Suchoj Su-25 Frogfoot
Moderátor: Julesak
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Přezdívka Su-25 byla "hrábě" :-) Tak rozdíl tu je v samotné koncepci. Súčko je bitevní letoun, zatímco L-159 je jen lehký bitevník. Nejlíp to je asi vidět na rozdílu podvěšené zátěže. Alca unese "jen" 2340 kg, zatímco sůčko nějakých 4000 kg. Rychlostně jsou na tom srovnatelně, ale rozdíl tu pak bude hlavně v elektronické výbavě, která je u Alcy o několik generací dál. Samozřejmě i dostup a manévrovací schopnosti jsou u Alcy na vyšší úrovni (ve stoupavosti pak je zase o dost lepší Súčko), ale to je podmímněno opět rozdílnou koncepcí. Je nutno si uvědomit, že Súčko, bylo konstruováno hlavně jako bitevník pro podporu útočicích tankových sborů. Tato koncepce byla tak nějak dlouhá léta zažitá pro voska Varšavské smlouvy. Pro dnešní způsob boje se ale již takováto koncepce nepředpokládá. Proto ani těžký bitevník není potřeba (když tak mě někdo z povolanějších opravte :-) Osobně si ale myslím, že hlavní roli ve vyřazení Su-25 sehrála svou roli ekonomika provozu.



No co sem slyšel, tak velkou úlohu sehrálo nemožnost sehnat maziva do tohoto letounu. Prý tam cpali i něco jiného ze západu, ale nevykazovalo to takové vlastnosti, jaké mělo.
A myslím, že ve válce třeba v dnešní partizánské válce Afgánistánu by se takový stroj jako je Su-25 náramě hodil. Teda podle mě víc jak L-159. Delší dobu může čekat, až se neco objeví a pak uděřit. Podobně to prý mají dělat A-10. Možná se na to ale víc hodí vrtulníky.
Ohledně elektroniky se nebudeme bavit, to je jasné. Hlavní elektronikou letounu měl byt dobře navedený pilot, který měl dobrý přehled z vyvýšené kabiny.
Jo a to sem zapomněl, hlavním parametrem není dolet, ale výdrž letounu nad stanovištěm. Musí čekat a čekat.
A myslím, že ve válce třeba v dnešní partizánské válce Afgánistánu by se takový stroj jako je Su-25 náramě hodil. Teda podle mě víc jak L-159. Delší dobu může čekat, až se neco objeví a pak uděřit. Podobně to prý mají dělat A-10. Možná se na to ale víc hodí vrtulníky.
Ohledně elektroniky se nebudeme bavit, to je jasné. Hlavní elektronikou letounu měl byt dobře navedený pilot, který měl dobrý přehled z vyvýšené kabiny.
Jo a to sem zapomněl, hlavním parametrem není dolet, ale výdrž letounu nad stanovištěm. Musí čekat a čekat.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Ohledně toho oleje - mám dojem, že jsem kdysi četl i článek o tom, jak je má nahradit právě něco speciálně vyviutého pro Su-25 snad Mogulem nebo tak... Jak to dopadlo, nevím.
A s Alcou - byla to trochu chyba koncepce. Počítali jsme s tím, že po konci studené války si spousta (chudších) států raději koupí L-159 s nižší cenou a avionikou na úrovni západu než nějaké second-hand Falcony. Chyba marketingu, no.
A s Alcou - byla to trochu chyba koncepce. Počítali jsme s tím, že po konci studené války si spousta (chudších) států raději koupí L-159 s nižší cenou a avionikou na úrovni západu než nějaké second-hand Falcony. Chyba marketingu, no.
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Už len to, že Alca aj Gripen sú jednomotorové - stačí jedna dobre umiestnená strela ZU-23 (ktorú má dnes skutočne kde-kdo) alebo aj z čohokoľvek od 12,7mm vyššie a je tu problém, ktorý asi najistejšie vyrieši katapultážna sedačka.hydrostar píše:No je to škoda, také krásné letadlo. Myslím, že ALCA ani Gripen ho úplně nahradit nemože. Nevím, jak moc velké poškození teda snese L-159.
Čo sa týka Alca - dopadla ako dopadla aj vďaka predaju výrobného podniku "strategickému partnerovi", ktorý urobil všetko preto, aby bola totálne nepredajná kdekoľvek mimo Českú republiku.
Problém s mazivami - na Slovensku napríklad nahradili v polovici 90. rokov ruské vazelíny CIATIM vazelínami Shell. Nebe a dudy - shell sa musel premazávať už po niekoľkých týždňoch, inak tuhol ako parafín a odlupoval sa, tradičný postup - namazať ciatimom a uložiť APU alebo kanóny do bedni viedol k niekoľkým prúserom, keď pod shellkou vznikla bodová a dokonca i plošná korózia.
Ani ne tak chyba marketingu, jako chyba na politické úrovni. Který stát si koupí letadlo nabušeného americkou elektronikou a součástkami? Easternizovaná verze by dle mne měla šanci na úspěch, ale na tu už nejsou peníze..cover72 píše:A s Alcou - byla to trochu chyba koncepce. Počítali jsme s tím, že po konci studené války si spousta (chudších) států raději koupí L-159 s nižší cenou a avionikou na úrovni západu než nějaké second-hand Falcony. Chyba marketingu, no.



- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Nepřeberné množství raketových bloků je celkem přesně maximálně 8. Poňeváč 5 závěsník byl určen pouze pro odpalovací zařízení APU 62 pro SS R - 60.NA svých dlouhých křídlech měl Su-25 10 závěsníků – 5 na každém křídle. Na těch mohl nést širokou paletu zbraní do váhy 4 400 kg. Zavěsit toho jde opravdu hodně, od pum jak řízených laserem tak neřízených, řízené střely různých druhů – protilodní, protitankové,pro vzdušný boj…samo že taky rakety neřízené a to ať už samostatně, nebo v raketových blocích, těchto bloků může nést také nepřeberné množství ať už se liší velikostí, nebo obsahem raket stabilizovaných ploškami. Základní zbraní je 30 mm kanon GŠ-30-2.
Základní zbraní NENÍ GŠ-30-2, Poňeváč se ten kanon jmenuje AO-17 !!!
Já jsem taky podobný Jean Clode Van Damovi ale to je asi tak všechno co máme společného.
Vyhodnocovač radarového záření ? to jsem ještě neslyšel nemohl by mi někdo vysvětlit o jaké zařízení , že to jde.

ČSSR bylo první zemí,kam byly SU 25K(K=komerčeskij) dodány. Bylo to 2.8.1984 na základny v Ostravě a H.Králové.
Teprve poté 40ks Bulharsko a Afgánská armáda až v r.1986.
Letouny SU 25K byl vyzbrojován 30 bilp. Dostával je postupně, ale jedním jsem si jist. Tento útver byl "prohozen " s 47 przlp šel na letiště do Pardubic a průzkumáci místo bitevníků do Hradce Králové. O Pardubické letiště se dělil s 4 slp. Nevím kde přistáli první hrábě, ale rozhodně to bylo dříve než 2.8.1984. V tomto roce jsme končili Vojenskou střední odbornou školu leteckou v Prešově obor technici pro leteckou výzbroj. Většina z nás svištěla na MiG 21 a 3 kluci na MiG 23 a 2 na SU 25K. již od února či března byli papírově přeškolováni na tyto mašiny, k našemu údivu na stáže nejeli do Pardubic kde již nové sučka byli, ale s námi do jednavacítkáři do Bechyně. No hlavní , ale je že už v jarních měsících byla minimálně jedna letka v ČSSR. V létě již probíhal intenzivní výcvik a první předvedení náčálnictvu bylo při ŠTÍT 84 kdesi v Doupovském prostoru , údajně s ohromujícím účinkem.

Co se týká těch nehod katastrof a nespolehlivosti Su 25. Tak jsem slyšel ( opravdu slyšel nevyčetl) , že první verze byly ztaženy pro větší procento ztrát a dodatečně opancéřovány. Šlo o to, že Su 25 mohla doletět na jeden motor , ale problém byl v tom, že po zásahu střepin do prostoru motoru ( a jinam to Stingrem ani nejde) došlo k proděravění motorového prostoru a blízko uložených nádží . Vytékající palivo vzplálo a průser byl na světě. Někdo tady napsal , že SSSR ztratilo v Afgoši 23 Frogfootů. Ze zdrojů v tehdejším SSSR vím, že na začátku bojů to mělo být přibližně toto číslo , pri použití dodatečně opancéřovaných mašin v Prostoru motorů měly ztratit již jen 5-6 strojů. Já osobně těmto údajům věřáím , ale nikoho nepřesvědčuji, že musí být pravda na mé straně. Bohužel se jedná o agenturu JVP.

- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
No, možné je všechno, ale běžně se uvádí právě GŠ-30-2Základní zbraní NENÍ GŠ-30-2, Poňeváč se ten kanon jmenuje AO-17 !!!
http://www.airwar.ru/enc/attack/su25.html
одна 30-мм двуствольная пушка ГШ-30-2 в нижней носовой части с 250 патронами.



"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"