VIII. díl. Francie 1940. Č 34.

Moderátoři: michan, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6940
Registrován: 28/10/2005, 13:43

VIII. díl. Francie 1940. Č 34.

Příspěvek od michan »

VIII.díl. Francie 1940. Č 34.

Mapa míst světa, kde byla Velká Británie uznávána – Commonwealth před 2. světovou válkou.

Obrázek



3/ Politická a hospodářská situace ve Francii a Velké Britanii v době mezi válkami se zaměřením k 10. květnu 1940.

O politické, hospodářské a vojenské situaci ve Francii od konce 1. světové války do roku 1940 hovoříme prakticky ve všech pojednáních Č 1 – 33.
Nyní tedy alespoň to nejdůležitější o tom, jak to v onu dobu vypadalo ve Velké Británii.
Řekněme si, že na konci 1. světové války byla Velká Británie vyčerpaná, finančně zruinovaná a strašně zadlužená v USA. Velká Británie – toto Světové Impérium, o kterém britští historici, včetně Len Deighton, hovoří jako o velmoci, která nesobecky a spontánně přispěla k válečnému úsilí – tak toto Impérium nechtělo, aby mu nadále vládli muži, kteří vládli celou 1. světovou válku. Oni se totiž ti britští představitelé, a to jak civilní, tak vojenští ukázali být neschopnými vést jakoukoliv válku a tady to byla 1. světová, kterou, nebýt vstupu Spojených států amerických (USA) do ní - mohlo Německo klidně vyhrát!!!
A že to s nespokojeností Britů skutečně tak bylo se ukazuje již v roce 1922, kdy Velká Británie formálně uznala, že její moc upadá.
Ukázalo se to i v oblasti, na kterou jsou Britové nejvíce hrdi – u Royal Navy (Královské námořnictvo).

Royal Navy a Velká Británie totiž od dnů admirála Nelsona stále dodržovala zásadu, že Královské námořnictvo bylo vždy tak silné – jako 2 jiná námořnictva, která by mohla případně proti Velké Británii válečně vystoupit.

I v 90. letech 19. století věnovala Velká Británie na svou Royal Navy 2x víc peněz, než jakákoliv jiná země na světě.
Když však byla v roce 1922 přijata Washingtonská smlouva, byl těmto dnům náhle konec. Tam se totiž zúčastnění politici shodli, že poměr válečných loďstev Velké Británie, USA a Japonska měl být nadále 5 : 5 : 3. Velká Británie tak vlastně přijala omezení, která se týkala parametrů bitevních lodí, dále pak slíbila, že nebude budovat v Hongkongu námořní základnu a zcela se stáhne z čínského Wej-chaj-wej. Takto, v souladu s Washingtonskou smlouvou, poslalo Royal Navy do šrotu 657 lodí – včetně 26 bitevních lodí a bitevních křižníků.
O stručném vývoji Kriegsmarine zde na Palbě viz zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1864
Jedna z příruček dějin britského Impéria pak říká, cituji:
„Tak skončila absolutní nadvláda Británie nad moři a oceány, pilíř a v určitém smyslu i raison d’étre jejího Impéria.“
Citováno z James Morris ve „Farewell the Trumpets, třetím díle vynikajícího Pax Britannica, Faber 1968.“

Když skončila 1. světová válka, loďstvo císařského Německa se vzdalo a odplulo do Scapa Flow mezi Orknejskými ostrovy a Skotskem. Tam se na důkaz vzdoru samo potopilo.

Samozřejmě ve stylu – „všechno špatné je pro něco dobré“ – taková situace poskytla Německu šanci, že mohlo začít budovat Kriegsmarine znovu, s pečlivě vybraným personálem a moderními loděmi, které nepostrádaly nejnovější prvky vědeckých objevů doby vzniku, zatímco vítězné státy Velká Británie, Francie a USA si, aby ušetřily peníze - ošetřovaly lodě staré.
Jak víme - Versailleská smlouva pak stanovila, že německé loďstvo muselo zůstat velmi malé, ale již v červnu 1935, aniž to Velká Británie - její vláda - konzultovala s kýmkoliv z přátel i nepřátel - podepsala s Německem anglo-německou námořní dohodu, která povolila Hitlerovi, jeho Říši, postavit značné loďstvo, až do síly 35% Royal Navy – včetně bitevních lodí. A prakticky neomezené množství ponorek a když na to Němci budou mít tak i křižníků a bitevních lodí.
Tehdy byl 1. lordem Admirality Eyre-Monsell. Počáteční podnět k takové dohodě vyšel od ministra zahraničí Velké Británie sira Samuela Hoara – zdrojem je zde Lamb, Richard – The Drift to War, W. H. Allen 1989.
Byl to právě tento anglický neuvážený ústupek Hitlerově bojechtivosti, který Hitlerovo Německo povzbudil k ještě větším „neuváženým krokům“ (výstavba a ohlášení Wehrmachtu).

