Bitva o Norsko duben, květen 1940.

Winston Churchill ve své knize – Druhá světová válka – v pojednání o Norsku říká, že Němci Spojence, cituji:
„zcela přelstili.“
Ano, právě z tohoto „zcela přelstili“ pak plynulo, že plánování protiopatření Spojenců bylo „zcela“ chaotické a jedna improvizace střídala druhou. Plány na odvetu, které Spojenci tvořili, byly nejisté, pomalé a nerozhodné. Všemu chyběla agresivita a všude byla vidět nezkušenost.
Již jsme zde hovořili o dvou narychlo organizovaných, špatně vyzbrojených a i vystrojených, spojeneckých expedicích, při kterých se spojenecké výsadky dostanou na břeh u Namsosu a Andalsnesu. Naznačili jsme vylodění u Narviku, o kterém bude samostatné pojednání.
Už při tomto začátku historického popisu vylodění hovoříme o polovičatém útoku na Trondheim a nedostatečných silách pro Narvik.
Spojenci tříští své síly a ještě ke všemu je špatně vybavují potřebným válečným materiálem.
A co Němci?
Němci si moc dobře uvědomovali, že Trondheim je klíčem ke střednímu Norsku a tak tady chtěli napnout své úsilí, aby upevnili své pozice.
Již od 12. dubna 1940 Němci vědí ze zachycených spojeneckých depeší, že Spojenci plánují vylodění u Namsosu a velmi rychle se z radiových depeší dozvědí (viz v článku 16 na konci o situaci v éteru a na „Tajné frontě“ – u Spojenců a u Němců
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3175
), že další spojenecká expedice směřuje do Narviku.
Bohužel, nejprve toho moc dělat nemohou, neboť ztratili mnoho zásobovacích lodí. Německé oddíly tak měly v Trondheimu a u Narviku prakticky nedostatek všeho – munice, dělostřelectva všeho druhu a dopravních prostředků. Spojenci všechny 4 německé transportní lodě, které byly určeny pro Narvik nějakým způsobem zastavili. Nejprve tedy zásobovací lodě pro Narvik - německou transportní loď „Rauenfels“ s municí vyhodí do povětří britská Druhá flotila torpédoborců 10. dubna 1940. Německá transportní loď „Alster“ s dopravními prostředky pro 139. horský pluk generála Dietla je zajata. Německá transportní loď „Barenfels“ se nedostala dál než do Bergenu, kde byla potopena leteckým útokem, když zde chtěla vyložit svůj náklad. Německou cisternovou loď „Kattegat“ zadrželi Norové a aby nepadla do rukou Spojenců, němečtí námořníci z Kattegatu ji potopí. Z Murmaňska do Narviku, pro potřeby německých torpédoborců, dorazí jen přestavěný „ taky tanker“ - přestavěný z velrybářské lodě – Jan Wellem
Podobné problémy měly německé transportní lodě pro Trondheim. Transportní loď „Sao Paulo“ narazila na námořní minu a potopila se před Bergenem. Německou transportní loď „Main“ potopí norský torpédoborec. Cisternový tanker “Skagerak“ byl zadržen britským křižníkem a potopen vlastní posádkou.
Do Trondheimu dorazila jen jediná německá zásobovací loď, kterou je „Levante“. „Levante“ dorazila až 12. dubna 1940, tedy se zpožděním 3 dny.
Výčet těchto ztrát nám jasně říká, že se německé vrchní velení velmi strachovalo o osud svých dvou nejsevernějších oddílů, v Narviku a Trondheimu.
Německé vrchní velení ihned situaci řeší 14. dubna 1940 Směrnicí pro všechny složky branné moci:
1) Armáda – Wehrmacht musí napnout všechny své síly při postupu z Oslo a musí se rychle zmocnit železnice přes Dombas!
2) Kriegsmarine musí soustředit ponorky v okolí Trondheimu a Alesundu a další ponorky použít k dopravě nejnutnějších zásob!
3) Luftwaffe dostalo úkol, že musí zničit všechny již vyloděné spojenecké jednotky. Dále musí zabránit dalším výsadkům v oblasti Andalsnesu, obsadit pomocí parašutistů Dombas a zároveň musí letadly dopravit posily do Trondheimu!
Že Němce situace v Norsku velice trápila, o tom svědčí i to, že vrchní německé velení projednávalo 22. dubna 1940 drastické metody posílení svých jednotek v Trondheimu. Mezi takové metody patřil i projednávaný pokus, že by se posily i materiál dopravovaly na velkých osobních lodích, kterými byly „Bremen“ a „Europa“, když tuto expedici by doprovázely všechny bojeschopné válečné lodě Německa.
Takže ze strany Spojenců víme o přípravách vylodění u Narviku, o levém a pravém rameni kleští k dobytí Trondheimu (Namsos a Andalsnes).
Možná málo známý je však plán na přímý útok, obojživelnou operaci, tedy násilné vylodění v Trondheimu. Tak o tomto méně známem plánu Spojenců si něco řekněme.
