Francie
WW1 (WW2)
díl č. 1
Statický průběh bojů v průběhu První světové války, poté co se pohyb na západní frontě koncem roku 1914 zastavil, si vyžádal velkou palebnou sílu na prolomení obranných linií. Obranné linie jedné i druhé válčící strany se v průběhu bojů neustále zdokonalovali a pouhý útok pěšáků, který třebaže byl podpořen i mnoha hodinovou dělostřeleckou podporou, nedokázal důmyslné linie, zákopů, kulometných hnízd a bunkrů prolomit. Lidské ztráty neustále narůstali do neúnosných mezí, a válka se stávala stále více neoblíbenou jak přímo na frontě, tak v důsledku lidských ztrát a nedostatků surovin i v zázemí.
I z tohoto důvodu se ve Francii rozhodli použít děla větších ráží, než v té době nejrozšířenější polní dělo ráže 75 mm (Cannon de 75 modéle 1897). Jeho kadence 15 ran za minutu byla sice velice slušná, ale ničivý účinek 7 kg těžkého projektilu v cíli byl na dobře chráněného nepřítele příliš slabý. Hodil se spíše k ostřelování hustých linií ostnatých drátů, lehkých opevnění, mělkých zákopů a celkově díky své pohyblivosti se více hodil k dynamičtějšímu pojetí bojů, což jak bylo v případě zákopových bojů. Vedení francouzské armády z toho vyvodilo jediný závěr, použít námořní děla z bitevních lodí, umístit jej na železniční podstavec a s ním provádět palebný přepad míst těžké nepřátelské obrany. Za tímto účelem posloužila řada starších děl, které byla na palubách bitevních lodí jako děla hlavní i sekundární ráže. Vzhledem k tomu, že se tato plavidla v boji na moři již vůbec nemohla utkat s moderními jednotkami, loděmi typu Dreadnought, bylo možné je použít buď jako statickou pevnost při vjezdu do přístavu, a nebo je zbavit části výzbroje, tu pak umístit na železniční vagóny a podstavce a poté je použít proti nepříteli.
Samozřejmě druhá varianta byla polními veliteli více preferovaná a protože se válka na moři nerozhodovala (na tom „francouzském“ moři), tak ani námořnictvo neprotestovalo proti uvolnění těchto děl. Díky pestrosti výzbroje starých francouzských lodí, vznikla i zajímavá směsice železničních děl. Ne všechna děla však byla sejmuta ze starých válečných lodí. Některá byla zkonstruována již přímo k pozemnímu bojišti, jako například dělo ráže 520 mm, které mělo být odpovědí na německou „Tlustou Bertu“.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD - Matériel de 164,7 mm TAZ Modéle 1893/96
* Země původu: Francie
* Ráže: 164,7 mm
* Výrobce:
* Délka hlavně:
* Hmotnost projektilu: 52 kg (50,5 kg HE)
* Počáteční rychlost střely: 770 m/s (830 m/s s projektilem HE)
* Náměr: +10° až +36°
* Odměr:
* Kadence: 3 rány / min
* Rychlost přípravy k palbě: 10 minut
* Dostřel: 19.000 m
* Hmotnost: 57.000 kg
Jednalo se o původně námořní děla, která byla použitá u řadových bitevních lodí (pre-dreadnought) třídy République, Suffren a Iéne. V květnu 1940 armáda ze skladů obdržela čtyři tato děla a další čtyři nebyla mobilizována. Po kapitulaci se děla dostala do německých rukou a dostala označení 16.4 cm Kanone (E) 453 et 454 (f).

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD - Matériel de 194 mm TAZ Modèle 1870/1893
* Země původu: Francie
* Ráže: 194 mm
* Výrobce:
* Délka hlavně:
* Hmotnost projektilu: 89,6 kg (91,8 kg HE)
* Počáteční rychlost střely: 640 m/s (HE projektil)
* Náměr: +10° až +40°
* Odměr:
* Kadence: 1 rána / min
* Rychlost přípravy k palbě: 15 - 30 minut
* Dostřel: 18.300 m
* Hmotnost: 65.000 kg
V květnu 1940 bylo ještě mobilizováno proti Německému útoku 24 ks těchto děl. Dalších 8 děl zůstalo ve skladech. Po kapitulaci se děla dostala do německých rukou a dostala označení 19.4 cm Kanone (E) 486 (f).

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD - Matériel de 240 mm TAZ Modèle 1884/1917 Batignolles
* Země původu: Francie
* Ráže: 240 mm
* Výrobce: Schneider
* Délka hlavně:
* Hmotnost projektilu: 162 kg (HE)
* Počáteční rychlost střely: 640 m/s (HE projektil)
* Náměr: +38°
* Odměr:
* Kadence: 1 rána / 2 min
* Rychlost přípravy k palbě: 15 – 35 min
* Dostřel: 19.000 m
* Hmotnost: 90.000 kg
V květnu 1940 bylo ještě mobilizováno proti Německému útoku 8 ks těchto děl. Po kapitulaci se děla dostala do německých rukou a dostala označení 24.0 cm Kanone (E) 557/1 (f).
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD - Matériel de 240 mm TAZ Modèle 1893/96 Colonies
* Země původu: Francie
* Ráže:
* Výrobce:
* Délka hlavně:
* Hmotnost projektilu: 162 kg (HE projektil)
* Počáteční rychlost střely: 840 m/s (HE projektil)
* Náměr: +1° až +35°
* Odměr:
* Kadence: 2 rány / 3 min
* Rychlost přípravy k palbě: 60 min
* Dostřel: 22.700 m
* Hmotnost: 141.000 kg
V květnu 1940 bylo mobilizováno proti Německému útoku 8 ks těchto děl. Po kapitulaci se děla dostala do německých rukou a dostala označení 24.0 cm Kanone (E) 558 (f).

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD - Matériel de 274 mm et de 274/285 mm à glissement Modèle 1917
* Země původu: Francie
* Ráže: 274 mm
* Výrobce:
* Délka hlavně:
* Hmotnost projektilu: 237,5 kg
* Počáteční rychlost střely: 842 m/s
* Náměr: 0 až +40°
* Odměr:
* Kadence: 1 rána / 4 min
* Rychlost přípravy k palbě: 20 min
* Dostřel: 29.000 m
* Hmotnost: 152.000 kg (274), 155.000 kg (274/285)
V květnu 1940 bylo ještě mobilizováno proti Německému útoku 16 ks těchto děl. Po kapitulaci se děla dostala do německých rukou a dostala označení 28.5 cm Kanone (E) 605 (f).

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD - Matériel de 293 mm Modèle 1914
* Země původu: Francie
* Ráže: 293 mm
* Výrobce: Schneider
* Délka hlavně:
* Hmotnost projektilu: 250 kg
* Počáteční rychlost střely: 466 m/s
* Náměr: +20° až +65°
* Odměr:
* Kadence: 1 rána / 2 min
* Rychlost přípravy k palbě: 45 min
* Dostřel: 12.500 m
* Hmotnost: 50.000 kg
V květnu 1940 bylo ještě ve skladě umístěno 5 těchto děl, ale nebyla mobilizována.
Zdroje:
http://html2.free.fr/canons/
www.forum.axishistory.com
www.landships.freeservers.com
www.deuxiemeguerremondia.forumactif.com