Německo
rok 1903

Lodě ve třídě:
- SMS Roon - (1902 – 1903 – 1905)
- SMS Yorck – (1903 – 1904 – 1905)
* Poznámka: první datum je datum zahájená stavby, dále je datum spuštění na vodu a poslední je datum zařazení do stavu námořnictva.
VÝVOJ
Již v dobách plachetních válečných plavidel, neexistovala jediná univerzální loď, která by dokázala plnit všechny zadané úkoly na jedničku. Proto již ve druhé polovině 17.století existovala plavidla určena k různým speciálním účelům, například průzkum, ochrana konvojů atd. Ani po zavedení parního pohonu tyto jednotlivé úkoly nezmizely. Křižník jako takový se poprvé objevil po válce Severu proti Jihu (USA), během které existovala plavidla, korvety, které neustále křižovaly po Atlantiku a prováděly blokádu námořních spojů. Od názvu křižování, vznikl název nového druhu lodi. Pokusy pancéřovat takovéto ranné křižníky se nesetkalo s velkým úspěchem, protože hmotnost pancíře značně snižovala rychlost křižníku. Velké námořní velmoci dále sázeli především na stavbu těžce pancéřovaných a vyzbrojených lodí, protože nákladný provoz těchto plavidel mohl být zajištěn pomocí husté sítě základen po celém světě. Jiná situace ale panovala například u Ruska, které mělo potřebu chránit své operační oblasti, které byly ale od sebe značné vzdálené a na cestě neměli k dispozici vlastní přístavy, loděnice. Proto jeden z tehdejších nejtalentovanějších ruských admirálů S.A.Popov přišel s návrhem stavby velkých oceánských obrněných křižníků, které by měly dostatečný akční rádius, palebnou sílu a rychlost k překonávání velkých vzdáleností. Z těchto myšlenek vznikl nový typ plavidla tzv. „belted cruiser“ (opásaný křižník), později obrněný či pancéřový křižník. První takové plavidlo vzniklo v carském Rusku v roce1873 a další po čase následovali. Samozřejmě tento nový trend neunikl ani Anglii, jakožto největší námořní velmoci a tak i zde již krátce po prvním ruském pancéřovém křižníku vznikla plavidla obdobného typu. Další země se postupně přidávali, modernizovali a vylepšovali tuto koncepci a tak se na konci 19.století plavila celá řada pancéřových křižníků po světových mořích a to i včetně Německa, které se mezi námořní velmoci vyšvihlo až v poslední dekádě 19.století.
Koncem 19.století se na světě stavěli již pancéřové křižníky podle moderního pojetí (tj. například bez takeláže, otočné dělové věže atd.) a z moderních materiálů. Vilémovské Německo začalo se stavbou těchto moderních pancéřových křižníků o dva roky dříve než Anglie a v roce 1897 byl na vodu spuštěn první německý pancéřový křižník Furst Bismarck. Dalším v řadě byl pancéřový křižník Prinz Heinrich (1900), který byl postavený jako vylepšení předchozího plavidla. Dále následovali pancéřové křižníky tříd Prinz Adalbert a Roon, kde se již ustálila koncepce a výzbroj plavidel, která byla soustředěna do děl ráže 210 mm. Typickým znakem pro německé pancéřové křižníky bylo použití stejné konstrukce, jako pro bitevní lodě (před-Dreadnoughty). Když to zjednodušíme, byly to pouze zmenšeniny těchto řadových bitevních lodí. Nyní si tedy něco více povíme k třídě Roon.
KONSTRUKCE a STROJNÍ VYBAVENÍ
Jednalo se plavidla o délce 127,8 metrů, šířce 20,2 metrů a ponoru 7,8 metrů, která konstrukčně přímo vycházela z předchozí třídy Prinz Adalbert (1901). Stavba první jednotky třídy SMS Roon byla zahájena dne 1.srpna 1902 v loděnici Kaiserliche Werft v Kielu a na stavbu dohlížel generál Alfred von Waldersee. Druhá jednotka SMS Yorck se začala stavět v loděnici Blohm & Voss, Hamburg. Ronn byla na vodu slavnostně spuštěna dne 27.června 1903, pojmenována po pruském vojákovi a generálovi Albrechtu von Roon (*1803 - +1879) a zařazen do stavu císařského námořnictva byl 5.dubna 1905. Druhá jednotka SMS Yorck byla na vodu spuštěna 14.května 1904, jméno dostala po pruském polním maršálovi von Yorckovi (*1759 - +1830) a námořnictvo ji zařadilo do služby 21.listopadu 1905.
