Obrněný transportér PANDUR II 8x8 pro AČR
Obrácené V by to jenom zhoršilo, podvozek musí do tzv. V shape aby se výbuch dostal mimo prostor osádky. Nemáš nějaké podrobné obrázky? Mně to přijde klasicky placatý dno, proto jsem se divil jaká že ochrana proti výb.systémům. Určtě to bude lepší než Humwee ale i tak bych se v tom bál.
Myslíš že to bude mít všechno to co jsi napsal? Pro AČR? Budu jenom mile překvapen...
Myslíš že to bude mít všechno to co jsi napsal? Pro AČR? Budu jenom mile překvapen...

"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
to Mantra:
Dno korby:
SSAB ARMOX 5000 armour steel is used for the bottom side of the hull. Standard Pandur II has a flat bottom, but Pandur II CZ has its bottom shaped to the "/\" (reversed "V"). Due to some sources this shape is better because it doesn't reflect the mine blast on the wheels.
zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/Pandur_8X8_APC
Takže to obrácené V má lépe chránit kola, ale že by to mělo být na úkor posádky to si přece nerisknou.
Dno korby foto - 5. řádek fotek odspoda:
galerie Pandur II
Co jsem se tam dočetl tak jsem srovnával s fotkami (viz odkaz) a je to tam.
Ranná podoba ve verzi "bévépé" je na první fotce a ty další jsou (snad) finální:
militaryphotos
Dno korby:
SSAB ARMOX 5000 armour steel is used for the bottom side of the hull. Standard Pandur II has a flat bottom, but Pandur II CZ has its bottom shaped to the "/\" (reversed "V"). Due to some sources this shape is better because it doesn't reflect the mine blast on the wheels.
zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/Pandur_8X8_APC
Takže to obrácené V má lépe chránit kola, ale že by to mělo být na úkor posádky to si přece nerisknou.
Dno korby foto - 5. řádek fotek odspoda:
galerie Pandur II
Co jsem se tam dočetl tak jsem srovnával s fotkami (viz odkaz) a je to tam.
Ranná podoba ve verzi "bévépé" je na první fotce a ty další jsou (snad) finální:
militaryphotos
Nepodceňuj Kalouska, ten jich zmizel dost. Pár stovek (hl. T-55) jsme taky zlikvidovali kvůli smlouvě CEP..
Ad PAtria/Rosomak: +1. Už OT-64 byl výsledkem česko-polské spolupráce - a vynikajícím - tak proč na to nenavázat polsko-seversko-českou spoluprácí. [vím, Patria nemá na rozdávání "dárkových balíčlů"]
Ad PAtria/Rosomak: +1. Už OT-64 byl výsledkem česko-polské spolupráce - a vynikajícím - tak proč na to nenavázat polsko-seversko-českou spoluprácí. [vím, Patria nemá na rozdávání "dárkových balíčlů"]
Svarboj - to je zajímavé a úderné. Jen jezvláštní, že celý svět který nasazuje jednotky do stávajích konfliktů nízké intenzity, jde cestou klasického V aby tlaková vlna a touto vlnou nesený materiál skouzly po šikmých stěnách.
Pandur pokud ty fotky nejsou optický klamavé má podlahu do obráceného širokého a to hodně širokého V.
Takže je zřejmé že není určen do podmínek války vedené tak jako v Afganu nebo v Íráku.
Ergo kladívko: Je to klasické frontové vozidlo kde se předpokládá před bojem průzkum a odminování terénu a tím pádem to konstrukce neřeší. Poslat v tom vojáky do války podobné těm co jsem citoval je výrobek společné rakve osádky.
Závěr - rozum mizí z naší armády stále rychleji.
Pandur pokud ty fotky nejsou optický klamavé má podlahu do obráceného širokého a to hodně širokého V.
Takže je zřejmé že není určen do podmínek války vedené tak jako v Afganu nebo v Íráku.
Ergo kladívko: Je to klasické frontové vozidlo kde se předpokládá před bojem průzkum a odminování terénu a tím pádem to konstrukce neřeší. Poslat v tom vojáky do války podobné těm co jsem citoval je výrobek společné rakve osádky.
Závěr - rozum mizí z naší armády stále rychleji.
Naposledy upravil(a) Pátrač dne 4/3/2009, 20:05, celkem upraveno 1 x.


Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Pátrač:
Optický klam to určitě není. Koho to byl nápad zvolit tento tvar klínu dna korby netuším, snad kluci vědí co dělají. Líbí se mi jak vysoko je umístěný termovizor velitele. To vozidlu bude dávat skvělé pozorovací možnosti celokruhově ve dne v noci a přitom může být ukryt za terénní vlnou, porostem, valem.
S Afghánistánem se počítá, citace: "Poté, co projdou vojskovými zkouškami, by měly být pandury nasazeny do misí v zahraničí, v první řadě do Afghánistánu."
Hledal jsem tu odolnost:
Úroveň ochrany proti minám dle STANAG 4569 level 3a (8kg trhaviny) 3a znamená exploze pod libovolným kolem.
Úroveň pancéřové ochrany s dodatečným pancéřováním (Steyr HPA) dle STANAG 4569 level 4
Pro srovnání, Patria AMV má odolnost proti minám level 4 (10 kg TNT)
Optický klam to určitě není. Koho to byl nápad zvolit tento tvar klínu dna korby netuším, snad kluci vědí co dělají. Líbí se mi jak vysoko je umístěný termovizor velitele. To vozidlu bude dávat skvělé pozorovací možnosti celokruhově ve dne v noci a přitom může být ukryt za terénní vlnou, porostem, valem.
S Afghánistánem se počítá, citace: "Poté, co projdou vojskovými zkouškami, by měly být pandury nasazeny do misí v zahraničí, v první řadě do Afghánistánu."
Hledal jsem tu odolnost:
Úroveň ochrany proti minám dle STANAG 4569 level 3a (8kg trhaviny) 3a znamená exploze pod libovolným kolem.
Úroveň pancéřové ochrany s dodatečným pancéřováním (Steyr HPA) dle STANAG 4569 level 4
Pro srovnání, Patria AMV má odolnost proti minám level 4 (10 kg TNT)
Četl jsem kdysi, že Poláci v Afghánu nechtějí jezdit v Hummerech a požadují další Rosomáky i když mají dodatečné pancéřování - je to prd platný proti minám to nechrání a po najetí na minu udělá Hummer třeba i kotrmelec, zablokují se dveře a hoříš v tom.
Poláci mají taky Rosomáka odzkoušeného v Afghánistánu pod palbou. V jednom případě je zmiňován útok Talibanci kdy byl Rosomák zasažen 3x z RPG-7 přesto opětoval palbu a bez cizí pomoci se vrátil na základnu. Při jiném útoku Talibanci zasáhli RPG-7 čelní pancíř Rosomáka - pancíř nepropálen. Taky už má za sebou exploze min a IED, přesto žádný nebyl zničen. V nejhorším případě byl zraněn řidič vozidla - při explozi to s ním mrštilo o strop a plameny mu ožehly obličej a to byl prý nejhorší případ. Míra poškození mi není známa.
Poláci mají taky Rosomáka odzkoušeného v Afghánistánu pod palbou. V jednom případě je zmiňován útok Talibanci kdy byl Rosomák zasažen 3x z RPG-7 přesto opětoval palbu a bez cizí pomoci se vrátil na základnu. Při jiném útoku Talibanci zasáhli RPG-7 čelní pancíř Rosomáka - pancíř nepropálen. Taky už má za sebou exploze min a IED, přesto žádný nebyl zničen. V nejhorším případě byl zraněn řidič vozidla - při explozi to s ním mrštilo o strop a plameny mu ožehly obličej a to byl prý nejhorší případ. Míra poškození mi není známa.
Svarboj - že se s ním do Afganu počítá neznamená, že je tam opravdu přežití schopný. Navíc nejhorší následky pro klová či pásová vozidla nemá detonace pod kem nebo pásem ale pode dnem vozidla. A zde to obrácené V nemá logický význam.
Každopádně se díky tobě objevily zajímavé informace.
Každopádně se díky tobě objevily zajímavé informace.


Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
To bych taky rád věděl. Zatím si nejsem jist jestli se ví, kolik kusů a jakých variant bude nakonec k dispozici. na vybavení nějaké zásadní části naší armády to nikdy nebude stačit. Prapor by měl mít tak nějak 30 až 35 kusů- kolik toho lze udělat ze sto či sto dvaceti kusů?
Jako vždy za posledních 10 let se neví co se vlastně chce. Ale možná se pletu a bude tím vybaven nějaký univikovanýcelek, který pokud vychytají zásadní nedostatky bude dokonce mít slušnou míru efektivity.
Jako vždy za posledních 10 let se neví co se vlastně chce. Ale možná se pletu a bude tím vybaven nějaký univikovanýcelek, který pokud vychytají zásadní nedostatky bude dokonce mít slušnou míru efektivity.


Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
PANDUR II pro ČSLA
Podle posledních oficiálních a prý konečně „konečných“ informací má být zaveden v šesti verzích, a to u 4. brn a pz pr. Konečná cena kontraktu ze 13. března 2009 činí 14,399 mld Kč s DPH včetně logistického a výcvikového zabezpečení. Celková hodnota offsetového programu činí 150 % ceny kontraktu bez DPH, tj. 18, 151 mld Kč, hodnota přímých offsetových transakcí činí 4,84 mld Kč. Zbytek tvoří nepřímé offsetové transakce do českého průmyslu ve výši 13,311 mld Kč.
přehled verzí Všechny mají místo pro velitele čety ( za řidičem ), které ovšem může být obsazeno i jinými, např. vojákem – specialistou, členem štábu apod.

*verze kolové bojové vozidlo s věžovým kompletem RCWS 30, pro zajímavost, je možno úpravou závěru a výměnou hlavně přestavět na střelbu municí ráže 40 mm ( 40x 228 mm )
72 kusů : kolové bojové vozidlo pěchoty KBVP
11 kusů : kolové bojové vozidlo velitele roty ( určeno i pro štáb praporu ) KBV - VR
---stálá posádka : velitel roty, velitel družstva ( nebo chemický pozorovatel ), řidič, střelec – operátor a spojař – operátor.
---v prostoru speciální nástavby jsou dvě pracovní místa pro velitele roty a spojaře – operátora, dále i jedno místo pro jinou přepravovanou osobu.
8 kusů : kolové bojové vozidlo průzkumné s lokátorem
8 kusů : kolové bojové vozidlo průzkumné bez lokátoru
---obě posádka ( průzkumné družstvo ) : řidič, střelec – operátor, velitel, operátor integrovaného průzkumného systému a operátor bojišťového radiolokátoru.
*verze kolový obrněný transportér s věžovým kompletem s kulometem M2 ráže 12,7 mm nebo budou i bez výzbroje
4 kusy : kolový obrněný transportér ženijní ( s věžovým kompletem M2 )
---osádka řidič, velitel, střelec – operátor a ženijní družstvo o počtu až 6 vojáků
4 kusy : kolový obrněný transportér zdravotnický se zvýšenou nástavbou bez výzbroje
---řidič ( sběrač raněných ), velitel družsta, zdravotník. Ranění : 8 sedících nebo 4 ležící, případně 4 sedící a 2 ležící

To znamená, že v případě organizace roty 3 čety po 3 KBVP a jedno KBV – VR lze postavit 8 mechanizovaných rot ( spekulace : 2 mech pr po 2 rotách ) a po 1 KBV – VR pro štáby praporů a ještě nám zbyde jedno KBV – VR.
Dále uvádím obrázek, kde je vidět tolik diskutovaný tvar dna. To široké obrácené V ( spíše U ) je vnější vrstva, která má za úkol chránit pojezdové ústrojí před poškozením, proto má na obou koncích ten obrácený sklon ( musí umožňovat horizontální výkyv zavěšení kol ) a má také druhotně tlumit výbuch miny či nálože. Druhá, vnitřní vrstva dna tvoří pancíř, který je již součástí pancéřové skořepiny korby. Ten už má ten „správný“ tvar.

