Špionážní letouny USA nad ČSSR
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Spomínam si na jeden prípad s hotovostnou Mig-15, ale poznám ho len z rozprávania.
Poslali Mig-15 za "papierákom", ktorý priletel z Nemecka, zakufroval. Keď sa pri športovom lietadle objavil Mig-15, pilotovi bolo jasné, ktorá bije a pokúsil sa utiecť na juh, využívajúc slušnú obratnosť a nízku rýchlosť svojho lietadla. Už nebol ďaleko od hranice, keď pilot pätnásťky dostal povel k výstražnej paľbe. Vystrelil krátku dávku z N-37 do lesa - pri opakovaní okruhu videl, ako papierák mieri k zemi a pri ďalšom okruhu už videl lietadlo na zemi.
Posádka vyčkala na príjazd pohraničníkov a esenbákov s rukami nad hlavou. Pri výsluchu pilot papieráku na otázku, prečo sa nepokúsil o ďalší únik, keď mu k pásmu chýbalo už len pár kilometrov, odpovedal v tom zmysle, že keď videl vyskakovať z lesa štyridsaťročné smreky, stratil odvahu...
To cover72 - z Nemecka a aj z Rakúska prilietalo kadečo. F-86 je možná a pravdepodobná, záleží v ktorom období.
Poslali Mig-15 za "papierákom", ktorý priletel z Nemecka, zakufroval. Keď sa pri športovom lietadle objavil Mig-15, pilotovi bolo jasné, ktorá bije a pokúsil sa utiecť na juh, využívajúc slušnú obratnosť a nízku rýchlosť svojho lietadla. Už nebol ďaleko od hranice, keď pilot pätnásťky dostal povel k výstražnej paľbe. Vystrelil krátku dávku z N-37 do lesa - pri opakovaní okruhu videl, ako papierák mieri k zemi a pri ďalšom okruhu už videl lietadlo na zemi.
Posádka vyčkala na príjazd pohraničníkov a esenbákov s rukami nad hlavou. Pri výsluchu pilot papieráku na otázku, prečo sa nepokúsil o ďalší únik, keď mu k pásmu chýbalo už len pár kilometrov, odpovedal v tom zmysle, že keď videl vyskakovať z lesa štyridsaťročné smreky, stratil odvahu...
To cover72 - z Nemecka a aj z Rakúska prilietalo kadečo. F-86 je možná a pravdepodobná, záleží v ktorom období.
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
Nedá se považovat za jen zbloudilý, pokud se pokoušel zdrhnout, místo aby okamžitě přistál.Výstražná střelba před zbloudilý sportovní letoun je hrdinský kousek
Navíc tehdy bylo běžné používání sportovních letadel s civilním označením ke špionáži či převážení agentů.



"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
to kopapaka
Nevím, zda se ten pilot sportovního letadla pokoušel zdrhnout, daleko pravděpodobnější je, že měl plné práce udržet letadlo ve vzduchu, když kolem něj prolétávalo jiné letadlo a s proudovým motorem. Zbloudilý pilot často jedná zkratkovitě, běž se zeptat na nejbližší letiště, když se jedná o pilota neprofíka, platí to dvojnásob. On ten příběh je vůbec podivný, zbloudilé letadlo najednou vědělo kde je jih a kam má točit?
Ale jinak máš pravdu. Imperialisté v bezmocném vzteku nad úspěchy pracujícího lidu se pokoušeli narušit šťastné budování socialismu těmi nejodpornějšími prostředky. Když nestačila mandelinka bramborová, nasadili sportovní letadla.
Nevím, zda se ten pilot sportovního letadla pokoušel zdrhnout, daleko pravděpodobnější je, že měl plné práce udržet letadlo ve vzduchu, když kolem něj prolétávalo jiné letadlo a s proudovým motorem. Zbloudilý pilot často jedná zkratkovitě, běž se zeptat na nejbližší letiště, když se jedná o pilota neprofíka, platí to dvojnásob. On ten příběh je vůbec podivný, zbloudilé letadlo najednou vědělo kde je jih a kam má točit?
Ale jinak máš pravdu. Imperialisté v bezmocném vzteku nad úspěchy pracujícího lidu se pokoušeli narušit šťastné budování socialismu těmi nejodpornějšími prostředky. Když nestačila mandelinka bramborová, nasadili sportovní letadla.
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
Tak kompas mu myslím šel, jen se najednou dozvěděl přibližnou polohu, tj. moc na severu...On ten příběh je vůbec podivný, zbloudilé letadlo najednou vědělo kde je jih a kam má točit?
Proto je tam výstražná střelba...Zbloudilý pilot často jedná zkratkovitě,
Jinak vím, že to tak je ( při kufrování ), ale to z pohledu práva to toho pilota neomlouvá, před zasahujcím ( třeba i policistou ) prostě nemáš co zmatkovat.
Já snad něco takového řekl nebo naznačil???Ale jinak máš pravdu. Imperialisté v bezmocném



