ( to je to – „již nemůže být úspěšně provedena“).
Britská Admiralita cítí, že by neměla jednat v rozporu s názory velitelů na místě, tedy na moři, ale zároveň pochybuje o správnosti této informace a z ní provedeného závěru. Sděluje proto kapitánu Yatesovi, aby přesto učinil všechna předběžná opatření pro případ, že bude útok nařízen.
Nutno říct však na závěr tohoto celého dne 10. dubna 1940, že příležitost pro Brity provést v tuto dobu rychlou vítěznou akci prostě nenávratně minula, a již se takto, v této podobě, nikdy nenaskytla (většina německých torpédoborců neschopná plavby, bez paliva, nedozbrojená a všichni Němci v šoku).