
Těžká mostová souprava TMS je československým výrobkem ze začátku šedesátých let minulého století. Je určena na stavbu silničních montovaných ocelových příhradových mostů. Materiál soupravy se skládá ze dvou mostních částí a jedné pilířové části.
Vznikla na základě analýzy nedostatků mostu BB (Bailey Bridge) a snahy odstranit nevyhovující šířku vozovky, hmotnost nosné konstrukce, rychlost stavby a zamezení plýtvání materiálu při stavbě dvoupatrových mostů. Obdobně jako u BB byla navržena variabilita nejen nosné konstrukce, ale i mostovky. Zvyšování únosnosti se dosahuje zdvojováním stěn hlavních nosníků nebo zvýšením hlavních nosníků zřízením dvoupatrové konstrukce. Oproti konstrukci BB lze zvýšit únosnost dvoupatrového hlavního nosníku případným zesílením pasů.
Mosty TMS jsou rovněž s jedním jízdním pruhem, s dolní mostovkou, při šířce vozovky 4,0 m. Osová vzdálenost vnitřních stěn je 4.750 mm. Průjezdný profil mezi hlavními nosníky je 4.500 mm.
Složení soupravy
Jedná se o mnou vytvořený seznam podle dostupných údajů, oficiální se mi nepodařilo zjistit. Kdo má možnost, ať pomůže doplnit.
Váha soupravy je 323 tun, z toho 258 tun tvoří mostní součástky. Výroba jedné soupravy vyžaduje 62.000 jednotkových odpracovaných hodin. Pro výrobu 3 mostových souprav musí být vyrobena sada přípravků, jejichž výroba si vyžádá 35.000 jedn. hodin. Pracnost mostových souprav je 3,5x větší v porovnání s výrobou ocelových konstrukcí budov.
Jedná se o strojírensko-mostárenské opracované svařované výrobky, které jsou kompletovány převážně z válcovaného materiálu a malých výkovků s náročnými požadavky na toleranci.
Jedna souprava se skládá ze 72 druhů dílců o celkovém počtu 4.020 kusů /mimo šroubů/. Nejlehčí díl váží 247 kg. Všechna dílce jsou kompletovány a opracovávány v přípravcích s velkou náročností na opracování, protože musí být zaměnitelné. Z požadavku zaměnitelnosti vyplývá požadavek na přesnost.
---základním montážním prvkem je příhrada o délce 3 m
---hlavní nosník
---podélník
---příčník
---výsuvný krakorec
---spojovací článek o délce 0,5 m
---krátké pole o délce 0,5 m
---mostovková vložka o délce 0,5 m
---mostovka
---koncové příhrady
---nájezdové rampy
---spojovací prvky, čepy a šrouby
Z materiálu soupravy je nejvhodnější postavit most o jednom mostním poli. Při použití mostních pilířů (např. PIŽMO) lze stavět i mosty o více polích.
Mostní pilíř PIŽMO

Zde je odkaz na filmovou ukázku Vltava v obrazech - výstavba Žďákovského mostu. Jedná se o největší použití podpěry PIŽMO. Pro urychlení : Můžete vynechat první polovinu, je to totiž až ve druhé.
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/2 ... neho-casu/
Je ocelová, příhradová, rozebíratelná konstrukce skládající se z hlavice, dříku a paty. Dřík umožňuje odstupňovat výšku konstrukce po 40 cm. Podle hloubky a charakteru překážky lze libovolně volit půdorysný profil pilíře, zpravidla 2x4 nebo 3x4 sloupky. Maximální možná výška pilíře je do 35,20 m. Tento pilíř lze využít pro uvedené silniční i železniční mosty. Orientační doba stavby se pohybuje řádově v hodinách až dnech v závislosti na velikosti pilíře. Pro stavbu pilíře je potřeba pracovní skupinu asi 20 osob.
Mostní varianty Únosnost může být podle níže uvedených variant 20, 40, 60 100 t.
