Aby mohl být letoun úspěšný na horizontále, tak musí splňovat řadu parametrů, ale nejdůležitější je v podstatě nárůst aerodynamického odporu s rostoucím úhlem náběhu. Oproti tomu maximální úhle náběhu při delším otáčení vliv v podstatě nemají. Pokud to řeknu ještě jinak: Je třeba zajímavé, že F-16 zvládne stabilně AoA 22° a Gripen třeba 20°, ale otázka spíše je, při jaké rychlosti se tak děje, jakou úhlovou rychlost nám to ve výsledku dá a především jak to vypadá na jiných úhlech náběhu - jestli by třeba jeden z nich při AoA 15° nemohl mít onen aerodynamický odpor výrazně nižší.
Ale Hans

. Ja nehovorim o AoA. Citaj pomalsie, neponahlaj sa

. Ja hovorim o
ustalenej rychlosti otacania Gripen ma max. 20°/sec, kym F-16 v idealnych podmienkach (idealnej vyske a rychlosti) 22,1°/sec To nie je uhol nabehu ale oficialne data o rychlosti otacania (sust. turn-rate).
http://forum.keypublishing.co.uk/showthread.php?t=55238
Pri potulkach internetom som narazil na link, kde je cast zrovnavacich testov F-16, F/A-18, Mig-29 a Mirage-2000. Pricom prave posledny z nich mi vysiel najhorsi. Mirage-2000 je moderna areodynamicky nestabilna delta (tych stab AoA 28° som tu dal len preto, ze papierovo je zrovnatelna s F-16 pretoze ta ma stejnu hodnotu trvale udrzatelneho AoA- tu sa jasne potvrdzuju tvoje slova, lebo Mirage podla testu F-16 NIKDY nevytoci).
Ja som to uz pisal v topicu o F-16, ale teraz teda este raz:
,,Toto som nasiel na nete, konkretne: keypublishing.co.uk
Je to podrobna sprava zrovnavacich testov pre F-16C, F/A-18, Mig-29A, Mirage-2000.
Axceleracia z z minimalnej letovej rychlosti na 0,9mach.
F-16C: 21,8s
Mig-29A: 21,7s
F/A-18: 29,0s
Mirage-2000: 30,0s
Axceleracia z 0,4mach na 0,9mach.
F-16C: 14,2s
Mig-29A: 14,2s
F/A-18: 18,0s
Mirage-2000: 19,6s
360° turn-rate, ale bez udania vysky a rychlosti.
F-16C: 16,3s
Mig-29A: 17,5s
F/A-18: 17,8s
Mirage-2000: 24,0s
Ustalena rychl. otacania vo vyske 5000 stop. Pri 0,5 0,7 0,9 1,2 mach.
Cas na 360° otacku - 50% paliva, 4x AAM, plne pridavne spalovanie.
F-16C: 22,5s 21,0s 20,0s 40,0s
Mig-29A: 22,5s 20,0s 22,5s -
F/A-18: 22,5s 21,0s 26,0s -
Mirage-2000: 25,7s 24,0s 21,0s 51,0s
Ustalena rychl. otacania vo vyske 15000 stop. Pri 0,7 0,9 1,2 1,5 mach.
Cas na 360° otacku - 50% paliva, 4x AAM, plne pridavne spalovanie.
F-16C: 30,0s 27,5s 40,0s 72,0s
Mig-29A: 28,0s 30,0s 72,0s -
F/A-18: 30,0s 30,0s 60,0s -
Mirage-2000: 33,0s 30,0s 51,5s 72,0s
Ustalena rychl. otacania vo vyske 30000 stop. Pri 0, 0,9 1,2 1,6 mach.
Cas na 360° otacku - 50% paliva, 4x AAM, plne pridavne spalovanie.
F-16C: 51,5s 51,5s 60,0s 90,0s
F/A-18: 51,5s 51,5s 72,0s 180,0s
Mirage-2000: 60,0s 51,5s 72,0s 90,0s
Mirage-2000. Nikdy sa netoci rychlejsie ako F-16. Axceleracia strasna, horsia nez 35 rocny Mig-23. Pomer hmotnost ku tah mensi nez 1. O co moze byt Gripen lepsi? Moze mu pomoc koncepcia delty + canard tak vyrazne, ze zvladne aj relativnu podmotorovanost JAS (podobmu ako Mirage)?