A právě tento krok Velké Británie hluboce ranil nejbližšího britského spojence, kterým byla Francie. Právě tento krok byl v rozporu s nejen veškerým britským mezinárodním snažením, ale zároveň popíral to nejzákladnější ustanovení Versailleské smlouvy, a to dokonce tak, že prakticky vlastně Versailleskou smlouvu anuloval.

Bohužel tehdy 1. lord Admirality řekl, že, cituji:
„Námořní štáb byl spokojen a velmi si přál dosáhnout dohody.“

Ona si totiž britská Royal Navy, její Admiralita, tehdy bláhově myslela, že stabilizace anglo-německého námořního soupeření uvolní válečné lodě Royal Navy pro vzdálené vody kolonií.
Tehdy si totiž britští politici a muži z Admirality, kteří vládě radili, mysleli, že když prokáží dobrou vůli nacistům, přinesou světu trvalý mír ( Appeasement nejhoršího možného…).
Len Deighton – význačný, kriticky píšící britský historik ( fotografie je z ledna 2009)

Obrázek


, stejně jako mnozí další britští historici k tomu říkají, že se však vnucovalo podezření, že anglo-německá námořní dohoda je smlouva, která je výrazem jisté kalkulace britských politických představitelů v tom smyslu – „když bude silné nacistické Německo, omezí to sílu komunistického Ruska – SSSR.“
V té době bylo Reichsmarine přejmenováno na Kriegsmarine a okamžitě přistoupilo ke stavbě lodí. A nebyly to malé lodě. Postupně se rodily 4 největší německé bitevní lodě – „Scharnhorst“, „Gneisenau“, „Bismarck“ a „Tirpitz“ – tyto lodě jsou přímým důsledkem právě anglo-německé námořní smlouvy.
Již v září 1936, tedy následujícího roku, souhlasilo Německo s tím, že bude přísně dodržovat mezinárodní kořistní právo, které zaručovalo bezpečnost cestujících a posádek obchodních lodí v době války….
A v roce 1937 pak následoval dodatek ke smlouvě z roku 1935. O tomto dodatku řekl německý námořní historik Edward P. von der Porten, že je to, cituji:
„Německý pokus přesvědčit Brity o upřímnosti.“
Němci se podepsali pod to, že nebudou stavět žádnou větší bitevní loď, než je výtlak 35 000 tun.
No a ta upřímnost?
Všichni přece víme, že „Bismarck“ a „Tirpitz“, které byly tehdy již ve výstavbě, počítaly, že budou mít 41 700 a 42 900 tun.
Zajímavá je výmluva Karla Dönitze, velitele německých ponorek a pozdějšího nástupce Hitlera na konci 2. světové války – vyšší tonáž byla důsledkem, a teď citováno:
„Dodatečných obranných opatření.“
Ve skutečnosti to však bylo tak, že nejenže Němci tonáž dodržet nechtěli, ale především Adolf Hitler nechtěl děla 280 mm, ale děla 380 mm.

No a abychom nakoukli do anglického průmyslu, řekněme si, že v době kdy se v modernizovaných německých loděnicích vyrábějí takto mohutné válečné lodě s nejmodernějšími vynálezy – je britský loďařský průmysl zastaralý a neefektivní.
A nejen to. Britský loďařský průmysl utrpěl stávkami, které s sebou nesou výpadky ve výrobě a stejně tak tomu je i v ostatních odvětvích britského válečného průmyslu.
Tady se britští historici hlouběji zabývají tím, že v době kdy britské vojenské i obchodní loďstvo (1935, 36 a 37) upadalo, byrokracie ve vládních úřadech bujela. Srovnávají, že v roce 1914, kdy měla Royal Navy 62 bitevních lodí, tak v tuto dobu měla britská Admiralita 2 000 úředníků. Porovnejme, že v roce 1928, kdy zůstalo ve službě 20 bitevních a letadlových lodí, poklesl počet důstojníků a mužů Královského námořnictva ze 146 000 na 100 000 - Admiralita zaměstnává 3 569 úředníků.
A úplný vrchol pak je, že v době, kdy Washingtonská smlouva zabraňuje jakémukoliv růstu britských námořních sil – v roce 1935 – dosahuje stav placených zaměstnanců Admirality počtu 8 118 osob (pro další porovnání ještě tato čísla – do roku 1954 narostl personál Admirality na 33 788 lidí – viz Parkinson, C. N., Parkinson’s Law, Penguin Books 1970.

