

INDICKO - PÁKISTÁNSKÉ VÁLKY. TROCHA HISTORIE A ÚVAH.
ÚVOD
Posledních více než 40 let se v různých časových intervalech světová veřejnost mající přístup k informacím s různou mírou znepokojení dívá na aktivity, které provází jeden z dlouhodobých latentních vojenských konfliktů, který už několikrát přerostl v otevřené nepřátelství a války, kde intenzita krutost bojů i následných humanitárních katastrof dosáhly nebývalé výše.
Tento vleklý konflikt trvá s přestávkami již od půlnoci 15. srpna 1947, kdy Velká Británie pod tlakem indického národně osvobozovacího boje vedeného Indickým národním kongresem v čele s Mahatmou Gándhím odešla a umožnila tak vznik dvou států – Indie a Pákistánu v počátku tvořeného Západním Pákistánem a Východním Pákistánem, které spolu neměli přímé spojení.
Tak na indickém subkontinentu vznikly dva nezávislé státy Indická republika a Pákistán. Abychom pochopili příčiny a vznik tohoto konfliktu, musíme nejdříve poznat státy, které v něm účinkují.
KAPITOLA PRVNÍ: Něco málo o těchto dvou státech – geografie, demografie a historie
INDIE
Území Indie se ze dvou třetin nachází na poloostrově Přední Indie.
Státní zřízení: Indická republika
Rozloha: 3 287 590 km²
Počet obyvatel: něco kolem 1 miliardy je to druhý nejlidnatější stát na světě. Obyvatelstvo Indie je mnohonárodnostní. Většinou je původu indoevropského a dravidského, dále Austro-asijci a mongoloidní etnika
Hustota zalidnění: 284 obyvatel na kilometr čtvereční
Hlavní město: New Delhi
Úřední jazyky: angličtina, hindština a jazyky jednotlivých svazových států
Země je rozčleněna do 25 států a 7 svazových teritoríí

Současná mapa Indie[/align]
Náboženská orientace: hinduisté - 80,3%, muslimové - 11%, křesťané (2,4%). Za zmínku stojí menšina Sikhů - 2%, žijících na severu země u hranic s Pákistánem v oblasti zvané Panžáb. Sikhští separatisté požadují samostatný stát Chálistán.
Průřez historií Indie - zde to vezmu vyloženě zkratkou:
V letech 2500 až 1500 před naším letopočtem se usazují na tomto území harappská kultura a védská kultura, v letech 550 – 320 před naším letopočtem vzniká říše magadhská a objevuje se budhismus.
V 6. století před naším letopočtem vpadla do oblasti severozápadu Indického subkontinentu vojska achaimenovce Dareia prvního a o dvě století později pak Alexandra Velikého.
V roce 180 před naším letopočtem v této oblasti vzniklo Indo-řecké království, které zabíralo území od Gandháry po Paňdžáb. Největšího kulturního i obchodního rozmachu království dosáhlo pod vládou Menandra I. Později pak v letech 320 až 185 před naším letopočtem nahrazuje maurijská říše a objevuje se jméno Ašóka v souvislosti se sjednocením celé Indie - takřka celý subkontinent se podařilo sjednotit jemu a jeho dynastii.
Následující období vlády Guptů se díky rozmachu náboženství i vědy stalo známé jako zlatý věk Indie. Přibližně ve stejné době na Indickém subkontinentu existovalo mnoho dalších státních útvarů jako například království Pándjů, Čólů, Čérů či Pálovů.
Islám se do Indie dostal v roce 712, když arabský generál Muhammad ibn Kásim dobyl oblast Sindu, Multánu v jižím Paňdžábu. Tím byl v této hluboké minulosti položen základ konfliktů, které neskončily ani po 1200 letech. Vítěz takto připravil půdu pro vznik Ghaznovské říše, Dillíského sultanátu i říše Mughalů.
Jenže souběžně v Indii vzniklo i několik hinduistických království jako byla říše Maráthů, Vidžajanagárů a dalších menších království Rádžpútů.
Počátkem 16. století díky mořeplaveckým cestám Vasco de Gamy byla objevena cesta do Indie kolem afrického kontinentu a to znamenalo příchod Portugalců a od 17. století dochází k pronikání Francouzů a Britů. V roce 1763 je uzavřen pařížský mír, který potvrdil britskou hegemonii v Indii. Indie si zachovává jistou míru samostatnosti a vlastní správy, ale je podřízena britské Východoindické společnosti, která disponuje i nemalými vojenskými silami. Jenže bezohledné jednání a přehlížení náboženských odlišností a tabu, vedlo k detonaci a Britové čelili povstání Sipáhiů, které přineslo velké oběti na obou stranách. Stalo se v letech 1857 až 1858.
