
Boje nad Kubání na jaře roku 1943 popisují obě strany konfliktu velmi rozdílně. Podle sovětských a později ruských historiků zde Luftwaffe v rozsáhlé bitvě v dubnu a květnu 1943 utrpěla těžkou porážku. Měla ztratit 1.100 strojů, z toho 800 ve vzdušných soubojích a 300 při sovětských útocích na letiště. Tyto boje sověti dokonce označují za „Stalingrad Luftwaffe“ nebo „Midway Východní fronty“.
Naproti tomu němci toto období zmiňují jako dobu, kdy jednotky Luftwaffe měly relativní klid. Zotavovaly se ze ztrát u Stalingradu a nabíraly síly na letní ofenzívu u Kurska. Pokud němci vůbec zmiňují boje nad Kubání, tak spíše za delší období od února až do října 1943, kdy byla 17. armáda evakuována na Krym. Za celou tuto dobu pak mělo sovětské letectvo utrpět ztráty 2.280 letadel.
Takže jak to vlastně bylo a kdo na Kubáni ve vzduchu zvítězil?
Situace na Kavkaze
Po porážce u Stalingradu němcům hrozilo, že sovětská armáda bude postupovat dál až k Rostovu na Donu a odřízne německou skupinu armád „A“, složenou z 1.tankové a 17. armády. (To bylo také cílem sovětské operace Saturn. Tu nakonec sověti neuskutečnili pro nedostatek sil i logistické podpory a podnikli podstatně skromnější operaci Malý Saturn.) Proto Hitler v prosinci 1942 nařídil stažení vojsk z Kavkazu. Zatímco 1. tanková armáda se stáhla na Ukrajinu, 17. armáda zaujala postavení na Tamaňském poloostrově neboli Kubáni. Další podrobnosti o pozemních operacích i mapky bojiště je možné najít v Michanových článcích tady na Palbě.
Letectvo se do bojů ve větší míře zapojovalo od dubna, kdy začala vysychat polní letiště a intenzivní boje probíhaly do poloviny června. Pak se situace v této oblasti uklidnila, protože obě strany soustředily všechny síly na bitvu v Kurském oblouku. Nejtěžší pozemní i vzdušné boje proběhly ve třech obdobích:
1) Boje o sovětské předmostí u hory Myšako (Malá Země), 17. – 24. duben
2) Boje kolem vesnice Krymskaja, 29. duben – 10. květen
3) Útok na Modrou Linii, 26. květen – 7. červen
Síly protivníků
Luftwaffe
K podpoře 17. armády a ochraně zásobovacích tras z Krymu byl určen I. letecký sbor ze 4. letecké armády. Jemu podřízené jednotky, jejich výzbroj a stav bojeschopných letadel k 1.4.1943:
JG 52 (včetně chorvatské 15. Staffel) .......... 116 x Bf-109
II. a III./JG 3 ................................................ 76 x Bf-109
St.G. 2 .......................................................... 111 x Ju-87
III./St.G. 77................................................... 43 x Ju-87
I./St.G. 3 ....................................................... 49 x Ju-87
II./Sh.G.1 + 8. Staffen .................................. 54 x Fw-190, Hs-123, Hs-129
KG 51 ........................................................... 74 x Ju 88
Dále v této oblasti operovala slovenská 13./JG 52, noční stíhací 10./ZG 1, průzkumné, dopravní a námořní letecké jednotky.
Do bojů zasahovaly také bombardéry VIII. leteckého sboru 4. vzdušné armády umístěné na Ukrajině:
KG 55 .......................................................... 172 x He-111
KG 27 .......................................................... 64 x He-111
Celkem zde disponovala Luftwaffe cca. 800 bojeschopnými letouny. Jejich počet se v průběhu bojů ani přes značné ztráty příliš neměnil, protože letecké jednotky zapojené do bojů byly intenzivně zásobovány novými stroji. Jen JG 52 dostala v dubnu a květnu celkem 89 nových Messerschmittů Bf-109 G4.
Obě stíhací Geschwader, určené pro vybojování vzdušné nadvlády, disponovaly moderními Messerschmitty Bf-109G2 a Bf-109G4. Výcvikem a zkušenostmi pilotů, stejně jako taktikou jejich nasazení převyšovala Luftwaffe svého protivníka – VVS (Vojenno-Vzdušnyje sily). Za zmínku stojí, že bojů na Kubáni se v řadách JG 52 zůčastnili tři vůbec nejůspěšnější stíhací piloti Německa v 2.sv.v. – Erich Hartmann (352 vítězství), Gerhard Barkhorn (301 v.) i Gunter Rall (275 v.). Celkově však stíhačky představovaly pouze 25% z celkového počtu německých letadel.

