Seriál "Letečtí stíhači v boji" na ČT1
Moderátor: jarl
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
100 hodin je standard. Platil jak pro DB 601, tak pro BMW 801, i třeba Jumo 213 ve stíhačkách. Nejsem si jistý, jestli v bombardérech nebyl nařízen po delší době. On i ten DB 605 měl na generálku jít po 100 hodinách..jen se to nedařilo tak často, jako u předchozích jmenovaných.
Nedomnívám se, že by při vývoji DB 601 bylo zase tak moc času. DB 600 do značné míry vyhořel a jeho náhrada byla požadována "co možná nejdříve". Visela na něm celá řada letounů - nejen Bf 109, ale i Bf 110 a He 111.
Nedomnívám se, že by při vývoji DB 601 bylo zase tak moc času. DB 600 do značné míry vyhořel a jeho náhrada byla požadována "co možná nejdříve". Visela na něm celá řada letounů - nejen Bf 109, ale i Bf 110 a He 111.
Samo, že na dokončení DB 601 byl, po selhání šestistovky, vyvíjen silný tlak, ale základ položili konstruktéři v relativním klidu, když situaci srovnáme s pozadím vzniku DB 605..
Řekl bych, že kvalitu motoru DB 601 potvrzuje i skutečnost, že Bf-109F-4, vybavený verzí motoru DB 601E dostačoval na své úkoly v Africe a na východní frontě ještě v polovině r. 1943. Např slovenská 13. letka měla F-ky ve výzbroji při bojích nad Kubání a vedlo se jí celkem dobře.
Řekl bych, že kvalitu motoru DB 601 potvrzuje i skutečnost, že Bf-109F-4, vybavený verzí motoru DB 601E dostačoval na své úkoly v Africe a na východní frontě ještě v polovině r. 1943. Např slovenská 13. letka měla F-ky ve výzbroji při bojích nad Kubání a vedlo se jí celkem dobře.
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Vzhledem k tomu, že DB 605 byl přímým pokračovatelem DB 601, tak jej můžeme považovat i za pokračovatele DB 600. Těžko říci, zda byl v roce 1940 na vývoj kladen větší důraz, nežli v roce 1938. V roce 1938 rodící se Říše mohutně zbrojila. Tempo výroby i vývoje nabíralo na rychlosti. V letech 1940 - 1942 Říše víceméně vítězila všude, kam šla - zbrojení se nijak závratně nezvyšovalo. Jak sám píšeš, DB 601 ve svých pozdějších variantách pro Bf 109 ještě docela stačil, a pro jiné stroje byly na scéně další alternativní motory od BMW nebo Junkersu. Zjevně ale vývoj nebyl natolik dlouhý, aby motor fungoval bez potíží.
DB 605 je dle mého skromného názoru ve své kategorii v rámci Luftwaffe osamocený. Je to mezičlánek mezi podobně hmotným a velkým (a však méně výkonným) DB 601 (resp. Jumo 211) a většími a těžšími DB 603 (resp. Jumo 213). Osobně se domnívám, že byla chyba v nedostatečném tlaku na vývoj právě velkých DB 603 & Jumo 213. Zvláště druhý jmenovaný se ukázal ve velmi dobrém světle snad v každém směru. Na druhou stranu obě jednotky byly zřejmě až moc velké a těžké pro drak Bf 109 a na jejich montáž do Fw 190 v roce 1940 samozřejmě nebylo ani pomyšlení (potřeba tohoto později veleúspěšného spojení nebyla aktuální).
Bf 109 F-4 by na východní frontě jako čistý stíhač zřejmě dostačoval i v roce 1945 (pokud by tedy jeho DB 601 E fungoval s maximálními plnicími tlaky a otáčkami). Na západě by to ale kvůli slabší výškovosti bylo zlé - a konečně DB 605 se nakonec dostal na takový výkon, že letadla jím poháněná bezpečně překonávala Bf 109 F.
