Luftwaffe - Obecné dotazy

Organizace, letadla, Messerschmitt, Focke Wulf, Heinkel, apod.

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

petters píše:Ahoj, no ona je v podstatě dlouhodobá práce. Viděl bych to asi na 100 stránek. Jsem v začátcích a zkouším právě nějakým způsobem složit osnovu a obsah... Musím to všechno projet a prostudovat... díky
Pokud ti jde jen o nějaký průřez tak docela hezky i když občas s chybama jej napsal Václav Němeček ve svých - Vojenská letadla 2.díl (meziválečné období a 3.díl válečná léta 1939-1945. Pokud by jsi do toho chtěl ještě dát něco z Československé meziválečné konstrukce, speciálně Avia B-534 (jako páteř našeho předválečného stíhacího letectva) nebo B-71, Bloch MB200, Avia B-135, Š-328 tak se podívej opět od Němečka na Československá válečná letadla 1.díl (1918-1945). Obě knihy se dají levně sehnat z bazaru, a jsou dobře zpracované i přestože jsou z 80.tých let.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1773
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Jop, tahle kniha je opravu dobře udělaná a dá se sehnat po antikvariátech za pár korun a jasně převyšuje i 10x dražší nablýskané tituly. Sice tam není všechno a rozhodně ne podrobně, ale to co člověk bude chtít dohledat se dá dohledat už i na netu.
Tu práci se pak neboj hodit i někam veřejně ;-)
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Ještě jednou se zastavím u problému Me-262. Vycházím opět z knihy Mano Zieglera "Me 262".

Když generál stíhačů Galland vedl rozhovor na téma množství potřebných stíhaček pro obranu "Říše" s některými odpovědnými důstojníky, řekl:,, Raději vyrobit jeden Me-262 než pět Bf-109."
Když si tuto krátkou větičku pořádně přečteme, je jasné, že Bf-109 již na úkoli PVO Německa nestačil.Také z této věty plyne uznání kvalit Fw-190.
Naposledy upravil(a) Pop dne 28/8/2009, 11:43, celkem upraveno 1 x.
matjka
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 222
Registrován: 21/1/2009, 21:58

Příspěvek od matjka »

Dá se někde zjistit kolik německých pilotů nasazených 1.9.1939 přežilo celou válku ??
platon : Jen mrtví viděli konec války
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

to Matjka:
Na tuto otázku nejsem schopen odpovědět, ale pro představu o ztrátách létajícího personálu Luftwaffe Ti zde jeden údaj poskytnu.

Za období 1. 9. 1939 - 8. 5. 1945 zahynulo ze 103 denních stíhačů se 100 a více sestřely 48 z nich.

A to byli skuteční mistři v oboru.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3773
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Diskuse ohledne podobneho nicku: myslim, ze by mel nove prichozi svuj nick vice upravit.Ne snad proto,ze by puvodni Peters trpel autorskou neaktivitou,ale poste proto,ze by se to zbytecne pletlo.Ale at se oba panova zkusi radeji domluvit spolu.
K clanku o letadlech wwii: Dle meho nazoru je to az trochu moc rozsahle tema na skolni praci.Na druhou stranu jsem pred peti roky na gymplu psal taky o letadlech:-)Osobne bych doporucil u letectev spis nez na konkretni typy zamerit se na jednotlive konstrukcni kancelare.Pokud by mely byt popsany jednotlive typy alespon trochu detailneji,vydalo by to na stovky stran..
K dotazu na pocet prezivsich pilotu lw z pocatku valky: kdysi jsem nekde narazil na udaj, ze valku doletalo okolo 10% letcu z puvodniho stavu,ale ber to s HODNE velkym otaznikem..:-)
Uživatelský avatar
M1A2 Abrams
podporučík
podporučík
Příspěvky: 657
Registrován: 10/8/2005, 21:34

Příspěvek od M1A2 Abrams »

Hans S. píše:Diskuse ohledne podobneho nicku: myslim, ze by mel nove prichozi svuj nick vice upravit.Ne snad proto,ze by puvodni Peters trpel autorskou neaktivitou,ale poste proto,ze by se to zbytecne pletlo.Ale at se oba panova zkusi radeji domluvit spolu.
S timhle nesouhlasim. Nevidim duvod, proc by si mel nekdo zmenit nick na Margita Figuli alebo ratata-VSICHNIDOLE nebo cokoliv jineho jen proto, ze ma nekdo podobnej nick. Peters ma svuj vlastni avatar a to snad uz jde rozeznat.
Ale at se oba dohodnou, ja jen, ze se mohou odlisit i jinak nez zmenou nicku.

Jinak drzim palce s tim clankem. Taky jsem skousel neco na ten zpusob, ale pak jsem nasral rodice a vzali mne kabel od kompu, tak jsem se na to ...
Entropia uzavretého termodynamického systému musí vzrastať. :-?
pbarry
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 101
Registrován: 16/1/2009, 09:35

Příspěvek od pbarry »

Pop píše:Ještě jednou se zastavím u problému Me-262. Vycházím opět z knihy Mano Zieglera "Me 262".

