První Československé stíhací letadlo
prototyp
1920
VÝVOJ a KONSTRUKCE
Nové prostory Aerovky nebyly sice nijak extra komfortní, ale pro začínající společnost to postačovalo. Prostory byly účelně rozděleny a zbylo místo i pro několikačlennou konstrukci, vedenou Antoníne Husníkem. Ten přišel do Aerovky na začátku roku 1920 poté co se seznámil s dr.Kabešem v Českém aviatickém klubu, jehož byl Husník spoluzakladatelem. V té době pracovalo ve firmě kolem 150 osob a o rok později již to bylo 280 dělníků a 35 techniků a úředníků. Výroba kopií Brandenburgu pod továrním označením A-1, výroba všech typů vrtulí a oprava letadel zajistila firmě dobrou prosperitu a tak se mohla vrhnout se i na tvorbu vlastních projektů. Ze spolupráce konstruktérů Husníka a Vlasáka (která nebyla zrovna ideální) začalo v létě 1920 vznikat první československé stíhací letadlo Aero Ae-02. Firma měla v úmyslu představit svůj prvotní konstruktérský počin již na podzimní první mezinárodní letecké výstavě v Praze, ale přestože práce šla rychle od ruky, nepodařilo se letoun v tomto termínu sestrojit.
Aero Ae-02 byl jednomístný, jednomotorový vzpěrový dvouplošník. Kostra trupu byla kovová, potažená plátnem až na hliníkovou kapotáž motoru. Křídla a ocasní plochy byly dřevěné, rovněž potažené plátnem. Motor byl řadový osmiválec Hispano-Suiza HS 8Ba o výkonu 162 kW (220 k) opatřený čelním chladičem. Vrtule byla dvoulistá dřevěná. Maximální rychlost letounu byla 225 km/h a do výšky 5.000 stoupal za 28 min a 52 sec. Podvozek byl pevný se záďovou ostruhou. Prototyp nebyl barevně kamuflován a létal pouze v přírodní barvě materiálů, z nichž byl zhotoven, tedy dural, plátno a dřevo. Na směrovce a křídlech nesl státní výsostné znaky. Samotný letoun se na první pohled vyznačoval velice čistými a jednoduchými tvary. Mezi křídly na každé straně byla jedna vzpěra ve tvaru písmene „I“. Poznávacím znamením pro Ae-02 bylo umístění palivové nádrže na ose podvozku, která navíc byla tvarována jako malá nosná ploška (něco podobného měl například válečný trojplošník Fokker Dr.I), čímž zvyšovala celkový vztlak letounu. V té době bylo běžným konstrukčním prvkem umisťovat palivovou nádrž co nejdále od pohonné jednotky a pilotního prostoru z důvodu poškození při boji a následném požáru. Závěs nádrže byl upraven tak, že se dal jako celek odhodit. To mohlo být využito například při nouzovém přistání. Výzbroj byla soustředěna na horní kapotu motoru v podobě dvou synchronizovaných kulometů Vickers vz. 09 ráže 7,7 mm.
SLUŽBA
Pravděpodobně ještě koncem roku 1920 bylo první československé stíhací letadlo zalétáno a od té doby se pravidelně zúčastňovalo všech leteckých podniků v ČSR během roku 1921. Šéfpilot Aerovky Josef Novák získal řadu ocenění s tímto strojem, jako například pohár Československého aviatického klubu za nejlepší výkon na I.mezinárodním leteckém mítinku v Praze. Novák na „Aerovce“ získal první místo za v akrobacii a dvě druhé ceny ve dvou rychlostních závodech. Nejlepší rychlostní výkon pak byl 219,71 km/h. Piloti si Ae-02 nemohli vynachválit. Na svou dobu to byla obratná a výkonná stíhačka, ale přesto k její sériové výrobě po potřeby mladého Československého státu nikdy nedošlo a ani se neozval žádný zájemce ze zahraničí. A to i přesto, že továrna nabízela výrobu 100 kusové série náhradou za válečné SPADy S.VII a S.XIII, které byly dodány z Francie, ale v již velmi opotřebovaném stavu (celkem 117 kusů). Nicméně přestože výroba nebyla zahájena, stal se tento stroj ideovým předchůdcem pro další stíhačky firmy Aero jako Ae-03, Ae-04 a zkušenosti získané na těchto prototypech se nakonec podařilo zúročit v sériovém modelu Aero Ae-18.
ZÁVĚR
Náš stát mohl disponoval již v prvních letech své existence vynikajícím stíhacím letounem vlastní konstrukce bez závislosti na zahraničních dodávkách. Proto je velká škoda, že jako takový nebyl použit k obnově a jednotnosti typu našich stíhacích rot, které byly vyzbrojeny převážně již nevyhovujícími SPADy, navíc ve špatném technickém stavu. Naše letecké síly té doby byly tvořeny válečnými stroji různého původu, typu a technického stavu (například Albatros D.II, Albatros D.III, Aviatik D.I, Fokker D.VII, Nieuport 11, Nieuport 17, Nieuport 21, Phonix D.II. atd.). Válečná letadla rychle zastarávala, navíc ne všechna byla z posledního roku války a hlavně, jejich technický stav byl po měsících a letech bojové služby mnohdy problematický. Naše letecké síly navíc trpěly nedostatkem náhradních dílů těchto ex německých, rakousko-uherských a francouzských letadel a původní výrobci se nacházely ve větší či menší míře v poválečných existenčních problémech. Výroba jediného jednotného stíhacího letounu, navíc zajištěna z vlastních zdrojů, by byla výrazným posunem jak logistickým (unifikované náhradní díly) tak i technickým (zaškolování personálu, výcvik pilotů atd.) a v neposlední řadě i finančním.

TTD – Aero Ae-02
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Počet členů osádky: 1
* Rozpětí: 7,70 m
* Délka: 5,45 m
* Výška:
* Nosná plocha: 16,70 m2
* Plošné zatížení: 52 kg / m2
* Hmotnost prázdného letounu: 675 kg
* Vzletová hmotnost: 945 kg
* Maximální rychlost: 225 km/h
* Cestovní rychlost: 190 km/h
* Výzbroj: 2x synchronizovaný kulomet Vickers ráže 7,7 mm
* Dostup: 5.500 m
* Stoupavost: 2,9 m/s (5.000 m / 28min 52 sec)
* Dolet: 450 km
* Motor / Výkon: Hispano-Suiza HS 8Ba / 162 kW (220 k)
* Vyrobeno kusů: 1 ks prototyp
* Uživatelé: Československo
Zdroje:
Československá letadla (1) 1918-1945 – Václav Němeček – 1983
http://wp.scn.ru/en/ww15/f/1434
http://www.vinar.cz/mitte/
http://www.wikipedia.org
http://www.palba.cz
Zvláštní poděkování Martanovi za kontrolu pravopisu