Magnetická mina TMB je nakládána na ponorku.

Ještě jedna závažná a neobvyklá událost otřásla Velkou Británií v prvních dnech 2. světové války.
Magnetické miny.
Událost je sem zařazena z toho důvodu, že jsme si již několikrát řekli:
„Royal Navy byla ve skutečné válce od 1. září 1939“.
Ano, byly to magnetické miny, které Royal Navy způsobily největší šok v počátku války.
Němci je právě do vod Temže a mělčích vod moře shazovali od prvních dní války (silně, jak uslyšíme, to narušilo zásobování Londýna a také dovoz z Francie a do Francie - k britskému expedičnímu sboru „B.E.F.“).
Magnetická mina byla jednoduchá zbraň jejíž způsob aktivování představoval jednu z kuriozit přírody.
Němci magnetické miny shazovali od počátku války, ty ležely na dně moře (nebo řeky) a vyplouvaly k hladině, kde explodovaly u trupu lodí, které proplouvaly nad nimi.
Uvnitř každé magnetické miny byla „kompasová střelka“, kterou „severní pól“ lodi proplouvající nad magnetickou minou stlačil a tím přivedl k výbuchu.
Ta kuriozita přírody je pak v tom, že takové miny byly aktivovány jen loděmi, které byly postaveny na severní polokouli.
Naopak - lodě zhotovené jižně od rovníku měly takzvaný „jižní pól“ a ten kontakty od sebe vzdálil, takže takové lodě mohly nad magnetickými minami proplouvat zcela bezpečně ( princip - dva stejné magnetické póly se odpuzují).
Ale to je zjednodušeně řečeno. Ve skutečnosti bylo vše mnohem složitější a my si to alespoň trochu rozebereme:
Složitost problému byla v tom, že magnetismus lodního trupu nebyl prostě jen severní nebo jižní.
Skoro každá loď byla jiná.
Magnetismus trupu lodě se tak lišil podle směru k magnetickému pólu, ve kterém byl položen kýl lodi při její stavbě.
Mnohem překvapivější pak bylo to zjištění, že lodi, které pluly někam na jižní polokouli a pak se vracely zpět svůj „magnetický rukopis“ změnily.
Mnoho prefabrikovaných lodí bylo někdy sestaveno ze dvou polovin, které byly vyrobeny na odlišných místech (část na jižní polokouli a část na severní polokouli) a ty měly úplně jiné magnetické vlastnosti.
Jakmile tedy byl „magnetický rukopis lodi zjištěn“, bylo možné je demagnetizovat pomocí průtokoměru. Tady si řekněme takovou kuriozitu, že když byl princip hrozby magnetických min odhalen, jediný britský výrobce průtokoměrů dostal náhle žádost o dodávku 500 kusů průtokoměrů – když předtím od roku 1898 do roku 1939 jich vyrobil jen 12 kusů.
Magnetické miny svým charakterem byly „citlivé miny“ použitelné jen v mělkých vodách.
Typ TMB ve 25 metrech hloubky a typ TMC do 40 metrů hloubky.
Menší miny Němci kladli z torpédových rour ponorky, když 3 miny zabraly délku torpédometu ponorky, jako jedno torpédo.
Německé miny tedy byly buď kladené z ponorek, nebo byly shazovány na padácích z nízko letících letadel do přístavů, ústí řek a pobřežních plavebních drah.
Několik měsíců od 1. září 1941 vládlo ve Velké Británii zděšení.
A jak by také ne!
Vždyť magnetické miny vážně poškodily britskou bitevní loď „HMS Nelson“

