Rumunský víceúčelový dvojplošník SET 7
Letoun SET-7k
Vedle polostátní společnosti I.A.R v Brašově vznikají ve dvacátých letech dvacátého století v Rumunském království i další společnosti věnující se stavbě letadel. Jednou z nově vzniklých společností je i „Fabrica de Avioane Societatea pentru Exploatâri Technice“ založená v Bukurešti v roce 1923. Tato společnost se stává známou především pod svou firemní značkou SET, resp. S.E.T. Zakladetelem této společnosti byl letecký inženýr a konstruktér Grigore Zamfirescu. Tato společnost se jako i jiné menší podniky tohoto druhu věnuje převážně stavbě malých cvičných a letadel. Největší úspěchem společnosti SET byl bezesporu víceúčelový dvojplošník SET -7 a jeho deriváty. Na konstrukci nového stroje se začalo pracovat pod vedením ředitele a zároveň hlavního konstruktéra firmy Grigore Zamfiresca na přelomu dvacátých a třicátých let dvacátého století. První prototyp nového stroje vzlétl v roce 1930. Letoun SET-7 byl celodřevěné konstrukce s plátěným potahem a mohl být též vybaven kamerou a rádiem. V roce 1931 byla objednána první série 30 kusů, v roce 1932 následovala objednávka dalších 20 exemplářů. Stroje druhé série byly již mírně pozměněné, ale hlavní rozdíl spočíval v pohoné jednotce. Stroje první série byly vybaveny motorem Armstrong-Siddeley "Jaguar" IIIA , o výkonu 272 kW/365 k. Stroje druhé série již obdržely nový motor I.A.R. K7, o výkonu 313 kW/420 k. Tyto motory vyráběné soplečností IAR v Brašově byly v podstatě mírně upravené motory Gnôme-Rhône. Toto letadlo bylo v „Aeronautica Militara Românã“ používáno pro pokračovací výcvik rumunských pilotů a v případě, že byl vybaven kamerou a rádiem, byl používán i pro výcvik pozorovatelů. Technické parametry této první verze stroje shrnuje následující tabulka:
Parametry SET-7 první série:
Motor: 1x Armstrong-Siddeley "Jaguar" IIIA (272 kW/365 k)
Rozpětí: 9,80 m
Délka: 7,30 m
Výška: 3,15 m
Nosná plocha: 26,6 m2
Hmotnost prázdného letounu: 912 kg
Vzletová hmotnost: 1310 kg
Max. rychlost: 240 km/h
- v 2000 m 235 km/h
Stoupavost: do 2000 m za 3 min 40 s
- do 5000 m za 15 min 30 s
Dostup: 6200 m
Cvičný dvojplošník SET – 7, první série s motorem Armstrong-Siddeley.
Cvičný dvojplošník SET – 7, první série s motorem Armstrong-Siddeley -schéma.
Cvičný dvouplošník SET – 7, druhé série s motorem I.A.R. K7.
Již tyto dřevěné cvičné stroje SET-7 byly schopny nést určitou výzbroj. Výzbroj těchto strojů byla tvořena jedním dozadu střílejícím pohyblivým kulometem Lewis, ráže 7.62 mm instalováném v zadní části kabiny. Letadlo mohlo nést až 144 kg bomb.
Prototyp hydroplánu SET -7
[align=justify]V roce 1931 byl jeden letoun vybaven plováky a počítalo se s ním pro výcvik námořních pilotů, zkoušky však nedopadly dobře a tato verze se nestavěla. Na rozdíl od doposud stavěných verzí SET 7, byla tato verze vybavena trojlistou vrtulí (ostatní stroje využívaly dvoulisté vrtule).
