Recyklace vojenské techniky za WW2

Komentáře aktuálního dění ...

Moderátor: jarl

Pravidla fóra
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.

Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".

Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.

Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Odpovědět
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Překování mečů v pluhy - letectvo

Příspěvek od knezdub »

Pánové, opět vznáším všetečný dotaz: Byla nějak využita vojenská letecká technika, po ukončení válek, pro civilní použití? U aut, některých lodí si to dokážu představit, ale u letadel (krom dopravních) moc ne. Takový Šturmovik předělaný na práškování polí... Myslím tím konverzi již vyrobených, případně i použitých letadel. Nemám na mysli zavedení poznatků z vývoje, příp. přizpůsobení výrobních linek na bombardéry pro výrobu dopravních letadel. Díky, Mirek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Po prvej svetovej vojne boli niektoré vojenské lietadlá používané napríklad na dopravu leteckej pošty.
Po druhej svetovej vojne sa nejaké odzbrojené ťažké bombardéry krátky čas používali ako dopravné a na špeciálne výskumné lety (meteorologický prieskum, fotografovanie...) asi až do 60. rokov. Zopár stíhačiek bolo použitých ako športové/závodné lietadlá na preteky okolo pilónov v Reno a podobne. Všeobecne sú však vojenské bojové lietadlá prevádzkovo veľmi neekonomické a náročné na údržbu, takže akonáhle s objavili dostatočne výkonné stroje civilnej konštrukcie, vojenské stroje boli rýchlo vyradené.

Obecne je konverzia vojenských bojových lietadiel na civilné použitie problematická - sú to vysoko špecializované konštrukcie so značne špecifickým určením a riešené pre dosiahnutie maximálnych letových výkonov prakticky bez ohľadu na ekonomiku prevádzky.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Příspěvek od Cassius Chaerea »

Spíše než letadla, mělo obrovský vliv na poválečném rozvoji dopr. letectva rozsáhlá výstavba letišť během 2. s.v. a to nejen v Evropě, ale také v Sev. Americe, Asii a oceánii.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Ano, s tým súhlasím - bola vytvorená obrovská letecká infraštuktúra a to často i na takých miestach, ktoré by inak zostali, možno dodnes, prakticky nedostupné.

A mimochodom - kvôli letectvu vzniklo najmenej jedno náboženstvo :twisted:
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Elvis
četař
četař
Příspěvky: 66
Registrován: 14/3/2005, 12:16
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Elvis »

Ja by som o jednom celkom úspešnom využití vojnových lietadiel vedel. "Firebombery", ktoré vznikli úpravou hydroplánov a bombardovacích lietadiel dlhé roky spoľahlivo slúžili aj po vojne a vlastne "bojovali" aj naďalej, len teraz už proti lesným požiarom.

Množstvo fotiek napríklad tu: http://www.scalefirebombers.com/

Alebo aj na modelfóre sa tejto téme venovali v jednej téme: http://www.modelforum.cz/viewtopic.php? ... bf01d404c8
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

Tak použití pro boj proti požárům by mě nenapadlo.
Nevíte, co se děje s letadly "uskladněnými" na hřbitovech letadel v pouštích USA? Jsou jen zakonzervována, nebo čekají na demontáž? Četl jsem něco o velmi nízké vlhkosti vzduchu a z toho vyplývající malé korozi, ale co abraze pískem, UV záření a poškozování gumových součástí. Nemluvě o horentních sumách v ušlechtilých materiálech a sběratelské ceně
ObrázekObrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Překování mečů v pluhy - letectvo

Příspěvek od vodouch »

knezdub píše:Takový Šturmovik předělaný na práškování polí...
O téhle alternativě jsem neslyšel, ale o jiné. Tátův známý byl někdy v padesátých letech na vojně u radistů. Bylo cvičení a na stanoviště jim přišlo vyhlášení chemického poplachu. Byli mimo dozor a byli náturou Češi, takže "nač se navlíkat do protichemické pláštěnky". No a přiletěly šturmoviky a postříkaly je melasou ...
Obrázek
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Příspěvek od Scrat »