U toho popisu stavu Německa to chce ještě říci, že přestože Německo nemělo po 1. světové válce ani lodě, ani kapacity k jejich stavbě, bylo již v době Výmarské republiky připravováno vytvoření silného válečného námořnictva a obchodního loďstva (nejen, že si lodě nechaly vyrábět v loděnicích jiných států, ale kreslily se i výkresy do šuplíku) a to dávno předtím než Hitler nastoupil k moci.
Pro ilustraci uvádí Len Deighton a další historici i o době Výmarské republiky, cituji:

„Již v létě 1929 přinesly německé námořní plány první ovoce. Zaoceánská pasažérská loď ‚Bremen‘ sebrala atlantickou ‚Modrou stuhu‘ postarší britské pasažérské lodi ‚Mauretánia‘. Následujícího roku, tedy 1930, připravila ‚Bremen‘ o rekord její sesterská loď ‚Europa‘. Obě německé lodě měly přibližně 50 000 tun (výtlak) a nejvyšší rychlost cca 27 uzlů. A nacistická propagandistická mašinérie věnovala těmto výrobkům německých loděnic mohutnou publicitu (to přesto, že nacisti ještě nebyli u moci).
Německo ( ještě stále Výmarská republika) vzneslo svůj nárok na atlantické námořní trasy a hodlalo na nich zůstat.“
Naposledy upravil(a) michan dne 21/9/2009, 09:21, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6940
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

VIII.díl. Francie 1940. Č 35.

U Velké Británie bylo zajímavé, že když 3. září 1939 vyhlásila nacistickému Německu válku nepostupovaly všechny země Impéria stejně. Přestože Velká Británie neměla žádné smluvní závazky pro celé Impérium a Commonwealth, okamžitě vyhlásily válku Německu Austrálie a Nový Zéland. Kanada vyhlásila válku až po Velké Británii (později však vyhlásili Kanaďané válku Japonsku dříve než VB). Jižní Afrika následovala až po bouřlivé parlamentní debatě, zatímco vicekrál přijal toto rozhodnutí jménem Indie, aniž by se patrně někoho na něco ptal. Prakticky celé Impérium a Commonwealth, od ostrova Ascension až po Falklandy, se připojilo k Velké Británii jako mateřské zemi. Nedávno osamostatněné Irsko zůstalo neutrální - a v Berlíně ji po celou válku zastupoval velvyslanec, který tam byl akreditovaný jménem britského krále Jiřího.
Nejdůležitější pro vítězství v 2.světové válce však bylo , že postupem času postavily tyto zámořské země do zbraně 5 miliónů vojáků a Indie byla zemí, která poskytla vůbec největší kontingent dobrovolníků, které zaznamenaly dějiny světa.
Pro představu historie uvádí, že to pak bylo vlastně 5 miliónů vojáků z celkového počtu, když 1 300 000 jich sloužilo v zámoří. V případě Indie sloužilo v armádě 3 698 000 lidí z toho 398 613 v zámoří. Tato čísla jsou od Johna Elise – autora - Brute Force – André Deutsch 1990 atd.
Stejně jako pušek, děl, kulometů, tanků byl i válečných lodí pro všechny nedostatek. Vše se rodilo postupně. Ale bylo to námořnictvo, které bylo pokládáno za ten faktor, který k sobě vázal země Impéria, ale co především - chránil námořní komunikace ve světě. Pro Royal Navy tak byl začátek 2. světové války - začátek války globální - již od první hodiny nepřátelství - tedy od 3. září 1939.
Británie šla do války s válečným námořnictvem, které bylo vysoce schopné a vesměs velice profesionální, přestože úroveň vzdělání důstojníků a mužstva byla ve srovnání s ostatními průmyslovými zeměmi ubohá. Většina ze 109 000 britských námořníků vstoupila do služby jako šestnáctiletí plavčíci a většina z 10 000 důstojníků jako třináctiletí kadeti (taková byla tradice britského námořnictva). Díky přetrvávajícím tradicím nosili britští námořníci podivné starodávné uniformy, do kterých se sám námořník neoblékl, mužstvo dostávalo denně dávku rumu a v britském Královském námořnictvu se udržovaly tělesné tresty dlouho poté, co byly v jiných složkách ozbrojených sil zrušeny.
Přišly však změny.
S příchodem 2. světové války se poprvé na moře - na základě povinné vojenské služby - dostali civilisté, kteří pohlíželi na tuto bigotní situaci v profesionálním námořnictvu - na tuto přežilou komunitu ve 20. století - s němým úžasem. Ale jenom chvilku to byl němý úžas.
Pak tito bývalý civilisté převzali v námořnictvu vedoucí roli a celé Královské námořnictvo změnili a předělali. Ono totiž velmi brzo bylo toto profesionální námořnictvo, se svým odlišným označením v menšině vůči mužstvu s označením – HO (Hostilites Only – což znamenalo – jen na dobu války) a důstojníkům – RNVR (Royal Navy Voluteer Reserve – Dobrovolná záloha Královského námořnictva) s „vlnkami“ na rukávech. V první polovině roku 1944 mělo válečné námořnictvo početní stav – 863 500 osob (oproti 109 000 námořníků + 10 000 důstojníků v roce 1939) – z čehož bylo 73 500 příslušnic WRNS (Women’s Royal Naval Service – Ženská služba Královského námořnictva).
Byli to právě tito námořníci profesionální, a s nimi pak počtem největší právě tito dobrovolní civilisté, kteří vybojovali tak důležitou - „Bitvu o Atlantik“ – a tuto bitvu vyhráli!!!