Když generál stíhačů Galland vedl rozhovor na téma množství potřebných stíhaček pro obranu "Říše" s některými odpovědnými důstojníky, řekl:,, Raději vyrobit jeden Me-262 než pět Bf-109."
Když si tuto krátkou větičku pořádně přečteme, je jasné, že Bf-109 již na úkoli PVO Německa nestačil.Také z této věty plyne uznání kvalit Fw-190.
Kdyz mu rekli ze za jednu 262 vyrobej pet befek, mohl odpovedet tohle.
Na niceni bombarderu byla 262 nepochybne lepsi. A problém s bombardováním dřel Gallanda asi nejvíc.

O kvalitach FW190 to nevypovída nic, zvlást s ohledem, že nejlepsí vykony ve vyskach fockewulfy rozhodne nemely. Proto tam neustále dřely stodevítky, byť bylo jasné, že na tohle ty letadla zkrátka nejsou.
Pro lítání ve velkých výškách byly 109ky "kvalitnejsi" nez 190, byt ani stodevitka nebyl výškový stíhač.
Ale i jako záchytnej stíhač na tom byl messer líp. Rychlejší start, lepší stoupavost, vyšší dostup.

Na niceni viermotoru to ale chtelo tezkej, rychlej a silne vyzbrojenej stroj, coz schwalbe splnovala.
petters
Příspěvky: 5
Registrován: 25/8/2009, 19:15

Příspěvek od petters »

Díky všem za rady ohledně té práce. Zkusím to nějak zevšeobecnit a zkusím se držet seznamu, který jste mi poradili. Myslím, že mi to hodně ulehčí. Zatím jsem přemýšlel o nějaké osnově. Zatím to vidím asi takhle: V prní části bych chtěl hovořit zejména všeobecně o letecké válce a pokrocích v letectví ve druhé světové válce. V další části chci rozdělit letadla do kategorií (bombardéry, stíhače atd.) a přiřadit k nim ta nejznámější (k tomu mi pomůže zmíněný seznam) a trochu podrobněji je popsat. A v poslední části bych chtěl nějakým způsobem letadla srovnat a vyvodit nějaké výsledky. Např. graficky znázornit dolety, dostupy, výzbroj atd. letadel jednotlivých mocností. Uvidíme, co z toho vznikne no:)
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Během r. 1943 nabyli velitelé stíhací obrany Říše určité zkušenosti v boji se čtyřmotorovými bombardéry. Také se přesvědčili o tom, že Fw-190 je mnohem účinnější proti čtyřmotorákům než Bf-109 a je také vhodnější coby nosič doplňkové těžké výzbroje, která měla dostatečnou účinnost v cíli ( B-17/B-24).
Proto došlo k rozdělení svazů obranných stíhaček na lehké, většinou Bf-109, určené pro boj se stíhacím doprovodem a těžké, především Fw-190 s dodatečnou výzbrojí, určené k potírání svazů čtyřmotorových bombardérů.
Skutečné nasazení takto rozděleného uskupení stíhaček Luftwaffe často dopadalo asi jako snaha Fighter Comand RAF při obraně Britských ostrovů v r. 1940, kdy měly Hurricany napadat bombardéry a Spitfiry stíhací doprovod.
Protože Bf-109 - ky již výkonově nestačily doprovodným stíhačkám západních spojenců v letových hladinách, kde se pohybovaly bombardéry, mnohdy se Fw-190 - ky ke svým cílům vůbec nedostaly.
Řešením byl Fw-190D a především Ta-152. Ty však přicházely k jednotkám pomalu a v malém množství.

Gallandovi a ostatním velitelům Jagdwaffe bylo jasné, že opravdovým řešením, při nedostatku stíhaček vhodných k boji s doprovodem, je rychlý Me-262, který nebyl vázán na silnou podporu lehkých stíhaček.

Případ Me-262 byl trochu složitější, než se na první pohled zdá. Jeho letové vlastnosti během vzletu a přistání neumožňovaly pilotovi tak rychlou reakci na nebezpečí, na jakou se mohl spolehnout u stíhaček s pístovými motory. Zde se měly opět uplatnit stroje Fw-190 při ochraně proudových strojů, které se nacházely na sestupu nebo vzlétaly.
pbarry
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 101
Registrován: 16/1/2009, 09:35

Příspěvek od pbarry »

Ačková řada měla vynikajícíc konstrukci, schopnou nést řadu rozličné výzbroje. Celkove byl Focke wulf méně zranitelný než bf a silne vyzbrojen. Logicky se musel proti viermotoru prosadit lip nez BF. Vykonove ale zaostával. Proto byl pateri obrany rise stále messerschmitt

Jestli byla D-9ka nejaka odpoved na denni bombardovani si nejsem uplne jistej. Zredukovaná výzbroj proti Ačkové řadě o dva kanony a řadovej motor ho v tomto směru řadily na roven Bfka. Pozdejsi verze 109tek byly minimálně stejně výkoné jako dora.

