Italské letectvo - doporučená literatura.
Moderátor: jarl
Italské letectvo - doporučená literatura.
Abych nebyl za chytráka napíšu všem kterří by chtěli o italech vědět trošku více malý seznam "doporučené" literatury.
Pro jednotlivé typy letadel je tu řada sešitů Ali D Italia a Ali D italia Mini (celkem 38 sešitů)
Pro kamufláže (pro určitý typ letadel) - Ali E Colori (6 sešitů)
O letadlech zahraničních ve výzbroji RA, ANR i COBAF Ali Straniere (6 sešitů)
Také existuje Edice Libri vydavatelství IBN kde vyšly sešity na Mc 200,
Mc 202, P-39, Ju-87, Re 2000 a Fi-156
Kniha zaměřená na kamufláže a nasazení ANR je Camouflage and Markings of the Aeronautica Nazionale Republicana - DOPORUČUJI
3 dílná kniha Aeronautica Italina - Caccia & Assalto mapující kamufláže stíhačů a bitevníků v letech 39-45. - DOPORUČUJI
Nebo nedávno reedicovaní kniha Courage Alone (od Hikkoki publ.)
Dobrá faktografie je AIR WAR Italy od tria Beale D'Amico a Valentini (poslední rok ANR)
Na 109 existuje kniha Messerschmitt 109 in Italian service 1943-1945 od
D' Amica a Valentiniho
Na Macchi 200/205/205 l je tu japonský Aerodetail No15 200 a kniha od Nicoly Malazii vydavatelství IBN Editorie
"Aermachhi".
Samozřejmě jsou tu sešity od vydavatelství Sqadron nebo Militaria. A také různé francouzské publikace (třeba AIRMagazine na Mc 200 nebo Cr-25 nebo na nasazení italů v Rusku)
Tak polovina toho všeho se dá běžně sehnat, zbytek antíky a ebaj.
Pro jednotlivé typy letadel je tu řada sešitů Ali D Italia a Ali D italia Mini (celkem 38 sešitů)
Pro kamufláže (pro určitý typ letadel) - Ali E Colori (6 sešitů)
O letadlech zahraničních ve výzbroji RA, ANR i COBAF Ali Straniere (6 sešitů)
Také existuje Edice Libri vydavatelství IBN kde vyšly sešity na Mc 200,
Mc 202, P-39, Ju-87, Re 2000 a Fi-156
Kniha zaměřená na kamufláže a nasazení ANR je Camouflage and Markings of the Aeronautica Nazionale Republicana - DOPORUČUJI
3 dílná kniha Aeronautica Italina - Caccia & Assalto mapující kamufláže stíhačů a bitevníků v letech 39-45. - DOPORUČUJI
Nebo nedávno reedicovaní kniha Courage Alone (od Hikkoki publ.)
Dobrá faktografie je AIR WAR Italy od tria Beale D'Amico a Valentini (poslední rok ANR)
Na 109 existuje kniha Messerschmitt 109 in Italian service 1943-1945 od
D' Amica a Valentiniho
Na Macchi 200/205/205 l je tu japonský Aerodetail No15 200 a kniha od Nicoly Malazii vydavatelství IBN Editorie
"Aermachhi".
Samozřejmě jsou tu sešity od vydavatelství Sqadron nebo Militaria. A také různé francouzské publikace (třeba AIRMagazine na Mc 200 nebo Cr-25 nebo na nasazení italů v Rusku)
Tak polovina toho všeho se dá běžně sehnat, zbytek antíky a ebaj.
Naposledy upravil(a) glock dne 15/5/2011, 11:27, celkem upraveno 1 x.
A ještě info o českých "materiálech".
V REVI 70 a 71 vyšel čláenk Pavla Šofera o nasazení CR.42 v BoB.
Do REVI 79 a 80 se připravuje pokračování - o BR.20 v BOB
V číslech 68 a 69 byl článek o Enio Tarantolovi
A před delší dobou tam byl třídilný článek o Fiatech G-55 na italském nebi.
A někdy v počátcích tam byl článek o Fiatech G.50 ve Finsku.
V REVI 70 a 71 vyšel čláenk Pavla Šofera o nasazení CR.42 v BoB.
Do REVI 79 a 80 se připravuje pokračování - o BR.20 v BOB
V číslech 68 a 69 byl článek o Enio Tarantolovi
A před delší dobou tam byl třídilný článek o Fiatech G-55 na italském nebi.
A někdy v počátcích tam byl článek o Fiatech G.50 ve Finsku.
Tak na tohohle ptáčka sem nic anglicky neviděl.karaya1 píše:Glocku, nevíš prosím, kde by se dalo sehnat něco o SM.55 u špageťáků? Všechny monografie, které jsem kdy viděl, začínaly nejdřív u SM.79 a italsky neumím…