Když 2. světová válka začala, zachovala britská Admiralita stoický klid a ve válce si věřila. Měla tehdy 15 bitevních lodí, z nichž 13 bylo postaveno před rokem 1918 (a 10 z těchto lodí pocházelo konstrukčně z období před rokem 1914) a 6 letadlových lodí (uváděl jsem to už u Norska), z nichž pouze „HMS Ark Royal“

Obrázek


nebyl přestavěn z trupu jiného typu lodí.
Admiralita přesně věděla jaký typ války při takovéto síle svého loďstva povede. Bohužel – německý námořní štáb – Seekriegsleitung – vlastnil jinou příručku k vedení 2. světové války, ale především jí chtěl vést jinak, než si přála britská Admiralita!!!

Kdyby byly britská vláda i Royal Navy méně důvěřivé, určitě by věděly, že nacistické Německo nebude dodržovat žádné smlouvy, které podepsalo v meziválečných letech. Jenže právě tato meziválečná léta zastihla Velkou Británii tak, že o ní vlastní historici tvrdí, že britská vláda i Royal Navy tato meziválečná léta podléhala sebeklamu a admirálům Royal Navy dost dlouho trvalo než se poučili, ale nejen admirálům, ale i generálům ostatních složek britské armády.
Již u Norska jsme si řekli, že Royal Navy vůbec řádně do té doby nezaregistrovalo to, že největší nebezpečí, které hrozilo jejich hladinovým válečným plavidlům, pochází od leteckých útoků – z nich pak především od střemhlavých bombardérů (jako byla Ju 87 Stuka a spol.).
Až válka musela Admiralitě říci, že její vícehlavňové kanóny Pom-pom

Obrázek


jsou zcela neúčinné. Až teprve těsně před vypuknutím 2. světové války byla zahájena výroba švédských Boforsů

Obrázek


a švýcarských Oerlikonů.

Obrázek


Britská Admiralita zavírala oči nad možnostmi ponorek a otevřít oči jim musely až ponorky německé, které začaly potápět desítky a stovky tisíců tun lodní tonáže.
Situace v profesionální Royal Navy byla tragická, profesionální důstojníci Royal Navy se například dívali na ponorkovou službu s povýšeným pohrdáním a ponorkovou službu považovali za útočiště důstojníků s pochybnými schopnostmi.
Příkladem nechť je zde i to, že když probíhaly manévry Royal Navy, dostaly vždy ponorky rozkaz, aby se v noci stáhly…
Když ponorkový důstojníci namítali, že v budoucí válce se nepřítel také nebude v noci stahovat, bylo jim nadřízenými řečeno, že pro takový případ má přeci Royal Navy zázračný přístroj – Asdic…

Atlantik – operátor Asdicu.