Zdroj : informace získané na IDETu 2009
přehled verzí Všechny mají místo pro velitele čety ( za řidičem ), které ovšem může být obsazeno i jinými, např. vojákem – specialistou, členem štábu apod.

*verze kolové bojové vozidlo s věžovým kompletem RCWS 30, pro zajímavost, je možno úpravou závěru a výměnou hlavně přestavět na střelbu municí ráže 40 mm ( 40x 228 mm )
72 kusů : kolové bojové vozidlo pěchoty KBVP
11 kusů : kolové bojové vozidlo velitele roty ( určeno i pro štáb praporu ) KBV - VR
---stálá posádka : velitel roty, velitel družstva ( nebo chemický pozorovatel ), řidič, střelec – operátor a spojař – operátor.
---v prostoru speciální nástavby jsou dvě pracovní místa pro velitele roty a spojaře – operátora, dále i jedno místo pro jinou přepravovanou osobu.
8 kusů : kolové bojové vozidlo průzkumné s lokátorem
8 kusů : kolové bojové vozidlo průzkumné bez lokátoru
---obě posádka ( průzkumné družstvo ) : řidič, střelec – operátor, velitel, operátor integrovaného průzkumného systému a operátor bojišťového radiolokátoru.
*verze kolový obrněný transportér s věžovým kompletem s kulometem M2 ráže 12,7 mm nebo budou i bez výzbroje
4 kusy : kolový obrněný transportér ženijní ( s věžovým kompletem M2 )
---osádka řidič, velitel, střelec – operátor a ženijní družstvo o počtu až 6 vojáků
4 kusy : kolový obrněný transportér zdravotnický se zvýšenou nástavbou bez výzbroje
---řidič ( sběrač raněných ), velitel družsta, zdravotník. Ranění : 8 sedících nebo 4 ležící, případně 4 sedící a 2 ležící

To znamená, že v případě organizace roty 3 čety po 3 KBVP a jedno KBV – VR lze postavit 8 mechanizovaných rot ( spekulace : 2 mech pr po 2 rotách ) a po 1 KBV – VR pro štáby praporů a ještě nám zbyde jedno KBV – VR.
Dále uvádím obrázek, kde je vidět tolik diskutovaný tvar dna. To široké obrácené V ( spíše U ) je vnější vrstva, která má za úkol chránit pojezdové ústrojí před poškozením, proto má na obou koncích ten obrácený sklon ( musí umožňovat horizontální výkyv zavěšení kol ) a má také druhotně tlumit výbuch miny či nálože. Druhá, vnitřní vrstva dna tvoří pancíř, který je již součástí pancéřové skořepiny korby. Ten už má ten „správný“ tvar.

Zdroj : informace získané na IDETu 2009
no pokud mě paměť neklame tak Pandur má ochranu druhého tupně podle příslušného Stanagu a není až tak bezpečný, ale pro nasazení v KFOR to bude stačit, jestli teda dřív nezruší KFOR, než bude dodán potřebný počet vozidel a proveden výcvik, to totiž uběhne ještě dlouhá doba.....