Smůlou pro německý motorářský průmysl bylo, že ač byl schopen produkovat podobně výkonné, často i výkonnější motory, nežli nepřítel (navíc ještě často fungující s méně kvalitním palivem), se spolehlivostí to bylo v přímém porovnání jednoznačně slabší.
DB 605 je dle mého skromného názoru ve své kategorii v rámci Luftwaffe osamocený. Je to mezičlánek mezi podobně hmotným a velkým (a však méně výkonným) DB 601 (resp. Jumo 211) a většími a těžšími DB 603 (resp. Jumo 213). Osobně se domnívám, že byla chyba v nedostatečném tlaku na vývoj právě velkých DB 603 & Jumo 213. Zvláště druhý jmenovaný se ukázal ve velmi dobrém světle snad v každém směru. Na druhou stranu obě jednotky byly zřejmě až moc velké a těžké pro drak Bf 109 a na jejich montáž do Fw 190 v roce 1940 samozřejmě nebylo ani pomyšlení (potřeba tohoto později veleúspěšného spojení nebyla aktuální).
Bf 109 F-4 by na východní frontě jako čistý stíhač zřejmě dostačoval i v roce 1945 (pokud by tedy jeho DB 601 E fungoval s maximálními plnicími tlaky a otáčkami). Na západě by to ale kvůli slabší výškovosti bylo zlé - a konečně DB 605 se nakonec dostal na takový výkon, že letadla jím poháněná bezpečně překonávala Bf 109 F.
Smůlou pro německý motorářský průmysl bylo, že ač byl schopen produkovat podobně výkonné, často i výkonnější motory, nežli nepřítel (navíc ještě často fungující s méně kvalitním palivem), se spolehlivostí to bylo v přímém porovnání jednoznačně slabší.
"Smůlou pro německý motorářský průmysl bylo, že ač byl schopen produkovat podobně výkonné, často i výkonnější motory, nežli nepřítel (navíc ještě často fungující s méně kvalitním palivem), se spolehlivostí to bylo v přímém porovnání jednoznačně slabší."
Tak spolehlivost je ale daň za to, že je to výkonější, ne že by měla jedna strana lepší motory, ale bohužel nespolehlivé. Všechno to je o prioritách. On i RR Merlin z rodiny 61 dokázal už v roce 43 pracovat na 25lb plnícího tlaku a stejně se právě kvůli spolehlivosti dál jelo na 18. To stejné Napier Sabre. Zpočátku byl kvůli spolehlivosti plněn jen 7 lb a na konci války to bylo skoro 2x tolik.
Bylo smůlou i pro britský motorářský průmysl, že dokázal produkovat výkonější motory, ale byli nespolehlivé?
Tak spolehlivost je ale daň za to, že je to výkonější, ne že by měla jedna strana lepší motory, ale bohužel nespolehlivé. Všechno to je o prioritách. On i RR Merlin z rodiny 61 dokázal už v roce 43 pracovat na 25lb plnícího tlaku a stejně se právě kvůli spolehlivosti dál jelo na 18. To stejné Napier Sabre. Zpočátku byl kvůli spolehlivosti plněn jen 7 lb a na konci války to bylo skoro 2x tolik.
Bylo smůlou i pro britský motorářský průmysl, že dokázal produkovat výkonější motory, ale byli nespolehlivé?
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Nějak nechápuTempik píše: Bylo smůlou i pro britský motorářský průmysl, že dokázal produkovat výkonější motory, ale byli nespolehlivé?

U klasických motorů let 1942 - 1944 o výkonu mezi 1500 - 2000 hp Britové z hlediska spolehlivosti jednoznačně vedli.
Šlo mi o to tvoje tvrzení o často výkonějších německých motorech, leč bohužel nespolehlivých. Když máš spolehlivý motor s výkonem x a uděláš z něj motor o ýkonu x+1, tak z něj uděláš výkonnější, ale méně spolehlivý. To dělali v podstatě s DB 605. Kdyby byly ty často výkonější německé motory naladěny na spolehlivost těch např. britských, tak už by nebyli výkonnější a byli by to standardně výkoné motory.