Obrázek


Ale tento Asdic (později nazývaný sonar) byl v roce 1939 ještě nedokonalým zařízením, i když poprvé zavedeným koncem 1. světové války, nebyl ještě v žádné válce operačně použit…!!!
Byl namontován pod trupem lodi a vysílal zvukové vlny, aby pak zachycoval jejich odraz, což při změně zvuku mělo sloužit ke zjištění přítomnosti ponorek. Asdic byl však předváděn za perfektního počasí a dobře vycvičenou obsluhou, což umožňovalo britské Admiralitě tvrdit, že ponorky budou vždy nalezeny, a že je tak vlastně ponorka zbraní minulosti – zbraní 1. světové války.
V roce 1937 prohlásil britský námořní štáb, že, cituji:
„Ponorky nás již nikdy nebudou moci postavit před takový problém, před jakým jsme stáli v roce 1917.“

Ale i kdyby hodnoceni Asdicu britskou Admiralitou bylo správné, bylo Asdicem vybaveno jen 220 britských válečných lodí, které měly chránit britské obchodní loďstvo, které mělo 3 000 oceánských lodí a 1 000 velkých pobřežních lodí, které Asdic nemělo.
Ještě jednu věc si musíme uvědomit, Asdic roku 1939 měl dosah 1 námořní míli a nemohl tehdy proniknout vrstvami rozdílné teploty, či slanosti, které jsou obvyklé ve velkých masách vody. Asdic roku 1939 nemohly používat ani lodě, které pluly rychleji než 20 uzlů, nebo při nepříznivém počasí. Byl samozřejmě bezcenný při lokalizování vynořené ponorky a neprozrazoval hloubku ponorky, která byla pod vodou. Všechny takové nedostatky šikovnému veliteli ponorky – a to bohužel němečtí velitelé ponorek byli – jen nahrávalo. V této souvislosti je nutné připomenout, že koncem 1. světové války se útok na hladině moře (vynořené ponorky) stal oblíbenou taktikou německých ponorek (později je to velmi rychle přešlo).
O dalším problému britských admirálů jsme si již řekli, nutno říci, že problém onoho druhu měli všichni admirálové světa v roce 1939 – že dávali přednost velkým bitevním lodím. Anglofóní historici zde dávají příklad – US Navy si své velké bitevní lodě stavělo v Pearl Harboru pyšně do řady a i němečtí admirálové ještě v průběhu 2. světové války stále omílali, že bitevní loď je nejdůležitější námořní zbraní a stále na Hitlera naléhali, aby byly stavěny především další lodě tohoto typu. Proto také i britské Royal Navy, stejně jako US Navy, začalo 2. světovou válku s dostatkem nákladných bitevních lodí, jejichž potřeba se postupně ukázala jako dost malá – stoupla především potřeba LL - letadlových lodí a torpédoborců, jakož i potřeba protiletadlových lodí – když ve většině případů měla všechna vzpomínaná námořnictva nedostatek malých eskontních lodí.

Tady by se nemělo zapomenout na Kanadu.
Kanada chtěla přispět v 2. světové válce, aniž by kanadští vojáci byli pod vedením britských generálů decimováni na nějaké nové „Západní frontě“. Proto zvolila lodě malé, které mohly zůstat pod kanadským velením.
Kanadské námořnictvo tak zahájilo program výstavby zaměřený především na eskontní lodě – korvety a fregaty – které byly určené k ochraně atlantické dopravy. Korvety byly pomalé a odolné, i když způsob jakým se houpaly a kymácely z vrcholu jedné vlny na druhý, změnil službu na těchto lodí v jeden z úkolů celé války, při němž se nejvíce zvedal žaludek. Nutno však říci, že právě přechod na doprovod konvojů bylo to, co zachránilo Velkou Británii. Tady je nutno říci, že Kanada měla v květnu 1942 300 lodí typu korveta a fregata, což byl tehdy vynikající a pro konvoje důležitý výsledek.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6940
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

