
V 1.světové válce létaly dva slavné trojplošníky, tím slavnějším z nich byl Fokkerův Dreidecker Dr.1, diky Manfredu von Richtohfenovi se z něho stala i jakási letecká ikona celé války. Ten druhý létal na straně spojenců a ačkoliv nebyl ve službě příliš dlouho, vydobyl si respekt u všech soupeřů a vlastně se stal i popudem ke konstrukci Dreideckeru.
Konstrukčně vycházel z jiného slavného letadla továrny Sopwith Aviation Company- typu Pup, vybaven byl vzduchem hlazeným rotačním motorem Clerget 9B (první stroje měly typ 9Z, případně devítiválec Le Rhône 9J), který byl později použit i v dalším famózním letounu Sopwith Camel. Výzbrojí mu byl jeden synchronizovaný kulomet Vickers s 500 náboji, v šesti až osmi (údaje se různí) strojích se zkoušelo dvojče téhož typu (používalo se pak u Camelu).
Ačkoliv bylo vyrobeno pouze 147 sériových kusů (152 celkem), získal si u pilotů velikou oblibu, byl totiž rychlejší než většina soupeřů, stoupal lépe než jakékoliv jiné letadlo a obratností se mu vyrovnal až Dreidecker. Nevýhodou byl střemhlavý let, byl v něm jednak pomalý a také docházelo ke zhroucení nosných ploch, ale to byla nemoc většiny letadel té doby. Na pilotáž to bylo velmi příjemné letadlo, při správném vytrimování dokonce dokázalo samo držet směr bez jakéhokoliv zásahu pilota (o tom si například Camel mohl nechat jen zdát). Původně se s Triplanem počítalo s jako hlavním typem pro jednotky Royal Flying Corps, ale nakonec byl přijat do výzbroje francouzský Spad 7 a Triplane převzaly perutě Royal Naval Air Service. Nejznámější jednotkou se zde stal tzv. "Black flight" od 10.perutě, kterému velel kanadský pilot Raymond Collishaw, tato jednotka během prvních tří měsíců sestřelila 87 německých letadel, z toho Collishaw sám se na tomto čísle podílel 33 sestřely (celkem 51).
Triplane byl bojově nasazen pouze necelý rok, pak byl nahrazen výkonějším Camelem, nicméně na své soupeře mocně zapůsobil, chtěli mít také svého trojplošníka a tak se německé letectvo dostalo dokonce do situace, kdy 12 leteckých továren současně zkoušelo vyrobit kvalitní trojplošník. Když se jim to konečne podařilo, Triplane již dosluhoval...
Technické údaje a výkony
Délka: 5,73 m
Rozpětí: 8 m
Výška: 3,2 m
Plocha křídel: 21,46 m²
Prázdná hmotnost: 460 kg
Vzletová hmotnost : 690 kg
Motor: Clerget 9B (130 koní)
Clerget 9Z (110 koní)
Clerget 9B (130 koní)
Le Rhône 9J, devítiválec o výkonu 110 koní
Maximální rychlost: 188 km/h ve výšce 2.000m
Dolet: 450 km (2,75 hod)
Dostup: 6.250 m
Stoupavost: 6,30 min do 2.000m
Plošné zatížení: 29,92 kg/m²
[align=center]Raymond Collishaw