To nebylo smůlou pro německký motorářský průmysl. To byla prostě daň, kterou platíš za ten vyšší výkon a tuhle volbu si mohl zvolit ten britský. A němci tak zvolili. Proto ten příklad s merliny a sabry
To nebylo smůlou pro německký motorářský průmysl. To byla prostě daň, kterou platíš za ten vyšší výkon a tuhle volbu si mohl zvolit ten britský. A němci tak zvolili. Proto ten příklad s merliny a sabry
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Myslel jsem to jinak, jen jsem to pořádně v tom rychlopříspěvku nepopsal
Říše vyráběla od roku 1940 s rostoucí tendencí BMW 801 - ten motor byl navrhován na nějaký minimální výkon okolo 1500 - 1600 PS. Problémy byly především s chlazením a s častými úniky oleje. Občas tam někde něco rovnou ruplo
Nějaké snižování výkonů asi moc smysl nemělo. Trošičku jako pozdější Napier Sabre.


Evoluce, to je to přesné slovo, které charakterizuje vývoj spalovacích motorů. Jednotlivé skupiny se samozřejmě kopírují, motor DB 601 bude s velké části stejný, jako DB 605.
Nevím jaké zprávy o spolehlivosti jednotlivých typů motorů máte Vy, ale já v podstatě žádné. Napadá mě řada důvodů, proč by mohl být motor DB 605 méně spolehlivý, než motor BD 601, ale nemám nic, co by mi to potvrzovalo. Pokud někdo máte nějaké výsledky testů, konkrétní motohodiny u jednotlivých letounů, nebo něco podobného, sem s nimi. Můžeme to probrat.
Nevím jaké zprávy o spolehlivosti jednotlivých typů motorů máte Vy, ale já v podstatě žádné. Napadá mě řada důvodů, proč by mohl být motor DB 605 méně spolehlivý, než motor BD 601, ale nemám nic, co by mi to potvrzovalo. Pokud někdo máte nějaké výsledky testů, konkrétní motohodiny u jednotlivých letounů, nebo něco podobného, sem s nimi. Můžeme to probrat.
Asi před dvěma týdny jsme se zde bavili o spolehlivosti vyhodnocování sestřelů jednotlivými zúčastněnými letectvy. Našel jsem publikaci Normana Frankse ,,Aircraft versus Aircraft" , vydáno v Londýně nakladatelstvím Grub Street Ltd. London v r. 1999, u nás vydaná v překladu J. Bartoně nakladatelstvím DEUS v r. 2002. Autor knihy se zde zaobírá i počty hlášených úspěchů pilotů Luftwaffe a RAF v letech 1941 - 42 a jejich porovnáním s udávanými ztrátami ve zmiňovaném období v prostoru Kanálu a nad přilehlým pobřežím.
Cituji:,, Na konci roku 1941 RAF připustilo ztrátu 849 stíhaček a k tomu ještě množství lehkých bombardérů 2. skupiny, které se účastnily operací Cirkus. Němečtí piloti si nárokovali zhruba 950 sestřelů, takže se zdá, že čísla odpovídají. Na druhou stranu Velitelství stíhacího letectva nárokovalo 909 sestřelů, zatímco německé ztráty dosáhly všeho všudy 183 letounů! V roce 1942 mělo RAF ztráty kolem 900 stíhaček, zatímco Luftwaffe si nárokovala zhruba 972 sestřelů ( včetně bombardérů ). RAF si nárokovala zhruba 500 sestřelů, zatímco skutečné ztráty Luftwaffe dosáhly se vším všudy 272 letounů."
Franks zde podrobuje kritice nejvyšší velení RAF a porovnává jeho chyby s chybami OKL v r. 1940.