"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
No, to musím souhlasit...
Ovšem civilizované země také neposílají civilní letadla na špionážní mise...
A v míru by proti jiným zemím tímto způsobem neměli používat ani označená ( nebo neoznačená ) vojenská letadla.
Ovšem civilizované země také neposílají civilní letadla na špionážní mise...
A v míru by proti jiným zemím tímto způsobem neměli používat ani označená ( nebo neoznačená ) vojenská letadla.
Tak proto je každé zbloudilé letadlo doprovázeno stíhačkou s ostrejma.. no jo vlastně je jiná doba .. teroristi

Naposledy upravil(a) kopapaka dne 29/4/2009, 13:05, celkem upraveno 1 x.



"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Raytheone: Letoun, vlétl bez dovolení do výsostného vzdušného prostoru cizího státu. Byla k němu vyslána stíhačka. Po jeho kontaktování se začal zadržený letoun chovat "nepřátelsky" jinými slovy se pokusil uniknout. Stíhací letoun provedl výstražnou střelbu. Zadržený letoun se pak začal chovat slušně. Stejně tak by se choval, kterýkoliv stát v kteroukoliv dobu. Tehdy byla postrachem špionáž, dnes terorismus. Důvody se mění, průběh nikoliv.
Jinak by mě pobavilo: Vážení soudruzi ze SRN, dne toho a toho k nám vletěl Váš sportovní letoun. Můžete nám sdělit, zda-li na jeho palubě nebyly výzvědné prostředky?
Jinak by mě pobavilo: Vážení soudruzi ze SRN, dne toho a toho k nám vletěl Váš sportovní letoun. Můžete nám sdělit, zda-li na jeho palubě nebyly výzvědné prostředky?

Naposledy upravil(a) skelet dne 29/4/2009, 13:16, celkem upraveno 1 x.



- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
Počkej, to si snad děláš srandu, ne?U toho zadrženého letadla byly prokázány špionážní aktivity? Nějaké kamery, zařízení pro radiotechnický průzkum či něco podobného na palubě?
To letadlo tam nemělo co dělat a pokud opravdu zakufrovalo, tak mělo uposlechnout pokynů zasahujícího stíhače a né začít zdrhat...
To že tam nejspíš nic nebylo, pak mohlo jen zkráti pilotův pobyt tady...



