
Kdo by nechtěl Ferrari? No pár lidí by si určitě tuhle radost odřeklo i kdyby byla zadarmo, ale tento článeček nebude pojednávat o sportovních vozech Ferrari.
Jako spousta jiných firem s poněkud jednostranným zaměřením zkoušelo i Ferrari koncem sedmdesátých let najít skulinu na trhu, ve které by mohlo uplatnit své zkušenosti s motory a konstrukcí automobilů.
Poměrně logicky se zaměřilo do oblasti vojenských vozidel. V kategorii vysokovýkonných terénních to nemělo smysl zkoušet, všeobecně se už vědělo, že pro tuto oblast chystá Lamborghini svůj stroj, pozdější ( nepříliš úspěšný ) Lamborghini LM-002 .
Při zkoumání co na trhu zrovna chybí, bylo rozhodnuto že nejlepší variantou by měl být moderní lehký průzkumný stroj. Na západě se tahle kategorie moc nedělala a i ve světě šlo většinou o poměrně velká vozidla a většina z nich byla poměrně stará, případně šlo o víceméně provizorní přestavby z terénních ( v tom lepším případě ) automobilů.


Při návrhu na to Ferrari šlo trochu jinak než výše zmíněné Lamborghini, protože mělo jít o normální OT ( nikoli o luksusní teréňák pro šejky jako LM-002 ), takže díly použité v konstrukci nepocházely ani částečně ze sportovních aut Ferrari.
Postupně byly vyrobeny tři prototypy, první v roce 1980 a počátkem roku 1983 byla v přípravách patnácti kusová před sériová produkce. Nakonec to bohužel dopadlo jinak, Ferrari poněkud předběhlo dobu a marně očekávalo zájem o podobná vozidla. Většina armád té doby požadovala buď těžší stroje ( a pokud možno na pásech ) a zákazníci potřebující něco lehčího obvykle sáhli po něčem jednodušším na podvozku Land Rover.
Popis F333E
Lizard patří do kategorie lehkých obrněných vozidel se schématem pohonu 4 x 4.
Plně uzavřená korba je vyrobena svařováním z hliníkového pancíře, tloušťka zaručovala odolnost proti lehkým ručním zbraním a střepinám granátů a díky zdvojené podlaze i proti lehčím minám.

V přední části vozidla má pracoviště řidič, který má výhled přes tři " neprůstřelná " okna s odolností na úrovni pancéřování korby. Na pravo od řidiče, vedle čelního okna je kulová lafeta lehkého kulometu ( 5,56 x 45 mm NATO ), kulomet může po zastavení ovládat řidič, případně kdykoli volný člen osádky a to podle dispozic verze a okolností. Ve vozidle bylo uloženo 2000 ks nábojů 5,56 x 45 mm NATO.

Ve střední části vozidla je bojový prostor který je podle verze určen pro 1 - 2 členy posádky. Na bocích vozidla jsou nástupní dveře otvírané směrem v před a na stropě kruhový poklop s lafetou zbraňových systémů. Lafeta je dimenzovaná pro kulomety 5,56 - 12,7 mm, z těžších zbraní můžu s jistoto jmenovat 80 mm tarasnici ( BzK ) Folgore s 8 náboji, případně PTŘS Milan se 4 raketami. Je samozřejmě jasné, že v případě potřeby by bylo možné tyto zbraně nahradit čímkoli v podobné kategorii.

V zadní části vozidla je motorový prostor s čtyřválcovým benzínovým motorem Fiat o výkonu 115 ks ( při 5600 ot/min ) a manuální pětistupňovou převodovkou. Jak už bylo řečeno, schéma náhonu je nevypínatelný 4 x 4. V zadním části je nad motorem prostor běžně využívaný pro uložení munice, do jeho horní části bylo možné namontovat výklopné odpalovací zařízení pro 2 - 4 ks PTŘS Milan.

Verze:
všechny mají základní 5,56 mm kulomet v čele korby:
Průzkumná - 2 osoby, 12,7 mm kulomet s 500 náboji v lafetě
Protitanková - 2 osoby, BzK - 80 mm Folgore s 8 náboji
Protitanková - 2 osoby, PTŘS Milan 4 rakety ( při použití zadní výklopné lafety je možná i kombinace s dalšími zbraněmi ).
Bojová - 2 - 3 osoby, 7,62 mm kulomet v lafetě, v bočních dveřích střílny.
Přepravní: pouze základní výzbroj, 3 osoby a 200 kg nákladu.
Plamenometná - plamenomet bylo možné namontovat místo základního 5,56 mm kulometu.

TTD:
Délka--------------------3,3 m
Šířka---------------------1,7 m
Výška ( jen korba )-----1,4 m
Světlá výška-------------0,3 m
Hmotnost-----------------2100 kg
Palivo---------------------2 x 50 l
Max. rychlost------------120 km/hod
Dojezd-------------------800 km ( při 60 km/hod )
Hloubka brodu-----------0,6 m
Zdroje:
http://en.wikipedia.org
http://www.darkroastedblend.com
http://modern-war.suite101.com
http://www.secretprojects.co.uk
www.janes.com