Ze soupravy TMS lze postavit most délky až 108 metrů s únosností 60 t (dvoustěnný zesílený) a 24 m pilíř a 4 pilíře v celkové výši 27 m (3, 6, 9, 9 m),
Délku most lze měnit po 3 m / délka jednoho dílu ( základní montážní prvek tj. součást je příhrada o délce 3 m ) nebo po 0,5 m / délka spojovacího článku, krátkého pole a mostovkové vložky /. Příhrada, kde liniovou montáží montujeme zároveň pravý, levý nosník a mostovku.
1) jednopatrový
a) Jednostěnný nosník,
b) Dvoustěnný nosník (1p2s)
---s rozpětím 18, 21 a 24 metrů : únosnost do 40 tun
---s rozpětím do 27 m : únosnost do 36 t
c) Zesílený dvoustěnný.
2) dvoupatrový:
a) Dvoustěnný nosník (2p2s)
---s rozpětím do 42 m : únosnost do 40 t
b) Zesílený dvoustěnný,
c) Zesílený dvoupatrový dvoustěnný (2p2sZ)
---s rozpětím 54 m : únosnost do 40 t
Zároveň je možno použít v případě zesílených pásů hlavního nosníku zesílenou mostovku.
Příhrada : liniovou montáží montujeme zároveň pravý, levý nosník a mostovku.
http://www.silnicniprogram.webzdarma.cz/tms.html
Stavba mostu:
Stavbu je možno provádět buď ručně nebo s mechanizací (automobilní jeřáby, kozlíkové jeřáby apod.). Podle potřeby je možno stavět mosty o jednom i více polích a to především na pevných podpěrách (pobřežní opěry, pilotové bárky, pilíře montované i monolitické). Pro přechod z mostu na břeh je možno použít typových součástí nájezdových ramp TMS nebo je možno navrhnout přímý přechod s využitím stávající nebo upravené opěry se závěrnou zídkou. Montáž lze provádět na výsuvné dráze a pomocí výsuvného krakorce vysouváme do překážky.
Hlavní nosníky jsou napříč spojeny příčníky, které leží na spodním páse. Přes příčníky jsou položeny podélníky, a to 6 ks v jedné přehradě, přes ně se kladou mostiny tvořící vozovku ohraničená obrubníky. Na vnější straně hlavních nosníků bývají lávky pro pěší, široké 800 mm. Most je na obou koncích uložený na ložiskách a na ložných deskách a je vystrojen nájezdovými rampami
Mosty se zpravidla staví s výsuvným krakorcem na válečcích a sune se přes překážku, až je konec krakorce nad dosedacími válečky na protilehlém břehu. Výsuvný krakorec se rozebere a most se současně na vlastním břehu zvedne na zvedáky, válečky se odstraní a most se spustí na ložiska. Stejně tak se most spustí na ložiska i na protilehlém břehu. Nakonec se připevní rampy na obou koncích mostu. Vysouvání může být ruční nebo pomocí automobilů, jeřábů a pod.
TMS je převážena na :
- 4 automobily P V3S s automobilními přívěsy AV3, na kterých jsou naložené pomůcky na stavbu mostu,
- 36 automobilů 10 t (T-111, T-138) s automobilními přívěsy A-5, na nichž jsou naložené součástky mostu, z toho na 9 automobilech s přívěsy je naložená pilířová část.
Na jednom 10 t automobilu (T-111, T-138) s přívěsem A-5 je naloženo 6 m mostu o únosnosti 60 t.
K soupravě TMS dále patří:
- 2 automobilové jeřáby HSC-4,
- 2 ženijní vyprošťovací soupravy,
- 6 automobilů P V3S naložených trojdílnými pontony s příslušenstvím,
- 1 automobil ŽPD-2,
- 2 automobily P V3S - osvětlovací souprava, EC, soupravy tesařské a zednické,
- 2 automobily T-805 - měřicí přístroje, průzkumná souprava,
- 1 gumový člun.
Po železnici s TMS přepravuje na 20 železničních vozech VD a 2 Z.