Lodě ve třídě:
- SMS Sachsen - (1875 – 1877 - 1878)
- SMS Bayern – (1874 – 1878 – 1882)
- SMS Württemberg – (1876 – 1878 – 1881)
- SMS Baden – (1876– 1880 – 1882)
* Poznámka: první datum je datum zahájená stavby, dále je datum spuštění na vodu a poslední je datum zařazení do stavu námořnictva.
V roce 1870 vytáhlo Prusko do války proti Francii a po jeho vítězném konci si vynutilo vyhlášení sjednoceného Německa pod taktovkou Pruského království. Na zámku ve Versailles tak vzniklo Německé císařství, které pod taktovkou někdejšího pruského panovníka a dále kancléře Bismarcka začalo záhy propagovat velmocenskou zahraniční politiku. Pro posílení své pozice, vlivu a prestiže ale bylo nutno vybudovat silné námořnictvo, které by dokázalo ochránit nejen vlastní pobřeží, ale které by dokázala importovat německý vliv do zemí, které císařství mělo v úmyslu v budoucnu kolonizovat.
Sjednocené Německo tak postavilo svou první válečnou loď v roce 1874, kdy byla na vodu spuštěna kasematová pancéřová loď Kaiser. O rok později ji následovala sesterská loď Deutschland. Obě plavidla pak v císařském námořnictvu sloužila až do roku 1895. Ve stejném roce, tedy 1874, spustilo Německo na vodu další dvě kasematové lodě menšího výtlaku (lodě Presussen a Friedrich der Grosse).
KONSTRUKCE
Po výše uvedených třídách německých kasematových pancéřových lodích se začalo pracovat na třídě Sachsen, která obsahovala hned čtyři plavidla. Ideový návrh lodí této třídy začal vznikat již roku 1861 a operační oblast pro nová plavidla byla určena na Baltském moři. Tato plavidla měla na hlavní palubě menší kasematu, která v sobě ukrývala čtyři děla ráže 260 mm. Další dvě děla hlavní ráže byla umístěna v otevřené barbetě na přední třetině paluby. Pro plavidla této třídy bylo typické použití pouze jediného stěžně, který stál za polovinou lodě blíže k zádi a jeden komín v první polovině lodě. V souladu s tehdejším pojetím taktiky vedení boje byla tato plavidla pro blízký boj, neboli taranování, vybavena mohutným klounem.
Jednalo se o plavidla o maximální délce (včetně klounu) 98,146 m, šířce 18,288 m a ponoru 6,477 m. Standardní výtlak byl 7.400 tun, plný 7.700 t. Pohonnou jednotku tvořily dva trojčinné parní stroje o celkovém výkonu 4.777 kW (6.500 k) pro které páru vyrábělo som kotlů. Výkon parních strojů byl přenášen na lodní šrouby, přičemž každý měl čtyři lopatky. Na palubě byla vezena 700 tunová zásoba uhlí, což při rychlosti 15 uzlů postačovalo pro dojezd 700 námořních mil (cca 1.300 km). Při ekonomické 10 uzlové rychlosti pak byl akční radius již 1.940 nm (cca 3.600 km). Maximální rychlost byla 15,5 uzlů (28,7 km/h), ale většinou v praxi nepřesáhla 14 uzlů (někdy je uváděno jen 13,5 uzlů jako max. rychlost).
První loď třídy SMS Sachsen se začala stavět 1.ledna 1875, na vodu byla spuštěna 21.června 1877 a dokončena byla 20.října 1878. Stavbu provedla firma AG Vulcan Stettin. Loděnice Schihcau v Gdaňsku (německy Danzing) stavěla druhé plavidlo třídy SMS Bayern. Stavba byla zahájena roku 1874, na vodu byla spuštěna 13.května 1878 a dokončen byla 1.dubna 1882. Třetí jednotka Württemberg se začala stavět roku 1876. Na vodu byla spuštěna 9.listopadu 1878 a dokončena byla 9.května 1881. Na poslední jednotce SMS Badenu se začalo pracovat také v roce 1876, na vodu byl spuštěn 28.července 1880 a dokončen byl 13.října 1883.

VÝZBROJ
Hlavní výzbroj byla dodána německou zbrojařskou firmou Krupp a jednalo se o celkem šest děl ráže 260 mm o délce hlavně 22 ráží. Děla byla rozmístěna tak, že v ose směrem dopředu mohla za ideálních podmínek vést palbu hned čtyři děla, do boků pak také čtyři děla a směrem na záď pak jen dvě děla. První dvojice děl stála v přídově otočné barbetě umístěné přibližně v první třetině lodi. Další čtyři děla stála v kasematě v centrální části lodi za komíny. Toto umístění za komíny jistě muselo ztěžovat palbu, protože spaliny z kotlů odváděných do komínů pak mohli létat až do kasematy. Bohužel k těmto starým Kruppovým dělům se mi nepodařilo nic bližšího najít a tak ani nevím jaká byla hmotnost projektilu, jestli do byla děla nabíjena zezadu nebo zepředu, jaká byla kadence palby a dostřel atd. Pouze odhaduji, že projektil měl hmotnost kolem 160 kg.
Děla hlavní ráže doplňovalo celkem šest děl ráže 88 mm přičemž čtyři z nich stála na přídi pod úrovní dělové paluby. Poslední dvě děla této střední ráže pak obdobně umístěna, ale na zádi. Boční palba pak mohla být vedena třemi děly.
V roce 1886 byla plavidla dozbrojena torpédomety a to následovně. Dva byly ráže 450 mm a byly umístěny na bocích lodí (zřejmě nadhladinové). Další dva torpédomety byly na přídi, ale zde byla použita ráže 350 mm. Na zádi pak byl rovněž 350 mm torpédomet, ale již pouze jeden.
Hmotnost boční salvy:
4 x 260 mm = cca 640 kg ???