Když si britská vláda uvědomila, jak důležitý Trondheim je, a stane se tak 13. dubna 1940 ve 23 hodin 40 minut – pošle Admiralita vrchnímu veliteli Home Fleet admirálu Forbesovi zprávu. V té zprávě označí vylodění u Namsosu za hlavní vylodění proti Trondheimu a operaci „Sickle“ (Andalsnes) za diverzi, ale již hodinu a půl po půlnoci, tedy již 14. dubna 1940, posílá britská Admiralita další depeši, ve které říká, cituji:
„Dosavadním záměrem pro oblast Trondheimu bylo vylodit se u Namsosu. Z mnoha důvodů by bylo výhodnější vylodit svaz uvnitř Trondheimfjordu. Domníváte se, že pobřežní baterie by mohly být zničeny, nebo tak dalece zneškodněny, aby dovolily vplout transportním lodím? V kladném případě kolik lodí a jakého typu navrhujete použít?“
V tuto dobu byl admirál Forbes na své vlajkové lodi (bitevní loď Rodney

-jejíž TTD jsou – spuštění na vodu - rok 1925 – výtlak 33 950 tun – 9 x 406mm, 12 x 152 mm, 6 x 120 mm, 32 x 40 mm, 16 x 13 mm – rychlost 23 uzlů) u Lofotských ostrovů. Admirál Forbes má odpovědět na jednu z nejstarších válečnických otázek pro námořníky – zda lze jeho válečné lodě nasadit do boje proti pobřežním opevněním. Tento problém řešili admirálové ve všech námořních válkách, v celých dějinách lidstva. Většinou v historii lodě dopadly špatně a vítězila pobřežní obrana, mimo krátkého období kdy byly válečné lodě opatřeny pancířem, zatímco výbušné granáty nebyly ještě zdokonaleny.
Takovým posledním příkladem, že to většinou s bitevními loděmi dopadne špatně, byl případ z 1. světové války. Byl to tehdy právě Winston Churchill a jeho válečné dobrodružství u Dardanel, kde chtěl podpořit nešťastné gallipolské dobrodružství. Britské bitevní lodě tehdy nedokázaly prorazit úžinami u Dardanel, když zde na ně střílelo turecké pobřežní dělostřelectvo z opevnění a zároveň byly vody plné minových polí.
Britské námořnictvo roku 1940 přímé napadení pobřežních pevností v roce 1940 příkře odmítá.
Výjimku v britské Admiralitě zastupuje Roger Keyes, který byl v době, o které hovoříme, náčelníkem štábu velícího admirála. Byl to právě onen Keyes, který v 1. světové válce pevně věřil, že pokus o průlom u Dardanel britská Admiralita opustila ve chvíli, kdy bylo vítězství na dosah ruky. Nyní je tedy Roger Keyes náčelníkem štábu, velkoadmirálem a podporuje 1. lorda Admirality Winstona Churchilla. Je to právě Keyes, který nyní podporuje operaci, která se v mnohém podobá operaci - té u Dardanel.
Statečný Keyes nyní hoří touhou, aby mohl vést britskou eskadru proti Trondheimu. Precedens už byl nastaven předtím, to když velkoadmirál, lord Cork dostal velení expedice do Narviku. Proč by tedy nemohl velkoadmirál Keyes, služebně mnohem starší než admirál Forbes, také vztyčit svou vlajku na některé bitevní lodi Home Fleet?
Všechny tyto hrátky však nejdou tak jednoduše, a Winston Churchill si je nechce dovolit, bez toho, že svůj“ názor na věc“ neřekne admirál Forbes, velitel Home Fleet.
Reakce admirála Forbese je zprvu odmítavá i z důvodů Dardanel. Po rozboru pak admirál Forbes souhlasí s tím, že britské bitevní lodě by mohly zničit, nebo umlčet pobřežní baterie bránící Trondheim. Admiralita však musí splnit jeden důležitý předpoklad. Tím předpokladem je, že budou pro Home Fleet, pro její bitevní lodě, dodány zvláště výbušné bombardovací granáty. Tyto granáty totiž vůbec nemá ani jediná bitevní loď Home Fleet ve svých muničních skladech. Proražení bitevních lodí do Úžin a fjordů v Norsku, má být stejně jako u Dardanel prostředkem k pozdějšímu vylodění, nikoliv jeho cílem. Totiž další operace, jako je vylodění, doprava transportů do místa vylodění, podpora vylodění jednotek protiletadlovým dělostřelectvem, jsou velice riskantní operace a vše musí podporovat svou palbou námořnictvo. Samotné obtíže by v Trondheimu začaly až tehdy, až by válečné loďstvo proplulo kolem opevnění. Jak ve své zprávě admirál Forbes říká (Dieppe 1942 a Normandie 1944 to potvrdí a to již byly vojáci pro tento druh násilného vylodění cvičeni), byly by potom nevycvičení vojáci vystaveni riziku výsadku za boje, což je samo o sobě zlé. Tady u Trondheimu je situace navíc o to těžší, že německá Luftwaffe zde má neomezenou nadvládu ve vzduchu. Výsadky, výsadková plavidla i válečné lodě by byly vystaveny nepřetržitým útokům střemhlavých bombardérů Ju 87 Stuka, když tito piloti Luftwaffe ze Stuk, jsou cvičeni právě pro takovou úlohu.
Admirál Forbes pak ve své zprávě říká, že by samozřejmě k podpoře musela být k dispozici letadlová loď, když zdejší letadlová loď „Furiouse“, která byla jediná k dispozici, měla jen několik zastaralých stíhaček, které by jen těžko vyhnaly německé letectvo z nebe nad Trondheimem. Protiletadlová palba lodí by na všechno nestačila, neboť by musela ochraňovat nejen letadlovou loď, válečné lodě, transportní lodě, výsadková plavidla ale i výsadek v místech vylodění.
Admirál Forbes svou zprávu, jako odpověď Admiralitě na násilné vylodění v Trondheimu v dubnu 1940, ukončil slovy, cituji:
„Nepokládám operaci za vhodnou, jestliže nejste ochotni přijmout velmi těžké ztráty vojska a transportních lodí.“