V roce 1974 bylo u sovětské automobily VAZ založena speciální konstrukční kancelář (RPD) mající na starost vývoj motoru s rotačním pístem, který je znám lépe jako Wankelův motor. Úkolem RPD byl vývoj wankelova motoru od výkonu 40 koní a výše, za účelem nahrazení klasických pístových motorů ve vozech Lada, případně i v dalších automobilech sovětské produkce. Ale i v „všemocném“ Sovětském Svazu se objevil hlavní nedostatek tohoto motoru, kterým je vyšší spotřeba tohoto motoru oproti klasickému pístovému. Přesto vývoj nebyl utlumen, ale dostal další finance.
Vývoj wankelova motoru totiž nezůstal bez odezvy u všemocné KGB, které se představa zástavby malých, lehkých a přitom výkonných motorů do "standardních" Žigulíků velice líbila.
VAZ 21018 (rok 1974-1978)

motor VAZ 311
Prvním vyráběným modelem vybavený Wankelem byl VAZ 21018, o jehož pohon se staral jednorotorový motor VAZ 311 o výkonu 70 koní (51kW) při 6000 otáčkách za minutu. Jako základ byl použit standardní vůz VAZ 2101 velice dobře známý i u nás.

Tato fotografie má být údajně onen VAZ 21018
S příchodem nových modelů Žigulíků, již "převaha" 21018 přestávala být dostatečná, a tak bylo přikročeno k výrobě :
VAZ 21019 (rok 1978-1980)

motor VAZ 411
Tato modelová řada vznikla kombinací VAZ 2101 a dvourotorového motoru VAZ 411 s výkonem 115 koní.
Porovnání vozů VAZ 2101, VAZ 21018, VAZ 21019 a VAZ 2106

Do tabulky jsem také uvedl nejsilnější šestnáctistovku z řad Žigulíků, aby vyzněl jak velký výkonový skok to byl oproti klasickým motorům. A přitom Žigulík 2106 už byla na zdejších silnicích "raketa", a co teprve v SSSR :-)
VAZ 21059 (rok 1980-1982)

S příchodem nové řady VAZ 2105 do výroby bylo rozhodnuto o zahájení výroby wankelové verze pro bezpečnostní složky SSSR. Jako pohonná jednotka byla zvolena již výše zmíněný motor VAZ 411, ovšem se zvýšeným výkonem na 120 koní. Ručička tachometru se zastavila až na hodnotě 180km/h, a z 0 na 100 km/h zrychlil za 9sekund. Spotřeba pak byla 9 litrů na 100km. Další modifikací řady Nova byla verze VAZ 21079 (rok. 1982), která dostala ještě silnější variantu Vaz 411 o výkonu 130 koní.
GAZ 31028 (rok 1985-?)

S wankelovými motory VAZ měla co do činění také "konkurenční" automobilka GAZ, která na základě přání bezpečnostních složek upravila svou řadu 3102 Volga. GAZ sice pro KGB již vyráběl speciální Volhy poháněné osmiválcem o objemu 5,5 litru s výkonem 220koni a točivým momentem 451Nm při 2500ot/min (standardní Volha měla 4 válec o objemu 2,5litru s výkonem 105 koní), ale zákazníkovi se neodporuje. GAZ 31028 dostala dvourotorový motor VAZ 413o obsahu 2x 654cm3 s výkonem 140 koní a točivým momentem 190Nm. Také je uváděn i třírotorový motor VAZ 431 (objem 3x654cm3) o výkonu 210koní při 6000ot/min a točivým momentem 285Nm při 4500ot/min. S tímto motorem Volha hravě překonávala 200km/h a zrychlovala z 0 na 100km/h za 8sekund! Normální Volha 3102 dosahovala maximální rychlosti 150km/h a na stovku zrychlila za 16sekund.Po této odbočce se GAZ vrátil zpět ke svým osmiválcům, díky kterým dosahovaly Volhy podobných výkonů. (Mimochodem pro GAZ 3102 mám slabost).
VAZ 2108-91, VAZ 2109-91 a VAZ 21099-91

VAZ 2108-91
A dostáváme se do časů Perestrojky, do druhé poloviny osmdesátých let. V Československu nabíhá výroba Favoritu a v Sovětském Svazu pak výroba Samary. Pro Samaru byl vyvinut dvourotorový VAZ 415 (objem 2x654cm3) o výkonu 140 koní při 6000ot/min a točivým momentem 186Nm při 4500ot/min. Tento výkon umožnil Samaře dosáhnout 200km/h a zrychlit na stovku za 8 sekund. VAZ 2108 je označení třídveřové verze, 2109 pětidveřové verze a 21099 pak sedanu.

motor VAZ 415

VAZ 2109-91

VAZ 21099-91
VAZ 2110-91

Máme zde druhou polovinu devadesátých let a tolik vysmívanou, k nám dováženou Ladu. I ona je osazena motorem VAZ 415, který ji umožňuje obdobné výkony jak v případě Samary. Tedy maximálka 210km/h a zrychlení za 8sekund.
VAZ 2115-91

V roce 2001 byla představena modernizovaná verze Samary, a spolu s ní přišla na svět poslední (tedy mnou vypátraná) Lada s wankelovým motorem. Pohonná jednotka a výkony jsou stejné jako u VAZ 21099-91.
Lady s Wankelem nikdy nebyly určeny pro civilní trh, na tož pro export, ale byly pouze určeny pro potřeby bezpečnostních složek Sovětského svazu, respektive Ruské federace. Automobilka VAZ dle všeho s vývojem těchto motorů neustává, a lze jej očekávat i u dalších jejich modelů. Krom toho vyrábí tyto motory i pro letecký průmysl, a to motor VAZ 416 (výkon 160koní) a VAZ 426 s výkonem 240 koní.

Srovnání počtu součástek motoru Wankel (nahoře) a pístového čtyřválce (dole)
A na závěr, technická data motoru VAZ 415:

A jako bonus video z výcviku řidičů KGB odkaz
Zdroj: internet a různá literatura
Tento článek jsem již dříve publikoval na svém blogu, který je umístěn na www.auto.cz. (nejde mi sem vložit odkaz takže adresa zní t613.blog.auto.cz)