"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
to skelet
Na chatě často poslouchám vojenský letový provoz a před časem jsem byl svědkem případu, kdy sportovní letadlo z táborského letiště zabloudilo do Rakouska. Vojenská řídící letového provozu (Praha TEREN) pilota šetrně upozornila na to, kde se nachází a pokoušela se mu pomoci. Pilot byl tak zjančený, že sice dokázal potvrdit přijetí kursu pro co nejrychlejší opuštění rakouského vzdušného prostoru ale nebyl schopen se na něj dostat. Situaci řídící vyřešila povelem "točte zatáčku a až vám řeknu teď tak to srovnejte a leťte pořád rovně" (neručím za přesnou citaci). Žádná eskorta s ostrými ani jiné manévry se nekonaly, pilot přeletěl hranici zpět kde ho očekával jiný sportovní letoun, který ho doprovodil domů, protože pilot byl zjevně vystresovaný. Postup přiměřený civilisované zemi.
Ostrý zákrok s vynuceným přistáním provedla vzdušná hotovost proti letadlu Cessna s omylem nastaveným odpovídačem na 7500, je to asi tak rok zpátky.
Zbloudilé letadlo bývá doprovázeno na nejbližší letiště, doprovodem mu je zpravidla hotovost, která má ostré jaksi z principu. Ale není tomu tak zdaleka vždy.Tak proto je každé zbloudilé letadlo doprovázeno stíhačkou s ostrejma.. no jo vlastně je jiná doba .. teroristi
Na chatě často poslouchám vojenský letový provoz a před časem jsem byl svědkem případu, kdy sportovní letadlo z táborského letiště zabloudilo do Rakouska. Vojenská řídící letového provozu (Praha TEREN) pilota šetrně upozornila na to, kde se nachází a pokoušela se mu pomoci. Pilot byl tak zjančený, že sice dokázal potvrdit přijetí kursu pro co nejrychlejší opuštění rakouského vzdušného prostoru ale nebyl schopen se na něj dostat. Situaci řídící vyřešila povelem "točte zatáčku a až vám řeknu teď tak to srovnejte a leťte pořád rovně" (neručím za přesnou citaci). Žádná eskorta s ostrými ani jiné manévry se nekonaly, pilot přeletěl hranici zpět kde ho očekával jiný sportovní letoun, který ho doprovodil domů, protože pilot byl zjevně vystresovaný. Postup přiměřený civilisované zemi.
Ostrý zákrok s vynuceným přistáním provedla vzdušná hotovost proti letadlu Cessna s omylem nastaveným odpovídačem na 7500, je to asi tak rok zpátky.
to Raytheon:
Bylo by rozhodně dobré, kdyby jsi nám odcitoval poučení sportovního pilota při setkání se stíhacím letounem, který dává mezinárodně uznané znamení a naznačuje zbloudilci směr, kterým má letět.
Nebyl jsem profesionální letec, ale každý plachtař znal postup v takové situaci. Je zajímavé, že ti, kteří uposlechli výzvu zasahujícího stíhače, se potom v pohodě vrátili domů. I když s ostudou, že ,, zakufroval".
A ještě něco k postupu stíhačů.
Pokud je pilot zasahující stíhačky naveden na takový kufrující stroj, především jej musí identifikovat a toto oznámit na VS. Poté provadí nařízenou činnost, tedy vystřelí signální raketu předepsané barvy a po prolétnutí kolem civilního letounu provede zakývání křídly a otočí svůj stroj do směru přikázaného letu. Pokud pilot vyzvaného letadla nereaguje nebo provádí činnost úplně opačnou, hlásí stíhač změnu situace a tehdy teprve dojde k manévru s výstražnou palbou. Obyčejně taková demonstrace stačila na úplnou ,,pacifikaci" zmatkujícího zbloudilce.
Pokud je pozitivně identifikován letoun vojenský, závisí další postup na službu konajícím nejvyšším důstojníkovi, obyčejně v hodnosti generála nebo plukovníka gen. št.. V době studené války směrnice jasně přikazovala další postup - ostrou střelbu.
Pokud by pilot nepostupoval v souladu s rozkazy a směrnicí, čekal jej soudní proces pro nesplnění rozkazu při plnění bojového úkolu. Tehdy takový zákon platil a nikdo jej nespochybňoval. Za nesplnění rozkazu mohl nafasovat v mírové době 20 let až doživotí, v případě válečného nebezpečí pro zemi trest absolutní. Stejně by dopadli všichni ostatní, kteří se provinili podobně. Třeba ve strážní službě.
Tato doba je pro nás již minulostí a dnešní postupy jsou trochu mírnější. Není to však tak dávno, asi rok, kdy piloty našich JAS-39C dělilo několik desítek vteřin od rozkazu k sestřelení dopravního letadla na pravidelné lince.
Bylo by rozhodně dobré, kdyby jsi nám odcitoval poučení sportovního pilota při setkání se stíhacím letounem, který dává mezinárodně uznané znamení a naznačuje zbloudilci směr, kterým má letět.
Nebyl jsem profesionální letec, ale každý plachtař znal postup v takové situaci. Je zajímavé, že ti, kteří uposlechli výzvu zasahujícího stíhače, se potom v pohodě vrátili domů. I když s ostudou, že ,, zakufroval".
A ještě něco k postupu stíhačů.
Pokud je pilot zasahující stíhačky naveden na takový kufrující stroj, především jej musí identifikovat a toto oznámit na VS. Poté provadí nařízenou činnost, tedy vystřelí signální raketu předepsané barvy a po prolétnutí kolem civilního letounu provede zakývání křídly a otočí svůj stroj do směru přikázaného letu. Pokud pilot vyzvaného letadla nereaguje nebo provádí činnost úplně opačnou, hlásí stíhač změnu situace a tehdy teprve dojde k manévru s výstražnou palbou. Obyčejně taková demonstrace stačila na úplnou ,,pacifikaci" zmatkujícího zbloudilce.
Pokud je pozitivně identifikován letoun vojenský, závisí další postup na službu konajícím nejvyšším důstojníkovi, obyčejně v hodnosti generála nebo plukovníka gen. št.. V době studené války směrnice jasně přikazovala další postup - ostrou střelbu.
Pokud by pilot nepostupoval v souladu s rozkazy a směrnicí, čekal jej soudní proces pro nesplnění rozkazu při plnění bojového úkolu. Tehdy takový zákon platil a nikdo jej nespochybňoval. Za nesplnění rozkazu mohl nafasovat v mírové době 20 let až doživotí, v případě válečného nebezpečí pro zemi trest absolutní. Stejně by dopadli všichni ostatní, kteří se provinili podobně. Třeba ve strážní službě.
Tato doba je pro nás již minulostí a dnešní postupy jsou trochu mírnější. Není to však tak dávno, asi rok, kdy piloty našich JAS-39C dělilo několik desítek vteřin od rozkazu k sestřelení dopravního letadla na pravidelné lince.
Naposledy upravil(a) Pop dne 29/4/2009, 13:31, celkem upraveno 1 x.
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
RAYTHEON píše: U toho zadrženého letadla byly prokázány špionážní aktivity? Nějaké kamery, zařízení pro radiotechnický průzkum či něco podobného na palubě?

