Rozestavění armád a B.E. F. ke dni 10. května 1940 – útoku Wehrmachtu na Západ.

K Britským expedičním silám (B. E. F.) neměli výhrady jenom britští důstojníci, ale výhrady měli i Francouzi. Francouzi totiž B. E. F. považovali za nedostatečný příspěvek do společného boje Spojenců. A byla to právě velikost B. E. F., na co si Francie stěžovala, když říkala, že Britové spoléhají, že válku za ně vybojují Francouzi. Vždyť Britské expediční síly – B. E. F. – byly slabší než holandská armáda a ve srovnání s armádou belgickou to bylo jenom 40%, zatímco francouzská armáda postavila do války 88 divizí a to navzdory tomu, že měla méně obyvatel než Velká Británie (viz tabulka v článku Č 4:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3503
).
Již jsme říkali, že oněch 150 000 britských vojáků B. E. F., které Velká Británie dala k dispozici Francii se rozvinulo podél hranice s neutrální Belgií (viz úvodní mapa), v místech kde po nějakém nepříteli, jemuž měli čelit, nebylo ani památky. Na druhé straně je však nutno říci, že nasazení Britů právě v této části severofrancouzské hranice svou logiku mělo, neboť se velmi zkracovaly přísunové linie pro logistiku. Cesta logistiky z Velké Británie procházela přes Arras. Víme již o tom, že nejen francouzské plány, ale i logika tehdejšího uvažování zněla, že nepřítel, v tomto případě německý útok na Francii, musel přijít právě z této strany – přes Belgii. Frontu jižně od B. E. F. chránila Maginotova linie. Úsek, který pokračoval podél Ardenského lesa byl v té době považován za neprůchodný pro tanky. Všichni vojenští experti (a nejen Spojenců) v té době tvrdili, že pokud Němci budou chtít udeřit na Francii, musí to udělat přes Belgii. K tomu generál Gamelin, který obrano-útočný plán sestavoval, prohlašoval, že spojenecké severní armády se jenom tak „zhoupnou“ dopředu, střetnou se s nepřítelem v Belgii a tam ho také zastaví. Severní část těchto „Dveří“ se měla „zhoupnout“ nejdále, k čemuž byly nejvhodnější právě zcela mechanizované Britské expediční síly – B. E. F.
Britové tehdy byli velice hrdi na to, že do boje postavili první zcela mechanizovanou armádu na světě. Na rozdíl od všech svých součastníků na ostrovech si B. E. F. ponechal koně jen pro ceremoniální účely a ve Francii chtěl jet do války na kolech a pásech.
Že to tak ideální nebylo, tak o tom nám říkal i generál Montgomery (Monty) a my jsme se s tím seznámili na konci Č 39 viz zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3684
Anglofoní historici pak ve svých studiích říkají, že britský generál Gort, velitel B. E. F., když ještě zastával funkci náčelníka Imperiálního generálního štábu, učinil jen velmi málo pro vybudování moderní armády, kterou Velká Británie pro střetnutí s Hitlerovským Německem potřebovala. Už jenom to, že „Obrněná divize“ na podzim 1939 nazvaná „Tanková divize“, nebyla ještě v září 1939 připravena (ale ani v květnu 1940) a britští tankoví odborníci nedostali příležitost, aby své názory sdělili hlavním plánovačům. Ale ani letecké podpoře armády nevěnoval Gort nějakou zvláštní pozornost. Perutě RAF, které se připravovaly pro spolupráci s pozemní armádou, byly zanedbávané a samotná pozemní armáda neměla do jejich použití co mluvit. Pozemní armáda nesměla mluvit ani do „Předsunutých úderných sil letectva“ a nesměla ani mluvit do užití perutí taktických bombardérů vyslaných do Francie k podpoře pozemních sil.
Bohužel je tady nepříjemnou skutečností, že stejně jako Velká Británie, tak i Francie měly čas.
Ano!
Měly čas od ostudné Mnichovské dohody, měly čas sjednat nápravu i od 1. září 1939 do 10. května 1940.
V době války s Polskem Němci soustředili úsilí na Polsko a s výjimkou několika průzkumných letů na Západní frontě nic nepodnikali. Tady je opět takovou ironie, na kterou anglofoní historici upozorňují:
Je skutečností, že spojenečtí politici, ale i jejich vojáci, se v této době snažili za každou cenu zajistit, aby své německé nepřátele neprovokovali. Dokonce Francie požádala Velkou Británii, aby Německo nebombardovala, protože by to mohlo vyvolat odvetné bombardování francouzských továren. A tak místo bomb, shazovaly bombardéry RAF propagandistické letáky, které , jak říkal Winston Churchill sarkasticky, měly leda tak Němce vyburcovat k vyšší morálce.
Válka, ta skutečná válka, tak ta probíhala fakt jenom na moři.
Optimisté Spojenců pak tvrdili, že čas je na jejich straně!!!
Kdyby v té době ti samí optimisté viděli statistiku německé výroby ( samozřejmě v té době byla „ Tajná“), mohli by být ještě spokojenější.
Totiž v kvantitě, nikoliv však v kvalitě, získávali Spojenci před Němci náskok.
