FOREL
(Toto je výňatek z „Námořního žurnálu historického“ č. 6)
(Toto je výňatek z „Námořního žurnálu historického“ č. 6)
Jelikož na konci r. 1903, kdy se jevilo vypuknutí rusko-japonské války jako nevyhnutelné, byly DELFIN a PETR KOŠKA jedinými ruskými ponornými jednotkami, schopnými námořní bojové aktivity, petrohradské ministerstvo námořnictví zjišťovalo možnost urychleného nákupu dalších takových člunů v zahraničí. Výsledek nebyl potěšující – Rusové částečně uspěli v USA, zatímco z Francie se podařilo získat jen třetiřadý GUBE (dle ruské fonetiky jména GOUBET). Až po zahájení války (únor 1904) odjeli Bubnov a Beklemišev do šlesvicko-holštýnského Kielu, aby o dodávce dalších ponorných člunů jednali rovněž s firmou Krupp, jistěže ve vší tajnosti. Firma Krupp totiž měla nejen svoje obrovské zbrojní továrny v Essenu, ale už i slibně se vzmáhající loděnici Germania, právě v Kielu, a v Petrohradě byl známo, že Krupp, už věru renomovaný podnikatel, se začíná zabývat stavbou podmořských plavidel ve vlastních závodech.
Ano. Friedrich Krupp, jenž od svého otce Alfreda převzal zbrojní impérium v r. 1893, tehdy s výrobou ponorek skutečně teprve začínal, avšak věřil v její komerční úspěch, zejména samozřejmě u válečného námořnictva. Aby novou zbraní zaujal centrální místa, nechal v r. 1903 v Kielu postavit podle projektu „svého“ šéfkonstruktéra ponorkové sekce, inž. R. L. d´Equvilley-Montjustina, malý (16/17 t výtlaku) ponorný člun hnaný elektromotorem a vy-zbrojený 2 torpédy, nazvaný pak FORELLE, s nímž po dokončení uspořádal představení v místním přístavu. Předchozí zkoušky člunu byly potěšující – na třímílovém plavebním úseku se ponořil, provedl simulovaný útok torpédem, nato se vrátil na základnu…, a tak Krupp nepochyboval, že člun udělá dojem i při veřejné demonstraci pro státní prominenty. Produkce se pak zúčastnili i sám císař Vilém II., jenž věru měl pro svoji, Tirpitzem budovanou „Kaiserliche marine“ slabost, a jeho bratr, „starý námořník“ princ Jindřich Pruský… Jenže Krupp od válečného námořnictva zakázku na dodávku této ponorné lodi, natož dalších, nedostal. A tak panu velkotovárníkovi tuze přišla vhod právě mise Bubnova a Beklemiševa! Byla výhodná pro obě strany.
Podle kontraktu z 5. června 1904, s nímž se do oba techničtí emisaři vrátili do Petrohradu, měla „Germaniawerft“ dodat Rusku tři ponorné čluny typu E, což byl Kruppův nejen obchodní, ale též propagační úspěch, jenž stačil k tomu, aby továrník k těmto třem jednotkám Rusku velkoryse věnoval FORELLE, údajně v hodnotě 100 000 rublů. Avšak ve skutečnosti se lodi takto elegantně zbavil, neboť jednak byla špatná, tudíž neprodejná, jednak svoji „reklamní“ roli už splnila a stěží by ji dokázala splnit znovu, a než by ji nechal rezivět v bazénu své loděnice… A úspěch z hlediska obchodního? Ano, jistě! Totiž předtím v Petrohradě (stejně jako v Anglii, Německu…) americký stavitel ponorek S. Lake nabízel svůj PROTECTOR, Rusové koketovali také s Hollandem, a Krupp tedy doufal, že „drobným dárkem“ v podobě FORELLE přechýlí zájem Rusů na svoji stranu. Což ale byl odhad správný jen částečně – Rusové sice PROTECTOR koupili (byl pak přezván na OSJOTR, rus. OSËTR), nato od Hollanda FULTON (SOM), ale další zakázky už Ame-ričanům nedali, a co se týče Kruppa, zůstalo rovněž jen u objednaných lodí typu E (bud. KARP, KAMBALA a KARAS) – Rusové, kteří tak zřejmě Američany i Němce jen „tahali za nos“, zůstali u stavby v domácích závodech.