[align=justify]Po úspěch s tímto strojem se Zamfiresku rozhodl stroj zdokonalit, tak aby ho bylo možno zařadit jako lehký bombardovací a průzkumný stroj do bojových perutí vojenského letectva. Hlavní zlepšení letadla spočívalo ve změně použitého materálu. Nové letadlo SET-7k mělo naopak od stroje SET-7 kovovou kostru i tato kostra však byla potažena plátnem a duralových panelů bylo použito pouze na přídi stroje v oblasti motoru. Jako pohoná jednotka sloužil motor I.A.R. K7, o výkonu 313 kW/420 k. Tyto stroje měly již zesílenou výzbroj. Vedle kulometu pozorovatele byl nad motorem instalován jeden synchronizovaný kulomet Vickers ráže 7.62 mm. Letadlo mohlo nést 144 kg bomb na závěsnících IAR-Barberi a v případě přetížení až 300kg pum. Vybavení stroje dále obsahovalo rádio a fotoaparát. První vzlet této verze se konal počátkem roku 1934.
Parametry SET-7k:
První vzlet: 1934
Vyrobeno kusů: 20+
Osádka: 2
Motor: 1x I.A.R. K7 (313 kW/420 k)
Rozpětí: 9,80 m
Délka: 7,72 m
Výška: 3,26 m
Nosná plocha: 26,6 m2
Hmotnost prázdného letounu: 1010 kg
Vzletová hmotnost: 1650 kg
Max. rychlost: 320 km/h
- v 2500 m 250 km/h
Min. rychlost: 92 km/h
Stoupavost: do 4000 m za 13 min 5 s
Dostup: 7000 m
[align=justify]Ani tato verze však neměla být poslední a jeho konstruktér se rozhodl pro další modifikaci. V roce 1935 vzlétl první stroj označovaný jako SET-7Kb. Zatímco doposud stavěné stroje používaly dřevěnou dvoulistou vrtulí, tak stroje 7kd byly vybaveny trojlistou kovovou vrtulí. Letadlo mohlo mělo stejnou výzbroj jako verze SET -7k. Vybavení stroje dále obsahovalo rádio a fotoaparát. První vzlet této verze se konal počátkem roku 1935. Vedle vyzbrojené verze se výraběla i verze KD, která byla používána hlavně jako spojovací a proto kromě kulometné výzbroje nenesla žádné další vybavení, tj. byla bez kamery, fotoaparátu a závěsníků.
Parametry SET-7kb/kd:
Vyrobeno kusů: 8
Osádka: 2
Motor: 1x I.A.R. K7 (313 kW/420 k)
Rozpětí: 9,80 m
Délka: 7,15 m
Výška: 3,26 m
Nosná plocha: 26,6 m2
Hmotnost prázdného letounu: 1115 kg
Vzletová hmotnost: 1780 kg
Max. rychlost: 250 km/h v 2000 m
Min. rychlost: 95 km/h
Dostup: 5500 m
Dolet: 580 km
Verze SET -7kb -schéma stroje
Díky své jednoduché konstrukci, nenáročné údržbě a malým provozním nákladům se těchto letadel používalo pro výcvik vojenských pilotů až do roku 1944. Celkem bylo vyrobeno zhruba 140 kusů všech verzí.
Verze SET -7kd vybavená lyžemi.
Verze SET -7kd vybavená lyžemi – barevné schéma.
Použitá literatura
http://aviatia.cda.ro/15years.htm
http://forum.valka.cz
http://www.airwar.ru
http://wikipedia.org/
http://www.samoloty.ow.pl
http://pages.sprint.ca/
http://www.ceasornicar.ro/
http://www.ceasuripentruromania.ro/
S.E.T. 7
Moderátor: Hans S.
