Polský bojový tank PT-91 Twardy
(s vlastním názvem Tvrdý nebo také Odolný)
Na konci 80. let se velení polské armády rozhodlo modernizovat, spíše vyměnit svůj tankový park. Jednalo se o tanky T-55 až T-55AM. Jednou z variant se jevila modernizace licenčních T-72M1, ale také nákup modernizovaných sovětských tanků T-72S nebo moderních T-80. Koncem roku 1988 bylo rozhodnuto, zpracovat projekt modernizace T-72M1. Po politických změnách v roce 1989 se polsko-sovětská jednání o koupi moderních tanků přerušila a projekt na nový polský tank se opět rozjel. Začátkem 90. let to byl nejdříve projekt s názvem "Wilk" (Vlk). Později byl tento projekt zastaven a nahrazen projektem "Twardy" na kterém firma Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy spolupracovala s ústavem OBRUM (Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych) Gliwice. V průběhu vývoje (1992) dostala jedna tanková četa do používání v rámci provozních testů tyto stroje.
Bojový tank PT-91 Twardy
Sériová výroba byla zahájena na konci roku 1994, kde kanon, převodovka a podvozek jsou shodné s původním vozidlem, které pohání nový polský motor S 12U s výkonem 625 kW. Sériový tank PT-91 později obnášel francouzský systém SRP Savan-15T, který nahradil polský SŘP SKO-1 Drawa-T. Na vozidlo byl instalován reaktivní pancíř, další systémy (např. noční pasivní pozorovací přístroj Radomka řidiče) a protiletadlový komplet NSV-T.
Hlavní zbraň tanku PT-91 tvoří kanon s hladkým vývrtem 2A46M, spřažený kulomet ráže 7,62 mm a protiletadlový komplet ZU-72.
Dále zde byly instalovány tyto systémy a přístroje střelce: modernizovaný zaměřovač TPDK-1 pro denní použití, pasívní zaměřovač PCN-A (nebo termokamera), systém řízení palby DRAWA-T TIFCS (polská výroba ušetřila náklady) aj. Velitel má k dispozici panoramatický zaměřovač pro denní i noční použití, stabilizovaný ve dvou rovinách (ve spolupráci se střelcem pracuje režim "hunter-killer", umožňující rychlé rozpoznání a likvidaci více cílů, přičemž velitel může ovlivnit rozhodnutí střelce), digitální balistický počítač typu 16 Bit Digital (výpočet dat pro šest typů střeliva).
Tank je osazen přídavným pancířem (proti kumulativním střelám), reaktivním pancířem Erawa-1/ Erawa-2. Tento dynamický pancíř je složen z 394 dílů ( 118 věž, 108 korba, boky 2x 84). Typy (Erawa-1, -2) se odlišují v hmotnosti dílů.
Navíc vozidlo obnáší vrstvu pohlcující radiační záření, systém detekce laserového paprsku Obra-4, 12-ti hlavňový vrhač dýmových granátů, vrhač protilaserových granátů Tellur ráže 88 mm a systém rozpoznání osvitu laserovými zaměřovači (nebo systémy PTŘS). Motorový oddíl tanku má samostatný automatický hasící systém Deugra (hasící směs Halon 1211), samo vozidlo využívá podobný protipožární systém (hasící směs Halon 1301).

Technická a taktická data tanku PT-91 :
> posádka: 3 muži
> rozměry : délka korby 6950 mm, délka s kanonem 9670 mm, šířka 3590 mm, výška 2190 mm, světlost 395 mm
> hmotnost : bojová 45,3 t, prázdná 43 t
> používaná munice : APFSDS, HEAT, HE, WP
> kadence kanonu : 8 výstřelů/min.
> výzbroj : ve dvou osách stabilizovaný kanon 2A46M Rapira-3 ráže 125 mm (42 nábojů) s náměrem od -6° do +18°, spřažený kulomet ráže 7,62 mm (2000 nábojů), protiletadlový kulomet ZU-72 ráže 12,7 mm (300 nábojů), zadýmovací granátomety 2x 12
> pohon : motor PZL-Wola S12U s výkonem 625 kW (850 HP) při 2300 ot./min. s mechanickou převodovkou LH & RH Epicyclic Gears (7 stupňů vpřed / 1 zpátečka
> generátor : 4 x 12 V, 180 Ah
> baterie : 48 V, 19 kW
> zásoba paliva : 1000 l
> měrný hmotný výkon : 13,8 kW/t
> měrný tlak na povrch : 0,92 kg/cm2
> rychlost : silnice 60 km/h, terén 40 km/h
> dojezd : silnice 480 km, s přídavnými nádržemi 700 km
> stoupavost : max. 60%, náklon : 40%
> překážky : příkop 2,80 m, svislá stěna 0,85 m, brod 1,20 m, s přípravou 5 m
> pancíř : vrstvený, korba čelo 220 mm, boky 80 mm, čelo věž 400 mm,
> systémy : systém řízení palby Drawa-T, balistický počítač, laserový dálkoměr, zesilovač jasu (řidič)
> zaměřovače : stabilizovaný denní/noční TPD-K1/M, zvětšení 8 x (den) 5 x (noc) (střelec). denní/noční POD-72 (velitel)
> vývoj : 1991, prototyp : 1992, sériový výroba : 1993
> zavedení do výzbroje : 1993

