Podle ruského označení těžké křižníky, podle mezinárodní specifikace bitevní křižníky (jenomže tato třída už v té době oficiálně neexistovala) . Měly být postaveny čtyři jednotky, byly ale položeny pouze tři kýly: Stalingrad v Nikolajevu (kýl - listopad 1949, spuštěn v březnu 1954), Moskva v Leningradu (kýl - duben 1951, nespuštěn) a Archangelsk v Severodvinsku (kýl - ?? 1952, nespuštěn).
Plány byly dokončeny v srpnu 1948 a ideově se vycházelo z rovněž nepostavených bitevních křižníků Kronštadt, ovšem vybavených nejmodernější elektronikou.

Stavba byla zastavena 23. dubna 1953, tedy asi měsíc a půl po Stalinově smrti. Moskva a Archangelsk byly rozebrány ještě na skluzu, Stalingrad byl spuštěn jen kvůli uvolnění loděnice. Nedokončený trup sloužil jako terč pro zkoušky protilodních střel a později ho sešrotovali.
Jejich stavba byla tak utajovaná, že se ani neví jakého stupně stavby bylo dosaženo. Ani fotky pravděpodobně nejsou, nebo jsem na ně za x let zatím nenarazil. Mám jen pár náčrtků. Před několika lety jsem se e-mailem dotazoval na alespoň základní nákresy a plány pro modelářské účely pro známého. Z vedení loděnice v Nikolajevu mi odpověděli, že je není možno v archívu dohledat, že už pravděpodobně neexistují (asi tam mají pěkný bordel).
Pravděpodobná technická data:
délka maximální.............................................273,6 m
šířka maximální................................................32,1 m
ponor.................................................................9,2 m
výtlak standartní.............................................36500 t
výtlak plný.................................................asi 42000 t
výzbroj hlavní..................................9 x 305 mm (3x3)
výzbroj sekundární........................12 x 130 mm (6x2)
výzbroj protiletadlová......................24 x 45 mm (6x4)
......................................................40 x 25 mm (10x4)
......................................................12 x 37 mm (12x1)
pancéřování....boky................................150 - 180 mm
........................paluby...............................50 + 70 mm
........................čela věží...................................225mm
pohon...........................12 kotlů vytápěných mazutem
..........................................4 vysokotlaké parní turbíny
......................................reduktory o jednom přeložení
.......................................................................4 šrouby
maximální výkon.......................................280000 koní
maximální rychlost............................................35 uzlů
posádka.....................................................1710 mužů
Doufám, že se mi tu tabulku povedlo trochu srovnat
(berte to ale s rezervou)