Přejít na
- OZNÁMENÍ & JINÉ
- ↳ Redakční plán - rezervace článků
- ↳ Náměty & komentáře
- ↳ Vzkazy od vedení Palby
- ↳ Dotazy od uživatelů
- ↳ Oznamy, vzkazy a odkazy
- ↳ Financování a propagace Palby
- ↳ Srazy a setkání Palba
- ↳ Sváteční okénko Palby
- ↳ Filmy, dokumenty, knihy
- ↳ Fikce, dohady, dotazy
- ↳ Fotografie, vtipy, citáty
- ↳ Návody aneb jak na Palbu
- ↳ Aktuality
- BOJIŠTĚ 2. SVĚTOVÉ VÁLKY
- ↳ Knihy, recenze knih
- ↳ Západní fronta
- ↳ Pozemní boje 1939 - 1944
- ↳ Pozemní boje 1944 - 1945
- ↳ Válka v Atlantiku
- ↳ Válka ve vzduchu
- ↳ Západní fronta 1939-1945
- ↳ Příčiny a události vzniku 2.sv války
- ↳ Východní fronta
- ↳ Od Bagrationu do Berlína
- ↳ Bagration a souvislosti s největší bitvou ww2
- ↳ Od Stalingradu po Kursk
- ↳ Od Kurska po Bagration
- ↳ Stalingrad
- ↳ Východní fronta - operace na jihu
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Sever
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Střed
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Jih
- ↳ Finsko-Ruský konflikt
- ↳ Válka ve Středomoří
- ↳ Boje v Severní Africe
- ↳ Jižní Evropa a Balkán
- ↳ Námořní a vzdušné operace ve Středomoří
- ↳ Dálný Východ
- ↳ Boje na kontinentu
- ↳ Námořní válka v Pacifiku
- ↳ Boje v Indickém Oceánu
- ↳ Asie, Japonsko a Čína 1931 - 1945
- ↳ Asie, Japonsko a Čína 1931-1945 (2)
- ↳ Komplexní témata a různé
- STÁTY A JEJICH ARMÁDY 1918-1945
- ↳ NĚMECKO
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Německá obrněná technika
- ↳ Samohybná děla
- ↳ Tanky a stíhače tanků
- ↳ Luftwaffe
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Kriegsmarine
- ↳ Wehrmacht
- ↳ Uniformy
- ↳ Waffen SS
- ↳ Osobnosti, organizace, vojáci
- ↳ Pohlaváři
- ↳ Organizace
- ↳ Vojáci
- ↳ Příběhy
- ↳ Vyznamenání
- ↳ Wunderwaffen
- ↳ Architektura & mystika
- ↳ Právní a filozofické aspekty nacizmu
- ↳ Ostatní
- ↳ VELKÁ BRITÁNIE
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Royal Navy
- ↳ Letectvo (RAF, FAA)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Ostatní
- ↳ USA
- ↳ Armáda (US Army)
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo (USAAF, USMC, USN)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Námořnictvo (USN, USMC)
- ↳ Ostatní
- ↳ SSSR
- ↳ Rudá armáda, pěchotní výzbroj
- ↳ Ruská obrněná technika
- ↳ Samohybná děla
- ↳ Tanky
- ↳ Obrněné automobily
- ↳ Ruské letectvo
- ↳ Ruské námořní síly
- ↳ Ostatní
- ↳ Vyznamenání
- ↳ ITÁLIE
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Ostatní
- ↳ FRANCIE
- ↳ Pozemní vojsko a Cizinecká legie
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Opevnění & bunkry
- ↳ Ostatní
- ↳ JAPONSKO
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Letectvo (IJA, IJN)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Různé
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Ostatní
- ↳ ČESKOSLOVENSKO
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Útočná vozba
- ↳ Letectvo
- ↳ Československá Republika
- ↳ čs. osobnosti, vojáci, lidé
- ↳ čs. opevnění
- ↳ Vyznamenání
- ↳ OSTATNÍ
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ARMÁDY A UDÁLOSTI PO ROCE 1945
- ↳ SSSR - Rusko
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ PVOS
- ↳ Letectvo
- ↳ Letadla
- ↳ Vrtulníky
- ↳ Výzbroj a výstroj
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ USA
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Letadla
- ↳ Vrtulníky
- ↳ Výzbroj a výstroj
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ Státy NATO mimo USA
