
V roce 1942 byl na žádost armády postaven ve firmě Knuckey Truck Company v San Franciscu tahač těžkých nákladů a vyprošťovací vůz, který byl ve spojení s návěsem M15 primárně určen pro přepravu tanků Sherman na Africkém bojišti, aby bylo možné poškozené stroje přepravit do opravy a zabránilo se jejich zbytečným ztrátám. Výroba byla z důvodů nedostatečných výrobních kapacit převedena do Pacific Car & Foundry Co v Seattlu, kde byla vyrobena v období květen 1943 – srpen 1945 převážná většina z 1272 vyrobených kusů různých modifikací.
M25 byl i na svou dobu zvláštní stroj. Pro svůj vzhled, a na svou dobu velkou délku, byl nazýván Dragon wagon. Pohon obstarával benzínový, řadový, kapalinou chlazený šestiválcový motor Hall-Scott 440 o výkonu 240Hp, vyvinutý speciálně pro tento traktor (jak se v té době označovaly těžké tahače), s provozní spotřebou více než 1 litr na kilometr i na pěkných cestách. Podvozek se znakem náprav 6x6 měl zajímavě řešenou zadní dvojnápravu, kde byly dvě tuhé nápravy spojeny do jednoho celku, mezi nimi byla umístněna rozvodovka s diferenciálem, který přes poloosy poháněl řetězová kola, umístěná mezi zadními koly, odkud se výkon přenášel pomocí nekrytých válečkových řetězů na řetězová kola našroubovaná na náboji kola. Celá dvojnáprava se kývala v ose, kterou procházela poloosa s pastorky. Více napoví obrázek:

Nádržka nad pastorkem slouží k mazání řetězů postupným kapáním.
Přední náprava už byla standardní, tuhá, zavěšená na podélných listových. půleliptických perech
Kabina byla 7místná, pancéřovaná (čelní pancíř ¾“, boční a zadní ¼“) proti střepinám a ručním zbraním, všechny kryty oken a chladičů se daly ovládat zevnitř kabiny, v pravé polovině stropu byl u průlezu lafetován kulomet ráže .50

Motor byl hlučný a slušně kabinu zahříval, takže jízda nepatřila mezi příjemné zážitky. Protože pancéřovaná kabina byla při použití shledána nepotřebnou, začala výroba nepancéřované kabiny, která navíc byla o 1,5t lehčí, což se okamžitě odrazilo na vyšší životnosti přední nápravy a pneumatik

Protože bylo počítáno se strojem i jako s vyprošťovacím, byl osazen třemi navijáky: předním, s tahem 18t a zdvojeným zadním, umístněným za kabinou, s tahem 2x30t, kde každá cívka byla zvlášť ovládaná, aby bylo možno řídit tahem lan natahovaný nepojízdný tank. K navijákům patřila i sada kladek ke změně a zvýšení tahu a skládací kozlík k vyprošťování, případně ke zvedání břemen. Ke standardní výbavě patřila i svářecí autogenová souprava (tlakové láhve umístněny nalevo za kabinou), svěrák a nářadí pro polní opravy

Druhou část soupravy tvořil návěs M15

Jde o jednoduchý návěs se čtveřicí náprav výkyvně uchycených za střed, neodpružených. Nosnost návěsu je 40t, po zavedení tanku Pershing byla zavedena modernizovaná verze M15A1 s nosností 45t a později i rozšířená verze M15A2, také s tonáží 45t. Zadní sklopné nájezdy mohly být doplněny krytem vnitřních kol pro natažení tanku s poškozeným pásem, příp. podvozkem. Návěs byl vyráběn firmou Fruehauf Trailer Company.
Kromě přepravy těžké techniky byly tahače používány i k přepravě vyloďovacích plavidel 125LCM ze břehu La Mance k Rýnu na jaře 1945.

Další bojové nasazení bylo v Korejské válce a US Army je měla ve stavu ještě v 60tých letech. Po skončení války byla část vozidel (po výměně „nenažraného“ benzínového motoru za diesel) používána v civilním sektoru jako těžké tahače, a používaly je i armády Japonska, Belgie, Rakouska, Itálie, Francie, Španělska a Turecka.
Pro ty, které tento stroj zaujal, doporučuju toto video: http://www.realmilitaryflix.com/public/378.cfm
Základní údaje:
délka tahače: 25 ft. 4 in. (7.72m)
šířka tahače: 10 ft. 10.75 in. (3.32m)
výška tahače: 10 ft. 4 in. (3.14m)
délka návěsu: 38 ft. 9 in. (11.81m)
šířka návěsu: 12 ft. 6.5 in. (3.81m)
délka soupravy: 17,48 m
hmotnost tahače M26 / M25A1: 21,9 / 19,5t
hmotnost návěsu: 16,37t
nosnost: 40t (45t u verzí M15A1 a M15A2)
motor: Hall-Scott 440
výkon: 230Hp/2100 rpm
palivo: benzín 70 – 72 oktan
Max. rychlost 26 mph (42km/hr)
Spotřeba: 1l/km+
Použité zdroje:
www.Google.com
www.dse.nl/~vrzaob/wc52/pacific.htm
http://www.chars-francais.net/new/index ... &Itemid=36
www.toadmanstankpictures.com/dragon.htm