FW 190 F3. Protože se nad Kubání objevovaly i FW 190, ve spoustě pramenů jsou mezi účastníky bojů řazeny i eskadry JG 51 a JG 54, které je měly ve výzbroji. Ve skutečnosti zde operovaly pouze stíhací eskadry vyzbrojené messerschmity. FW 190 ve verzích A5 a F3 patřily bitevní eskadře Sh.G.
VVS
Síly, které nasadil do boje Sovětský svaz byly zpočátku rozděleny mezi 4. a 5.VA (vzdušná armáda) a letectvo Černomořské flotily. Později byly soustředěny pod velení 4.VA, což zajistilo jejich lepší koordinaci. Jednotky nasazené do bojů:
Stíhací pluky:
Sbor Divize Pluk Výzbroj
- - 718.IAP ?
- 216. IAD 45.IAP (100.GIAP) P-39, P-40
- 216. IAD 57.GIAP Spitfire
- 216. IAD 16.GIAP P-39
- 216. IAD 42.GIAP Jak-1
216. IAD 289. IAP (104. GIAP) P-39
- 217. IAD 131 IAP (40.GIAP) Lagg-3
- 217. IAD 40 IAP (41.GIAP) I-16
- 217. IAD 166 IAP (88. GIAP) Lagg-3
- 229. IAD 249. IAP (163. GIAP) Lagg-3
- 229. IAD 790.IAP Lagg-3
- 229. IAD 926.IAP Lagg-3
3. IAK 265. IAD 291. IAP Lagg-3
3. IAK 265. IAD 402. IAP Jak-1
3. IAK 265. IAD 812. IAP Jak-1
3. IAK 278. IAD 15. IAP Jak-7B
3. IAK 278. IAD 43. IAP Jak-7
3. IAK 278. IAD 274. IAP Jak-1
2. SAK 201. IAD 13.IAP (111.GIAP) La-5
2. SAK 201. IAD 236.IAP (112.GIAP) Jak-1
2. SAK 201. IAD 437.IAP (113.GIAP) LaGG-3
2. SAK 235. IAD 3.GIAP La-5
2. SAK 235. IAD 181.IAP (180.GIAP) LaGG-3
2. SAK 235. IAD 239.IPA (181.GIAP) Jak-1
- 236.IAD 267.IAP LaGG-3
- 236.IAD 269.IAP LaGG-3
- 236.IAD 611.IAP I-153 nebo Jak-1
- 287.IAD 4.IAP Jak-1,Jak-7
- 287.IAD 293.IAP Jak-1
- 230.ŠAD 979. IAP Lagg-3
- - 718.IAP ?
Bitevní, bombardovací a průzkumné pluky:
Sbor Divize Pluk Výzbroj
- - 366.BAP (164.GBAP) Pe-2
- - 366. ORAP (164.GORAP) Pe-2
- - 742. ORAP Pe-2
- 216. IAD 765.ŠAP Il-2
- 230. ŠAD 7. GŠAP (4. ŠAP) Il-2
- 230. ŠAD 590.ŠAP (43.GŠAP) Il-2
- 230. ŠAD 103. ŠAP Il-2
- 230. ŠAD 210.ŠAP Il-2
- 230. ŠAD 805.ŠAP ?
2. SAK 214.ŠAD 190.ŠAP Il-2
2. SAK 214.ŠAD 502.ŠAP Il-2
2. SAK 214.ŠAD 606.ŠAP Il-2
2. SAK 214.ŠAD 618.ŠAP Il-2
2. SAK 214.ŠAD 622.ŠAP Il-2
- 219.BAD 244.BAP Boston
- 219.BAD 277.BAP Boston
- 219.BAD 859.BAP Boston
- 216.IAD 288.BAP SU-2
- 132.BAD 63.BAP Boston
- 132.BAD 367.BAP Il-4
- 132.BAD 453.BAP DB-3
- 218 NBAD 48.BAP Pe-2
- 219 NBAD 452.BAP ?
- 220 NBAD 588. NBAP (46.GNBAP) Po-2
- 221 NBAD 650.NBAP R-5
- 222 NBAD 889.NBAP Po-2
Většina leteckých pluků (stíhací – IAP, bitevní – ŠAP, bombardovací – BAP, noční bombardovací – NBAP, průzumný – ORAP, gardové jednotky začínají písmenem G) byla součástí divizí, ty pak podléhaly přímo velení vzdušné armády, případě 3. IAK (stíhací sbor) nebo 2.SAK (smíšený letecký sbor).