V prvních měsících roku 1940 – leden až červen – vyrobily anglo-francouzské továrny 1 412 tanků, když Němci za tu samou dobu jich vyrobili 558.
I chaotický stav, který jsme říkali u francouzské výroby letadel, se v měsících 1. až 6. 1940 zlepšoval a pozdvihl spojeneckou, tedy anglo-francouzskou výrobu na 6 794 letadel, což byl dvojnásobek toho, co vyrobili Němci za stejné měsíce – zdrojem je zde – Parker, Struggle for Survival.
Skutečná změna ve výrobě, změna rytmu u Spojenců, byla vyvolána Mnichovskou krizí a plody se začaly ukazovat až v prvních měsících války na Západě.
Organizace vzdušné obrany Velké Británie (PVOS), zejména pak celý řetěz radarů, se neustále každým dnem vylepšoval. Velká Británie měla tehdy jen starosti s tím, že velké množství důležitých součástek k radarům, včetně švýcarských pojistek a holandských a amerických radiových lamp, které se právě na radarových stanicích Velké Británie používaly, se musely dovážet. Podobné to bylo i s mnoha díly k letadlům RAF, a Velká Británie musela také dovážet 25% oceli ze zámoří.
Bohužel, britská výroba oceli byla mizerná pokud šlo o kvalitu a chybělo i 25% spotřeby (Británie musela vyrábět pro armádu vše na co si člověk, v tomto případě voják, vzpomene).
Přestože domácí výroba oceli v Německu nebyla veliká, po výbojích se koncem roku 1940 zvýšila tak, že nacistické Německo mělo na konci roku 1940 k disposici i s ocelí z Protektorátu, Rakouska a Polska celkových 212 miliónů tun.
Velká Británie tehdy vyráběla pouhých 18 miliónů tun oceli – zdroj – Ponting 1940: Myth and Reality.
Na celkové politické dění u Spojenců měl vliv anglo-francouzský neúspěch v Norsku, v dubnu 1940, viz zde VII.díl Norsko, Dánsko 1940 Č 1 – 60:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=196
Zvláště britská veřejnost zneklidnila a Chamberlainova konzervativní vláda dostala co proto i od vlastních stoupenců.
V britském Parlamentu byla Norsku věnována debata, která trvala 2 dny.
Někteří z Churchillových stoupenců si při své kritice nebrali servítky, ale zároveň si dávali úzkostlivý pozor, aby jejich ostré útoky na Chamberlainovo vedení války neuškodilo přímo Winstonu Churchillovi, šéfovi Admirality, když se ho však jeden z nich pokoušel omlouvat, Churchill vyskočil a sněmovně řekl, cituji:
„Přebírám veškerou zodpovědnost za vše, co bylo v Admiralitě učiněno špatně a přijímám svůj plný díl tohoto břemene.“
Tehdy se Labouristická strana bála prosadit rozdělení sněmovny, aby případný úspěch hlasování o důvěře neupevnil nakonec Chamberlainovu moc. Některé členky Parlamentu na samostatné schůzce na mezistranické bázi rozhodly, že prosadí hlasování, což přimělo labouristické předáky k souhlasu s rozdělením sněmovny – zdrojem je zde – Taylor, A. J. P., English History 1914 – 1945. Oxford University Press 1965.
Tím se stalo, že 8. května 1940 pronesl Winston Churchill projev, který ukončil debatu jménem vlády. Byla to pravděpodobně nejdůležitější role Churchillovy kariéry. Churchill byl do této doby, celý dosavadní život, oponentem Chamberlaina a teď najednou pronášel klíčový projev na obranu tohoto muže, na obranu jeho politiky, politiky, s kterou bytostně nesouhlasil. Jako 1. lord Admirality, byl však zodpovědný také sám za řadu chybných kalkulací, které přivodily fiasko v Norsku a ve veřejnosti i ve sněmovně vyvolaly bouři nevole, která hrozila svrhnout britskou vládu. Parlament ústy svých poslanců vypočítával po celé 2 dny německé válečné triumfy a Winston Churchill měl náhle tuto zhoubnou atmosféru napravit.
Povedlo se!
Dokonce, cituji:
„Okouzlil a nadchl všechny virtuozitou.“
Pramenem je zde: Channonův deník, viz Gilbert, Martin, Finest Hour, Winston S. Churchill 1939-1941, Minerva 1989.
Jeden z tajemníků Winstona Churchilla později napsal, cituji:
„Labouristická opozice ho neustále přerušovala a on je vehementně a často zlostně napadal… Věděl, že obhajuje stanoviska, která byla v mnoha ohledech neobhajitelná. Věděl, že jestliže se prosadí nejostřejší kritici, Chamberlain bude muset odejít. Věděl, že v tomto případě se pravděpodobně stane ministerským předsedou on sám. Během celé politické krize však nikdy nepronesl, ani neudělal nic, co by nebylo vůči ministerskému předsedovi absolutně loajální.“
Zdrojem je zde – Peck, John, „Bull & Benediction“, nepublikovaná magisterská práce, viz Gilbert, Finest Hour.