Svým výtlakem (standardní 9.533 tun, plný výtlak 10.266 tun) patřili mezi větší plavidla, pokud to tedy srovnáme s velikostmi bitevních lodí stavěných pár let před tímto projektem. Jejich primárním úkolem bylo operování ve vzdálenějších vodách a zajišťování ochrany německých kolonií v Africe, Asii a Tichomoří. Bohužel k smůle těchto pancéřových lodí a de facto všech pancéřových křižníků, přišel brzy po jejich dohotovení zlomový rok 1906 a konstrukce bitevní lodě Dreadnought (typ „all big gun) a poté bitevních křižníků třídy Invincible. Tyto bitevní křižníky pak z lovce, tedy pancéřových křižníků, udělali lovnou zvěř, což se ostatně ukázalo v průběhu WW1 a řadě námořních bitev, jako například v bitvě u Falkland (1914) a Dogger Banku (1915).
Pohon byl zajištěn 16 parními kotli Duerr a třemi vertikálně uloženými parními třístupňovými stroji, které dokázali lodi udělit maximální rychlost 21 uzlů. Vezená zásoba uhlí se pohybovala od 750 do max 1.570 tunami. Při ekonomické 12 uzlové rychlosti byl dosah plavidla 4.200 námořních mil (7.780 km). Posádka byla tvořena 633 námořníky a důstojníky.
Pořizovací cena SMS Roon byla v tehdejší měně 15,345 Mio zlatých Marek a za SMS Yorck vláda zaplatila 16,241 Mio zlatých Marek. Pokud by jsme se pokusili tuto částku převést na současnou měnu, představovalo by to zhruba nějakých 4-5 miliard korun za jednu loď, ovšem je to jen hodně hrubý odhad.
PANCÉŘOVÁNÍ
O pancéřování se postarala, jako již tradiční dodavatel, Kruppova firma, která dodávala pancéřové desky a výzbroj snad na všechna německá plavidla. Hlavní boční pancéřový pás byl připevněn na 50mm podložce z teakového dřeva a ve středu lodi byla jeho síla 150mm, ke koncům plavidla se zeslabovala na 80mm. Tento hlavní pancíř tak kryl životně důležité části lodi, jako kotelnu a strojovnu. Proti zásahům granátů dopadajících pod ostrým úhlem z velké vzdálenosti, byla loď chráněna pancéřovou palubou, kterou představoval pancíř o síle 41 až 61 mm. Opět platilo že více chráněn byl střed lodi, kde byla kotelna a strojovna. Děla hlavní ráže, která stála po dvou v jedné věži na přídi a dvou v zádi plavidla, byla chráněna z čelní strany 150 mm pancířem, strop pak kryl 30 mm pancíř. Barbety děl pak kryl 170 mm pancíř. Děla střední ráže 150 mm byla umístěna v kasematách a i tato byla náležitě chráněna před účinky nepřátelské palby. Kasematy chránil 100 mm a byly od sebe vzájemně odděleny pancéřovou přepážkou, která tak měla zabránit zničení více děl jedním zásahem. Citadelu lodi chránil 100 mm pancíř, a hlavní velitelskou věž krylo pancéřování silné 150 mm na bocích a strop 30 mm. Zadní velitelské stanoviště chránil na bocích pancíř o síle 79 mm a na stropě 20 mm.
VÝZBROJ
Od pancéřových křižníků třídy Prinz Adalbert se na německých lodích tohoto typu ustálila výzbroj v dělech hlavní ráže na 210 mm. Konkurenční křižníky Velké Británie a Ruska používaly sice děla větší ráže (234 respektive 254 mm), ale němečtí konstruktéři dávali přednost menší ráži děla pro její větší životnost a kadenci palby. Tato koncepce slavila kupříkladu úspěch při bitvě u Coronelu, kde německý pancéřový křižník Scharnhorst vedl palbu na britský Good Hope. Ten byl vyzbrojen sice děly větší ráže 234 mm, ale kadence byla pouhých 50 sec na výstřel. Proto jej německý soupeř vcelku rychle vyřadil ze hry a to i díky počtu děl a kadence, které činila 15 sec.
Jednotky třídy Roon tak byly vybaveny děly ráže 210 (21 cm/40 SK L/40) z Kruppových závodů, přičemž dvě děla byla umístěná v otočné věži na přídi a dvě děla v otočné věži na zádi plavidla. Elevace děl ve věžích byla maximálně 16°, což zajišťovalo dostřel do vzdálenosti 12.400 metrů a odměr +150/-150° (podle jiných zdrojů byla tato elevace –5 / +30°, což by zajišťovalo dostřel 16.300 metrů). Hmotnost projektilu z těchto děl pak byla 108 kg, boční salva těžkých děl tudíž mohla představovat hmotnost 432 kg. Vezená zásoba munice představovala 95 střel na hlaveň. Celkem tedy bylo vezeno 380 nábojů hlavní ráže.