Ta-152 je pak klasickej výškovej stíhač, ten odpovedi urcite byl.

Byla vubec nejaka jednotka obrany rise letajici na dorach ?
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1773
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Smím se jen zeptat v jakých výkonech ty Bfka nestačili na doprovodné americké stíhače kolem těch 7km, kde létali B-17? Pokud vím, tak Bf-109K4 překonává Thunderbolta jak v rychlosti, tak ve stoupavosti. Oproti Mustangu byla sice stodevítka o chlup pomalejší, ale stoupala výrazně lépe.
pbarry
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 101
Registrován: 16/1/2009, 09:35

Příspěvek od pbarry »

Tempik píše:Smím se jen zeptat v jakých výkonech ty Bfka nestačili na doprovodné americké stíhače kolem těch 7km, kde létali B-17? Pokud vím, tak Bf-109K4 překonává Thunderbolta jak v rychlosti, tak ve stoupavosti. Oproti Mustangu byla sice stodevítka o chlup pomalejší, ale stoupala výrazně lépe.
Luftwaffe přestala zvládat především na začátku roku 44 a dál. Nové typy přišli pozdě vzhledem k celkové stiuaci. Jestliže luftwaffe měla na konci války dostatečné množství typů letadel, které mnohdy i nasazovaly laťku soudobým spojencům, byly v tak malém počtu, že se nemohly prosadit.

FW ani 109ka nebyly výškové stíhačky, zatímco P-51 a P-47 jo. Stejně tak bombardéry dávaly ve výškách dobré výkony. Výkonovou převahu spojenců zajišťovaly asi především turbokompresory v jejich letadlech.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Tak s letadly Němci až tak problém neměli, spíš jim začali docházet piloti a pak palivo. Přesněji řečeno kvalitně vycvičení noví piloti...
Ale pohled na Me262 kterou táhne na start kráva taky není k zahození :D
Turbokompresory?
Pokud jde o letadla s Alisonem, tak tam to spíš udržovalo výkon na úrovni těch ostatních bez turbokompresoru...
Mustang turbokompresor rozhodně neměl...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
pbarry
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 101
Registrován: 16/1/2009, 09:35

Příspěvek od pbarry »

kopapaka píše: Pokud jde o letadla s Alisonem, tak tam to spíš udržovalo výkon na úrovni těch ostatních bez turbokompresoru...
Mustang turbokompresor rozhodně neměl...
Letadla s alisonem v evrope ale nelitaly krome P-38, která vsak turbokompresor mela. Stejne tak P-47. P-51 nemel americky motor.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Nechci ti brát iluze, ale P-51A a A-36 měli Allison. Merlin šel do nich právě pro nedostačující výkony.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

pbarry:
Letadla s alisonem v evrope ale nelitaly krome P-38, která vsak turbokompresor mela. Stejne tak P-47. P-51 nemel americky motor.
Chápu, že třeba SSSR nepovažuješ za zemi ležící v Evropě ( P-39, P-40 ), ale o Itálii ( -//- ) snad pochybnosti nemáš. Kromě toho i Amíci a Svobodní Francouzi na nich tam taky lítali, aspoň myslím.

skelet: ještě bych dodal ve výškách, při zemi Alison nebyl špatný...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
pbarry
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 101
Registrován: 16/1/2009, 09:35

Příspěvek od pbarry »

Pokud jde o první mustangy s alisonama tak ty litaly uz za dieppske operace, nicmene pouze pruzkum. O masovém užití nemuze být řeč. O jejich dalsim pusobeni pravda nemam dalsi informace a zajimalo by me jak dlouho vydrzely.

Nicméně celou dobu se diskuze točí kolem obrany rise a strategickem bombardovani. Frontova letectva vychodní a jižní fronty jsou tudíž mimo zájem. Evropou jsem myslel západní frontu resp. prostor kde obrana říše působyla. Italie je odnoš afriky a východní fronta a jeji specifika jsou uplne mimo téma. Samozrejme vím odkud kam sahá evropa.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Já pouze reagoval na tvé tvrzení, že Mustangy neměly Allisony, a žádná letadla s nimi na západní frontě nelítala. Létalo jich tam dost, ale byly všem zúčastněným na dvě věci.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
#
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 10/7/2009, 15:57

Příspěvek od # »

pbarry píše:FW ani 109ka nebyly výškové stíhačky, zatímco P-51 a P-47 jo. Stejně tak bombardéry dávaly ve výškách dobré výkony.
Pokud vím, 109tky měly nejlepší výkony právě ve výškách 7-8 km, tedy v operační hladině čtyřmotorů, a tedy zhruba stejně, jak tomu bylo u P51D.
Don't worry, pee happy.
Odpovědět

Zpět na „Luftwaffe“