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Doktrína, strategie, taktika a organizace NATO
- ↳ Speciální jednotky
- ↳ Státy Varšavské smlouvy mimo SSSR a ČSSR
- ↳ ČSSR, ČR, SR
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Obrněná technika a dělostřelectvo
- ↳ Letecká technika
- ↳ Organizace armády
- ↳ Ostatní
- ↳ Zbrojní průmysl
- ↳ Jaderné a kosmické zbraně
- ↳ Katalog balistických raket
- ↳ Ostatní
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Letecká technika
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Švédsko
- ↳ Čína (ČLR)
- ↳ Ukrajina
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ PVOS
- ↳ Letectvo
- ↳ Dělostřelectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ Události a konflikty po roce 1945
- ↳ Válka v Afganistánu
- ↳ Vietnam
- ↳ Blízký a střední východ
- ↳ Korea
- ↳ Čečensko
- PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA
- ↳ Bojiště
- ↳ Námořní bitvy
- ↳ Západní fronta
- ↳ Východní fronta
- ↳ Ostatní bojiště
- ↳ Technika
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Námořnictvo Německa
- ↳ Námořnictvo Velké Británie
- ↳ Námořnictvo Francie
- ↳ Námořnictvo Ruska
- ↳ Námořnictvo Rakouska-Uherska
- ↳ Námořnictvo Itálie
- ↳ Námořnictvo USA
- ↳ Námořnictvo Japonska
- ↳ Námořnictvo ostatních států
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Letectvo Německa
- ↳ Letectvo Velké Británie
- ↳ Letectvo Francie
- ↳ Letectvo Ruska
- ↳ Letectvo Rakouska-Uherska
- ↳ Letectvo Itálie
- ↳ Letectvo USA
- ↳ Letectvo Japonska
- ↳ Letectvo ostatních států
- ↳ Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo
- ↳ Pěchotní výstroj
- ↳ Osobnosti
- ↳ Státy a národy zúčastněné ve WW1
- LIDÉ, MILITÁRIE, VĚDA, KULTURA
- ↳ Osobnosti, vojáci, příběhy
- ↳ Příběhy
- ↳ Japonsko
- ↳ Ostatní
- ↳ Československo
- ↳ Německo
- ↳ Dějiny kultury a vědy
- ↳ Umění v historických souvislostech
- ↳ Společenské změny v historické perspektivě
- ↳ Písemné, filmové a jiné dokumenty
- ↳ Astronomie a Fyzika
- ↳ Válečné zločiny & Holocaust
- ↳ Uniformy a vyznamenání
- ↳ Vyznamenání
- ↳ Uniformy
- ↳ Ostatní
- STAROVĚK, STŘEDOVĚK, NOVOVĚK DO ROKU 1914
- ↳ Starověk
- ↳ Řím
- ↳ Řecko
- ↳ Ostatní národy
- ↳ Středověk
- ↳ Afrika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Amerika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Asie
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Evropa
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Země Koruny české
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ fortifikace (technika)
- ↳ ostatní
- ↳ Středověké fortifikace
- ↳ Výzbroj, technika, taktika, armády
- ↳ Ostatní
- ↳ Novověk
- ↳ Afrika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Amerika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Asie
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Evropa
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Rakousko – Uherská monarchie a Země Koruny české
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Technika a velení
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Německo
- ↳ Velká Británie
- ↳ Francie
- ↳ Rusko
- ↳ Rakousko-Uhersko
- ↳ Itálie
- ↳ Spojené státy americké
- ↳ Japonsko
- ↳ Ostatní státy a země
- ↳ Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo
- ↳ Pevnostní systémy
- ↳ Armádní strategie a taktika
- ↳ Ostatní
- BAZAR, MUZEA, HRY, MODELAŘINA
- ↳ Bazar
- ↳ Vojenské spolky, akce, muzea
- ↳ Počítačové a deskové hry
- ↳ Deskové hry
- ↳ Modelařina
- ↳ Hotové modely
- ↳ Plastikové modely
- ↳ Návody, postupy a diorámy
- ↳ Modelařina, to ostatní...