, lehký křižník „HMS Belfast“

a také potopily 3 torpédoborce a 129 obchodních lodí.
Jednu dobu bylo ústí Temže německými magnetickými minami natolik zamořeno, že se skutečně mluvilo o tom, že londýnský přístav bude muset být uzavřen (Winston Churchill, jako 1. lord Admirality o magnetických minách informoval britský válečný kabinet až 14. listopadu 1939 v té souvislosti, že německé magnetické miny působí značné škody na britské a francouzské lodní tonáži).
Jedna německá ponorka nakladla řadu magnetických min na strategicky životně důležitém místě britské lodní dopravy, totiž u výjezdu z ústí řeky Temže do kanálu La Manche. Tady také najela britská minonoska „HMS Adventure“

na jednu magnetickou minu a byla výbuchem těžce poškozena. O život přišlo 24 britských námořníků.
V 2. světové válce se prvně hovořilo (a ne naposledy) o „Tajné zbrani“, nebo také o „Hitlerově tajné zbrani“.
Na úplném počátku se Britům zdálo, že problém německých magnetických min Royal Navy vyřeší rychle a snadno, vždyť samo používalo magnetické miny již od roku 1917. Britové také i v meziválečném období (od 1918 do roku 1933) experimentovali s magnetickými vlastnostmi lodního trupu, ale britští vědci Admirality kladli důraz při svém bádání na protiopatření, kterým mělo být magnetické torpédo.
Brity zkoumaný experiment vyžadoval silný magnetismus, který by přivedl nepřítelovo torpédo k výbuchu předčasně a to ještě dřív, než dorazí k cíli.
Admiralita na to vyčlenila nejen málo peněz, ale i málo techniků a pak dokonce vydala pokyn, aby byly práce zastaveny. Admiralita tvrdila, že námořní miny, magnetické miny, stejně jako ponorky jsou zbraní podřadných námořních mocností (síla je jen ve velkých bitevních lodí…).
Teď, myšleno v roce 1939, se musí Royal Navy pokusit problém řešit oprášením starých výzkumů.
Technici i vědci Royal Navy však při tom zjistili, že jejich výzkum, jejich magnetické paravány, které rušily britské magnetické miny, naopak německé magnetické miny přivádějí k výbuchu a jejich vlečná zařízení jsou tak často zničena a britské minolovky, které takové paravány táhnou, jsou těžce poškozeny.
A Britům v tu dobu pomůže tak trochu náhoda.
Co se stalo?
V noci z 22. na 23. listopadu 1939, v temné a bezměsíčné noci, mezi 21 a 22 hodinou, prolétl německý He 111, který sledoval ústí Temže, nízko nad koncem southendského mola – pramenem je zde – Crowther, J. G. – Whiddington, R., Science at War, HMSO 1947.
Pro německou Luftwaffe bylo southendské molo dobrým orientačním bodem, které používali jako navigační pomůcku. Britové to zjistili a tak na konci tohoto mola bylo kulometné družstvo, které zahájilo palbu a po chvíli vidělo jak se od letounu oddělily 2 padáky. Piloti to nebyli, to jen zaskočeni palbou, shodili Němci 2 magnetické miny do mělkých vod odlivu a pak odlehčeni o náklad rychle odletěli.
Brzy Britové zjistili, že nejde o lidi na padácích.
Ještě před půlnocí z 22. na 23. listopadu 1939 je informován ministerský předseda Velké Británie Chamberlain o tom, že se naskytla nevídaná příležitost a „Hitlerova tajná zbraň“ – magnetická mina je v britských rukou a bude možné ji prozkoumat.
Byla válka a všechny ohledy šly stranou!!!
Ještě v 1 hodinu 30 minut v noci vyrazili 2 experti, kteří dostali instrukce a pravomoci od ministerského předsedy Chamberlaina a 1. lorda Admirality Churchilla, autem do Shoeburynessu, kde na dně obnaženém odlivem ležely 2 německé magnetické miny.
Ve 4 hodiny ráno dne 23. listopadu 1939, za silného deště, je již výzkumný tým na odkrytém bahnitém dně řeky. Při světle silné přenosné lampy si experti z Londýna prohlíželi černý hliníkový válec, 2 metry dlouhý a v průměru víc než půl metru tlustý.
Bohužel to ráno než mohli vůbec něco, mimo upevnění magnetických min, podniknout, pohltil německé magnetické miny přicházející příliv a až do odpoledne 23. listopadu 1939 k minám nebylo možno proniknout – zdrojem je zde – Langmaid, Kenneth, The Approaches are Mined!, Jarrolds 1965.