V prvním dílu článku věnovanému výzbroji Luftwaffe jsem kromě úvodní omáčky popsal taky německé kulomety používané v letounech. V další části se podíváme na těžší výzbroj, na letecké rychlopalné kanony.
Před druhou světovou válkou téměř všechny letecké velmoci usilovaly o posílení výzbroje svých bojových letadel. Navyšování počtu malorážových kulometů ale jen oddalovalo použití rychlopalných kanonů. Pouze RAF na počátku války měla ve výzbroji pouze kulomety Browning ráže 0,303“ (7,71 mm), letectvo Francie a Luftwaffe již měli ve své výzbroji rychlopalné kanony ráže 20 mm. I v Sovětském svazu (VVS) byl již zaveden v roce 1936 20 mm kanon ŠVAK. Ale nazpět k výzbroji Luftwaffe.
Jako první se ve výzbroji Luftwaffe objevil švýcarský 20 mm kanon OERLIKON FF (MG FF). Mohl být lafetován jak v pevném uložení (křídla nebo dutá hlava vrtule, popř. Schräge music), tak i v pohyblivé lafetaci pro obranu větších letounů. Kanon měl neuzamčený závěr s předzápalem, Předzápal umožnil snížení hmotnosti závěru oproti běžnému neuzamčenému závěru. Také hmotnost a zpětný síly působící na letoun byly malé. Nevýhodou kanonu byla nízká úsťová rychlost střely a použití bubnového zásobníku. Ty byly sice konstrukčně jednoduché, ale zásobníky se vyráběly pro 45, 60, 75 a 100 nábojů. To již stěžovalo jejich umístění v letounu. Kromě původního modelu se posléze kanon dočkal modernizace označené jako MG FF/M. Ta se snaží odstranit nízkou úsťovou rychlost střely.
MG FF mohl používat střely AP a HE, MG FF/M i HE(M)
takticko-technická data OERLIKON FF:
použitý náboj, ráže – 20x80RB - 20 mm
hmotnost – cca 23-26 kg
kadence – 520 ran/min
úsťová rychlost střely – 575-700 m/s
Snad každý zdroj uvádí rozdílně TTD....
Jako náhrada za MG FF byl firmou Mauser vyvinut kanon MG 151. Jeho původní ráže byla pouze 15 mm (MG 151/15), střela však měla malý účinek v cíli. kanon je posléze překonstruován na ráži 20 mm a vzniká tak asi nejrozšířenější rychlopalný kanon ve výzbroji Luftwaffe (po válce i jiných zemí). Kanon má vzhledem k nízké hmotnosti poměrně vysokou úsťovou rychlost střely a kadenci. Automatika je poháněna krátkým zákluzem hlavně, závěrový mechanismus je uzamčený otočný. Podávání nábojů je řešeno pásovým stolovým podavačem, pás se po vysunutí nábojů rozpadá na jednotlivé články.
MG 151 je používán jak v pevném tak v pohyblivém uložení, objevuje se také ve výzbroji pozemních PL prostředků. Po válce je používán např. ve výzbroji francouzského vrtulníku Alouette III.
MG 151 používal střely AP -117 g, HE - 115 g a HE(M) – 92 g.
takticko-technická data MG 151:
použitý náboj, ráže – 20x82 - 20 mm
hmotnost – 36-42 kg
kadence – 800 ran/min
úsťová rychlost střely – 705-800 m/s
A na závěr něco o prototypech a projektech...
I když měl kanon MG 151 velmi dobré parametry, na konci války se objevují nové konstrukce 20 mm kanonů od firmy Mauser. Jedná se o vysokokadenční 20 mm kanon MG 213-A. Jeho kadence až 1100 ran/min, pro pohon automatiky se používá impulsu prachových plynů odebraných z hlavně.
Převratným je ovšem princip použití revolverového principu u kanonu Mauser MG 213-C. I když zbraň není použita v letounech Luftwaffe, po válce ji v podstatě okopíruje kde kdo. Po válce dochází k obdobným konstrukcím ve Švýcarsku, Francii a Velké Británii. Je zajímavé, že do každé z těchto zemí odešel pracovat některý z vývojových pracovníků firmy Mauser...
Převratná je hlavně jeho kadence, při hmotnosti zbraně 75 kg činila na tu dobu neuvěřitelných 1500 ran/min. Úsťová rychlost byla 915 m/s....
Příště něco o leteckých kanonech ráže 30 mm a více
----------------------------------------------------------------
Použité zdroje:
Popelínský / Kodeš - Střelecká a raketová výzbroj letadel
http://www.23ag.ru/html/weapon.html
http://www.absoluteastronomy.com/ref/li ... ft_weapons

MG FF - asi ležel delší dobu v zemi

Schräge music z kanonu MG FF
MG FF v letounu Bf 109