Po potlačení povstání se Indie stává britskou kolonií.
V době obou světových válek se statisíce Indů všech vyznání účastnily pod britským velením mnoha bojových operací na mnoha válčištích a prokázali vysokou míru loajality a statečnosti. I to spolu s nemožností bez extrémních násilných akcí tuto kolonii udržet vedlo k tomu, že jak už jsem uvedl, Indie dne 15.srpna 1947 získala samostatnost. Indie se tak stává nezávislou federativní republikou a členem Commonwealthu.
PÁKISTÁN
Pákistán se nachází na severozápadě poloostrova Přední Indie
Státní zřízení: Pákistánská islámská republika,dominatní silou v zemi je armáda
Rozloha: 879 811 km² tento údaj zahrnuje i sporné území Kašmíru
Počet obyvatel: 142 milionu obyvatel. Pákistán je stejně jako Indie mnohonárodnostním státem. Nejpočetnější zastoupení mají Panžábci asi 48 %, pak Paštunové 13 % převážně u hranic s Afghánistánem- hodně je o nich slyšet v souvislosti s problematikou kolem současného afganistanu, Sindhané 12 % a nakonec Saraikové 10 % Hustota zalidnění: 160 obyvatel na kilometr čtvereční
Hlavní město: Islámábád
Úřední jazyk: urdština
Země je administrativně rozčleněna na 4 provincie, území hlavního města a 6 kmenových území

Mapa současného Pákistánu[/align]
Náboženství je převážně muslimské asi 97 %, z toho jsou 2/3 sunnité, nacházejí se zde také menšiny křesťanů a hinduistů.
Historie je více než stručná.
Pákistán vznikl 15.srpna 1947 a měl podobu dnešního Pákistánu a Bangladéše tedy jak jsem už uvedl Západního a Východního Pákistánu. Dne 23. března 1956 byla vyhlášena Islámská republika.
Východní Pákistán se 26. března 1971 odtrhnul a vznikla Bangladéšská lidová republika, která se po válce Pákistánu a Indie dne 16.prosince .1971 osamostatnila.
Pákistán je federativní republika, člen Commonwealthu, v čele s prezidentem.
Tolik co si myslím že by bylo dobré vědět o obou protivnících v uvedených oblastech a nyní se podíváme na prazáklad jejich neschopnosti spolu vyjít a důvod jejich antagonismu. K tomu je potřeba zodpovědět zákadní otázku. Ta zní:
Co bylo a doposud je skutečnou podstatou všech indicko - pákistánských válek?
Na první pohled by se mohlo zdát, že jde pořád a stále o Kašmír. Je to pravda, ale není úplná. Základní problém je v náboženství a to ve sporech mezi oběma hlavní náboženstvími v Indii prvotně i v Západním Pákistánu a Východním Pákistánu. Není to jednoduché na popis ale pokusím se vytvořit základní charakteristiku obou náboženství a přidat to, čím přispěla k tomuto latentnímu konfliktu.
Náboženské konflikty jsou v lidské historii na denním pořádku, uvedu příklad středověkých křižáckých výprav, které měli za následek obrovský pokles populace jak ve středověké Evropě, tak i na Středním Východě. Války mezi Turky a Rakousko-uherskou monarchií, rekonqvista ve Španělsku. Ve svých dějinách však nemusíme chodit moc daleko, stačí si vzpomenout na nedávnou válku v bývalé Jugoslávii. Náboženství je také jednou z hlavních hybných sil konfliktu mezi Indií a Pákistánem, což je konflikt Hinduismu s Islámem.
Hinduismus
Je světové náboženství a vyznávané menšinami hinduistů žijících v Bangladéši, Srí Lance a Pákistánu. Ale nejvíce hinduistů tedy 95% žije v Indii a Nepálu. Toto náboženství vyznává přibližně 840 miliónů lidí. Jeho hlavním cílem je konečné duchovní osvobození z koloběhu existencí.