VIII. díl. Francie 1940. Č 36.

A pokračujme dál vojenskou, ekonomickou a politickou situací Velké Británie.
V dubnu, přesněji 3. dubna 1939 se Chamberlainův kabinet vyjádřil v tom smyslu, že pokud Polsko ve svém sporu s Německem požádá Velkou Británii o vojenskou pomoc – Dostane ji – aby potom Velká Británie podepsala – viz Č 12 – dne 25. srpna 1939 – Dohodu o vzájemné pomoci mezi Velkou Británií a Polskem:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2803
Pozdější otevření historických archivů ukázalo, že polský ministr zahraničí Jósef Beck tehdy hrozil zrušením plánované návštěvy Londýna, pokud Británie své závazky neupřesní.
Mnozí renomovaní historici tvrdí, že toto donucení Halifaxe (ministr zahraničí VB, který prakticky ovládal a hýbal s nerozhodným Chamberlainem, ministerským předsedou VB, Halifax s ním hýbal jako s loutkou, ač byl sám nerozhodný člověk - Halifax jako takový je označován anglofóními historiky, od nich to převzali ostatní, za největšího zastánce a předáka Appeasementu – politika ústupků), aby se Chamberlain jasně vyjádřil a upřesnil, jestli a jak bude VB podporovat Polsko – tak toto vyjádření a upřesnění, spolu s tím, že si VB nemohla dovolit Poláky odmítnout ( a s blamáží onoho dubna 1939 - kdyby Beck nepřijel do Londýna…) - je ten okamžik, je ta chvíle – kdy se 2. světová válka stala nevyhnutelnou. Nic už nešlo vzít zpět a nikdo o tom tehdy již ani neuvažoval…

Když potom za necelý týden po vyhlášení Chamberlaina ( 3.dubna 1939) – a stalo se tak 7. dubna 1939 - Itálie obsadila Albánii, ze které vlastně vytvořila „ Protektorát“ - bubnovala Evropa na poplach!

O Itálii a Albánii 7. dubna 1939 viz zde – Č 32:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2491
V tu chvíli však začaly být evropské vlády ještě tajemnější než před tím a přestaly vydávat i to málo tiskových zpráv k politické situaci v Evropě a ve světě… - což zpětně vyvolalo fámy všeho druhu….
V Evropě a ve světě se psalo a mluvilo o tom, že nyní přijde koordinovaný útok německého a italského diktátora a všichni ho očekávali každým dnem….
Panikáři a ti co všechno věděli a to vždy a zaručeně a především jistě… - tak ty tvrdili, že útoky začnou nálety bombardérů na Londýn a Paříž.
K takovým útokům však nedošlo.
K čemu však docházet začalo?
Začalo docházet – a to již od zimy 1938/39 – ke změně nálady ve Velké Británii.
Mnohem dříve než britští politici se probouzela britská veřejnost.
Britská veřejnost došla k názoru, že válka proti diktátorům Evropy a ve světě je nevyhnutelná!!!!..... I to byl pokrok.

V té době si však málokdo ve světě a málokdo ve Velké Británii uvědomoval, že to okázalé koloniální Impérium – Velká Británie – nemá finanční prostředky, které jsou nezbytné k vedení větší války, než je jen nějaký lokální konflikt…
Všichni lidé ve světě si mysleli, že Velká Británie roku 1939/40, podporovaná obrovským Impériem, musí být strašně vojensky silná ( někteří lidé si to myslí dodnes) a finančně bohatá na to, aby hrála roli četníka na celém světě…


Tehdy v podvědomí většiny lidí světa bylo, že budoucí válka ( 2. světová válka) bude vybojována v každém případě ve Francii, té zemi, která měla „nejsilnější armádu na světě“, a k tomu měla ještě to nejlepší opevnění – Maginotovu linii…..
Nejen novináři ( mimo těch nacismu a fašismu fandících a jimi placených), ale i všechen lid světa se ve svých hovorech shodoval na tom, že, cituji:
„ Hitler musí být zastaven“.
Právě takovéhle přesvědčení si začalo razit cestu i ve veřejném mínění Velké Británie, nejprve to bylo s nádechem odevzdanosti, ale změna to byla. Nejprve tomu chybělo nadšení – příliš mnoho Britů – z nich především muži středního a staršího věku – měli ještě v živé paměti ony hrůzy – „ Velké války“ . Nechtělo se jim tu hrůzu absolvovat znovu.
Ale byl tam ten duch, který je tak typický pro Brity v historii – to vážné odhodlání – Neodevzdáme se!!!!
Intelektuálové a pacifisti Velké Británie měli stále méně posluchačů.


Jedním z prvků, který v začínajícím ohrožení, i podle „šeptandy“, Británii čekal, bylo bombardování.
Právě na základě toho, že se čekalo, že válka začne ničivým bombardováním, rozhodla vláda VB, že část protiletadlové obrany ( PVO) bude v pohotovosti každou noc!

