Ano, řadové motory byli hlavně evropskou záležitostí, ale zapomněl jsi dodat, že tyhle evropké stroje byly vždy nejvýkonnější.Micuhide Akechi píše:Ještě něco k předválečné situaci, myslím, že řadové motory byly spíše evropskou záležitostí. Pro zbytek světa byla obecně vyšší odolnost, spolehlivost a snazší údržba hvězdicových motorů nezanedbatelným plusem. To bylo také důvodem, proč US NAVY používalo už od 20. let jen hvězdice. Co se armády týče, naprostá převaha řadovým motorem poháněných stíhaček na počátku války je spojená s jediným motorem. Předtím i potom používala mnoho úspěšných letadel s hvězdicí.
Situace v Japonsku byla dost odlišná od Evropy. Mnoho firem se snažilo ve svých konstrukcích použít řadový motor (zvláště Kawasaki, která je cpala kde se dalo), ale výsledky byly chabé. Na vině byla zčásti zaostalost japonského průmyslu, ale hlavně neschopnost zajistit jim patřičnou úroveň údržby v polních podmínkách. Snad každé takové letadlo bylo kritizováno pro přílišnou poruchovost a náročnou údržbu. Navíc nedokázali vyvinout jakž takž "vlastní" řadový motor a záviseli na licencích evropských firem (Hispano-suiza a BMW ve 30. a DB 601 za války). To nakonec téměř vedlo k vymizení takových letadel před začátkem války.
Myslím, že výběr také dost závisel na osobních preferencích a zkušenostech jednotlivých konstruktérů. Ve výsledku tak firmy Hawker, Fairey, Messerschmitt, Heinkel nebo Kawasaki patřily mezi nadšené přívržence řadových motorů. Naopak Gloster, Boeing, Seversky/Republic a Nakadžima zase nedaly dopustit na hvězdicové. Curtiss používal oboje, ale u čistě armádních stíhaček spíše řadové.
Us Navy používalo hvězdice hlavně z důvodu menší pravděpodobnosti na selhání motoru při návratu domů, pokud dostane zásah. Ne proto, že by byly hvězdicové motory výkonnější.
O preferencích jednotlivých výrbců to nebylo. Bylo to o dostupnosti a výkonosti motorů a je jedno jaké konstrukce. Zrovna tvůj udávaný Hawker zkonstruoval během 2. sv. války jednoho z nejlepších stíhačů s hvězdicovým motorem, jehož nástupce su zalétal ještě v Korei. Naopak Kawasaki cpali do letadel kde co, i hvězdicové, i řadové.
Vůbec japonské letadla bych v téhle debatě nevytahopval jako argument. Japonci nedokázali sestrojit řadový motor. Uchylovali se k úpravám německych Daimle-Benzů a vůbec jim to nešlo. Než na špatnou konstrukci se neúspěchy "japonských" řadových motorů dají přiřadit spíše na to, že s tím japonci neměli žádné zkušenosti a snažili se z motoru vytáhnout maximum (protože to co dostali od němců byl 2-3 roky starej model).
když se japoncům dostal do rukou RR Merlin, tak vůbec nechápali jak je možné tak přesně a kvalitně sestavit motor.
Samozřejmě že se hvězdicové motory používali i po válce, ale hlavně v dopravě, kde není potřeba z motoru ždímat maximum, ale naopak je potřeba jeho levná výroba a zástavba.
Snad jediný Thunderbolt byl stíhač s obdobnými výkony řadových strojů, ale u něj už zdaleka neplatí, že byl jeho motor snadný na údržbu a byl i výrobně nenákladný. Když si vezmeme jeho nástupce P-51, tak byl dokonce levnější, rychlejší, obratnější a měl delší dolet. Nebyl sice zdaleka tak pevné konstrukce, ale jde v prvé řadě o stíhače.
troufnu si tvrdit, že nejlepším stíhačem s hvězdicovým motorem byl dlouhou dobu Fw-190 a i tam nakonec došlo k zástavbě řadového motoru a jeho výkony šli vcelku rapidně nahoru.