Varianty tanku PT-91
> PT-91 Twardy = základní verze : Prvních 20 strojů bylo polské armádě předáno v letech 1993 a 1994. Dalších 78 tanků pak v letech 1995 až 1997.
> PT-91A = vylepšená verze : Instalován motor PZL-Wola S-1000 s výkonem 1000 HP a některé systémy doznaly vylepšení. Stroj používán pro testování a výstavy.
> PT-91B = rozpracovaný projekt, detaily neznámé, zrušeno.
> PT-91Z Hardy = varianta pro export : (označení "Z" - Zmodernizowany = Modernizovaný) Zkoušeny nové systémy (např. Savan-15), nebo nový stabilizační systém. Zkonstruován jen jeden prototyp, později sloužil jako výchozí varianta pro PT-91M
> PT-91E / PT-91EX Twardy = verze vycházející z PT-91M Pendekar : Jde vlastně o dva prototypy verze plánované pro vývoz. První PT-91E (s označením SP1), druhý PT-91EX (označen SP2). Ve větším se shodovaly s PT-91M určenému také pro export.
> PT-91/120 = projekt s novou věží, systémem řízení palby a výkonnějším motorem (shodné díly pohonu z německého tanku Leopard 2A4), někde je pravděpodobně uváděn jako PT-2000.
> PT-91M Pendekar = exportní verze PT-91A1 pro Malajsii : V roce 2004 Malajsie testovala tanky pro svoji armádu. Jednalo se o polský PT-91M, ruský T-90 a ukrajinský T-84. Vybrala si PT-91M neboť byl nejspolehlivější z testovaných strojů (ale cenově nejvyšší).
V období od září do prosince 2005 prošel tank náročnými provozními zkouškami, kde se projevily závady na pohonné jednotce a klimatizaci. Na základě tohoto zjištění dostal výrobce od malajské armády roční odklad na odstranění těchto problémů. Po vyřešení bylo vyrobeno 48 tanků, kde poslední kus měl dorazit do konce roku 2008. Malajská armáda těmito stroji vybavila 11. pluk 4. mechanizované brigády dislokované v Kuantanu. Stroje PT-91M se odlišují od předchozích typů převážně v instalovaných systémech. SŘP Savan 15 za Drawa-T, dále jsou použity : panoramatický zaměřovač velitele VIGY 15 a navigační systém SIGMA 30, výstražný systém laserového osvitu SSP-1 Obra-3. Změna je též v reaktivním pancíři (Erawa-2).
Pásy vozidel jsou doplněny gumovými patkami Typu 570P (licence odkoupena od firmy Diehl Remscheid). Francouzská společnost Thales vybavila tanky spojovací technikou (radiostanice PR4G a intercom SOTAS).
Převodovka typu ESM 350M ( 8 stupňů vpřed / 3 stupně zpět), kterou vyrábí firma SESM (dceřiná společnost německého Renku).
Technická a taktická data tanku PT-91M Pendekar :
> výroba : 2005 až 2008, prototyp : konec roku 2004
> posádka : 3 muži
> hmotnost : 48,5 t
> rozměry : délka s kanonem 10 100 mm, délka korby 7030 mm, šířka 3590 mm, výška po strop věže 2405 mm, světlost 410 mm
> výzbroj : kanon 2A46MS ráže 125 mm, spřažený kulomet FN MAG ráže 7,62 mm, protiletadlový kulomet M2HB-QCB ráže 12,7 mm
> pohon : motor S-1000R s výkonem 736 kW
> rychlost : silnice 65 km/h, terén 45 km/h
> dojezd : 360km, s přídavnými nádržemi 490 km
> překážky : příkop 2,80 m, svislá stěna 0,85 m, brod 1,20 m