Najednou začali Londýňané – duben 1939 – vidět večer na noční obloze křižovat kužele světlometů. „Pozornější a vnímavější lidé“ náhle viděli i protiletadlové kanóny ráže 94 mm v postaveních

Hyde Park 1939 – protiletadlový kanón 94mm.

Obrázek


, kde byly obloženy pytli s pískem a kolem pak byli vojáci ve svých typických ocelových přilbách. Ovšem páteř britské PVO 1939 a počátku 1940 tvořila v té době již zastaralá protiletadlová děla ráže 75 mm – type 88 z roku 1928

Obrázek

- jak o tom píše generál sir Fredrick Pile – vrchní velitel protiletadlové obrany ( PVOS) Velké Británie v letech 1939 až 1945

Obrázek


v knize – Ack – Ack, Panther 1956.
Ale ty problémy jaké to přineslo – ta pohotovost každou noc - řekněme si některé.
V knize si generál sir Pile postěžoval, že ( při instalaci PVO) neustále narážel na odpor sekretariátů golfových klubů, farmářů, správy parků, majitelů domků, obecních a městských rad – proti umisťování protiletadlových děl, na jejich pozemcích, a jak dále o tomto odporu napsal, cituji:
„ Téměř ve všech případech byly protesty úspěšné…“

Lord Gort

Obrázek


( bude o něm ještě dost dalších řečí v souvislosti s tím, že velel britskému expedičnímu sboru ve Francii v květnové a červnové válce 1940), v roce 1939 jako náčelník Imperiálního generálního štábu Velké Británie, varoval 11. dubna 1939 ministra války Hore – Belisku, že nemůže udržovat protiletadlovou obranu ( PVO) v nařízené pohotovosti – když nedostane další vojáky.

Na nějakou chvilku odskočíme, abychom si některé důležité pojmy, nezbytně nutné pro další pochopení osvětlili.
Řekněme si, že ve Velké Británii byl – Státní tajemník války vlastně ministrem války. Náčelník Imperiálního generálního štábu byl titul pro „ Prvního vojenského člena“ Britské armádní rady. Tento pak velel celé britské armádě v posádkách po celém britském Impériu, přestože rozkazy byly vydávány jménem „ Britské armádní rady“.
Místní britské armádní jednotky měly vlastní velitele, včetně vrchního velitele „ Domácích sil“, který měl přímé velení nad armádou ve Velké Británie ( vzpomeňme u Norska na „Home Fleet“ – „ Domácí loďstvo“).

Ještě pro představu a pozdější boje uvádím, že v letech 1939/40 měla britská pěší divize ( pd) 17 500 mužů.
Pěší brigáda kolem 3 000 mužů.
Pěší prapor – většinou nazývaný střelecký prapor, měl přibližně 800 vojáků.
Střelecká rota měla 120 mužů, ze kterých 5 bylo důstojníků.


Použité podklady:


Duce – Anatomie jedné kariéry – Luboš Taraba.
Adolf Hitler a jeho cesta k moci – Rainer Zitelmann.
Nacismus – Alessandra Minerbiová – editor: Flavio Florani.
Pakty Stalina s Hitlerem – výběr z dokumentů 1939 a 40 – Naše vojsko.
Přísně tajné 3/99, 4/99, 3/05 a 3/08.
HPM ročník XIV. – Ivo Pejčoch – Těžký křižník Canarias.
Září 1938 – Role a postoje spojenců ČSR – Miloslav John.
Dějiny světa, svazek IX – L. I. Zubka, A. M. Zubinský a G. N. Sevosťjanov.
Dějiny světa, svazek X. – V. V. Kurasov, A. M. Někrič.
Krev, slzy a pošetilost v nejtemnější hodině 2. světové války – Len Deighton.
Druhá světová válka – Úplná historie – Martin Gilbert.
Blitzkrieg od Hitlerova nástupu po pád Dunkergue - Len Deighton.
Druhá světová válka – John Keegan.
Polské tažení Hitler a Stalin rozbíjejí Polskou republiku – Janusz Piekalkiewicz.
Tanková válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Historie německé armády 1939 – 1945 – Philippe Masson.
Slovenská armáda 1939 – 1945 – Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal.
Hitlerovi válečníci – Guido Knopp.
Německé obrněné jednotky – Horst Scheibert.
Hitlerovy elitní jednotky – Lucas Cooper.
Němečtí parašutisté ve II. světové válce – Volkmar Kühn.
Operace Jubilee, Dieppe 1942 – Norman Franks.
Narvik – Donald Macintyre.
Ocelová lavina – Darius Jedrzejewski, Zbigniew Lalak.
Bitva o Británii – Leonard Mosley a redakční kolektiv Time-Life Books.
Černí andělé, Historie zbraní SS – Rupert Butler.
Historie válek – David Brownstone a Irene Franck.
Neznámé špionážní operace KGB – Mitrochinův archiv – Christopher Andrew, Vasilij Mitrochin.
Den D, 1944, Hlasy z Normandie – Robin Neillands, Roderick de Normann.
Druhá světová válka den za dnem – Donald Sommerville.
Svět ve válce 1939 – 1945 – Dr. Duncan Anderson, Dr. Stephen Badsey, David Chandler, Dr. Paddy Griffith, Sean McKnight, Gary Sheffield.
Další související historická literatura.
Stručný vývoj Kriegsmarine viz zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1864
Mé dlouholeté poznámky a mapy.