VVS postupně zvyšovalo počet jednotek v oblasti a začátkem května mělo k dispozici celkem 1.200 – 1.300 letadel ve více než 50 leteckých plucích. Po dvou letech porážek a obrovských ztrát se velení VVS podařilo zreorganizovat své síly do leteckých armád, přezbrojit na modernější typy letadel z vlastní výroby i z dodávek spojenců a zavést nové taktické postupy. Do stíhaček vyráběných v SSSR se konečně začaly montovat radiostanice jako standartní prvek výbavy. Piloti, kteří přežili krvavou lázeň prvních let války získali značné zkušenosti a tvořili jádro leteckých pluků. Nad Kubání se mělo ukázat, jestli tyto změny stačí na tomu, aby se VVS mohla utkat s Luftwaffe jako rovný s rovným.
Velký důraz byl kladen na stíhací složku letectva. Stíhací pluky představovaly více než polovinu nasazených sil a díky tomu měly sověti převahu ve stíhacích letadlech v poměru 3,5 : 1.

Výzbroj 219. BAD tvořily bombardéry Boston dodávané z USA.
Průběh bojů
1) Boje o sovětské předmostí u hory Myšako (Malá Země), 17. – 24. duben
17. dubna zahájili němci útok, který měl zničit sovětské předmostí v týlu německých jednotek. Ofenzíva 17. armády byla doprovázena mohutnými údery Luftwaffe, která podnikala přes 500 vzletů denně. Sovětské předmostí mělo rozlohu pouze několik čtverečních kilometrů a bylo odkázáno na zásobování po moři. Proto bylo velmi zranitelné údery ze vzduchu. Sověti však zareagovali velmi rychle a vytvořili pro obranu předmostí zvláštní stíhací skupinu Gelenčik, která operovala ze stejnojmenného letiště. VVS dokázalo účinně ochránit pozemní síly a díky zuřivému odporu sovětských pozemních jednotek byl německý útok byl po týdnu bojů odražen.
Přes velkou intenzitu bojů nad Malou zemí byl celkový rozsah vzdušných střetnutí v porovnání s dvěma následujícími fázemi bojů nižší. Sověti disponovali na začátku bojů jen 600 letadly, další síly teprve přisunovali. Na německé straně se pak této fáze střetnutí neúčastnily bombardovací svazy VIII. leteckého sboru.
2) Boje kolem vesnice Krymskaja, 29. duben – 10. květen
29. dubna zaútočila sovětská vojska na německé obranné linie a podařilo se jim prorazit frontu v oblasti obce Krymskaja. Případný hlubší průnik sovětů by ohrozil celou 17. armádu, proto němci nasadili k odražení úderu i všechny síly Luftwaffe, a to včetně bombardérů VIII. leteckého sboru. Sovětský útok pak byl zastaven 10. května po dosažení pouze místních úspěchů.
Touto fází letecké boje nad Kubání vyvrcholily. Samotný začátek ofenzívy podpořil nálet 300 sovětských letadel. Obě strany hlásily desítky sestřelených letadel protivníka každý den. Nad Krymskou docházelo denně k desítkám leteckých soubojů, který se účastnilo až 100 letadel.
Německé zdroje tvrdí, že „Luftwaffe se 10. května podařilo obnovit leteckou nadvládu nad oblastí Krymskaja.“ Tím vlastně připouštějí, že po dobu hlavních bojů v této oblasti byla situace vyrovnaná, případně byla vzdušná převaha na straně sovětů.

Velitel 3. letky 16.GIAP V.I. Fadejev (vpravo) a jeho číslo A.I. Trud. Fadějev dosáhl celkem 20ti sestřelů (17 samostatně + 3 ve spolupráci), vetšinu z nich nad Kubání. Byl zabit v boji 5. května 1943.
3) Útok na Modrou Linii, 26. květen – 7. červen
Koncem května byl zahájen další sovětský útok na německá obranná postavení a opět vyvolal i intenzivní vzdušné boje. Přesto se sovětům se ani tentokrát nepodařilo zasadit 17. armádě rozhodující úder. Němci za silné podpory Luftwaffe (opět včetně bombardérů VIII. leteckého sboru) dokázali sovětský úder zastavit a dokonce provedli několik úspěšných protiútoků. Po 7. červnu pak boje v této oblasti utichly.