Vozidla na podvozku tanku PT-91/ T-72
Vyprošťovací vozidla:
WZT( Wóz Zabezpieczenia Technicznego, přeloženo : Vozidlo technického zabezpečení)
WZT-3 : verze postavena na podvozku T-72M1, vyrobeno 20 vozidel. Je ozbrojený protiletadlovým kulometem ráže 12,7 mm. Standardní vybavení zahrnuje: teleskopické rameno jeřábu s maximálním zatížení patnáct tun, instalace buldozerové radlice a několika navijáků. Vyrobeno pro polskou armádu.
WZT-3M : verze postavena na podvozku PT-91, vyrobeno 9 strojů pro polskou armádu.
WZT-4 : verze na podvozku PT-91M, pro malajskou armádu, vyrobeno 6 strojů (technicky shodných s MID-M)
ARV-3 : verze na podvozku T-72M1, vyvinuta pro indickou armádu.

Ženijní vozidla :
MID (Maszyna Inżynieryjno-Drogowa)
Bizon MID-S : prototyp ženijního stroje.
MID: verze na podvozku PT-91, pro polskou armádu vyrobeno 9 strojů.
MID-M : verze na podvozku PT-91M, pro malajskou armádu zhotoveny 3 stroje.

Mostní tanky :
PMC (Pomocniczy Most Czołgowy , přeloženo : Pomocný mostní tank)
PMC : polské obrněné vozidlo na podvozku tanku T-72M, převážející konstrukci mostovky.
PMC-90 : verze na podvozku PT-91, sériová výroba neschválena.
PMC-Leguan : verze na podvozku PT-91M pro malajskou armádu. Na stroji umístěna mostovka o délce 26 m. Vyrobeno 5 vozidel.
MG-20 Daglezja-G : (MG : Most Gąsienicowy, přeloženo : Pásový most)
Verze probíhá vývojem, úzce souvisí s tahačem MS-20 Daglezja. Plánuje se, že nahradí stávající mostní tanky na podvozku tanku T-55.

Další vozidla na podvozku tanku PT-91
PZA Loara : ( Przeciwlotniczy Zestaw Artyleryjski, přeloženo : Protiletadlový dělostřelecký systém) s vlastním názvem Loara.
Jedná se o samohybný protiletadlový komplet, který byl vyvinut na podvozku tanku PT-91 ke konci 90. let. Pancéřovaná věž osazená dvěma kanony Oerlikon KDA ráže 35 mm, spojené s radarovým systémem řízení palby. Tento komplet měl být v součinnosti s PZR Loara (protiletadlovým raketovým systémem), který měl být vyráběn zároveň s PZA, ale dělostřelecký komplet dostal přednost. Systém obnáší vyhledávací radar, který je schopen rozpoznat a sledovat až 64 cílů najednou a jeho dosah je až 26 km. V jeho možnostech je zjistit cíle od nízkých nadmořských výšek do 5000 m a letící rychlostí 1100 km/h. Lze ho použít i proti lehce obrněným pozemním a námořním cílům.
Technická data PZA Loara :
> hmotnost : 45 t
> rozměry : délka 6670 mm, šířka 3400 mm, výška 2190 mm
> osádka : 3 muži
> výzbroj : dva automatické kanony ráže 35 mm
> pohon : vznětový motor S-1000 s výkonem 1000 HP
> rychlost : 60 km/h, dojezd : 650 km

PT-94 Goryl (Gorila)
Tento projekt byl zastaven v raném stádiu, mělo jít o bojové vozidlo vyvinuté na zkušenostech s tankem PT-91. Stroj se měl technicky podobat tanku Merkava s motorem vpředu. Výzbroj měl mít standardní jako PT-91, navíc minomet ráže 60 mm. Program byl také označen jako Anders a na jeho zrušení se podepsal nedostatek financí.

