4.července 907
Staromaďarské kmeny
velitel: knížata, Dursak a Bugat (Dursac et Bugoth) ?
Východofranská říše (Bavoři)
velitel: vévoda Luitpold
Podle maďarských kronik (sepsaných ale o mnoho století později) bylo moravské vojsko vedené Svatoplukem II. někdy v letech 905-906 náhlým vpádem zcela zničeno a i sám Svatopluk ve střetnutí padl (většinou se ale předpokládá, že tímto Mojmírovcem, který v následných střetnutích padl měl být Mojmír II.). Pokud těmto zdrojům budeme věřit, ocitla se Velká Morava bez vůdců z dynastie Mojmírovců a po drtivé porážce. Její pád tak byl po vleklých letech krize a četných bojů již prakticky neudržitelný.
Vyřízení Velké Moravy tak představovalo další výrazný krok Maďarů v realizaci jejich vojenských aktivit vedených proti západním zemím. Východofranská říše tak přišla o výrazného spojence a ocitla se proti Maďarům sama. K rozhodující bitvě mělo dojít 4.července 907 u Bratislavy. Vzhledem k tomu, že nemáme o Moravanech v této důležité bitvě žádných zmínek, tak se dá opravdu usuzovat, že Velkomoravská říše byla jak mocensky, tak hospodářsky a politicky definitivně vyřazena ze středoevropského procesu. Ovšem podle pozdní tradice se Moravané bitvy zúčastnili a to dokonce pod Svatoplukovým vedením, jehož smrt ale k roku 905-906 výše popisují maďarské pozdní kroniky.
Na to aby Východofranská říše mohla být v boji s Maďary úspěšná, tak k boji přistoupila příliš pozdě. Hlavní nápor tak zůstal pouze na okrajové části říše na Bavorech. Bavoři měli za úkol provést preventivní protiútok jehož cílem zřejmě byla obnova starých pořádků v Podunají. Také se uvažuje, že Východofranská říše chtěla znovu nastolit Mojmírovskou dynastii na Velké Moravě, tedy pokud vůbec někdo z mužských potomků této dynastie byl ještě naživu a samozřejmě na území, které ještě Velké Moravě vůbec zůstávalo. Alespoň tak usuzuje historik Dušan Třeštík. Jeho názor se zdá být logickým. Východofranské říši v roce 907 jistě nešlo o zničení Velké Moravy a o to, aby se jejího území a bohatství zmocnili nějací kočovní nomádi. Takhle by války mezi říši a Velkou Moravou trvající celé 9.století přišli vniveč. Říše naopak mohla nyní využít situace a na zbytku území velkomoravské říše ustanovit profransky orientovaného vládce a tím pádem by konečně dosáhli svého úmyslu a uvedli Velkou Moravu v závislost. Ostatně s touto myšlenkou si v říši pohrávali již delší dobu a v době moravského bratrovražedného boje v letech 898 – 899 mezi Mojmírem II. a Svatoplukem II. k uskutečnění tohoto záměru neměli daleko. Proto byl především Bavorskem podporován profransky orientovaný Svatopluk. Ten je i k roku 898 připomínán v bavorském azylu, ze kterého se zřejmě vrátil (není prokázáno) po uzavření příměří v roce 901.
Pár detailů o samotné bitvě nám podává kronika „Annales Iuvanenses maximi“, i když pouze zprostředkovaně, protože její text byl sestaven až v 15.století, ale na základě rukopisů pocházejících z 12.století, které navíc čerpaly své informace z nějakého staršího nedochovaného solnohradské zdroje, který popisuje události mezi léty 725 až 956. Na téma bitvy píši také další pozdní zdroje, které opět čerpaly z dalších nedochovaných zdrojů. Musíme je tedy bohužel brát s rezervou, protože jejich pravost (s ohledem na rozdíl doby vzniku od popisované události) nelze ověřit. V rukopisné skupině „Codices Modoetiensis et Veronensis“ k roku 907 je napsáno toto:
rok 907
„(Stal se) rovněž veliký boj Bavorů s Maďary. Je zahuben vévoda Luitpold (Liutpald) i jejich pověrčivá zpupnost a jen málokteří z křesťanů vyvázli, i když bylo pobito mnoho biskupů a hrabat“.
(Zdroje: Codices Modoetiensis et Veronensi)
Vévodou Luitpodlem je zřejmě myšlen otec vévody Arnulfa. Jak s o něm zmiňuje další zdroj Annales sancti Rudberti Salisburgenses. Tento spis je ale jako většina zrdojů vztažených k posledním létům Velké Moravy z mnohem pozdější doby a čerpá ze zdrojů, ktereé se nedochovali. Tím ale nechci říct, že popis bitvy u Bratislavy se nám dochoval pouze na dílech z pozdní tradice. Údaje o katastrofální porážce Bvorů u Bratislavy také, i když stručně, zmiňuje například rukopis z 10.století „Annales sancti Emmerammi Ratisponensis minores“ (Letopisy kláštera sv. Jimrama v Řezně menší).
