Neúspěšné operace 2. světové války
Dnes začíná Česká televize vysílat britský dokumentární cyklus o více či méně známých událostech 2. světové války, které skončily jinak, než si vojenští plánovači válčících stran představovali.
První díl cyklu připomíná osud kapesní bitevní lodi "Graf Spee".
Ihned po vypuknutí světového konfliktu ji vyslala nacistická Kriegsmarine do Atlantského oceánu, aby zde blokovala námořní cesty spojenců a ničila jejich obchodní plavidla. To se "korzárské lodi" nějaký čas dařilo.
Ovšem v bitvě s britskými válečnými loděmi v ústí jihoamerické La Platy je "Graf Spee" poškozen. U La Platy naráží Graf Spee na britskou skupinu z křižníků Exeter, Ajax, Achilles. V boji je Exeter vyřazen z boje, poškozen je i Ajax a lehce poškozen Achilles. Graf Spee je několikrát zasažen, odpoutává se z boje a uniká směrem do Montevidea. Kapitán Hans Langsdorf se rozhodl provést opravu lodě v neutrálním přístavu Montevideo, tím ovšem vplul do pasti. Zbylé britské křižníky zaujaly pozice před přístavem a Britové rovněž vyslaly do oblasti letadlovou loď Ark Royal.
Po intervencích velvyslanců USA, Francie, Německa a Velké Británie úřady rozhodují o povolení 72 hodinového pobytu v přístavu. Loď není možné za tak krátkou dobu opravit, ovšem existuje zde stále šance úniku. S britskými křižníky by se Admirál Graf Spee dokázal snad vypořádat, ale jsou zde poplašné zprávy, že na volném moři čekají i další lodě - Ark Royal a Renown (ovšem ty měly ve skutečnosti dorazit až později).
Za této situace přichází rozkaz z Berlína k potopení lodě, posádka lodi je přesunuta na loď Tacoma a poté internována v Uruguaji. Před vypršením limitu Graf Spee vyplouvá z přístavu a po dosažení mezinárodních vod je loď zničena vlastními náložemi. Graf Spee se potopil na mělčině s palubou stále nad vodou.
Za dobu své kariéry
Admiral Graf Spee za pomoci důmyslně rozmístěných zásobovacích plavidel křižoval pod velením kapitána Hanse Langsdorfa déle než čtvrt roku Atlantským či Indickým oceánem a během své korzárské plavby potopil devět lodí o celkovém výtlaku 50 089 tun.
Německo nemohlo porazit Velkou Británii palebnou silou svých lodí, neboť po první světové válce přestalo prakticky jako námořní velmoc existovat. Navíc bylo „omezováno“ kapitulační smlouvou z Versailles. Podmínky smlouvy dovolovaly bitevní lodě o maximálním standardním výtlaku jen 10 000 tun, ráže děl byla rovněž omezena.
Standardní bitevní lodě by se tedy musely za velkých nákladů a času budovat znovu, a navíc to měli Němci zakázáno. Námořní strategie Německa se tedy ubírala jinou cestou a počítala s napadáním zásobovacích námořních tras Velké Británie.
K tomuto účelu Němci postavili lodě typu
Panzerschiff (Pancéřová loď), ostatními považovanou za jakousi "kapesní bitevní loď". Tyto lodě měly děla ráže 280 mm, tedy větší palebnou sílu než bitevní křižníky, ale rozhodně se nemohly rovnat bitevním lodím v pancéřování, zato však měly větší rychlost a tak se mohly vyhnout případné konfrontaci. Celkem byly postaveny tyto tři lodě
Deutschland (později přejmenován na Lützow) , Admirál Graf Spee, Admiral Sheer.

Graf Spee v plné kráse

Graf Spee - konec