Ve dvou patrech pod sebou ve střední části lodi byla umístěna baterie středních děl ráže 150 mm (15 cm/40 SK L/40) v celkovém počtu deseti děl. Boční palba pak mohla být současně vedena pěti děly této střední ráže. Hmotnost hlavně byla 5 tun a délka 6 metrů. Kadenci střelby mohla být 4 až 5 ran za minutu, přičemž projektil měl hmotnost 40 kg. Boční salva z těchto děl střední ráže tak představovala hmotnost 200 kg. Vezená zásoba byla 160 střel na hlaveň, celkem tedy 1.600 nábojů. Dostřel byl 13.700 metrů při 20° elevaci děl v kasematách.
Kromě děl hlavní a střední ráže byla každá loď vybavena rychlopalnými děly ráže 88 mm (celkem 14 děl) a o délce hlavně L/35. Tato děla měla především sloužit jako ochrana před rychle plujícími torpédoborci a torpédovkami. Kadence těchto děl byla kolem 12 ran za minutu (podle sehranosti obsluhy) a projektil měl hmotnost 10 kg. Vezená zásoba představovala 150 střel na hlaveň. Maximální dostřel byl něco kolem 11.000 metrů.
Jak už bylo v té době standardem, byla součástí výzbroje i torpéda. V případě lodí třídy Roon se jednalo o čtyři torpédomety ráže 450 mm umístěnými pod hladinou. S největší pravděpodobností se jednalo o typ 45cm C/03 (C/03D) model 1903 o hmotnosti 662 respektive 675 kg. Výbušná hlavice měla hmotnost 176 kg TNT, délka torpéda 5,15 metrů a dosah až 3.700 metrů při rychlosti 26 uzlů (model C/03D), nebo 1.850 metrů při rychlosti 31 uzlů.
TTD _ námořní dělo ráže 21 cm/40 (8,27“) SK L/40
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Výrobce: Kruppovy závody, Německo
* Model zbraně: 1895 (ve službě od roku 1898)
* Ráže: 210 mm
* Celková délka hlavně: 8,4 m
* Délka vývrtu hlavně:
* Hmotnost hlavně:
* Hmotnost střely: 108 kg (AP)
* Hmotnost prachové náplně:
* Počáteční rychlost střely: 780 m/s
* Pracovní tlak:
* Životnost hlavně:
* Počet ran za minutu: 4 – 5 x
* Dostřel: 12.400 m (při elevaci 16°)
Hmotnost boční salvy:
4 x 210 mm = 432 kg
5 x 150 mm = 200 kg
Celkem: 632 kg

BOJOVÁ SLUŽBA
SMS Roon
Po zařazení do bojové služby k císařskému námořnictvu, byl křižník Roon předán Admirálu Jacobsenu spolu se sesterskou lodí Yorck do 2.předzvědné skupiny, předzvědného svazu. SMS Roon byl od roku vlajkovou lodí až do dohotovení moderního bitevního křižníku SMS Moltke. V roce 1911 byl Roon zařazen do zálohy, ze které však byl v době krize před První světovou válkou vyňat a znovu aktivován jako vlajková loď 4.předzvědné skupiny kontradmirála Huberta von Rebeur-Paschwitze. Součástí této skupiny v srpnu 1914 byl i sesterský Yorck a další dva pancéřové křižníky, Prinz Adalbert a Prinz Heinrich. První větší akce, které se SMS Roon zúčastnil bylo ostřelování britských pobřežních měst, konkrétně Yarmouthu dne 3.listopadu 1914. V polovině prosince roku 1914 podnikl spolu s doprovodem další nájezd na britská města, tentokráte se jeho terčem útoku stalo město Hartlepool. V dubnu 1915 se SMS Roon zúčastnil operace v Baltském moři, jejíž součástí bylo bombardování vytipovaných cílů. Při podobné misi 2.července 1915 se německé jednotky střetly s ruskými křižníky, přičemž Roon vedl palbu na pancéřový křižník Bajan. Poté co však Rusové dostali posilu v podobě pancéřového křižníku Rurik, museli se německé lodě stáhnout. Roon byl během této akce několikrát zasažen, lehce poškozen a byl odeslán k opravě. V srpnu 1915 (10.srpna) se Roon opět vrátil do ruských vod a spolu s pancéřovým křižníkem Prinz Heinrich podnikl dělostřelecký přepad Zerelu (Estonsko). Zde bylo zakotveno několik ruských torpédoborců, které německá plavidla překvapila a dělostřelbou jeden z nich zničila.