Pokud se tedy pokusíme rozebrat výše uvedený text, tak se dá dospět k závěru, že Bavoři šli do bitvy se staromaďarskými kmeny s jasnou vírou o svém vítězství, ale osud si s nimi pohrál jinak. Bitva měla podle všeho jasný průběh i závěr. Málokterý s křesťanů, tedy Bavorů, vyvázl svým životem. Nebyli ušetřeni ani hrabata, tedy velmožové, za které se jinak ve středověku (i tom ranném) bralo výkupné, ani biskupové, kteří mnohdy byli jednimi z vůdců (díky své vzdělanosti nejen duchovními) vojenských výprav. Alespoň tak jsme o tom zpraveni z četných franských výprav proti českým kmenům a Moravanům, kterých se buď v roli vůdců představovali sami panovníci (nebo jejich synové) či církevní hodnostáři. Například v roce 872 vedli vojenskou výpravu proti Moravě biskup Arno a opat Fuldského kláštera Sigibert.
Z pozdní tradice, tedy z doby humanisticky píšícího autora žijícího v letech 1477 – 1534 v knize „Aventini Annales Boirum“, je pak poměrně barvitě vylíčeno střetnutí u Bratislavy. Vzhledem k době vzniku a bez možnosti ověřit jeho zdroje jej je však nutno brát s velkou rezervou. Pro zajímavost jej však zde uvádím.
rok 907
„Ludvík, král německý a bavorský (pozn.: Ludvík Dítě, poslední Karlovec), provede odvody v celém bavorsku a odebre se do Ennsburgu (pozn.: Enns), nové osady Bavorů. Dne 17.června roku křesťanské spásy devítistého sedmého se (tam) dostaví biskupové, představení mnichů a bavorští velmoži. Za souhlasu všech tam bylo rozhodnuto, že je třeba vyhnat Maďary z bavorského království. Jsou tedy shromážděny síly ze všech bavorských provincií, z území Nariskl, Boethů, Chamavů, Vindeliků, Noriků (pozn.: Bavorů), Vennonů, Athesinů, Štýrů, Venedů, Korutanců a Karnů; Maďarům je vyhlášena válka a bavorští vélmoži zamíří proti nepřátelům po obojím dunajském břehu s vojskem k boji hotovým a připraveným. Ludvík s pasovským biskupem Burchardem (Burckard) a velitelem Arabonem (pozn.: markrabě Aribo) zastavil v Ennsburgu. Jsouce znalí války, rozdělí pak všechny vojenské sbory do tří proudů. Luitpold, vévoda rakouského pomezí, táhne po severním břehu, v jižní části pak Theotmar (Theodomar), arcibiskup salzburský, Zachariáš sábenský (Zacharias Sabonensis), Uto freisingský (Oto Fruxinensis) spolu s představiteli mnichů Gumpoldem, Hartvikem (Hartvic) a Helmprechtem postoupí až k Bratislavě (Vratislaviam) a tam postaví tábor. Tamtéž přivezou loďmi po Dunaji vojenské sbory Sighard knížete Senonů a příbuzný králův, Rathold, Hattoch, Meginuvard a Eysengrinus, bavorští velmoži.“
(Zdroje: Aventini Annales Boirum)

Obr.č. XX:Bratislavské hradiště v 9.století (zdroje: www.bratislava-hrad.sk)
1 – zděný palác; 2 – kostel, pozdější bazilika; 3 – dřevěný dům s kamennou podezdívkou; 4 – zjištěné části dřevohlinitého valového opevnění; 5 – pravděpodobný vstup do hradiště; 6 – současný obvod hradního areálu
Přípravy Maďarů k boji a vlastní průběh bitvy je pak pospán v další části výše uvedeného zdroje.