"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Harmonogram dodávek :
---2009 : 17 KBVP, dílenské soupravy k provádění údržby a oprav 1. a 2. stupně, munice 30 mm a PTŘS SPIKE-LR, od července výroba dalších KBVP
---2010 : 13 KBVP, dodávka prostředků učebně výcvikové základny
---2011 : 25 KBVP, 5 KBV-VR, 2 KOT-Zdr, zkoušky KBV-VR, KOT-Zdr, KOT-Pz, soubojového a střeleckého simulátoru,
---2012 : 17 KBVP, 6 KBV-VR, 7 KBV-Pz s radiolokátorem, 6 KBV-Pz bez radiolokátoru, 2 KOT-Zdr., 2 KOT-Žen,
---2013 : 1 KBV-Pz s radiolokátorem, 2 KBV-Pz bez radiolokátoru, 2 KOT-Žen
Výroba a konečná montáž bude probíhat ve VOP-25 a VOP-26
---2009 : 17 KBVP, dílenské soupravy k provádění údržby a oprav 1. a 2. stupně, munice 30 mm a PTŘS SPIKE-LR, od července výroba dalších KBVP
---2010 : 13 KBVP, dodávka prostředků učebně výcvikové základny
---2011 : 25 KBVP, 5 KBV-VR, 2 KOT-Zdr, zkoušky KBV-VR, KOT-Zdr, KOT-Pz, soubojového a střeleckého simulátoru,
---2012 : 17 KBVP, 6 KBV-VR, 7 KBV-Pz s radiolokátorem, 6 KBV-Pz bez radiolokátoru, 2 KOT-Zdr., 2 KOT-Žen,
---2013 : 1 KBV-Pz s radiolokátorem, 2 KBV-Pz bez radiolokátoru, 2 KOT-Žen
Výroba a konečná montáž bude probíhat ve VOP-25 a VOP-26
Má to mít motor Cummings jak jsem se dočetl. Nic proti němu, je to jeden z nejspolehlivějších dieselů jaké se vyrábí. A to ve všech provedeních, jak co se týče počtu válců, tak obsahu (tuším že od 1,5 - 76l). Jen jsem zvědav, jestli na něm budou provedeny nějaké speciální úpravy pro vojenské použití. Myslím to tak, jestli bude schopen jezdit na palivo různé jakosti, místně dostupné. S tím jsou i teď u nás největší problémy takže si moc nechci představovat, jak budou na misích zařizovat kvalitní aditivovanou naftu.
Naposledy upravil(a) Sawyerik dne 16/5/2009, 09:31, celkem upraveno 1 x.
Nepočítám že by Pandury byly nasazeny do ISAF nebo jiné vzdálenější lokace, kvůli jejich složité přepravě a technickému zabezpečení. Viděl bych to jenom na Evropu a okolí kam se dá dojet po vlastní ose nebo vlakem. Letecky by nás to vyšlo hodně draho.
Na druhou stranu než budou plně funkční a osádky vycvičeny uplyne ještě hodně vody. A třeba ani nebude kam je nasadit.......Už to vidím jak budou prvně vybaveny bojové jednotky a ty pak převelí svoje vozidla do Vyškova kde na nich bude probíhat výcvik.
Škoda jen že podpůrné svazky pro 4.brn, jako chemici, PVO a ženisti nebudou jezdit se stejnými KOTy, aby se jí zjednodušila logistika.
Jinak se mi "líbí" systém průzkumného KOTu, který je vysoký pomalu 3m a má provádět skrytě průzkum! V tomhle směru bych bral Fennka.
Na druhou stranu než budou plně funkční a osádky vycvičeny uplyne ještě hodně vody. A třeba ani nebude kam je nasadit.......Už to vidím jak budou prvně vybaveny bojové jednotky a ty pak převelí svoje vozidla do Vyškova kde na nich bude probíhat výcvik.
Škoda jen že podpůrné svazky pro 4.brn, jako chemici, PVO a ženisti nebudou jezdit se stejnými KOTy, aby se jí zjednodušila logistika.
Jinak se mi "líbí" systém průzkumného KOTu, který je vysoký pomalu 3m a má provádět skrytě průzkum! V tomhle směru bych bral Fennka.

"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Analýza možného umístění PANDURů : 4. brn má 41. a 42. mechanizovaný prapor a 43. ( výsadkový ) mechanizovaný
Každý prapor 3 mech roty po 3 četách po 3 vozidlech. To máš 9 rot po 9 KBVP a po 1 KBV-VR. 81 BVP, to nevychází, tak bych tipoval, že u 43. budou přezbrojeny jen 2 roty a třetí bude mít lehčí techniku. A jsme na těch 72 kusech. BV-VR 8 u rot a po jednom u každého štábu praporu a máme umístěno všech 11.
Každý prapor 3 mech roty po 3 četách po 3 vozidlech. To máš 9 rot po 9 KBVP a po 1 KBV-VR. 81 BVP, to nevychází, tak bych tipoval, že u 43. budou přezbrojeny jen 2 roty a třetí bude mít lehčí techniku. A jsme na těch 72 kusech. BV-VR 8 u rot a po jednom u každého štábu praporu a máme umístěno všech 11.