Že zrovna tebe, ako "miestnemu odborníkovi na rádiotechniku" treba vysvetľovať, čo sa deje v rádiovej a rádiotechnickej prevádzke pri narušení vzdušného priestoru.
Není problém pro pilota stíhacího letadla takový papírák rozcupovat jen podlétnutím a zvednutím letadla před ,,narušitelem".
Skutečně nevím, co se tam nahoře dělo, proto nesoudím. Pochybuji, že by jsi chtěl zažívat dilema takového vojenského pilota a případně pak žít s vědomím, že krajní řešení bylo pro toho druhého fatální.
Například nouzový postup při likvidaci vrtulníku nebo živé síly nepřítele byl vcelku jednoduchý - uvést nadzvukový letoun do transsonického letu v blízkosti cíle. Vše obstará kolmá rázová vlna.
Skutečně nevím, co se tam nahoře dělo, proto nesoudím. Pochybuji, že by jsi chtěl zažívat dilema takového vojenského pilota a případně pak žít s vědomím, že krajní řešení bylo pro toho druhého fatální.
Například nouzový postup při likvidaci vrtulníku nebo živé síly nepřítele byl vcelku jednoduchý - uvést nadzvukový letoun do transsonického letu v blízkosti cíle. Vše obstará kolmá rázová vlna.
Jak to víš? Ty jsi skákal s nimi??!,
Nechápu, co se Ti nezdá na tom, že si to ještě pamatuji. V naší části republiky si tento manuál nastudoval každý, protože st. hranice s Rakouskou spolkovou republikou a BRD je lehce v dosahu.
V dnešní době máme t. zv. ,,malý pohraniční styk", kdy, dle mezinárodní dohody může letadlo smluvní strany zaletět až 20 km do území druhého smluvního státu. Kdysi jsme měli takovou úmluvu s Maďarskem - ta nyní přešla na Slovensko, protože letiště Košice má jižní část okruhu v Maďarsku. Také tam byla nouzová plocha pro vynucené přistání do terénu. A navíc, dnes nemáme s Rakouskem a SRN uzavřené hranice, takže by případný kufr do hloubky vnitrozemí přinesl pouze určitý postih zbloudivšího ze strany ÚCL, ve vážnějším přípedě diplomatickou nótu. Kdyby takový expert zabloudil třeba nad jadernou elektrárnu, pravděpodobně by byl ,,sundán" z oblohy.
Nechápu, co se Ti nezdá na tom, že si to ještě pamatuji. V naší části republiky si tento manuál nastudoval každý, protože st. hranice s Rakouskou spolkovou republikou a BRD je lehce v dosahu.
V dnešní době máme t. zv. ,,malý pohraniční styk", kdy, dle mezinárodní dohody může letadlo smluvní strany zaletět až 20 km do území druhého smluvního státu. Kdysi jsme měli takovou úmluvu s Maďarskem - ta nyní přešla na Slovensko, protože letiště Košice má jižní část okruhu v Maďarsku. Také tam byla nouzová plocha pro vynucené přistání do terénu. A navíc, dnes nemáme s Rakouskem a SRN uzavřené hranice, takže by případný kufr do hloubky vnitrozemí přinesl pouze určitý postih zbloudivšího ze strany ÚCL, ve vážnějším přípedě diplomatickou nótu. Kdyby takový expert zabloudil třeba nad jadernou elektrárnu, pravděpodobně by byl ,,sundán" z oblohy.