Z Kielu do Ruska byla FORELLE převezena po železnici, a 27. června 1904 ji měli v Petrohradě, v Baltickém závodě. Oproti jiným ruským ponorným člunům měla výhodu v tom, že byla maličká a se svými 17 tunami se vešla na jeden nákladní železniční vagón, zatímco jiné ruské ponorné čluny, s výtlakem od 105 t do 140 t (typ KASATKA), bylo nutno před železničními transporty hodně odlehčit, odmontováním velké části zařízení… Poté, co „minonosku“, jak byla tato loďka klasifikována, uvedli znovu do provozu a opatřili torpédomety pro Whiteheadovy projektily, budil ponorný člun, vytažený na Něvu, všeobecný zájem, ale dobrovolníky do jeho posádky se nedařilo sehnat! Inu, víme – dva dny předtím se v Baltickém závodě potopil DELFIN, s tragickými následky, a tak každá taková loď, najmě nová či neznámá, nebudila důvěru. Až poté, co Beklemišev provedl 7. července s FORELLE demonstrativní plavbu a po ní se dušoval, že „loďka pluje spolehlivě a její řízení je lehké“, našli se čtyři odvážlivci… Ponorný člun pod velením poručíka T. A. von der Raab-Tilena byl pak 9. srpna převeden do Kronštadtu; při této plavbě se ale ukázalo, že maximální rychlost lodi na hladině - při instalovaných torpédometech - činí pouhé 4,3 uzle, což byl problém, takže torpédomety byly sejmuty; bez nich pak člun dosahoval 6 uzlů... 3. září 1904 byla „minonoska“ zapsána do seznamu ruského válečného loďstva jako „minonosec FOREL“ („forel“ je ruská varianta slova „pstruh“) načež po krátké přípravě člun naložili na nákladní vagón a 7. září z Petrohradu odeslali na Dálný východ… Už 12. října t. r. byl FOREL ve Vladivostoku, jako vůbec první ruská bojeschopná ponorka na Tichém oceáně a přilehlých mořích... Ouha, bojeschopná? Uvidíme dále.
V námořní pevnosti II. třídy Vladivostok (podle oficiálního ruského označení) bylo tehdy stísněné milieu – před měsícem (14. srpna) vladivostocký Samostatný oddíl křižníků adm. Jessena (3 pancéřové jednotky) svedl u Ulsanu na jihovýchodě Koreje těžkou bitvu s japonskou přesilou adm. Kamimury (4 pancéřové, 2 chráněné křižníky), v níž byl zničen rachitický RJURIK, a ROSSIJA a GROMOBOJ, náramně roztřískané, se tak tak dotáhly do Zlatého rohu, kde v doku už měsíce ležel velký chráněný křižník BOGATYR, který si rozpáral břicho při nájezdu na skalnaté pobřeží nedaleko pevnosti (teď musel uvolnit místo ROSSIJI), pár torpédovek Sibiřské flotily nesvedlo nic, a teď tenhle FOREL – nebude to jen starost navíc? Poručík Tilen se před Jessenem tvářil sebevědomě a ujišťoval “uvidíte, jak vám moje loď bude platná!“ Jessen koukal do stropu…
15. října byl FOREL znovu uveden do služby a do „pohotovosti pro případ blokády“. Jenže pozor, byla tu „drobná“ potíž! Pro člun jaksi trochu nebyly zbraně! Jeden z ruských výkladů této prekérní situace praví, že zatímco ponorné jednotky postavené v domácích loděnicích dostávaly torpéda systému Whitehead r. 380 mm vz. 1898 ruské provenience, německý „dáreček“ jakož čluny z USA a zřejmě i francouzský GUBE měly nést torpéda ráže 457 mm. Ta ale nebyla součástí kontraktů, tudíž pro FOREL - poté, co byl ještě v Petrohradě torpédometů zbaven - musela petrohradská vrchní námořní správa objednat torpéda u německé (berlínské) firmy Schwartzkopff. Což se nestalo! Pak to sice napravila (konečně zapůsobily zoufalé prosby velitele člunu) a torpéda ministerstvo námořnictví objednalo, přičemž dodávka měla činit 75 torpéd typu B/50 ráže 450 mm (délka 3550 mm), jenže torpéda dorazila do Vladivostoku až po půl roce, 11. dubna 1905! Do té doby FOREL tedy hrál jen roli „psychologické zbraně“ – nepochybně zajímavou, ale namoutě zbytečnou. SOM byl na tom podobně…
Jak čtenář těchto řádků asi ví, pokrývala se táhlá vladivostocká vnitřní rejda - záliv Zlatý roh, od podzimu do jara ledem, někdy natolik silným, že na ně sotva stačil místní ledoborec NADĚŽNYJ. S tím se nedalo nic dělat, a tak byl i téměř neužitečný FOREL v listopadu vytažen na břeh a zazimován (tj. povaloval se pod plachtou ve zmrzlém i tajícím blátě vedle válečného přístavu). Do služby se dostal znovu, až když byl ozbrojen schwarzkopffy. S nimi ovšem se ploužil oněmi 4,5 uzly, a tak si prosím představte rychlost vašeho auta jedoucího asi rychlostí 8 km/hod. - to byl „operační fofr“ této lodi.