Služba tanku PT-91 (a odvozených vozidel)
> Polsko : V období od 1995 do 2002 dostala polská armáda do výzbroje pravděpodobně 233 tanků PT-91 a další vozidla postavená na jejich podvozku. Jedná se asi o 9 vyprošťovacích strojů WZT-3M, 9 ženijních vozidel MID a jeden testovací PZA Loara. Plánuje se další výroba PZA Loara.
Dodávky tanků PT-91 polské armádě podle let : 1991-1996 : 58 kusů, 1997 : 58 kusů, 1998 : 7 strojů, 1999 : 33 strojů, 2000 : 50 voz., 2001 : 20 voz., 2002 : 7 vozidel.
Tankové jednotky polské armády vyzbrojené tanky PT-91
Stávající jednotky :
1. Warszawska Brygada Pancerna (1. obrněná brigáda působící ve Wesołe)
34. Brygada Kawalerii Pancernej (34. obrněná jezdecká brigáda působící v Zaganu)
Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych (Výcvikové středisko pozemních vojsk působící v Poznani)
Zrušené nebo přezbrojené jednotky:
10. Brygada Kawalerii Pancernej (10. obrněná jezdecká brigáda dislokovaná v Świętoszówe), přezbrojená tanky Leopard 2.
15. Wielkopolska Brygada Kawalerii Pancernej (15. obrněná jezdecká brigáda ve Wędrzynu, útvar zrušen v roce 2007.
17. Wielkopolska Brygada Zmechanizowana (17. mechanizovaná brigáda dislokovaná v Miedzyrzeczi), přezbrojená stroji KTO Rosomak v roce 2007.
Po dobrém hodnocení nových tanků PT-91 polské velení plánovalo vyzbrojit všechny jednotky 11. obrněné jezdecké divize těmito stroji. Divize v té době měla 4 sbory (brigády) : 10. a 15. jezdeckou, 17. a 34. mechanizovanou. V roce 2002 dostalo Polsko od Německa tanky Leopard 2A4 a vyzbrojilo s nimi 10. obrněnou jezdeckou brigádu. Ostatní divize budou později vyzbrojeny tanky PT-91, kde zastoupí tanky T-72S
> Malajsie : Malajská armáda v letech 2005 až 2008 obdržela 48 bojových tanků T-91M, 3 ženijní tanky MID-M, 6 vyprošťovacích tanků WZT-4, 5 mostních tanků PMC a další vybavení.
> Indie : V dubnu 1999 indická armáda objednala 44 vyprošťovacích vozidel WZT-3 (AVR-3), později byla zvednuta o dalších 80 strojů. Plánuje se také vylepšení tanků Ajeya Mk1 polskými systémy (po modernizaci označení Ajeya Mk2)

Pár plků nakonec
> V roce 1993 byl veřejnosti poprvé představen polský tank PT-91 Twardy. Tato modernizace tanku T-72 se vyznačuje podstatným zvýšením hlavních kvalitativních charakteristik, zejména vyšší pohyblivostí, palebnou silou a pancéřovou ochranou.
> Polská armáda by měla mít ve výzbroji tyto verze : PT-91, PT-91M a PT-91MA1
> Polsko dne 11. dubna 2003 uzavřelo s Malajsií smlouvu za zhruba 370 milionů USD, na dodávku tanků, speciálních vozidel a dalšího vybavení. Část zakázky Malajsie zaplatila dodávkou 300 000 tun malajského palmového oleje v ceně kolem 111 milionů USD. Polská strana se na opak částečně podílela na převozu a od Malajsie musela nakoupit zboží za cca 70 milionu USD.
> V roku 2002 objednala Malajsie 48 tanků PT-91Z (varianta pro vývoz) a vyzbrojila nimi jeden tankový prapor.
> Tank PT-91M testovaný malajskou stranou se svou cenou činící údajně zhruba 4,5 milionu USD byl přibližně dvakrát dražší než T-90 i T-84, které se také účastnily předváděcí soutěže.
> Při přehlídce dne 31. srpna 2005 v Putrajaya (Malajsie) byl poprvé předveden tank PT-91M.
> Tanky budou tvořit vybavení nového tankového pluku se základnou v Gemas. Celkově Malajsie plánuje vybudovat tankovou divizi o třech plucích s tím, že další PT-91M by se již montovaly v Malajsii.

Zdroje :
válka, snariad.ru/cs/tanks/, mainbattletanks.
army.cz, militaryvehicles, vojsko.net., tank-net.
forums.narutofan.com., wikipedia.
Fotozdroj : google images :
(militaryvehicles, tank-net.
militarium.net. aj.)