
Obrněné automobily Minerva
Obrněné automobily mají o trochu delší historii než daleko známější obrněnci - tanky. Ale nasazení obrněných automobilů se datuje již na začátek první světové války. Nebylo to ale Německo, nebyla to ani Francie nebo ostrovní království, bylo to Belgické království, které asi jako první použilo obrněné automobily ve válečném konfliktu. I když se prvenství ve vývoji obrněných automobilů připisuje britskému vynálezci F.R.Simmsovi, jeho Military Scout se rozhodně asi nedal považovat za plnohodnotný obrněný automobil. Jeho čtyřkolka s motorem DeDion o výkonu 1,5 HP s kulometem Maxim před řídítky by asi velkou díru do světa neudělala. Belgické obrněné automobily vznikly vlastně jako odpověď na převahu německé kavalérie. Ta se pohybovala před hlavními silami a její hlídky způsobovaly Belgičanům ztráty. Belgičani koncem srpna 1914 opatřili dva automobily Minerva jednoduchým pancéřováním, síla pancíře vyrobeného firmou Cockerill z Hobokenu (Antverpy) byla pouze 4 mm. Nejednalo se o nějakou extra konstrukci, pancéřované plechy vlastně jen vytvořili kapotu a hranatou nástavbu bez střechy. Přes okraj nástavby vedla osádka palbu puškami nebo zde umístěným kulometem Hotchkiss ráže 8 mm. Ten byl vybaven pancéřovým štítem. Osádky mohlo tvořit až šest mužů, bojové nasazení obrněných automobilů připomínal nasazení jezdectva. Vozidla podnikala průzkumné mise na velké vzdálenosti, podporovaly pěchotu a podnikaly záškodnické výpravy do týlu nepřítele. Frontu v té době netvořila linie zákopů, vozidla měla na silnicích solidní dojezd. Problémy nastaly při ukončení manévrového boje na podzim roku 1914, přece jen obrněné automobily se nehodí na podmáčené terény. Zajímavostí je nasazení vozidel Minerva na východní frontě, belgické vozidla zde byly nasazeny až do roku 1918. Ve službách belgické policie vydržela tato vozidla až do roku 1933. Úspěšné nasazení obrněných vozidel na belgické frontě ukázalo cestu pro nasazení dalších obrněných vozidel v dalších armádách. Britové si z Belgičanů vzali rychle příklad a jejich obrněné automobily Rolls-Royce úspěšně sloužily řadu let po válce v koloniích.
Technické data OA Minerva
délka – 4,9 m
šířka – 1,75 m
výška – 2,30 m
hmotnost – 4 t
výkon motoru – 40 HP
max. rychlost – 40 km/h
osádka – 3 až 6
Použité zdroje:
Chris Chant – Tanky
http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/

Military Scout

Minerva