FOREL měl výtlak 15,5 / 16,8 t, rozměry 12,5 x 1,65 x výška trupu 2,4 m (vč. věže, střední ponor činil 1,1 m, poháněl jej elektromotor o výkonu 65 HP, rychlost 4,3/3,5 uzle, max. hloubka zanoření asi 30 m, délka nezávislé plavby na hladině asi 20 mil/4 uzlů / pod hladinou 18 mil/3 uzle, výzbroj tvořila 2 externí torpéda.
(Informace o „Námořním žurnálu“ zde: http://www.warshipsmj.cz/publikace.asp)
FOREL
Moderátor: jarl
-
- desátník
- Příspěvky: 40
- Registrován: 28/11/2010, 14:42
- Bydliště: Hradec Králové
- Kontaktovat uživatele:
FOREL
Příspěvek od Jelínek Milan »
Naposledy upravil(a) Jelínek Milan dne 2/12/2010, 09:45, celkem upraveno 1 x.
-
- desátník
- Příspěvky: 40
- Registrován: 28/11/2010, 14:42
- Bydliště: Hradec Králové
- Kontaktovat uživatele:
Přejít na
- OZNÁMENÍ & JINÉ
- ↳ Redakční plán - rezervace článků
- ↳ Náměty & komentáře
- ↳ Vzkazy od vedení Palby
- ↳ Dotazy od uživatelů
- ↳ Oznamy, vzkazy a odkazy
- ↳ Financování a propagace Palby
- ↳ Srazy a setkání Palba
- ↳ Sváteční okénko Palby
- ↳ Filmy, dokumenty, knihy
- ↳ Fikce, dohady, dotazy
- ↳ Fotografie, vtipy, citáty
- ↳ Návody aneb jak na Palbu
- ↳ Aktuality
- BOJIŠTĚ 2. SVĚTOVÉ VÁLKY
- ↳ Knihy, recenze knih
- ↳ Západní fronta
- ↳ Pozemní boje 1939 - 1944
- ↳ Pozemní boje 1944 - 1945
- ↳ Válka v Atlantiku
- ↳ Válka ve vzduchu
- ↳ Západní fronta 1939-1945
- ↳ Příčiny a události vzniku 2.sv války
- ↳ Východní fronta
- ↳ Od Bagrationu do Berlína
- ↳ Bagration a souvislosti s největší bitvou ww2
- ↳ Od Stalingradu po Kursk
- ↳ Od Kurska po Bagration
- ↳ Stalingrad
- ↳ Východní fronta - operace na jihu
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Sever
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Střed
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Jih
- ↳ Finsko-Ruský konflikt
- ↳ Válka ve Středomoří
- ↳ Boje v Severní Africe
- ↳ Jižní Evropa a Balkán
- ↳ Námořní a vzdušné operace ve Středomoří
- ↳ Dálný Východ
- ↳ Boje na kontinentu
- ↳ Námořní válka v Pacifiku
- ↳ Boje v Indickém Oceánu
- ↳ Asie, Japonsko a Čína 1931 - 1945
- ↳ Asie, Japonsko a Čína 1931-1945 (2)
- ↳ Komplexní témata a různé
- STÁTY A JEJICH ARMÁDY 1918-1945
- ↳ NĚMECKO
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Německá obrněná technika
- ↳ Samohybná děla
- ↳ Tanky a stíhače tanků
- ↳ Luftwaffe
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Kriegsmarine
- ↳ Wehrmacht
- ↳ Uniformy
- ↳ Waffen SS
- ↳ Osobnosti, organizace, vojáci
- ↳ Pohlaváři
- ↳ Organizace
- ↳ Vojáci
- ↳ Příběhy
- ↳ Vyznamenání
- ↳ Wunderwaffen
- ↳ Architektura & mystika
- ↳ Právní a filozofické aspekty nacizmu
- ↳ Ostatní
- ↳ VELKÁ BRITÁNIE
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Royal Navy
- ↳ Letectvo (RAF, FAA)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Ostatní
- ↳ USA
- ↳ Armáda (US Army)
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo (USAAF, USMC, USN)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Námořnictvo (USN, USMC)
- ↳ Ostatní
- ↳ SSSR
- ↳ Rudá armáda, pěchotní výzbroj
- ↳ Ruská obrněná technika
- ↳ Samohybná děla
- ↳ Tanky
- ↳ Obrněné automobily
- ↳ Ruské letectvo
- ↳ Ruské námořní síly
- ↳ Ostatní
- ↳ Vyznamenání
- ↳ ITÁLIE
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Ostatní
- ↳ FRANCIE
- ↳ Pozemní vojsko a Cizinecká legie
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Opevnění & bunkry
- ↳ Ostatní
- ↳ JAPONSKO
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Letectvo (IJA, IJN)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Různé
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Ostatní
- ↳ ČESKOSLOVENSKO
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Útočná vozba
- ↳ Letectvo
- ↳ Československá Republika
- ↳ čs. osobnosti, vojáci, lidé
- ↳ čs. opevnění
- ↳ Vyznamenání
- ↳ OSTATNÍ
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ARMÁDY A UDÁLOSTI PO ROCE 1945
- ↳ SSSR - Rusko