Cituji:,, Na konci roku 1941 RAF připustilo ztrátu 849 stíhaček a k tomu ještě množství lehkých bombardérů 2. skupiny, které se účastnily operací Cirkus. Němečtí piloti si nárokovali zhruba 950 sestřelů, takže se zdá, že čísla odpovídají. Na druhou stranu Velitelství stíhacího letectva nárokovalo 909 sestřelů, zatímco německé ztráty dosáhly všeho všudy 183 letounů! V roce 1942 mělo RAF ztráty kolem 900 stíhaček, zatímco Luftwaffe si nárokovala zhruba 972 sestřelů ( včetně bombardérů ). RAF si nárokovala zhruba 500 sestřelů, zatímco skutečné ztráty Luftwaffe dosáhly se vším všudy 272 letounů."
Franks zde podrobuje kritice nejvyšší velení RAF a porovnává jeho chyby s chybami OKL v r. 1940.
Na přelomu března a dubna jsme se zde bavili o úspěších/neúspěších spojeneckých stíhačů v boji proti Jagdwaffe. Vyrazil jsem do věděcké knihovny pro podklady z východní fronty.
Všem se omlouvám. Nastalo neočekávané zdržení. Zapůjčovatel titulů, o které mi jde, se neozval ani na urgenci. Musím pro podklady jinam.
Všem se omlouvám. Nastalo neočekávané zdržení. Zapůjčovatel titulů, o které mi jde, se neozval ani na urgenci. Musím pro podklady jinam.
Zdravím, dneska začíná na ČT 1 druhá série. Těším se hlavně na P-47 a P-51.
Filip
Filip
Kde všude udeřili hloubkaři v českých zemích v letech 1944-1945? Sledujte blog Hloubkaři na http://hloubkari.bloguje.cz
NOVÉ: Fórum o letecké válce nad českými zeměmi: http://hloubkari.cz/forum/index.php

NOVÉ: Fórum o letecké válce nad českými zeměmi: http://hloubkari.cz/forum/index.php

- Cassius Chaerea
- Kapitán
- Příspěvky: 1247
- Registrován: 19/9/2007, 10:52
- M1A2 Abrams
- podporučík
- Příspěvky: 657
- Registrován: 10/8/2005, 21:34
Ach jo, dalo se cakat, ze se ozvou mistni elitari. Psat na web ceske televize do debaty o tomhle serialu vam zrejme nestaci.
Jak ste vy jen moudri a krasni a ti se na ten serial koukaji jsou vsichni hlupaci. Tvarite sa tady jak primadony a vsechno a vsechny kritizujete. Jasne, ten serial je sracka, tak sa toho chopte a napiste na to tema super clanek kterej bude podle vaseho gusta. Zvanit o tom jak je vsechno picovina a vsichnou jsou telata dokaze kdejakej blbec - i ja.
Jak ste vy jen moudri a krasni a ti se na ten serial koukaji jsou vsichni hlupaci. Tvarite sa tady jak primadony a vsechno a vsechny kritizujete. Jasne, ten serial je sracka, tak sa toho chopte a napiste na to tema super clanek kterej bude podle vaseho gusta. Zvanit o tom jak je vsechno picovina a vsichnou jsou telata dokaze kdejakej blbec - i ja.
Entropia uzavretého termodynamického systému musí vzrastať. 

Nevím, jestli odtud někdo píše na web ČT a je mi to srdečně jedno.
Na tyhle seriály nekoukám proto, že všechno brutálním způsobem zjednodušujou, samozřejmě je to nutný, když je to pro širokou veřejnost, ale mně nic nedávají a spíš mě to akorát rozčiluje. Proč se mám spokojit s polohovnem, když můžu mít růži? Jenom proto, abych byl jako ostatní? Na to neslyšim, snad proto, že jsem krásnej a chytrej
Na tyhle seriály nekoukám proto, že všechno brutálním způsobem zjednodušujou, samozřejmě je to nutný, když je to pro širokou veřejnost, ale mně nic nedávají a spíš mě to akorát rozčiluje. Proč se mám spokojit s polohovnem, když můžu mít růži? Jenom proto, abych byl jako ostatní? Na to neslyšim, snad proto, že jsem krásnej a chytrej

Don't worry, pee happy.