Ani v této fázi bojů nedokázala žádna ze stran dosáhnout rozhodující nadvlády ve vzduchu. Ale zdá se, že převahu měla Luftwaffe. Jeden z nejúspěšnějších letců bitvy nad Kubání Alexandr Pokryškin o této fázi říká: “Fašistické velení se snažilo udržet vybudovanou obrannou linii, povolalo další bombardovací útvary z jihovýchodní Ukrajiny a na našem směru soustředilo čtrnáct set letounů. Nepřítel tak získával téměř dvojnásobnou převahu nad sovětským letectvem, působícím na Kubáni. Přesila ve vzduchu pochopitelně ovlivňovala i výsledky činnosti našich pozemních vojsk.“
Přestože počty letadel a vzájemný poměr sil nejsou přesné, Pokryškin uznává sílu Luftwaffe ve vzduchu v tomto období.
Ztráty Luftwaffe
Německé bojové ztráty činily cca 320 letadel (oproti 1.100 nárokovaných sovětskou stranou). Nějtěžší ztráty utrpěla stíhací eskadra JG 52. 76 strojů ztracených za období duben – červen představuje 65% stavu eskadry ze začátku bojů.
Ztráty VVS
Sověti vlastní ztráty (jako obvykle) neudávají. Jejich ztráty je možné odvodit z průměrných měsíčních ztrát letectev na východní frotně, počtu nasazených jednotek a nároků Luftwaffe.
Němci udávají nad Kubání za duben až červen asi 1.300 vítězství ve vzduchu. Nakolik jsou tyto nároky nadnesené je možné si ukázat na stíhačkách, která Sovětský svaz dostával v rámci Lend-Lease. Ty tvořily výbroj několika málo pluků a jejich ztráty jsou dohledatelné.
P-39 tvořila výzbroj 16.GIAP, 45. a 289. IAP (Po bitvě na Kubáni byla z těchto tří pluků vytvořena slavná 9.GIAD). Tyto jednotky ztratily ve sledovaném období celkem 30 - 35 letadel. Němci nárokují 108 sestřelených Aircober.
Britské stíhačky Spitfire Mk.V sloužily v 57.GIAP. Ten přišel o 17 strojů (13 ve vzdušných bojích, 2 palbou flaku a 2 z neznámých důvodů). Němci nárokují 48 Spitfirů sestřelených nad Kubání.
P-40 byl v počtu 10 kusů ve výzbroji jedné letky 45.IAP. Ta ztratila jediný stroj, stíhači JG 52 a JG 3 nárokují 15 sestřelů(!).
Celkové ztráty VVS se pohybovaly mezi 500 – 600 stroji.

Letci II./JG 52. V druhé řadě zleva: Uffz. Lotzmann (15 sestřelů), Uffz. Werner Hohenberg (33) a Lt. H Funcke (19). V první řadě zprava: Hptm. Gunther Rall, Lt. Hans Markoff (15), Fw. Karl-Friedrich Schumacher (56) a Oblt. Gerhard Luety (38).
Závěr
Sovětskému letectvu se nad Tamaňským poloostrovem poprvé od začátku války podařilo odolat náporu Luftwaffe. Stíhači získali převahu ve vzduchu, dokázali účinně chránit pozemní vojska i vlastní bitevní a bombardovací letadla. Zaplatili za to sice těžkými ztrátami, ale letecká učiliště i továrny (a spojenecké dodávky) je v této fázi války už dokázaly nahradit kvalitní technikou i piloty.
Stíhačům Luftwaffe se nadále dařilo působit sovětskému letectvu velmi těžké ztráty. Ale vzhledem ke své početní slabosti a rostoucím kvalitám protivníka ztratila Luftwaffe vzdušnou nadvládu i schopnost rozhodujícím způsobem ovlivňovat průběh pozemních bojů.
A toto nové rozložení sil na východní frontě se mělo brzy potvrdit v mnohem větším střetnutí – Bitvě u Kurska.
Zdroje:
Miloš Šedivý, Valerij Dymič – Triumf a tragédie
Franz Kurowski – Kříž proti hvězdě
Jiří F. Šiška – Nebe východní fronty
A.I.Pokryškin – Křídla v boji, Válka v oblacích
Williamson Murray – Strategy for defeatthe Luftwaffe 1933 – 1945
Wolfgang Dietrich – Bombardovací eskadra KG55
Časopisy PKR a REVI
Tony Wood´s Combat Claims, www.airforce.ru, www.allaces.ru, www.ww2.dk,