Vzhledem k dalšímu vývoji války na moři a omezeným možnostem zastaralých pancéřových křižníků, byl SMS Roon v listopadu 1916 překlasifikován na cvičné plavidlo, s domovským přístavem v Kielu. V této roli setrval až do konce války, i když se jeden čas uvažovalo o jeho přestavbě na nosič hydroplánů. Avšak vzhledem k tomu, že Němci převážně používali Zeppeliny, tak se tento plán nerealizoval.
Po válce byla loď SMS Roon, jako jedna z nemnoha námořních jednotek, ponechána Německu (hlavní loďstvo bylo internováno na britské základně ve Scapa Flow) a dne 25.listopadu 1920 vyřazena z námořního registru, další rok byla prodána na šrot.
SMS Yorck
Do služby byla nová posila císařského námořnictva zařazena v listopadu 1905. Bohužel Yorck byla smolná loď, kterou po celou dobu existence provázeli nehody. Dne 4.března 1913 došlo k nešťastné srážce s torpédovkou S178 během cvičení. York měl pouze lehká poškození, ale torpédovka klesla během pár minut ke dnu, přičemž s sebou do hlubin vzala i 66 námořníků. Dalších 15 členů posádky se Yorcku a bitevní lodi Oldenburg podařilo zachránit. Již v květnu 1913 byl Yorck převeden do rezervy, ale stejně jako jeho sesterská loď Roon, byl opět povolán do služby v době vyhlášení války. Dne 12.srpna 1914 se Yorck stal součástí 4.předzvědné skupiny kontradmirála Huberta von Rebeur-Paschwitze. Součástí této skupiny v srpnu 1914 byl i sesterský Roon a další dva starší pancéřové křižníky, Prinz Adalbert a Prinz Heinrich.
Dne 2.listopadu 1914 Yorck spolu s dalšími německými plavidly opustil základnu v ústí řeky Jade a vydal se směrem k britskému pobřeží, kde se měl zúčastnit bombardování pobřežních měst (nájezd na Yarmouth). Při návratu 4.listopadu setrvalo německé loďstvo přes noc u Schillig Roads, protože byla hustá mlha a čekali na lepší počasí. SMS Yorck však pokračoval v plavbě z ústí řeky Jade do Wilhelmshavenu a stal se obětí vlastních min. Dvě miny zasáhli loď, která začala rychle nabírat vodu a převrátila se dnem vzhůru. Mnoho námořníků čekalo na záchranu na obráceném trupu, když pak ale šla loď ke dnu, stáhla s sebou i 336 členů posádky.
Velitelé SMS Yorck
FK/KzS Jacobsen: listopad 1902 - září 1908
KzS Tapken: říjen 1908 - září 1909
KzS Herrklotsch: říjen 1909 – září 1910
KzS v. Reuter: září 1910 - září 1912
FK/KzS Köthner: září 1912 - listopad 1912
KzS v. Egidy: listopad 1912 - květen 1913
KzS Pieper: srpen 1914 - listopad 1914
TTD _ pancéřový křižník SMS ROON
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Země původu: Německo
* Délka celková: 127,8 m
* Šířka: 20,2 m
* Ponor: 7,8 m
* Výtlak standardní: 9.533 t
* Výtlak plný: 10.266 t
* Výzbroj: 4x210 mm (2xII), 10x150 mm (10xI), 14x88 mm (14xI), 4x torpédomet ráže 450 mm
* Pancéř paluba: 41-61 mm
* Pancéř dělová věž: 150 mm
* Pancéř kasematy: 100 mm
* Pancéř velitelská věž: 150 mm
* Pancéř boky: 80-150 mm
* Pohonná jednotka: 16 parních kotlů Duerr
* Zásoby pohonných hmot: 750 – 1.570 t
* Výkon strojů: 19.000 k (konstrukční)
* Rychlost: 21 uzlů (39 km/h)
* Dojezd: 4.250 nm při rychlosti 12 uzlů
* Posádka: 633 mužů
Výsledky pohonu při zkouškách:
SMS Roon 20,625 k = 21.1 uzlů
SMS Yorck 20,031 k = 21.4 uzlů
Zdroje:
Válečné lodě (2) – Hynek, Klučina – 1986
Velká válka na moři (1) – Jaroslav Hrbek – 2001
http://www.deutsche-schutzgebiete.de
http://www.german-navy.de
http://www.worldwar1.co.uk
http://www.warshipsww2.eu
http://www.navweaps.com
http://www.wikipedia.org