rok 907
„Ani Maďaři se neoddají liknavosti a nečinnosti, když vidí, že se na ně chystá útok a tak s velikými přípravami. Předem přichystají všchno, čeho by bylo zapotřebí, zbraně, muže, koně, a nehodlajíce již bojovat pro slávu, nýbrž pro spásu, postaví se rázně na odpor. Mezitím přikíží několika jezdcům, aby dráždili ostatní bavorské legie (pozn.: cca 1.000 mužů). A oba dva králové s nesmírnou jízdou, v níž měli tehdy největší převahu, napadnou voj biskup. Zaútočí s velkou silou, jako by chtěli na hbitých koních prorazit šik; spustí obrovský déšť šípů, zasypou Bavory střelami, které metali z luků vyrobených z rohů (pozn. tzv. složené luky) a opět ustoupí. Byli rychlejší, než naše vojsko vystrojené těžkou zbraní. Když se o nich věřilo, že jsou daleko vzdáleni, byli zase tady; s takovou rychlostí jak pronásledovali, tak i prchali. Zatím co by sis byl myslel, že jsi zvítězil, byl jsi v největším nebezpečí. Maďaři napadali nepřátele zdaleka šípy. Nedovedli se totiž tehdy utkávat v otevřeném boji, v pěší bitvě, šiku, bojovat zblízka mečem, obsazovat města, obléhat osady, dobývat hrady. Ale měli ve zvyku bojovat hned ustupujíce, hned dotírajíce, a s pomocí nástrah. A tak velká byla v nich lstivost, tak velká rychlost, tak velká znalost vojenského umění, že se s jistotou nevědělo, zda jsou nebezpečnější, jsou-li vzdáleni, či přítomni, prchají-li, či dotírají, předstírají-li mír, či vedou-li válku. Zatím co se tehdy hnali prudkým útokem, obrátivše koně, znova dotárajíce; obojím způsobem rozsévají střely, házejí kopí, útočí zprava, zleva, zpředu i zezadu a naše vyčerpávají. Konečně se ze všech stran přiženou, odevšad napadnou zemldlené Bavory, přemohou (je), porazí a pobijí dne 9.srpna. A v noci tajně přeplavou Dunaj a povraždí v táboře Ludvíkova vyslance Luitpolda a stolníka Eysengrinuse spolu se všemi vojenskými oddíly a s patnácti velmoži. Dalšího dne, tj. 11.srpna, stihnou podobnou porážkkou snadno a bez námahy i ty, kteří dleli na lodí, strachem poděšené. (…) Tři dny se neustále bojovalo za nepříznivého počasí. Největší část bavorské šlechty zahyne , prostý lid byl v nesčíselném množství pobit. Luitpodl, vévoda východních Bavor, zakladatel rodu bavorských knížat a velitelů stráže na Rýně, byl usmrcen spolu s 19 bavorskými velmoži, jejichž jména jsou tato: Piligrin, Dietpodl, Hebbo, Eysengrinus, Hatchechus, Bero, Rudmundus, Hatho-Waltherus, Arebertus, Babo, Iringus, Gundboldus, Eysengrinus, Hathochus, Meginuvardus, Rutholdus, Albertus, Liutpoldus (Luitpoldus). Na místo zemřelého Luitpolda je postaven Aribo.“
(Zdroje: Aventini Annales Boirum)
Jak uvádí Ionannes Aventinus, veliteli maďarského vojska byli dva králové Dursak a Bugat (Dursac et Bugoth), ovšem z dějin je známe jako knížata, která kolem roku 921 táhla na pomoc císaři Berengarovi I. k Veroně v severní Itálii. Zde pak porazila burgundského hraběte Rudolfa. O těchto knížatech se uvažuje, že byli slovanského původu, o čemž by svědčil slovanský základ jejich jmen. Nejspíše pocházeli odkudsi z jižní Panonie. Také Aventinem uváděný datum bitvy (9. – 11.srpna) neodpovídá nejčastěji přijímanému datu 4.července 907. Co se popisu a způsobu vedení bitvy týče, tak autor evidentně věděl dost o starých Maďarech a jejich technice boje. Také jsou většinou správné údaje o účastnících na straně Bavorského velení. Víme o účasti salcburského arcibiskupa Theotmara I., biskupů v Sáben Zachariase a freisingského Uta spolu s dalšími dvěma sufragány či chorepiskopy, kteří také podle dalších zdrojů nalezli smrt na bojišti. Spolu s nimi pak i správce Luitpold.
Co se počtů vojsk týče, tak ty byly tehdejšími letopisci zcela v duchu doby nadsazené. Hovoří tak o bavorském (německém) vojsku o síle 100.000 mužů, přičemž maďarský nepřítel disponoval silou 30.000 až 35.000 mužům převážně jezdců.
ZÁVĚR
V bitvě u Bratislavy 4.července 907 tak vykrvácela celá bavorská světská i církevní elita (tři biskupové, 19 baronů atd.), stejně jako se o rok či dva dříve zřejmě stalo Velké Moravě. Kromě vlastní porážky a velkých ztrát na lidských životech, muselo Bavorsko postrádat právě především ztrátu vládnoucí třídy. Ta pak Východofranské říši chyběla v dalších letech, kdy Evropu sužovali nájezdy starých Maďarů. Vyřazením Velké Moravy a těžkým poškozením Bavorska, se Maďarům otevřel prostor k nájezdům především do oblastí Východofranské říše a Itálie. Tyto nájezdy se pak uskutečňovali témeř s každoroční pravidelností a byli jimi postiženy široké oblasti. Evropa tak trpěla až do roku 955, kdy se konečně v bitvě na Lešském poli podařilo Maďary zastavit a donutit ke změně jejich způsobu života.
Prohraná bitva bývá historiky také často spojována s koncem Velké Moravy. Předpokládá se, že v případě vítězství by Velká Morava mohla existovat dále, i když jako vazal Východofranské říše, která mohla na trůn ustanovit v probavorsky orientovaného Mojmírova bratra Svatopluka II. Někdy se i uvažuje o přítomnosti Moravanů v této bitvě. Tyto názory jsou však nepodložené. V každém případě Bratislava a její okolí, tedy Panonie, jiží část Slovenska atd., se stali územím ovládaným maďarskými kmeny a tak Velká Morava již nemohla být obnovena v původní síle a hranicích. Rok 907 je tedy tradičně spojován s definitivním koncem Velké Moravy.