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ PVOS
- ↳ Letectvo
- ↳ Letadla
- ↳ Vrtulníky
- ↳ Výzbroj a výstroj
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ USA
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Letadla
- ↳ Vrtulníky
- ↳ Výzbroj a výstroj
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ Státy NATO mimo USA
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Doktrína, strategie, taktika a organizace NATO
- ↳ Speciální jednotky
- ↳ Státy Varšavské smlouvy mimo SSSR a ČSSR
- ↳ ČSSR, ČR, SR
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Obrněná technika a dělostřelectvo
- ↳ Letecká technika
- ↳ Organizace armády
- ↳ Ostatní
- ↳ Zbrojní průmysl
- ↳ Jaderné a kosmické zbraně
- ↳ Katalog balistických raket
- ↳ Ostatní
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Letecká technika
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Švédsko
- ↳ Čína (ČLR)
- ↳ Ukrajina
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ PVOS
- ↳ Letectvo
- ↳ Dělostřelectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ Události a konflikty po roce 1945
- ↳ Válka v Afganistánu
- ↳ Vietnam
- ↳ Blízký a střední východ
- ↳ Korea
- ↳ Čečensko
- PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA
- ↳ Bojiště
- ↳ Námořní bitvy
- ↳ Západní fronta
- ↳ Východní fronta
- ↳ Ostatní bojiště
- ↳ Technika
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Námořnictvo Německa
- ↳ Námořnictvo Velké Británie
- ↳ Námořnictvo Francie
- ↳ Námořnictvo Ruska
- ↳ Námořnictvo Rakouska-Uherska
- ↳ Námořnictvo Itálie
- ↳ Námořnictvo USA
- ↳ Námořnictvo Japonska
- ↳ Námořnictvo ostatních států
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Letectvo Německa
- ↳ Letectvo Velké Británie
- ↳ Letectvo Francie
- ↳ Letectvo Ruska
- ↳ Letectvo Rakouska-Uherska
- ↳ Letectvo Itálie
- ↳ Letectvo USA
- ↳ Letectvo Japonska
- ↳ Letectvo ostatních států
- ↳ Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo
- ↳ Pěchotní výstroj
- ↳ Osobnosti
- ↳ Státy a národy zúčastněné ve WW1
- LIDÉ, MILITÁRIE, VĚDA, KULTURA
- ↳ Osobnosti, vojáci, příběhy
- ↳ Příběhy
- ↳ Japonsko
- ↳ Ostatní
- ↳ Československo
- ↳ Německo
- ↳ Dějiny kultury a vědy
- ↳ Umění v historických souvislostech
- ↳ Společenské změny v historické perspektivě
- ↳ Písemné, filmové a jiné dokumenty
- ↳ Astronomie a Fyzika
- ↳ Válečné zločiny & Holocaust
- ↳ Uniformy a vyznamenání
- ↳ Vyznamenání
- ↳ Uniformy
- ↳ Ostatní
- STAROVĚK, STŘEDOVĚK, NOVOVĚK DO ROKU 1914
- ↳ Starověk
- ↳ Řím
- ↳ Řecko
- ↳ Ostatní národy
- ↳ Středověk
- ↳ Afrika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Amerika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Asie
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Evropa
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Země Koruny české
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ fortifikace (technika)
- ↳ ostatní
- ↳ Středověké fortifikace
- ↳ Výzbroj, technika, taktika, armády
- ↳ Ostatní
- ↳ Novověk
- ↳ Afrika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Amerika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Asie
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Evropa
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Rakousko – Uherská monarchie a Země Koruny české
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Technika a velení
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Německo
- ↳ Velká Británie
- ↳ Francie
- ↳ Rusko
- ↳ Rakousko-Uhersko
- ↳ Itálie
- ↳ Spojené státy americké
- ↳ Japonsko
- ↳ Ostatní státy a země
- ↳ Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo
- ↳ Pevnostní systémy
- ↳ Armádní strategie a taktika
- ↳ Ostatní
- BAZAR, MUZEA, HRY, MODELAŘINA
- ↳ Bazar
- ↳ Vojenské spolky, akce, muzea
- ↳ Počítačové a deskové hry
- ↳ Deskové hry
- ↳ Modelařina
- ↳ Hotové modely
- ↳ Plastikové modely
- ↳ Návody, postupy a diorámy
- ↳ Modelařina, to ostatní...