Hinduismus je velký nábožensko-filozofický systém, který vznikl ve starověké Indii. Vytvořily ho indoevropské kmeny Árjů, které přišly do Indie z pravlasti Indoevropanů - ležící pravděpodobně na území dnešního Turecka. Příchod Árjů k řece Indu se odehrál asi v 18. století př.n.l.. Jak postupovali stále hlouběji do nitra Indie (k řece Ganga), postupně ovládli a podrobili si původní obyvatelstvo. Tak vzniklo rozdělení na dvě vrstvy, jež se později proměnilo ve známý indický kastovní systém, který přetrval v některých částech země dodnes.
Ačkoli se hinduismus řadí počtem svých vyznavačů k největším náboženstvím na světě, podstatně se odlišuje od křesťanství, islámu nebo budhismu. Příslušnost k tomuto vyznání je totiž určena rodovým původem člověka. Plnoprávným hinduistou může být jedině ten, kdo se narodil z indických rodičů nebo rodiče. Tím získal zařazení do hinduistického kastovního systému.
Základem tohoto systému bylo rozdělení obyvatelstva do čtyř velkých kast (tzv varny). První tři byly tvořeny především árijskými dobyvateli, byly plnoprávné a mohly se účastnit hinduistického náboženského života.
Byla to kasta:
brahmínů - kněží
kšatrijů - bojovníků
vaišjů - obchodníků a řemeslníků
Čtvrtou kastu šúdrů - služebníků - tvořilo většinou původní porobené obyvatelstvo, přičemž některé zvláště primitivní místní kmeny (tzv. lesní lidé) byly z kastovního systému úplně vyloučeny a odsouzeny do role podlidí. Příslušnost ke kastě byla dědičná a řídila se složitými předpisy - každá ze čtyř varn měla svá vlastní životní a morální pravidla. Později došlo uvnitř varn ještě k dalšímu dělení na desítky a stovky různých specializovaných podkast. Tento kastovní svět pak je velmi diskriminační jak vůči jiným vírám a jejich nositelům, tak i uvnitř sebe sama.
V průběhu svého tisíciletého vývoje si hinduismus vytvořil velmi širokou škálu náboženských představ a názorů, ze kterých si každý jeho vyznavač může vybrat ty, které nejvíce odpovídají jeho založení. Je tu ovšem i společný základ, a tím je víra v reinkarnaci, existenci nesmrtelné duše, jež po smrti fyzického těla přechází nepřetržitým koloběhem životů do jiné tělesné schránky. Přechod do jiného těla není čistě náhodný, podmiňuje a určuje jej totiž chování člověka v předchozí existenci. Je to souhrn dobrých a špatných skutků, kterých se člověk za celý svůj život dopustil. Správný hinduista by měl žít řádným životem, vyvarovat se všeho zla a dobrými skutky shromažďovat duchovní zásluhy. Byla by to krása, ale i tito lidé jsou schopni neuvěřitelných krutostí a to uvidíme dále.
Islám
Islám je nejmladším z náboženství, které počítáme mezi světové. Jeho vznik se datuje do let 610 až 632, kdy došlo k Mohamedově prorockému osvícení. Mohamed působil nejprve v Mekce a potom v Medíně, tam se pod jeho vedením spojili všechny kmeny obývající toto město a uznaly islám jako náboženství a Mohameda jako soudce ve všech sporných otázkách. Do tohoto společenství se podařilo velmi rychle integrovat všechny okolní kmeny, což bylo základem pro to, aby se islám začal šířit dál.
V roce 632, kdy Mohamed zemřel, byl skoro celý Arabský poloostrov obrácen na islámskou víru. Mohamedovi nejbližší stoupenci se mezi sebou dohodli na ustanovení nového vůdce Kalifa. Ten sjednotil dříve nejednotné arabské kmeny pod korouhev islámu a po té začalo závratné arabské dobývání. Islám byl násilně šířen na rozsáhlém území, sahajícím od Španělska až po Indii a za dobu mírně přesahující jedno století se díky němu zrodila nová oslňující kultura.
Muslimové nevidí islám jako náboženský systém oddělený od reálného života, pro který by si vyčlenili jen třeba nedělní odpoledne, jejich chápání je odlišné. Vysvětlují své náboženství jako „ucelený způsob života“, nerozlišují mezi světskými a náboženskými záležitostmi. To vysvětluje, že islám sice nevytvořil církev jako takovou, ale vytvořil ucelený systém práva, kde všechno podléhá islámské moci a předpisům, a proto je možné najít v Koránu předpisy například z dědického, rodinného či trestního práva.....