knezdub píše:Tak použití pro boj proti požárům by mě nenapadlo.
Nevíte, co se děje s letadly "uskladněnými" na hřbitovech letadel v pouštích USA? Jsou jen zakonzervována, nebo čekají na demontáž? Četl jsem něco o velmi nízké vlhkosti vzduchu a z toho vyplývající malé korozi, ale co abraze pískem, UV záření a poškozování gumových součástí. Nemluvě o horentních sumách v ušlechtilých materiálech a sběratelské ceně
Pokud máš zájem a dostatek financí je americké letectvo ochotno odprodat jakýkoliv stroj do soukromých rukou. Ale sběratelů tohoto typu zrovna moc není. Navíc musí být záruka že například F-14 neskončí jako náhradní díly pro iránské stroje.
Jinak se s nimi neděje nic. U typů které se ještě někde používají slouží uskladněné stroje jako zásobárny náhradních dílů. A některé nedávno vyřazené typy (třeba právě F-14) jsou brány jako rezervní pro případ války. Jinak se ale jen čeká až bude hodnota tohoto šrotu vyšší než náklady na rozebrání.

Scrat
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Recyklace vojenské techniky za WW2

Příspěvek od knezdub »

Když tak čtu tu Michanovu knihu, tak mě napadlo pár otázek: Byly vraceny vraky tanků a jiné techniky zpět do Německa jako zdroj materiálu? Agregáty určitě zůstávaly u týlových jednotek jako zdroje dílů, ale co poškozené korby a věže tanků, případně trosky děl, letadel a pod. Přece jen to byl zdroj cenného a nedostatkového materiálu. Zásobovací vlaky se vracely tak jako tak. Nebo se to nechávalo někde bokem, aby to nekazilo doma nadšení z vítězného postupu? Přece jen, když přijde zpráva o hrdinské smrti Vašeho syna a druhý den ve fabrice vidíte vrak tanku, ve kterém mohl zrovna on sedět...
Další dotaz: Stihli Němci za války nějak významněj zapojit ruský průmysl pro svoje potřeby? Pokud si odmyslíme zemědělství a ostatní potravinářství?
Uživatelský avatar
brano
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 277
Registrován: 5/9/2004, 20:17
Bydliště: KE

Příspěvek od brano »

ad.1 : samozrejme, že recyklácia bola bežnou praxou.
Obrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

No to zapojení nevím, esi bylo možné, když si ho pod tlakem odvezli za Ural skoro tihlu po tihle.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
jmodrak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1376
Registrován: 20/1/2010, 20:53

Příspěvek od jmodrak »

Stihli, všatko záviselo od konkrétnej situácie. Prednostne tažba surovín a ľahke strojárenstvo.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6852
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Pár odpovědí Ti zde kolego knezdub již kolegové dali:
Řekněme si že skutečně Sověti přes 1 500 ( přesněji 1 523 ) závodů většinou zbrojního průmyslu odstěhovali za Ural, viz Č 4.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1191

Němci skutečně zprovoznili mnohdy na ještě větší kapacity lehký průmysl, ale především průmysl na těžbu a zpracování surovin, které potřebovali pro válku a pro výrobu energii - viz zde tyto odkazy, kde je i o využívání zemědělství Ukrajiny.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1512
a
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1553 Článek 1.

V opravě techniky a tanků je nutno říci, že Německá armáda měla skvělé techniky a mechaniky a nejlepší vojenské opravárenské týmy té doby na světě ( u pluků a divizí, sborů a armád).
Tanky - opravitelné tanky a další technika - se od plukovních a divizních opraven - dle stupně poškození vraceli často už druhý den do útoku - viz situaci u Kurska.
Velké a větší opravy a rekonstrukce tanků se prováděli v Charkovských opravárenských závodech ( Sověti tam vyráběli v době míru tanky) - Němci svezli všechny dostupné stroje a ND ( náhradní díly) do Charkova - to vše až do února, března 1943.
ObrázekObrázekObrázek
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Příspěvek od Flogger G »

V padesátých letech se určitě jednalo o stroj "IL-10", u nás přezdívaný "Kombajn".
Všeobecně známou je přestavba cvičného bombardéru C-3A ( Siebel 204) na práškovací letoun. Byl hojně používán při likvidaci lesních škůdců, především obaleče.
Odpovědět

Zpět na „Aktuality“