Ahoj,
tak to je divný. Nenašel jsem o tomto žádné info. A to je v jedné knize popsaný stav bojových jednotek RA při vstupu do války.
Možná jde o toto: (výňatek z wiki)
but by World War II, the last 13 S.55s were no longer servicable and were kept in reserve.
Čili byly někde v "uloženkách" ale nepoužívali se...
tak to je divný. Nenašel jsem o tomto žádné info. A to je v jedné knize popsaný stav bojových jednotek RA při vstupu do války.
Možná jde o toto: (výňatek z wiki)
but by World War II, the last 13 S.55s were no longer servicable and were kept in reserve.
Čili byly někde v "uloženkách" ale nepoužívali se...
Nnei to jen na wiki podívej se sem...karaya1 píše:Když je něco na wiki, jako by to nebylo… :o))) I tak díky. Budu hledat dál.
http://www.finn.it/regia/html/fra_le_due_guerre.htm
a cos cekalkaraya1 píše:Ha, tak klasika: enwiki i odkazovaná stránka v oné pasáži opisuje (skoro doslova a hlavně blbě) ze 47 let staré knížky. Ale to už su OT.

jinak zkus kluky na serveru STORMO obcas z nich neco vypadne
No ze kdy je ta fotka na wiki tezko rcit. Jiste je (dle knihy Courage Alone) ze zadna "55" nebyla ve vyzbroji jedine jednotky ke dni 10.6.1940 (vstup do valky). Vsechny hydroplany byly Z501 nebo 506 u jmenovach jednotek urceni RM (namorni pruzkum a zachrana sluzba). V provnani s nima (zvlast s 506) to byla "sracka" a 506 byla posleze nehrazovana RS-14. Ani v dobe kapitualce jsem nenasel zadnou zminku o "55". A nemci je mohli z nejakeho skladu koneckoncu vytahnout...Hledas asi "bileho jednorozce"karaya1 píše:Čekal bych aspoň, že opíšou aspoň novou knížku (nebo novou, už má taky víc než deset let, ale furt je řádově novější :o) ).
Ono to vůbec je takové srandovní, když říkají, že byly ještě před válkou vyřazeny a vesele tam trůní německá fotka z roku 1943… Wiki olé.
12 ks S55 dostalo ešte pred vojnou Rumunské letectvo.
Taliansko, čo viem 16 ks bolo v sklade 10.6.1940
Či ich oprášili netuším.
Gabiano Z-501 je obdoba Do-18 celkom spoľahliví stroj (tiež ich kúpilo Rumunsko a tiež 12 ks)
Z-506 priznávam moc toho o nom neviem ale nieje to Alcione s plavákmi?
Neviem čo sa dá kritizovať na trojmotorovom stroji určenom k záchrane a pátraniu nad morom.
Taliansko, čo viem 16 ks bolo v sklade 10.6.1940
Či ich oprášili netuším.
Gabiano Z-501 je obdoba Do-18 celkom spoľahliví stroj (tiež ich kúpilo Rumunsko a tiež 12 ks)
Z-506 priznávam moc toho o nom neviem ale nieje to Alcione s plavákmi?

Neviem čo sa dá kritizovať na trojmotorovom stroji určenom k záchrane a pátraniu nad morom.
506 byl puvodne udelana jako "morsky" bombarder ale nakonec slouzila pro namorni pruzkum a zachranu pilotu (efektni zbarveni bila + cervene krize)Hektor píše:12 ks S55 dostalo ešte pred vojnou Rumunské letectvo.
Taliansko, čo viem 16 ks bolo v sklade 10.6.1940
Či ich oprášili netuším.
Gabiano Z-501 je obdoba Do-18 celkom spoľahliví stroj (tiež ich kúpilo Rumunsko a tiež 12 ks)
Z-506 priznávam moc toho o nom neviem ale nieje to Alcione s plavákmi?
Neviem čo sa dá kritizovať na trojmotorovom stroji určenom k záchrane a pátraniu nad morom.
viz http://www.finn.it/regia/immagini/cantz/cantz506s.jpg
http://www.finn.it/regia/immagini/cantz ... maritt.jpg
ps prvni kusy 506 slouzili i ve spnelske obcanske valce
http://www.finn.it/regia/immagini/cantz ... a_1939.jpg
ty "55" sem proste nenasel v zadnem zaznamu o pouzit ve vyse zminene knize jsou uvadney i typy ktere byla nasazaney az do roku 1943 a nikde nic
Prohledal jsem i nějaké italské časopisy a ani v článku kde se specializovali na typy které skonfiskovali němci po kapitulaci ve 43 info i "55" nebylo. Ani se nedivim. Morálně i technicky se jednalo o zastaralé letadlo. A provozovat ho v době kdy se fofrem snažili nahradit Z.506 (poměrně dobrý letoun, prudce zastarávající po roce 1941) Fiatem RS-14, bych se použítí "55" divil. Do toho by sed jedině sebevrah .-)
Nochmal to tu trochu otevřu: už si su skoro jistý, že mám nejpravděpodobnější verzi osudu SM.55, ale stejně: Hektore, odkud máš 12 ks do Rumunska (a kdy měly být dodané)?
Dvanáct objednaných Z.501 sedí, akorát jeden havaroval při přeletu a druhý týden po předání :o)
Operace pod italskými výsostnými znaky se mi nikde potvrdit nepodařilo (přestože jeden zdroj tomu nepřímo nasvědčuje), takže jde nejspíš o šum. Naopak za Rumuny si tahle krásná éra zabojovala.
Dvanáct objednaných Z.501 sedí, akorát jeden havaroval při přeletu a druhý týden po předání :o)
Operace pod italskými výsostnými znaky se mi nikde potvrdit nepodařilo (přestože jeden zdroj tomu nepřímo nasvědčuje), takže jde nejspíš o šum. Naopak za Rumuny si tahle krásná éra zabojovala.