Velká Británie

Jak jednou řekl Napoleon Bonaparte, armády postupují podle svých žaludků. Když evropské mocnosti vstoupivší do První světové války povolali kromě své pravidelné armády i miliony branců, stalo se dostatečné zásobování důležitějším více než kdy před tím. V srpnu roku 1914 činil počet denních přídělů britské pravidelné armády (což znamená předválečné) 164.000 dávek pro muže a 27.500 pro zvířata. V listopadu, po nástupu branců při mobilizaci, dosáhlo toto číslo již 5.363.352 dávek pro muže a dalších 895.770 dávek pro zvířectvo, které bylo v době WW1 hojně používáno pro mobilitu armády. Proto bylo zapotřebí každý den obrovské množství potravin.
V letech 1914 až 1918 bylo jen do Francie a Flander pro britské vojáky dopraveno celkem 3.241.000 tun potravin, 5.438.602 tun krmiv pro zvířectvo a 5.253.538 tun střeliva. Britská armáda samozřejmě působila i na dalších četných frontách jako například ve svých koloniích v Africe, na blízkém východě v Palestině, Iráku atd. Navíc v britském námořnictvu, které bylo největší na světě, sloužilo také nemalé množství vojenských sil, kterým bylo potřeba dopravovat zásoby. Z tohoto hlediska jsou výše uvedená čísla o dodávkách zásob do Francie a Flander v porovnání s celobritským zásobováním jen částí nutných k chodu armád.
Ovšem nejenom množství bylo větší než kdy předtím, ale vzrostla i spotřeba jednotlivce. Například za období americké občanské války (1861 – 1865) měl vojín Unie k dispozici denně asi 2 kg zásob. O pár desítek let později jejich následovník z amerických expedičních vojsk v období WW1 již potřeboval 18 až 22 kg zásob denně. Požadavky na zásoby (spotřeby) ovšem stoupaly i bez ohledu na velikost armád. V roce 1914 britská pěší divize o 17.000 mužů denně spotřebovala 27 železničních vagónů zásob. O dva roky později v roce 1916 byl denní příděl stejné pěší divize 20 vagónů potravin a píce a k tomu dalších 30 vagónů dalších nutných potřeb. Podobně na tom byla i například francouzská armáda, kdy divize z roku 1918 měla spotřebu vyšší než armádní sbor z roku 1914. Výsledkem bylo, že zázemí armád začínalo připomínat obrovská předměstská skladiště pro zásobení velkých evropských měst (aglomerací). Britové pro další distribuci zřídili několik hlavních skladišť, jako v Le Havre, Bolougne (Francie), nebo Kantára v Egyptě. Zde se shromažďovaly potraviny, které se rekvírovali doma nebo se nakupovali v cizině. Ovšem mnoha milionové armády nebylo možno kolikrát živit z vlastních zdrojů. Proto bylo potřeba dovážet zásoby i z dalších míst. Čerstvé mražené i konzervované maso bylo dováženo především z USA, Austrálie a Latinské Ameriky. Mléčné výrobky z Holandska, brambory z Itálie a ryby z Norska. Distribuce zásob k frontovým liniím pak byla prováděna železnicí, říčními loděmi a motorovými vozidly. Především pak motorová vozidla začali v průběhu válečného konfliktu hrát důležitou roli. Jejich výhoda v porovnání s jinými prostředky byla neoddiskutovatelná. Například v roce 1914 měla britská armáda k dispozici jen 80 motorových vozidel, avšak o čtyři roky později v roce 1918 již 121.702 strojů. O významu svědčí i to, že francouzská armáda ve své stěžejní bitvě u Verdunu, byla zásobována motorovými prostředky. V průběhu této bitvy v roce 1916 projelo po 60 km dlouhé trase mezi Bar-le-Duck a Verdunem, nazývaná „Svatá cesta“, každých 14 sekund jedno auto. Zásoby se tedy dopravovali z hlavních skladišť k menším a menším a na závěr z předsunutých skladišť bylo pak jídlo (zásoby) dopravovány na frontu na hřbetech zvířat a na zádech vojáků. Ve Východní Africe pak obě bojující strany používaly domorodých nosičů.
Zákopová válka vázaná na jedno místo, umožňovala armádním zásobovačům neustále vylepšovat přísunové komunikace, ovšem je logické, že při mobilním způsobu vedení války, by automaticky narostly i zásobovací a logistické potíže. Armády pak mohly být odkázány na sklízení úrody z polí, ostatně tak to byla nucena dělat německá armáda již při svém letním tažení do Belgie a Francie v roce 1914. Německé pochodující kolony jen prostě předstihly koňské povozy i motorová vozidla, která se pokoušela dopravit zásoby ze vzdálených zásobovacích železničních stanic.
Architekt německého útočného plánu, hrabě von Schlieffen, si zřejmě nedokázal představit obtíže zásobování, neboť pouze připouštěl, že vojáci budou nuceni vyvinout „velmi velké úsilí“. Od neúspěchu počátečních válečných akcí v roce 1914, nemohlo již vojenské velení více opomíjet zásobování celé té vojenské mašinérie. Proto se zásobování později věnovalo výrazně větší úsilí. Britská armáda tak byla již dobře zásobována díky odborné znalosti takových mužů, jakým byl generální ubytovatel britských expedičních sil generálporučík sir Travers Clarke.
Zdroje:
První Světová válka – J.M.Winter - 1990