Sériová výroba těchto ponorek se rozeběhla v prosinci 1944. Pro nedostatek času nebyly prováděny žádné prototypové zkoušky. Zkušenosti měly být nashromáždeny přímo na bojových plavbách a podle toho by se upravovaly další série.
Celkem bylo rozpracováno 381 člunů typ XXI. Kriegsmarine jich k 1.5.1945 převzala 118 a dalších 91 jich bylo ve fázi přejímek . Před ukončením války se ale dostala na moře na bojovou plavbu pravděpodobně jen jediná. U 2511 velel Adalbert Schnee při tom výše zmiňovaném simulovaném útoku. Několik dalších zastihl konec války při přesunu do Norska na dokončení.
Další už převzatá plavidla byla potopena při březnových náletech na přístavy v Kielu, Brémách a Hamburku.
Zároveň byly systematicky ničeny všechny loděnice vhodné pro montáž ponorek. Těsně před dokončením byl bombami "Grand Slam" těžce poškozen obrovský montážní bunkr ve Farge. Tam chtěli Němci přesunout konečnou montáž typu XXI.