Případné připomínky a doplnění, jakož i debatu, směřujme na tento odkaz:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3504&start=20
Naposledy upravil(a) michan dne 1/10/2009, 08:24, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Dodám jen pár technických poznámek, snad mi za to nikdo hlavu neutrhne a ban nedá.
michan píše:Když skončila 1. světová válka, loďstvo císařského Německa se vzdalo a odplulo do Scapa Flow mezi Orknejskými ostrovy a Skotskem. Tam se na důkaz vzdoru samo potopilo.
Několik bitevních lodí Němcům přece jen zbylo. Například známá Schleswig-Holstein z roku 1908. Tyto lodě směly být nahrazeny po dvaceti letech a jejich nástupkyně nesměly mít větší výtlak než 10 000 tun. Výsledkem byl paskvil posměšně zvaný kapesní bitevní lodě třídy Deutschland (Lützow).
michan píše:Jak víme - Versailleská smlouva pak stanovila, že německé loďstvo muselo zůstat velmi malé, ale již v červnu 1935, aniž to Velká Británie - její vláda - konzultovala s kýmkoliv z přátel i nepřátel - podepsala s Německem anglo-německou námořní dohodu, která povolila Hitlerovi, jeho Říši, postavit značné loďstvo, až do síly 35% Royal Navy – včetně bitevních lodí. A prakticky neomezené množství ponorek a když na to Němci budou mít tak i křižníků a bitevních lodí.

To množství ponorek nebylo neomezené. Početní stav německých ponorek mohl podle těchto smluv dosahovat 100% britského stavu ovšem s podmínkou, že v případě války budou ponorky dodržovat kořistní právo. Na to se dnes zapomíná a všeobecně se dokolečka opakuje Dönitzovo poválečné skuhrání, že chtěl válku začít s 300 čluny, že mu je Hitler nedal, a že v tom případě by ponorky válku vyhrály. Jenže Dönitz podle těchto smluv mohl mít v září 1939 člunů jen 57 a - taky je měl!
michan píše:A právě tento krok Velké Británie hluboce ranil nejbližšího britského spojence, kterým byla Francie.
Oni to nakonec přežili. Aspoň měli důvod začít stavbu bitevních lodí třídy Dunkerque.
michan píše:Tady je nutno říci, že Kanada měla v květnu 1942 300 lodí typu korveta a fregata, což byl tehdy vynikající a pro konvoje důležitý výsledek.
Podle mě by se nemělo zapomínat hlavně na kanadské námořníky, kteří doslova potili krev. Předválečné námořnictvo mělo jen pár torpédoborců a takový početní nárůst lodí měl ten následek, že pro nová plavidla zkrátka chyběl školený personál. V letech 1941-42 strávil kanadský námořník na moři v průměru 28 dní v měsíci bez nároku na dovolenou. Situace byla tak zoufalá, že do služby byli povoláni i vězni!
さようなら。
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6940
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

I pro kolegu Destroyman, stejně jako pro ostatní kolegy platí, že diskuze -debata a doplnění je na tomto odkaze:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3504&start=20

Prosím, abychom ctili alespoň elementární pokyny.

Jinak s připomínkami souhlasím, jenom snad taková drobnost - 100% ponorek jako VB je v pozici Německa té doby ( když jich směli mít 0 ) něco jako historická nadsázka - neomezené množství.

Ještě jsem doplnil odkaz o stručném vývoji Kriegsmarine:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1864
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Západní fronta 1939-1945“