Curtiss SB2C Helldiver , kterému piloti přezdívali "bestie", byl velký letoun konstruovaný jako náhrada za Douglas SBD Dauntles při plnění vyhledávacího/střemhlavého bombardéru, operujícího z paluby letadlových lodí. Prototyp XSB2C-1 uskutečnil první let 18.prosince 1940, ale po dedosti problematickém vývoji jej v polovine roku 1942 ho následoval pouze první výrobní model SB2C-1. Kromě firmou Curtiss vyráběných helldiverů vyrábely tyto stroje pod označením SBF a SBW také kanadské firmy Fairchild a Canadian Car and Foundry. V prosinci 1942 se uskutečnila první dodávka průzkumné perutě VS-9 Námořnictva Spojených států amerických, ale bojově byl tento typ nasazen teprve koncem roku 1943. Jeho první opravdovou akcí byl 11.listopadu 1943 nálet jednotky VB-17 na Japonci ovládaný Rabaul v Nové Británii. Helldivery také sloužili na pozemních základnách jednotek Namořní pěchoty Spojených států amerických. SB2C-1C měl v křídlech čtyři 20mm kanony namísto čtyřech 12,7mm kulometů SB2C-1. Poté následoval progresivní vývoj v podobě celé řady výrobních modelů SB2C-3,SB2C-4 a SB2C-5 spolu s jejich v Kanadě vyráběnými ekvivalenty. Všemi zdroji bylo celkemvyrobeno přes 7100 helldiverů. Zájem leteckého sboru armády USA o střemhlavý bombardér podpořený uspěchy nemeckého Junkers Ju 87 Stuka v Evropě vyústil v roce 1941 v objednávku helldiveru oznaoznačeného jako A-25A Shirike, přičemž dodáno bylo 900kusů. Armádní letectvo je však nakonec využilo jen velmi málo. Některé byly přestavěny k vlekání cvičných cílů a zbylé si převzaly jednotky americké námořní pěchoty pod označením SB2C-1A. Řada letounů byla také dodána Královskému australskému letectvu. 26 kusů SBW-1B bylo dodáno britskému královskému letectvu jako Helldiver Mk.I, ale bojově se tyto letouny nezapojily. Ke konci druhé světové války helldivery rychle vymizely z arzenálu amerického námořnictva, ale typ nadále sloužily v ozbrojených silách Řecka, Thajska, Francie, Itálie a Portugalska. Mezi piloty nebyl typ oblíben, vysloužil si dokonce „překlad“ typového označení SB2C jako „Son of a Bitch, 2nd Class“.
Technické parametry SB2C Helldiver
• Osádka: 2
• Rozpětí: 15,163 m
• Délka: 11,201 m
• Výška: 4,496 m
• Nosná plocha: 39,20 m²
• Hmotnost prázdného letounu: 4588 kg
• Vzletová hmotnost: 6202 kg
• Max. vzletová hmotnost: 7620
• Rychlost: 473 km/h
• Dostup: 7620 m
• Stoupavost: 8,9 m/s
• Dolet: 1931 km
Pohonná jednotka
• 1× dvouhvězdicový vzduchem chlazený čtrnáctiválec Wright R-2600-20
• Výkon motoru: 1900 hp (1420 kW)
Výzbroj
• 2× 20mm kanón v křídlech
• 2× 7,62mm kulomet ve hřbetním střelišti
• 907 kg pum (1× torpédo nesené v pumovnici či 2× puma o hmotnosti 227 kg na závěsnících pod křídly)