Jednou ze základních povinností muslimů je bojovat proti vnějšímu ohrožení islámské komunity a navíc se vyrovnávat s vlastním vnitřním odporem proti pravidlům božího zákona. Toto se nazývá džihád neboli „svatá válka“ muslimů proti nevěřícím, v níž nemusí být nezbytně užito vojenské síly. Džihád se řídí přísnými islámským zákony o válce, které stanoví podmínky, za nichž se taková válka může vyhlásit. A jelikož máme v hlavách 11. září a podobné aktivity muslimských extrémistů zapomíná se , že tato svatá válka může mít až tři podoby:
- válku srdcem,
- válku mečem
- válku slovem
Obvykle bývá vyhlášena proti určitému konkrétnímu nepříteli, který brání dodržování víry, znevažuje víru nebo jí jinak škodí.
Počet muslimů na světě je asi jedna miliarda, což znamená, že každý šestý člověk je muslim. Tím Islám vyrovnává a pomalu převyšuje počet křesťanů, přičemž křesťanství je zatím nejrozšířenějším světovým náboženstvím.
Tolik o náboženství, základního kamene neschopnosti spolu jednat u obou protagonistů kterých se bude týkat další text.
Dlouholeté snahy dosáhnout v roce 1947 nezávislosti Indie na Velké Británii a zároveň tento subkontinent sjednotit nenašla naplnění. Způsobilo to hlavně to, že se Muslimská liga vedená Muhammadem Alí Džinnáhem a hinduistická Kongresová strana vedená Džavarharlálem Nehrú nedokázaly dohodnout na ničem zásadním. Británie chtěla pomoci a navrhla vytvořit federální unii, ale tyto dvě strany nechtěly slyšet. Nosný problém byl v tom, že muslimové podporovaní sikhy požadovali svůj vlastní stát. Ten měl být tvořen provinciemi Bengálsko a Pandžáb. S tím hinduisté odmítali souhlasit.
Místo toho došlo k naplnění ambicí obou těchto stran jejich představitelů. Dne 15. srpna 1947 jak už víme došlo k rozdělení Indie na tři samostatné celky. Šlo o :
Indickou unii, dnes Indická republika
Západní Pákistán, dnes Islámská republika Pákistán,
Východní Bengálsko, někdy Východní Pákistán, dnes Bangladéš
KAPITOLA DRUHÁ: občanská válka 1947 až 1948
V té době už bohužel v na území bývalé britské kolonie Indie probíhala skrytá občanská a náboženská válka, která se rozdělením dostala do úplně jiné roviny. Tato válka započala rok před získáním nezávislosti a rozpadem kdysi jednotné země.
Boje mezi hinduisty a muslimy se po „Velkém kalkatském vraždění“ ke kterému došlo ve dnech 16. až 20. srpna 1946 rozšířily po celé zemi a měly podobu doutnajícího ohně odkud vyšlehávaly plamínky brutálního násilí. To byl události, které předcházely 14. srpnu 1947, kdy bylo oznámeno rozdělení Indie a Pákistánu.
Rozdělení bylo po 16. srpnu následováno okamžitě eskalující občanskou válkou. Tato válka začala jako vystoupení Konference Džamů a Kašmíru pod vedením šejcha Abdulláha proti Hari Singhovi, rádžovi Kašmíru. Tento feudální vládce zůstal myšlením ve středověku a díky tomu že disponoval s britským vědomím silnými polovojenskými jednotkami maskovanými jako policie. Ve své podstatě šlo o sociální konflikt mezi hinduistickými velkostatkáři zaštítěnými hinduistickým vládcem a zbídačenými paštunskými muslimskými rolníky. Zde projevená nenávist se šířila jako lavina. Začal nebývalý exodus lidí mezi jednotlivými nově vzniklými státními útvary.
5 500 000 muslimských utečenců se vydalo na cestu do Západního Pákistánu ze západní Indie,
1 250 000 hinduistů odešlo z Východního Pákistánu do západního Bengálska
400 000 hinduistů bylo nuceno uprchnout před smrtí ze Sindu v Západním Pákistánu do Indie.
Nepokoje trvaly i nadále a asi 1 000 000 utečenců zemřelo násilnou smrtí, hlady a na nemoci, protože první indický ministerský předseda Nehrú nepřipustil, aby se do tohoto šílenství zapojily britské jednotky. A z tohoto podhoubí občanské a náboženské války v návaznosti na aktivity šejcha Abdulláha vzešel první otevřený konflikt- tedy první válka mezi nově vzniklými státy.
Pokračování následuje