PANCÉŘOVÁNÍ
Hlavní pancéřový pás byl značně zredukovaný a chránil loď pouze po jedné třetině její celkové délky a to logicky uprostřed, kde se nalézali kotelny, strojovny a muniční sklady. Tento pás sahal od dělové paluby k úrovni hladiny a jeho síla byla 254 mm a byl umístěn na podložce z teakového dřeva o síle 229 mm. Byl to takový sdružený pancéř, protože po probiti kovové části musel projektil překonat dalších 229 mm dřevěných vložek. V tom místě již energie projektilu byla výrazně menší a stávalo se, že střela v podložce z teakového dřeva uvízla. Pokud ne, tak ji ještě čekala cesta přes uhelné bunkry, které také často hráli roli „pancéřové“ ochrany lodi a dokázali zabránit průniku střely do důležitých vnitřních části lodi. Pod tímto hlavním pancéřovým pásem byl umístěn další, který chránil trup lodi na úrovni vodní hladiny. Jeho síla byla 127 mm a byl rovněž umístěn na podložce z teakového dřeva o tloušťce 203 mm. Proti průniku nepřátelských střel skrz palubu do nitra lodi, byla tato chráněna pancéřovou palubou o síle 48 až 76 mm. Vzhledem k dostřelu tehdejších děl a ke vzdálenosti na kterou byl boj veden, se předpokládal hlavní dopad střel na boky plavidla. Proto paluba byla chráněna jen omezeně a ne v celé délce. Velitelská věž pak byla kryta pancéřem o síle 50 až 203 mm.
TTD - řadová bitevní loď SACHSEN (po dokončení)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Země původu: Německo
* Délka (max): 98,146 m
* Šířka: 18,288 m
* Ponor: 6,477 m
* Výtlak (standardní): 7.400 t
* Výtlak (plný): 7.700 t
* Výzbroj: 6x260 mm (1xII, 4xI) 6x88 mm, 5 x Torpédomet ráže XXX mm
* Pancéř paluba: 48 - 76 mm
* Pancéř boky: 127 - 254 mm (+ 203 - 229 mm teakového dřeva)
* Pancéř dělové věže: N/A
* Pancéř velitelská věž: 50 – 203 mm
* Výkon strojů: 4.777 kW (6.500 k)
* Dojezd: 1.940 nm (cca 3.600 km) při ekonomické 10 uzlové rychlosti
* Vezená zásoba paliva: 700 tun uhlí
* Rychlost: 15,5 uzlů (28,7 km/h)
* Posádka: 317 až 436 členů posádky (podle doby kdy sloužili)

BOJOVÁ KARIÉRA
SMS Sachsen
Všechna plavidla byla v letech 1897 – 1898 modernizována. Dne 4.září 1901 během cvičení se Sachsen srazila s lehkým křižníkem Wacht. V roce 1902 byla poslána do rezervy od kud byla z činné služby vyřazena 12.února 1910. Mezi lety 1911 až 1918 se používala jako cílová loď (k nácviku palby z děl a torpéd). Po válce dne 5.května 1919 prodána na šrot a v roce 1920 byla rozebrána a sešrotovaná.
SMS Bayern
Všechna plavidla byla v letech 1897 – 1898 modernizována. V roce 1885 byla tato loď používaná k výcviku a ověření teorií dělostřelby prováděné Augustem von Thomsenem (pozdější admirál), který byl přezdíván „otcem německého námořního dělostřelectva“. SMS Bayern byl z činné služby vyřazen 19.února 1910. V letech 1910 až 1918 byl používán jako cílová loď. Po WW1 byl prodán 5.května 1919 na šrot a v Kielu sešrotován.
SMS Württemberg
Všechna plavidla byla v letech 1897 – 1898 modernizována. SMS Württemberg v letech 1906 až 1918 sloužil jako cvičná loď pro námořní torpédovou školu. Ze služby byl vyřazen až po První světové válce 20.října 1920.
SMS Baden
Všechna plavidla byla v letech 1897 – 1898 modernizována. SMS Baden byl z činné služby vyřazen 24.října 1910. Mezi lety 1912 až 1939 byl používán jako cílová loď. Další osudy po roce 1939 nejsou známé.

Zdroje:
http://web.ukonline.co.uk/aj.cashmore/g ... chsen.html
Válečné lodě (2) – Vladimír Hynek a Petr Klučina – 1986
http://www.modelismonaval.com/galeria/guerra08.htm
http://navalhistory.flixco.info/H/229495/8330/a0.htm
http://www.warshipsww2.eu
http://www.navweaps.com
http://www.wikipedia.org